Gå til innhold

Magre, gode kjøttboller?

Topsi

Anbefalte innlegg

Jeg bruker karbonadedeig og krydder, og de blir jo skikkelig harde og ikke gode. Hvis jeg blanderni f eks egg og litt melk, blir de mer saftige da? Eller må jeg ha mel og andre ting oppover? Er singel og ikke noen husmor på kjøkkenet akkurat....

Steker de gjerne i airfryer 

Tips mottas med takk 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjøttdeig av kylling/kalkun, egg, panko, krydre de med det du liker, evt. ferske urter. Det kan godt være ganske bløte når du steker dem dersom du bruker Olivenolje i panne. Bare la de steke lenge nok på den ene siden før du snur dem så de ikke går i oppløsning. Bruker først varme 7 av 9 for å få stekeskorpe, og ned til 5/6 etterhvert så de ikke svir seg. Lager opp store porsjoner av dette og har de i fryseren til minstemann for anledninger hvor det serveres 'voksenmat' han ikke liker. Han elsker de, og de er faktisk gode 🥰

Har dessverre ingen erfaring med air fryer. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjalloh skrev (14 minutter siden):

kjøttdeig av kylling/kalkun, egg, panko, krydre de med det du liker, evt. ferske urter. Det kan godt være ganske bløte når du steker dem dersom du bruker Olivenolje i panne. Bare la de steke lenge nok på den ene siden før du snur dem så de ikke går i oppløsning. Bruker først varme 7 av 9 for å få stekeskorpe, og ned til 5/6 etterhvert så de ikke svir seg. Lager opp store porsjoner av dette og har de i fryseren til minstemann for anledninger hvor det serveres 'voksenmat' han ikke liker. Han elsker de, og de er faktisk gode 🥰

Har dessverre ingen erfaring med air fryer. 

Hvor mye egg og panko bør jeg ha for 400g kjøtt farse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Topsi said:

Hvor mye egg og panko bør jeg ha for 400g kjøtt farse?

1 - 2 egg beroende på størrelse på eggene, og panko til det blir 'hold' i bollene akkurat nok til at de ikke flyter utover 😊 bruker ca 50g per 500g farse, men det kan justeres ettersom hvor bløte de er i utgangspunktet 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjalloh skrev (Akkurat nå):

1 - 2 egg beroende på størrelse på eggene, og panko til det blir 'hold' i bollene akkurat nok til at de ikke flyter utover 😊 bruker ca 50g per 500g farse, men det kan justeres ettersom hvor bløte de er i utgangspunktet 😊

Tusen takk 💜

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak sitter i fett, så du får ikke gode kjøttboller (eller burgere eller kjøttkaker) av så magert kjøtt som karbonadedeig. Brukt kjøttdeig eller enda bedre - kvern selv av høyrygg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...