Gå til innhold

Flere som som tidligere hadde Au-Pair i familien her, men nå må gjøre alt husarbeidet selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 18.01):

Så du har mennesker i omgangskretsen som har utnyttet arbeidsinnvandrere grovt, uten at du har meldt det inn? 

Anonymkode: a3629...72e

Ekspander  

Har du hatt skylapper som blir overasket over at mennesker har utnyttet aupairordningen?

Anonymkode: 94d4e...983

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 18.14):

Har du hatt skylapper som blir overasket over at mennesker har utnyttet aupairordningen?

Anonymkode: 94d4e...983

Ekspander  

Jeg vet at noen få har utnyttet det. 

I en ordning som ellers er gunstig for alle, og som mange har satt pris på, begge veier. 

Om jeg hadde hatt noen i omgangskretsen i denne kategorien ville jeg selvfølgelig rapportert.

Men det har jeg ikke skjedd. Kun gode relasjoner, og det som har blitt til vennskap og kontakt mange år senere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 18.01):

Så du har mennesker i omgangskretsen som har utnyttet arbeidsinnvandrere grovt, uten at du har meldt det inn? 

Ekspander  

Ja, det har jeg. Er ikke ekspert på ordningen og var ikke klar over at det gikk å melde inn en gang. Om det finnes et fungerende system man kan melde til er det jo rart at ikke auperene selv blir informert om dette?

Trodde poenget var at de ikke var arbeidsinnvandrere men kultur utveksling? Derfor jeg synes det er mye bedre at arbeider faktisk blir ansatt som arbeidere, med tilhørende regelverk og beskyttelse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Pippi Lotta skrev (På 20.7.2023 den 18.59):

Ja, det har jeg. Er ikke ekspert på ordningen og var ikke klar over at det gikk å melde inn en gang. Om det finnes et fungerende system man kan melde til er det jo rart at ikke auperene selv blir informert om dette?

Trodde poenget var at de ikke var arbeidsinnvandrere men kultur utveksling? Derfor jeg synes det er mye bedre at arbeider faktisk blir ansatt som arbeidere, med tilhørende regelverk og beskyttelse. 

Ekspander  

AuPair blir ofte en integrert del av familien. Det er ofte unge jenter som aldri har vært i utlandet før. 

De jeg kjenner som har hatt aupair har egen sokkelleilighet til dem, AuPair får godt med mat, låne bil om de kan kjøre, ha andre på besøk, og ellers bruke hus og hage ganske fritt. Jeg vet også om tilfeller der de har blitt med på ferie, uten at det er snakk om å være barnevakt eller hushjelp. 

De ble ikke utnyttet som hushjelp og barnevakt, men tok unna toppene for to travle foreldre. Typisk to turnusarbeidere når vaktene krasjer. Da hendte det de hentet på skole, eller leverte på aktiviteter, men som oftest bestod "jobben" i å være i huset på kveldstid når barna sov, frem til ene forelderen kom seg hjem. Eller avlastet med handling, eller å ta bort etter middag når man måtte ut på aktiviteter raskt. 

Det er ikke slik at det "bare" er å leie inn folk til slikt, ikke en gang norske tenåringer gidder å sitte barnevakt på kveldstid lenger. Så alternativet er gjerne at besteforeldre må bidra mer. 

Så er det selvfølgelig de som har utnyttet ordningen, med det er virkelig de få. Det er synd at dere tror at alle er slik basert på det dere har lest i aviser. Og det er synd at noen få har ødelagt det som for mange, også AuPairene, har vært en veldig god ordning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Og det er absolutt regler og beskyttelse. Maks 5 timer om dagen, minimum betaling, klarer retningslinjer til typen jobb som skal gjøres.

Slike folk vil også utnytte andre grovt, selv om du kaller dem "ansatt" i stedet for "aupair". 

Men som alltid; om folk som deg ikke gidder å rapportere brudd, så fortsetter brudd å skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 6.05):

Så er det selvfølgelig de som har utnyttet ordningen, med det er virkelig de få. Det er synd at dere tror at alle er slik basert på det dere har lest i aviser. Og det er synd at noen få har ødelagt det som for mange, også AuPairene, har vært en veldig god ordning. 

Ekspander  

Som jeg tidligere hat skrevet har jeg ikke lest om dette i aviser eller noe annet sted. Synes det er ugreit av deg å bare ignorere det jeg skriver. 

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 6.07):

Og det er absolutt regler og beskyttelse. Maks 5 timer om dagen, minimum betaling, klarer retningslinjer til typen jobb som skal gjøres.

Slike folk vil også utnytte andre grovt, selv om du kaller dem "ansatt" i stedet for "aupair". 

Men som alltid; om folk som deg ikke gidder å rapportere brudd, så fortsetter brudd å skje. 

Ekspander  

Som jeg allerede har skrevet:

Om det finnes et fungerende system man kan melde til er det jo rart at ikke auperene selv blir informert om det?

Ekspander  

Jeg har også påpekte at jeg (og de andre jeg har snaket om dette med) ikke var klar over at man kunne varsle noe sted. Vi er flere som har bekymret oss og snaket om dette men ingen viste at det var et fungerende system som skulle passe på dette (det har jo ikke fremstått veldig fungerende for oss). Hadde de vert vanlige arbeidere ville det vært lettere for oss å vitte hva reglene var. Alle voksne hat vært arbeidere, så vi vet alle hva man kan forvente da. Du kan klandre meg alt du vil, men det er faktisk ikke jeg som har laget systemet.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde vaskehjelp for første gang og betalte 2250kr! Sinnsyke priser. 

Anonymkode: f6ba3...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 17.13):

AuPair koster mye mer enn hushjelp, og barnevakt, kombinert. 

Du skal holde bosted og mat. Alternativkost på utleieenheten er 20 000 i måneden. 

Dessuten kan både hushjelp og barnevakt legge inn betydelig flere timer enn en AuPair hver uke. 

Ekspander  

Nå forutsetter du at au pairen ikke utnyttes. Mange gjør mye mer enn de egentlig skal, og ikke alle har egen boenhet. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 6.21):

Vi er i denne situasjonen. Flere som har det slik? Noen tips for å takle det ekstra arbeidet?

Anonymkode: 5c578...2d7

Ekspander  

Jeg hadde au pair da barna var små. Da den eldste flyttet ut, viste det seg at jeg bodde igjen med et ordensmenneske, og hun var da ca 8. Det har gått kjempefint. Jeg bare roper at hun skal tørke støv på rommet, så gjør hun det selv! Klær legger jeg inn til henne. Hun bretter og legger på plass selv.

Anonymkode: e56cc...b29

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker å vaske, sånn seriøst. Jeg blir aldri lei, stopper kun når kroppen ikke orker mer. Det er aldri fordi jeg synes det er kjedelig. Jeg kunne mer enn gjerne tatt husvask til hele KG😃, men da går jeg ned i lønn på jobben jeg har. Jobben betaler nok så jeg kan beholde hus, renholdslønnen hadde ikke gjort det. Jeg vasket hos familie og venner, men sluttet siden det provoserte dem da trodde at jeg prøvde på en indirekte måte å påpeke at det var skittent hos dem, det stemmer jo ikke engang.

Anonymkode: aa008...96b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 7.28):

Vi hadde vaskehjelp for første gang og betalte 2250kr! Sinnsyke priser. 

Ekspander  

Hvor stort sted ble vasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 17.59):

Jeg har Indiske kolleger. De undrer seg stort over systemet i Norge. At en direktør bæret kofferten sin selv inn på hotellet. Jeg kjenner at jeg er litt stolt av at det et sånn. Vi er egalitære og ingen er så fisefin at de må leie andre til å gjøre det man kan gjøre selv. 

De Inderne jeg har snakket med har en helt annen innstilling. Som ansatt i et vestlig firma med god lønn relativt lokal levestandard så er de forventet å leie inn ymse «hjelpere». I fravær av sterke offentlige ordninger, så er diverse tullejobber og sterkt sosialt press om å bruke dem ansett som god nestekjærlighet.

Anonymkode: fc4cb...6e6

Ekspander  

Kan bekrefte dette. Er du middelklasse i India, så gjør man ikke noe husarbeid. Leier heller inn folk til 10kr timen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 17.59):

Jeg kjenner at jeg er litt stolt av at det et sånn. Vi er egalitære og ingen er så fisefin at de må leie andre til å gjøre 

Anonymkode: fc4cb...6e6

Ekspander  

Mange som leier vaskehjelp....selv om de kan vaske selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 0.04):

Jag har vært au pair i England og jobbet veldig mye, mye mer enn venninnene mine som var ansatt hos andre familier, men hadde aldri i livet ville vært det året foruten.

Veldig synd at ordningen er opphørt.

Anonymkode: ed0bf...a20

Ekspander  

Du skjønner kanskje at din situasjon var helt annerledes enn en fattig kvinne fra Filippinene? Du dro dit frivillig, du hadde alternativer, du kunne enkelt dra hjem igjen, uten at det fikk noen konsekvenser for hverken ditt liv eller for familien din i Norge. 

Anonymkode: 98f33...ce2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 17.34):

Det er ikke alle som har en egen utleieenhet til au pairen.

Var på visning i et flott hus på en av de beste adressene i Bergen for en del år siden. Au pairens rom var et stusselig rom i kjelleren, beleilig nok vegg i vegg med vaskekjelleren. Rommet var sannsynligvis ikke godkjent for varig opphold.

Anonymkode: 64f9e...18e

Ekspander  

Ja, og au-pairen vil ikke reagere på boforholdene nær sagt uansett, for mange steder er alternativet mye verre enn et stusselig rom i kjelleren. Jeg var på besøk hos en familie i Singapore. Alle leilighetene var lagt opp til at man hadde live-in hushjelp/barnepasser. Alle hadde det, typisk fra Filippinene. Stedet der hushjelpen bodde, var ikke vegg i vegg med vaskerommet, men PÅ vaskerommet. Det var et rom hvor det akkurat var plass til en enkeltseng i en krå (rommet var tydelig designet for nettopp dette), vaskemaskin og tørketrommel, og et bittelite bad (dusj og toalett). Tydelig laget for å få plass til hushjelpen (og vaske klær samtidig, praktisk!). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 12.57):

Du skjønner kanskje at din situasjon var helt annerledes enn en fattig kvinne fra Filippinene? Du dro dit frivillig, du hadde alternativer, du kunne enkelt dra hjem igjen, uten at det fikk noen konsekvenser for hverken ditt liv eller for familien din i Norge. 

Ekspander  

Alle jeg har møtt fra Filippinene, med mer, virker veldig lykkelig over å være her. Det er eneste muligheten for å komme seg ut en tur, og oppleve noe nytt.

Her er de beskyttet av regler om hvor mye de skal få betalt, maks 5 timer jobb hver dag, kost og losji. Mot mulig 20-30 kroner for å slave for turister, ofte verre, hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 9.55):

Hvor stort sted ble vasket?

Ekspander  

3 soverom, 2 bad, 1 kjøkken, stue. spisekjøkken, 2 ganger, 1 kjellerstue og vaskerommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 20.7.2023 den 17.48):

Jeg har ikke brukt det selv, men kjenner folk som har. Har ikke lest så mye om det, tviler på at avisartiklene kan være så mye være en virkeligheten da.

Ekspander  

HAHAHA, avisene vil jo selvsagt fremme feministagendaen og der er jo (hovedsakelig) flere kvinner fra Asia en fyfy, 🤣🤣

Dama har flere venninner som tidligere hadde tenkt å bli AuPair i Skandinavia. Nå drar de vel helker til Sverige, men feministene der har kanskhe også fått det forbudt?

Anbefaler som regel Norske menn å skaffe seg en ID på ThaiFriendly istedet; bli kjent med endel og deretter ta en tur dit og treffe dem. 

Ellers finnes det andre måter å ordne dette på. "Leie Hushjelp".  Haha. Det er jo mest for barna at AuPair er så bra. Jeg vet om folk som overhodet ikke bruker dem til hushjelp, men kun for å aktivere de små og unger er jo en annen ting Asiatiske jenter er helt utrolig flinke med. De har naturlug morsinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 15.37):

Alle jeg har møtt fra Filippinene, med mer, virker veldig lykkelig over å være her. Det er eneste muligheten for å komme seg ut en tur, og oppleve noe nytt.

Her er de beskyttet av regler om hvor mye de skal få betalt, maks 5 timer jobb hver dag, kost og losji. Mot mulig 20-30 kroner for å slave for turister, ofte verre, hjemme. 

Ekspander  

Mange av dem treffer også sin partner her, og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
  AdonisFFM skrev (På 19.7.2023 den 7.09):

Filippinske og Thailandske damer er helt ville etter å komme til Norge. 

I Thailand er det stort sett mye konsensus at Norske menn er snille, generøse, kjekke og veldig enkelt å ha med å gjøre. At vi er hvite, høye og har lyse øyne hjelper nok også endel.

Hahha jeg kan LOVE deg at det ikke er dette thailandske kvinner tenker om europeiske menn. Er du ung og faktisk kjekk så er det selvfølgelig enkelte kvinner som kunne foretrukket en ‘farang’ (noe jeg regner med du vet hva betyr), men er du over 40 og ikke ser ut som Henry Cavill så kan jeg love deg at du ikke er mer enn ei pengeku/billett til europa. Sykt at det går an å være så desillusjonert at man tror noe annet.

Ekspander  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...