AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Jeg har bodd i en leilighet i et par måneder nå og fant en skjeggkre på kjøkkenet i dag og har helt panikk nå. Jeg har helt panikk og angst for at de skal klatre opp i senga mi. Jeg bor i en relativ liten leilighet, så skal jeg kanskje bare ha på lyset i gangen hver natt så de ikke kommer ut av gjemmestedene deres? Blir sikkert dyrt når vinteren kommer men jeg betaler prisen så lenge de ikke kommer inn i senga mi. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger - har noen noen beroligende ord til meg? Før noen nevner det: Det er påvist hos nesten alle naboleilighetene de siste ukene, så jeg må klare å leve med dem inntil videre - men hvordan? Anonymkode: 4012f...3f7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Skjeggkre kommer selv om det er lyst, og det koster ikke rare pengene å ha på ei lampe.. Hvis hele borettslaget har skjeggkre, så må det organiseres sanering. Jeg vet ikke regelverket for det, men antar hver beboer må sørge for sanering for sin boenhet, eller om det gåes sammen og taes en felles sanering i regi av borettslaget. Jeg kontaktet forsikring og sanerte via dem, 2000 kr i egenandel. Ble sanert i 2 omganger med 6 mnd mellomrom. Anonymkode: 6aca3...f96 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Skjeggkre er kommet for å bli. De er ikke noe særlig annerledes enn edderkopper. Vi har i blokka mi, men helt ærlig plages jeg mer av edderkoppene som kreler over alt en de kreene jeg kanskje ser et av annen hver måned. Så kreene er da vel egentlig litt bedre enn edderkoppene 😅Og jeg vet de er nattdyr, men det er jeg også. Anonymkode: f5a9f...c78 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 De kommer ikke oppi senga. De liker seg der det er mye papp eller sagflis. Som på badet for å spise tomme doruller eller på kjøkkenet hvis innredningen er sagflis plater. De lever i lister og sprekker i gulvet. Kjøp limfeller og sett ut der du så den så vil du fort få kartlagt om de er mange eller få. De er ikke farlige, biter ikke og er livredd for mennesker så du skal ikke være redd for at de plutselig er i sofaen eller senga levde med de på badet i flere år, men så bare en og annen ca en gang i måneden som pilte avgårde så fort jeg kom inn på badet. Skal du drepe de må du være RASK og du må bruke noe hardt som du holder fast i gulvet og gniiiiiiiir gulvet skikkelig og hardt med våpenet (en tjukk bok er best) etter å ha smekket til den. De overlever om du bare smekker fort og tar vekk våpenet. Anonymkode: b4303...d63 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Har det her også, ser dem nå på sommeren. Om vinteren ser jeg knapt noen. Det finnes faktisk feller og sånt, ta og søk det opp. Kan minske litt. Ser dem ikke er så gla i lys, så du har et poeng der. Anonymkode: abf3e...080
Rosakatt Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Har sett 2 sånne i mitt nye hjem, eller noe som ligner hvertfall. Mye papp når jeg flytter, det liker de nok godt. Har ikke flyttet inn enda, men blir veldig snart, gruver litt. Å soverommet jeg skal sove på i første omgang er lite, så senga må stå inntil 3 vegger, det blir en mental prøvelse med krypdyr. Tenker på om noen kommer i senga jeg å. Folk rundt har beroliget om at det ikke vil bli så ille som jeg tror. Er veldig redd edderkopper så gruver meg mer til å møte dem. Hvor jeg bor nå er de gedigne. Er hjemme alene i helgen å fysj er så redd et slikt monster kommer da må jeg prøve å få den/dem ut eller verre selv. Bra krypdyr finns men stort HUFF, jeg takler dem dårlig 😔 Sender deg lykke å mot!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har det her også, ser dem nå på sommeren. Om vinteren ser jeg knapt noen. Det finnes faktisk feller og sånt, ta og søk det opp. Kan minske litt. Ser dem ikke er så gla i lys, så du har et poeng der. Anonymkode: abf3e...080 Nei, feller er kun for å belyse skjeggkre. Har man først synlig skjeggkre så kan manvære sikker på at det er mye skjult i veggene, det er der de helst oppholder seg. Eneste som tar livet av dem, er giftåte. Anonymkode: 6aca3...f96 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Rosakatt skrev (11 minutter siden): Har sett 2 sånne i mitt nye hjem, eller noe som ligner hvertfall. Mye papp når jeg flytter, det liker de nok godt. Har ikke flyttet inn enda, men blir veldig snart, gruver litt. Å soverommet jeg skal sove på i første omgang er lite, så senga må stå inntil 3 vegger, det blir en mental prøvelse med krypdyr. Tenker på om noen kommer i senga jeg å. Folk rundt har beroliget om at det ikke vil bli så ille som jeg tror. Er veldig redd edderkopper så gruver meg mer til å møte dem. Hvor jeg bor nå er de gedigne. Er hjemme alene i helgen å fysj er så redd et slikt monster kommer da må jeg prøve å få den/dem ut eller verre selv. Bra krypdyr finns men stort HUFF, jeg takler dem dårlig 😔 Sender deg lykke å mot! Har du sett kre må du få sanert. De formerer seg, og problemet vil etterhvert bli stort.. Anonymkode: 6aca3...f96 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Det finnes veldig effektive midler mot det nå, ingen krise. Ikke behov for sanering vel. De legger ut noe langs listene, de spiser det og dør av det. De er kanibaler, så det sprer seg. Jeg kjøpte på ebay. Anonymkode: ceedf...7c8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 https://www.fruugonorge.com/cockroach-gel-bait-roach-pest-killer-with-plunger-tip-for-floor-kitchen-non-toxic/p-144990149-305877343?language=en&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gclid=CjwKCAjwh8mlBhB_EiwAsztdBAYvrzbTmDoZ66jNhuS-41TmFghIy7_sokwgV8ZZzcVLW43ny_WLehoCAfUQAvD_BwE Anonymkode: ceedf...7c8
Rosakatt Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du sett kre må du få sanert. De formerer seg, og problemet vil etterhvert bli stort.. Anonymkode: 6aca3...f96 Åja, fikk høre at jeg ikke skulle gjøre noe av de jeg kjenner. Takk for at du sier ifra
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det finnes veldig effektive midler mot det nå, ingen krise. Ikke behov for sanering vel. De legger ut noe langs listene, de spiser det og dør av det. De er kanibaler, så det sprer seg. Jeg kjøpte på ebay. Anonymkode: ceedf...7c8 Det er jo det sanering er Anonymkode: 6aca3...f96 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skal du drepe de må du være RASK og du må bruke noe hardt som du holder fast i gulvet og gniiiiiiiir gulvet skikkelig og hardt med våpenet (en tjukk bok er best) etter å ha smekket til den. De overlever om du bare smekker fort og tar vekk våpenet. Anonymkode: b4303...d63 Jeg sverger til fuktet papir, da overlever de ikke ved å flate ut i en øøørliten ujevnhet i underlaget. Anonymkode: 14275...f7f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Jeg leide et sted hvor det krydde av kre. Så jævlig nasty. Hadde på lyset døgnet rundt, det hjalp noe. Du skal vite at de som er opp mot 2cm er ca 3-4 år gamle. Så da er det nok en del av dem. Anonymkode: 043e2...646
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du sett kre må du få sanert. De formerer seg, og problemet vil etterhvert bli stort.. Anonymkode: 6aca3...f96 Så noen kre da jeg flyttet inn i ny bolig for 1,5 år siden. Har ikke gjort noe med det og problemet har ikke blitt stort, nå har jeg ikke sett et eneste kre på over ett år. Hadde limfeller for å se omfanget av de, ikke et eneste kre i fellen. Anonymkode: caac5...aae 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så noen kre da jeg flyttet inn i ny bolig for 1,5 år siden. Har ikke gjort noe med det og problemet har ikke blitt stort, nå har jeg ikke sett et eneste kre på over ett år. Hadde limfeller for å se omfanget av de, ikke et eneste kre i fellen. Anonymkode: caac5...aae Det at du ikke ser dem betyr ikke at de ikke er der. Evnt du har vært veldig heldig og bare hadde innom et par som forsvant. Jeg fanget forøvrig ingen kre med mange limfeller som var satt ut over hele boligen, men etter åte ble lagt ut så fant jeg flere halvdøde som hadde vært på vift.. Anonymkode: 6aca3...f96
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det at du ikke ser dem betyr ikke at de ikke er der. Evnt du har vært veldig heldig og bare hadde innom et par som forsvant. Jeg fanget forøvrig ingen kre med mange limfeller som var satt ut over hele boligen, men etter åte ble lagt ut så fant jeg flere halvdøde som hadde vært på vift.. Anonymkode: 6aca3...f96 Poenget mitt var at problemet ikke nødvendigvis blir stort selv om man har kre, slik du skrev Anonymkode: caac5...aae 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Poenget mitt var at problemet ikke nødvendigvis blir stort selv om man har kre, slik du skrev Anonymkode: caac5...aae Og mitt åpenbare poeng, var at "ingen kre i limfeller" ikke er ensbetydende med at du ikke har skjeggkre. Stort sett oppholder de seg i vegger hvor det er mørkt og tørt, og formerer seg i hurtig tempo. Naboen min hadde kun sett et kre ved innflytting, og aldri noe mer. 3 år senere skulle det pusses opp, og da gulvlistene/gulv ble revet opp, eksploderte det. Han telte flere tusen.. Å bare sette ut èn limfelle er ihvertfall håpløst, det skal settes ut mange. Anonymkode: 6aca3...f96 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har bestilt Anticimex til å komme og legge ut gift langs listene. Kreene som spiser giften, vil bli spist av de andre. Som vil bli spist av andre, osv. Så det skal være ganske effektivt. Vi har limfeller i alle rom, og det har kommet noe i alle etterhvert. Så regner med omfanget er større enn jeg liker å tenke på 😅 Anonymkode: 88de2...93c
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har bestilt Anticimex til å komme og legge ut gift langs listene. Kreene som spiser giften, vil bli spist av de andre. Som vil bli spist av andre, osv. Så det skal være ganske effektivt. Vi har limfeller i alle rom, og det har kommet noe i alle etterhvert. Så regner med omfanget er større enn jeg liker å tenke på 😅 Anonymkode: 88de2...93c Bra! Jeg hadde Nokas skadedyrkontroll som la ut gift "overalt", og de kom tilbake 6 mnd senere for runde nr 2. I begynnelsen fant jeg flere halvdøde kre, så ble det helt stille. Tar lang tid å utrydde, avhengig av bestanden såklart Anonymkode: 6aca3...f96
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå