Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er denne trygg? Må jo ha bestått testene for å ha lov til å selge. Vurderer å ha denne i bil nr 2. 

Anonymkode: fd75c...aac

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte denne og brukte i en liten periode mens vi ventet på et annet sete. Helt uproblematisk, men var jo heller ikke i kollisjon, så kan jo ikke si noe om hvordan utfallet da ville blitt. Merket jo med en gang stor forskjell når vi fikk stolen vi skulle bruke videre med isofix og det hele. Men tenker som deg at det må jo være et godkjent sete for at de får lov til å selge det i en butikk som biltema

Anonymkode: 54f8e...c38

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den er på ingen måte trygg.

Anonymkode: 3b49d...09c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At det er godkjent sier ingenting om sikkerheten. Leste en test hvor et slikt billigsete fra europris eller biltema knakk i testen, og likevel ble det godkjent. 

Skal se om det finner det.

Anonymkode: 06864...5e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller funnet en nokså ny og meget pent brukt av god kvalitet hvis det var de to valgene jeg stod ovenfor. 

Anonymkode: 9aa74...11a

• Liker 4
Skrevet

Det er mye som blir solgt som ikke er testet .. godkjent ja. .men sikker... nei.. alder på barnet?

• Liker 2
Skrevet

810 (bilbelte)

Småbarnstol (0-18 kg, opptil 100 cm), bakovervendt, R44: Biltema 39-810 beskytter godt nok ved en frontkollisjon, men for dårlig ved sidekollisjon. Den ligger over farlige grenseverdier når det gjelder hodebelastninger ved sidekollisjon og brystkassebelastning ved frontkollisjon. Barnesetet er Plus Test-sertifisert (18 kg).

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

810 (bilbelte)

Småbarnstol (0-18 kg, opptil 100 cm), bakovervendt, R44: Biltema 39-810 beskytter godt nok ved en frontkollisjon, men for dårlig ved sidekollisjon. Den ligger over farlige grenseverdier når det gjelder hodebelastninger ved sidekollisjon og brystkassebelastning ved frontkollisjon. Barnesetet er Plus Test-sertifisert (18 kg).

Er det denne? https://test.no/beste-bilstol-barn-2016

Skrevet

Jeg tenkte det samme da jeg fikk mitt første barn for fire år siden, men etter å ha satt meg litt inn i ulike bilstoler og sikkerheten i bruk av dem forandret jeg mening. Anbefaler deg heller å kjøpe et lite brukt sete på Finn, feks. Maxi cosi pebble plus ☺️ Jeg kjøpte det brukt for 1000 kroner inkl. base, og er veldig fornøyd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke falt meg inn. Det at den er godkjent gjør den ikke nødvendigvis til det sikreste, men man har et absolutt minimum av krav stolen skal oppfylle. Lovverket på godkjente stoler er helt på trynet da man risikerer at folk kjøper stoler som ikke nødvendigvis redder ungen i en ulykke, men som er laget for å oppfylle kravene til sittestilling og belteplassering. Aldri om jeg lar prisen gå på bekostning av mine barn. Jeg kjøper ikke billige dekk, og ikke billige bilstoler. 

Anonymkode: 81c1b...33f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det selges mye som ikke er bra.. blir litt naivt å tenke at alt som selges er trygt.

Ville heller spart penger et annet sted.

Det er forresten veldig lett å feste babystolen med bilens belte så ville heller flyttet den frem og tilbake eller droppet isofixbase og brukt de pengene på en stol#2.

Anonymkode: 067d5...aca

AnonymBruker
Skrevet

Trygg trafikk sier følgende; "Alle babystoler og barneseter til salgs i Norge må være godkjent etter et av to regelverk, ECE R 44 eller ECE R129"

Mao ville jeg ikke bekymret meg for det. 

Anonymkode: 26321...85a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trygg trafikk sier følgende; "Alle babystoler og barneseter til salgs i Norge må være godkjent etter et av to regelverk, ECE R 44 eller ECE R129"

At noe er godkjent, betyr ikke nødvendigvis ddt er det tryggeste. Man kan lese litt.

• Liker 6
Skrevet

Pluss det kommer helt an på vekt og lenge på barnet/ baby. Du må se om den faktisk passer i bilen og at du får riktig helling om det er baby.

Men ..du kjøper kvalitet til babyen...da bruker du ikke Biltema 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er flere ting som selges, men som ikke er trygt å bruke. Gåstol f. eks.

Anonymkode: 3b49d...09c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 15.40):

Er denne trygg? Må jo ha bestått testene for å ha lov til å selge. Vurderer å ha denne i bil nr 2. 

Anonymkode: fd75c...aac

Nei. Denne er ikke trygg. Tester har den bestått, men det betyr ikke at den scoret bra. 

Se etter en bilstol fra et anerkjent merke, og som er plusstestet

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke bekymre seg for gammelt regelverk som er på tur ut? .. ece r 44 forsvinner snart, og etterhvert vil ikke stoler med denne godkjenningen være godkjent. Mye kan være godkjent , selv om de akkurat så vidt har kommet gjennom godkjenningen. Om man skal leke med livet til ungene kan man lik så greit bare gi fra seg omsorgen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det selges mye som ikke er bra.. blir litt naivt å tenke at alt som selges er trygt.

Det er forresten veldig lett å feste babystolen med bilens belte så ville heller flyttet den frem og tilbake eller droppet isofixbase og brukt de pengene på en stol#2.

Da må man også måle helling for hver 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da må man måle helling for hver gang man setter den inn 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...