Gå til innhold

Far har behov for mye egentid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Stellia said:

Vi har en datter på 2 år. Det var ikke før vi fikk barn at jeg forsto hvor viktig det var med egentid for samboeren min. Situasjonen er slik at vi jobber begge turnus. Han er offshore 2 uker og hjemme i 4 uker. Jeg jobber selv kveld 3 - 4 ganger i uken. Ikke dagtid. Det er min mor som passer datteren vår når jeg er på jobb og han er offshore. Ellers tar han seg av henne når jeg jobber kveld. 

Han ytrer stort ønske om egentid på ettermiddag/ kveld. Har behov for å trene med kamerat enten hver eller annenhver dag. Han har fri på dagtid når datteren vår er i barnehagen, men da jobber andre. Når jeg har fri og ikke jobber, er det som oftest han som "kaprere" ettermiddager og/ eller kvelder. Han har nå forslått å skaffe ei nabojente som kan sitte barnevakt i en time eller to når jeg er på jobb, slik at han kan komme seg ut. Jeg jobber 3  -  4 kvelder i uken, og jeg er raus med å gi ham frikvelder når jeg er hjemme. Forstår virkelig ikke behovet. 

Jeg synes han opptrer umodent selv om han er godt over 40, og er så lei av å ofre meg hele tiden. I tillegg til at han sjelden foretrekker familietid og finne på noe sammen i helgene i stedet for hver for oss. Hva tenker dere? 

Hva er så galt i at han skaffer barnevakt?

Anonymkode: d876f...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, mannen din kan trene på dagtid når barnet er i barnehagen. Når mener han at du skal ha tid til deg selv, egne aktiviteter og trening? Det ville jeg spurt ham om.

På den annen side kan det vært greit å finne en barnepasser så har dere litt mer fleksibilitet i hverdagen. Toårsalderen er en krevende tid hvor mange har litt nok med å komme seg gjennom hverdagen og det er greit å være rause med hverandre.

Det høres ut som om din mann er litt avhengig av å trene mye for å beholde hodet over vannet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Broren min jobber også bare tre dager i uka. 

Og jobber 100 %. Du forstår det at en vakt kan ha mer enn 7,5 timer eller? 

Anonymkode: 21da4...bbf

Nei, trengte faktisk at TS utdypet dette mer.

Du har mye å tjene på å roe ned aggresjonen din litt.

Anonymkode: 21357...a89

AnonymBruker
Skrevet

Lag nå ikke om et år en ny tråd fordi du har fått enda et barn med en mann som ikke vil være der for dem. Hadde han vært tjue, kunne det vært håp, men det er ikke håp når en førtiåring ikke har forstått konseptet familiefar. 
Kun kollegaer i 14 dager, egentid på dagtid i fire uker og treningskompiser på kveldene disse fire ukene, herremin!

Anonymkode: edcb9...a6b

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (29 minutter siden):

Det høres ut som om din mann er litt avhengig av å trene mye for å beholde hodet over vannet.

Vel, er det ikke heller slik at en toåring er litt avhengig av at far er tilstede mens mor er på jobb?

Anonymkode: edcb9...a6b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke egentid. Han har jo masse egentid når barnet er i barnehagen. Han ønsker å møte venner/sosialisere seg med andre enn familien 4-7 dager i uka. Det er ganske mye å forlange, og litt trist, uavhengig av hvilken turnus han jobber. 

Anonymkode: 35684...80e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner han har behov for egentid, men han har jo i utgangspunktet svært mye egentid. Her ville jeg avtalt et visst antall kvelder hver uke, og så må du få tilsvarende er visst antall kvelder hver uke med egentid.

Ellers virker han umoden. Han har neppe tilpasset seg livet som småbarnsfar helt. Det er nok enklere for menn som jobber Nordsjøturnus å la være å tilpasse seg det nye livet, sammenlignet med menn med 8-16-jobb. Det stilles rett og slett langt færre krav til Nordsjøturnus-mennene. 

Anonymkode: a79cd...ccd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er ikke egentid. Han har jo masse egentid når barnet er i barnehagen. Han ønsker å møte venner/sosialisere seg med andre enn familien 4-7 dager i uka. Det er ganske mye å forlange, og litt trist, uavhengig av hvilken turnus han jobber. 

Anonymkode: 35684...80e

Enig. 
Har han kompiser uten barn, eller? Lever han fremdeles et slags ungkarsliv? 

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (1 time siden):

Altså, mannen din kan trene på dagtid når barnet er i barnehagen. Når mener han at du skal ha tid til deg selv, egne aktiviteter og trening? Det ville jeg spurt ham om.

På den annen side kan det vært greit å finne en barnepasser så har dere litt mer fleksibilitet i hverdagen. Toårsalderen er en krevende tid hvor mange har litt nok med å komme seg gjennom hverdagen og det er greit å være rause med hverandre.

Han kan jo trene på dagtid. Åtte timer per dag, fem dager i uka, i fire uker i strekk. Han burde fint klare å trene nok til å holde hodet over vann. Jeg tror dette handler om at han er ungkar inni hodet sitt, og ikke innser - eller er villig til å godta - det nye ansvaret som hviler på ham. Foreslår at dere IKKE får flere barn før dere finner ut av dette, TS. Du vil stå med alt ansvaret, både i forholdet og etter et evt brudd. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at dere velger å få barn når du jobber kveld 3-4 dager i uka, og han er offshore 2 uker i strekk. Hvis han er i 40-årene regner jeg med at du ikke er veldig mye yngre. Dere må rett og slett få dere andre jobber for å få dette til å funke

Anonymkode: cf3ec...179

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Han kan jo trene på dagtid. Åtte timer per dag, fem dager i uka, i fire uker i strekk. Han burde fint klare å trene nok til å holde hodet over vann. Jeg tror dette handler om at han er ungkar inni hodet sitt, og ikke innser - eller er villig til å godta - det nye ansvaret som hviler på ham. Foreslår at dere IKKE får flere barn før dere finner ut av dette, TS. Du vil stå med alt ansvaret, både i forholdet og etter et evt brudd. 

Ja er i grunnen enig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke egentid han vil ha, det er tid uten barn og samboer han vil ha. Han virker ikke til å være en del av familien as…  

Altså, han vil ut av huset for å være med kompisene. Men å være med familien er ikke så viktig. Hans prioriteringer er veldig tydelige. 

Anonymkode: 8d0f8...168

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, trengte faktisk at TS utdypet dette mer.

Du har mye å tjene på å roe ned aggresjonen din litt.

Anonymkode: 21357...a89

Terskelen sin for å kalle noen aggressive er helt 👌🏻👌🏻👌🏻 

Anonymkode: d31c9...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er barnet i barnehagen hver dag? For om ja så lurer jeg på hvor mye hun ser mamma og pappa når du jobber kveld og han jobber offshore. Han burde jo virkelig prioritere å være med barnet når han først er hjemme, virker som barnet kun er med én eller begge foreldrene i helgene? 

Beklager om jeg er for hard nå, men synes dere begge må se på jobbsituasjonene deres og prioriteringene deres, for virker som det er barnehagen og din mor som har «hovedomsorgen» for det barnet dere har valgt å få. Hvor mange timer i uka er dere sammen med det? Genuint spørsmål.

Anonymkode: 73991...50b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er barnet i barnehagen hver dag? For om ja så lurer jeg på hvor mye hun ser mamma og pappa når du jobber kveld og han jobber offshore. Han burde jo virkelig prioritere å være med barnet når han først er hjemme, virker som barnet kun er med én eller begge foreldrene i helgene? 

Beklager om jeg er for hard nå, men synes dere begge må se på jobbsituasjonene deres og prioriteringene deres, for virker som det er barnehagen og din mor som har «hovedomsorgen» for det barnet dere har valgt å få. Hvor mange timer i uka er dere sammen med det? Genuint spørsmål.

Dette. 

Anonymkode: 73634...664

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 18.35):

Vi leverer henne i barnehagen kl. 09:30 hver dag, og henter kl. 15. Hun har korte dager, og det hender også at hun tas ut fra barnehagen siden vi har fri på dagtid. 

Usikker på om det kom tydelig nok fram, men jeg har også fri på dagtid. Jobber kun kveld. Min egentid er derfor på dagtid, men jeg har jo også venninner som kun har fri på ettermiddag/ kvelder som jeg kunne truffet oftere om han var mer hjemme på kveldstid. Evt. at vi fant mer ro her hjemme med å bare være oss. Det stadige jaget hans om å komme seg ut sliter på meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Supermennesket skrev (På 15.7.2023 den 12.33):

Høres ut som om han ikke har knyttet seg til barnet? Kan det stemme? Kanskje han ikke har det noe godt 

Signerer denne. Klassiske symptomer for en mann som ikke har det bra. Ville vært bekymret for forholdet. Kanskje ikke til barnet, men til familien og til samboeren. Samlivsproblem vil jeg tippe her. 

Så TS: når sist satt du deg skikkelig ned og spurte hvordan han har det? Start der :) 

Egentid er viktig, men som du sier, han har masse av det. Han rømmer vekk fra dere, spørsmålet er hvorfor. Det må du granske. 

Anonymkode: 3f75a...23a

Gjest Refreng
Skrevet

Voksne mennesker med barn som maser om egentid- det er noe patetisk over det. Når man blir forelder så trer man inn i et liv og en rolle som er viktigere enn ens eget behov for å sture alene for seg selv. Eller bare tøyse rundt med kompiser og venner. Å bli forelder er å bli voksen, å lære sette egne behov til side der man involverer seg i oppdragelsen av egne barn. Og selv om det selvsagt er lov å ha barnepass og gjøre noe annet noen kvelder iblant, så er det noe helt annet å ønske en livsstil der man later som om man aldri fikk barn til å begynne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...