Gå til innhold

Far har behov for mye egentid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 2 år. Det var ikke før vi fikk barn at jeg forsto hvor viktig det var med egentid for samboeren min. Situasjonen er slik at vi jobber begge turnus. Han er offshore 2 uker og hjemme i 4 uker. Jeg jobber selv kveld 3 - 4 ganger i uken. Ikke dagtid. Det er min mor som passer datteren vår når jeg er på jobb og han er offshore. Ellers tar han seg av henne når jeg jobber kveld. 

Han ytrer stort ønske om egentid på ettermiddag/ kveld. Har behov for å trene med kamerat enten hver eller annenhver dag. Han har fri på dagtid når datteren vår er i barnehagen, men da jobber andre. Når jeg har fri og ikke jobber, er det som oftest han som "kaprere" ettermiddager og/ eller kvelder. Han har nå forslått å skaffe ei nabojente som kan sitte barnevakt i en time eller to når jeg er på jobb, slik at han kan komme seg ut. Jeg jobber 3  -  4 kvelder i uken, og jeg er raus med å gi ham frikvelder når jeg er hjemme. Forstår virkelig ikke behovet. 

Jeg synes han opptrer umodent selv om han er godt over 40, og er så lei av å ofre meg hele tiden. I tillegg til at han sjelden foretrekker familietid og finne på noe sammen i helgene i stedet for hver for oss. Hva tenker dere? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han er en dust. 

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mener han oppriktig at han skal ha tid med kamerater "hver eller annenhver dag"? Hadde han dette før dere fikk barn?

Det er jo ikke så vanlig, uavhengig av arbeidsform. At dere begge får en kveld med venner i ny og ne er fint og sunt for dere begge, men han er jo nødt til å legge treningen til når han har tid - dvs. dagtid. Eventuelt får han vurdere en annen type stilling.

Anonymkode: 3c48f...7de

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

At dette burde dere snakket om før dere fikk barn. 

Anonymkode: 722b8...756

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At dette burde dere snakket om før dere fikk barn. 

Ikke sant, og nå er det for sent.

Dust.

Anonymkode: a9c80...f86

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som om han ikke har knyttet seg til barnet? Kan det stemme? Kanskje han ikke har det noe godt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dust.

Det er ikke for sent til å flytte fra mannen.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dust.

Det finnes ingen fag om dette på skolen akkurat 

AnonymBruker
Skrevet

Du har det jo tydeligvis veldig greit økonomisk fordi han jobber offshore, du slipper unna med å jobbe deltid.

Hadde ikke gjort en sak utav dette. La ham skaffe en barnevakt noen timer innimellom.

Anonymkode: 21357...a89

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har det jo tydeligvis veldig greit økonomisk fordi han jobber offshore, du slipper unna med å jobbe deltid.

Hadde ikke gjort en sak utav dette. La ham skaffe en barnevakt noen timer innimellom.

Jeg jobber ikke deltid. 100% stilling og vi har ganske lik inntekt.

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville han egentlig ha barn, eller var dette mest ditt ønske? 

Anonymkode: 864ed...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Stellia said:

Jeg jobber ikke deltid. 100% stilling og vi har ganske lik inntekt.

Du jobber bare 3 eller 4 dager i uka?

AnonymBruker
Skrevet

Fri annenhver gang.

Og sjekk om han virkelig trener.

Anonymkode: 29e4d...e1c

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve å finne ett kompromiss. For om du jobber 3-4 kvelder pr.uke så vil det oftest bety at du er borte 3 av 5 ukedagskvelder, som gir han mulighet for å trene sammen med venner 2 ganger pr.uke. Da spørs det jo om disse dagene stemmer med når vennene kan trene/treffes, så snakk skikkelig sammen og avtal hvordan dere kan løse det. Mulig dere må ha barnepass en fast dag pr uke, mulig du får han til å se at dette er hva vi som foreldre må ofre når vi har barn.... og i disse helgene han er hjemme bør han kunne gjøre minst 1 familieaktivitet sammen med dere, det vil han sette stor pris på etterhvert som barnet blir større og dere får ett bedre forhold alle tre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har fri hele dagene, I FIRE UKER, men skal likevel ha frikvelder på denne måten?! 

Fy faen, her hadde det blitt månelyst. Jeg har samboer som jobber offshore, og vet alt om denne hverdagen.

Anonymkode: d97b7...460

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Og ps hsn er Offshore har myyyyye mer alenetid enn deg.

Anonymkode: 29e4d...e1c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vært aktuelt her. 
Mannen min er også offshore. Han får trene på dagtid når han er hjemme

Anonymkode: 9ce60...959

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kvelder ja.

Endret av Stellia
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Broren min jobber også bare tre dager i uka. 

Og jobber 100 %. Du forstår det at en vakt kan ha mer enn 7,5 timer eller? 

Anonymkode: 21da4...bbf

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Du jobber også 100% og trenger også noe egentid, og tid med venner. Jeg har forståelse for behovet hans, men det virker litt ekstremt. Ser ut som du er raus med å gi han tid til egne aktiviteter, og for en familiefar tenker jeg en kveld i uken burde holde, særlig når han har fri på dagtid. 

Tenker han kan trene på dagtid de fleste dagene, og få en kveld i uken til sitt, også får du det samme. Er jo fint med noe familietid også, som må foregå enten i helgen, eller når du har fridager. Tipper du jobber turnus med helg, så tar utgangspunkt i det når jeg svarer. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...