AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #21 Skrevet 18. juli 2023 Du er kanskje bitte litt annerledes enn A4-bygdemennesket, og det er nok til at du ikke inkluderes. Flytt! Anonymkode: 2d750...388 2 1
Tiuren Skrevet 18. juli 2023 #22 Skrevet 18. juli 2023 Hvor bor du? Jeg har bodd i flere bygdesamfunn og kjenner ikke igjen det du beskriver. Min erfaring er at man blir møtt med nysgjerrighet og inkludering, mye lettere å bli kjent med folk "på bøgda" en i en by. Det er nok mulig å "få en dårlig start" med folk og så blir det bare dritt, men for meg høres det ut som du tolker dette i verste mulige mening. Men har du virkelig prøvd å komme inn i miljøet, og de er fiendtlig innstilt til deg, så må du nok bare flytte 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #23 Skrevet 18. juli 2023 Noen kan stirre når det flytter nye folk til bygda. Vink og si hei, gjerne med et smil. Som regel vil de si hei tilbake Siden det bor færre på bygda, så vekker nye og ukjente mennesker mer oppsikt. Det er også en beskyttelses. For eks er det lettere merke at det er mennesker som går rundt og stjeler når folk følger med Anonymkode: 07df8...d85 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #24 Skrevet 18. juli 2023 Lurer på om vi kan bo i samme bygd… Mitt tips er å prøve å bli kjent med andre innflyttere, og ikke de som har bodd her i 14 generasjoner. Mannen min har bodd her siden han var 10 år, men regnes fremdeles som innflytter 50 år seinere. Anonymkode: ea733...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #25 Skrevet 18. juli 2023 Når en flytter et sted hvor en ikke kjenner noen, så må en ofte ta det første skrittet selv. Hilser til de som kjører forbi, stopp og snakk med noen om de holder på ute, si hei til ungdommen osv. Jeg kjente ingen, absolutt ikke en kjeft, da jeg flyttet hit jeg bor nå. Jeg stoppet og snakket med naboer når jeg gikk tur, presenterte meg. Slo av en prat i nærbutikken osv. En må ikke være redd for å by litt på seg selv. Anonymkode: 2715e...248 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #26 Skrevet 18. juli 2023 Mitt eget søskenbarn skrek en gang til meg på bygdefest, at jeg ikke burde være så høy i hatten bare fordi jeg bodde i Oslo. På den tida hadde jeg angst og satt rimelig bakerst i et hjørne. Skjønte ingenting, hadde nesten ikke turt å si noe fordi de fleste var fremmede. Jeg hadde klær som jeg etterhvert skjønte at skilte seg ut (ikke spesielt mye men nok til at jeg fikk en kommentar en annen gang på samme jakke, "vi ser du handler klær i Oslo ja"). Senere har livet på samme sted, så begynte det å endre seg noe. Det kom folk fra andre land og det ble litt utskifting. Jeg tipper det fortsatt kan være litt vanskelig akkurat i denne bygda faktisk, men det har nok blitt noe bedre. Men jeg oppdaget i hvertfall det at bare det å være bittelitt annerledes kan være nok, spesielt om det er langt til byen eller større tettsteder. Anonymkode: e1cd0...d65 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #27 Skrevet 18. juli 2023 Litt skrivefeil der ja, menmen Anonymkode: e1cd0...d65
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #28 Skrevet 18. juli 2023 Poenget mitt er at du må virkelig passe inn for å passe inn noen steder. Er greia hans å bo.på bygda generelt, eller er det å bo i akkurat hjembygda? Finnes det en småby i nærheten? Kanskje du skulle funnet en annen grunn og spurt om muligheten for å flytte i nærheten men ut av selve bygda? Jobb f.eks har du det der du er? Jeg ville lengtet etter mer kultur. Bor et lite sted nå og får helt fnatt av mangelen på underholdning annet å drikke og spise. Kjenn etter på hva du føler du mangler der du er bortsett fra venner. Poenget er å leve et godt liv, så ikke lid deg igjennom noe du ikke vil! Anonymkode: e1cd0...d65
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #29 Skrevet 18. juli 2023 Hvor lenge har du bodd der? Har mannen inkludert deg i hans nettverk? Er du med i noen foreninger, f.eks. Sanitetskvinnene e.l.? Anonymkode: 65ce3...47d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #30 Skrevet 18. juli 2023 Jeg er fra en liten bygd på Vestlandet. Det er beinhardt å komme inn. Menneskene er lite inkluderende overfor nye folk. Kunne sikkert vært min bygd du har flyttet til. Forstår deg godt. Anonymkode: d837a...491 1 1
AdonisFFM Skrevet 18. juli 2023 #32 Skrevet 18. juli 2023 Jeg ELSKER å bo i Nord. Og ikke så rart at "byfolk", tja, iallfall mange urbane søringer ikke akkurat passer inn. Men mye har nok sammenheng med at byfolk ofte er mer falske, ikke med vilje, men en lærer seg kanskje å leve mer slik i byer hvor ingen kjenner hverandre og ingen bryr seg om noen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #33 Skrevet 19. juli 2023 Jeg flyttet fra Oslo til en liten grend, joda, det snakkes om meg, joda, selv tenåringer kikker og peker, men, antagelig mer fordi noen flyttet fra Oslo til bygda, enn meg som person. For dem er det umulig å skjønne at noen flyttet fra «drømmen»… Har blitt kjent med noen naboer, de er verdens fineste! Er oppvokst i Oslo. Vil jeg tilbake? Ikke faen. Har ikke engang kjæreste der jeg flyttet. Bare forelsket meg i stedet. Er singel. Vet ikke, men mulig du har ideer i hodet? Ja, vi blir snakket om, som innflyttere, men snakk tilbake… De undres mer om hvorfor enn om deg som person. Anonymkode: 948de...e52 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #34 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 2.23): Jeg er SÅ lei. SÅ jævelig LEI! Hvorfor kan man ikke bare få leve i fred på bygda? Jeg flyttet hit for 1,5 år siden fordi min kjære mann ville bo her (han er her fra). Jeg er still, rolig, plager ingen, holder meg for meg selv, likevel får jeg altså stygge blikk, prøver jeg å få venner eller bli kjent med lokalsamfunnet blir jeg ignorert. Jeg går en jævla kveldstur og får stygge blikk fra små fjortisser?! Hva i alle verden har jeg gjort for å fortjene det? Det eneste jeg ønsker å å leve mitt liv, er det for mye å be om? Jeg føler meg hatet her, det føles som at jeg har gjort noe grusomt og at jeg nå må straffes med å utestenges helt av det lokale samfunnet😢 Jeg kjenner at det bygges så grusomt mye hat i meg mot bygda og menneskene her. Det skremmer meg. Jeg er livredd for min psykiske helse, mannen nekter å høre på meg, så vil jeg flytte må jeg gjøre det alene, jeg så LEI😭 Er 32 år gammel, føler meg som en 79 åring, med sinnaproblemer og kvalmende hat som jeg frykter snart kommer til å renne ut. Jeg er jo ikke slem mot disse menneskene, men selve tankene mine skremmer meg i det siste. Jeg klarer ikke å holde det inn lengre - så jeg skriver her. Dette går utover min søvn, jobben min, matlyst, fysisk form - ALT. Hva gjør jeg? Psykolog? Skilsmisse? Anonymkode: a2f93...f4c Jeg er oppvokst på bygden og er så enig med deg. Det er sladder, skulende blikk, hat og baktalelse. Prøveren å delta i diverse aktiviteter, blir en oversett og flirt av. Den gjengse tonen der inne er Du skal ikke tro du er noe. Jeg flyktet til byen da jeg var gammel nok og er kanskje i hjembugden en gang i året. Anonymkode: 0a1c9...12b 1 2 1
Honey Dew Skrevet 19. juli 2023 #35 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er oppvokst på bygden og er så enig med deg. Det er sladder, skulende blikk, hat og baktalelse. Prøveren å delta i diverse aktiviteter, blir en oversett og flirt av. Den gjengse tonen der inne er Du skal ikke tro du er noe. Jeg flyktet til byen da jeg var gammel nok og er kanskje i hjembugden en gang i året. Anonymkode: 0a1c9...12b Var ikke meningen å være anonym.
Trøndere1 Skrevet 19. juli 2023 #36 Skrevet 19. juli 2023 Man kan ikke flytte til eller bo i ei bygd uten å være født der eller ha masse slekt der. Sånn er det bare. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #37 Skrevet 20. juli 2023 Trøndere1 skrev (9 timer siden): Man kan ikke flytte til eller bo i ei bygd uten å være født der eller ha masse slekt der. Sånn er det bare. Jeg har vokst opp på bygden og har slekt der inne, men blir allikevel uglesett pga mine foreldres alkoholisme. Anonymkode: 0a1c9...12b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #38 Skrevet 20. juli 2023 Jeg måtte bo i en bygd i indre Finnmark i en periode på grunn av jobb. Det var skrekkelig. Følte meg mer eller mindre overvåket hele tiden og hadde ikke noe sosialt liv. Hadde en jobb som gjorde at alle hadde en mening om meg. Jeg ble nedstemt og lei meg av å bo der, og det hjalp ikke på evnen til å gjøre noe for å klare å trives. Det var en gledens dag da jeg endelig kunne dra derfra for å aldri, aldri, aldri komme tilbake. Anonymkode: 90522...139 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #39 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er oppvokst på bygden og er så enig med deg. Det er sladder, skulende blikk, hat og baktalelse. Prøveren å delta i diverse aktiviteter, blir en oversett og flirt av. Den gjengse tonen der inne er Du skal ikke tro du er noe. Jeg flyktet til byen da jeg var gammel nok og er kanskje i hjembugden en gang i året. Anonymkode: 0a1c9...12b Dette er min erfaring også. Du finner nok en grad av dette hvor som helst i Norge, men spesielt i bygde-Norge. Det er ting jeg savner med Norge, som jeg ikke har der jeg bor, men jevnt over er livet lettere og jeg har flere venner enn jeg noen gang hadde mens jeg boode i Norge. Anonymkode: 575bd...679 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #40 Skrevet 20. juli 2023 Jeg flyttet og til bygden grunnet en mann. Det var grusomt. Naboene løp sin vei da jeg kom gående, i butikken gikk alle bare og så stygt på meg, og unngikk meg. Nå kjente ikke mannen så mange der heller, og de ville ikke inkludere meg. Så vi flyttet ganske raskt, flyttet da til en by 40 min unna. Der var det mye bedre. Anonymkode: 86457...978
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå