Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så sykt. Man burde kunne ha naturlig fødsel, naturlig smertelindring og hjemmefødsel i Norge. Hvis man har lyst altså 

Anonymkode: 56574...f0d

Vel, du kan det hvis du vil - men du må betale for det. Det sier seg selv om du ikke føder innenfor et tidsvindu har du en potensiell risikofødsel. 

Anonymkode: 1e6ec...964

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fødte på Ullevål i 2018, fint stort rom med badekar. Jeg sa jeg ikke trengte rommet med badekar og noen andre kunne få det siden jeg skulle ha epidural og uinteressert i å føde i vann men fikk da beskjed om at jeg ikke skulle tenke på det da det var det rommet som var ledig og det jeg hadde fått😝

Anonymkode: efd7d...92d

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Så sykt. Man burde kunne ha naturlig fødsel, naturlig smertelindring og hjemmefødsel i Norge. Hvis man har lyst altså 

Anonymkode: 56574...f0d

Det kan jo være en ganske stor risiko å ta. Man vet aldri hva som skjer. Det er nok de færreste jordmødre som ønsker å ha ansvar for en fødsel om ting går galt og de ikke har tilgjengelig riktig utstyr og personale. Føder du på et sykehus er det sykehuset som har ansvaret for deg om det skjer noe galt. De vil jo gjøre alt de kan for at ting skal gå bra, og derfor har de utstyr og personale tilgjengelig. Et offentlig sykehus som tilbyr gratis hjemmefødsler vil jo få skylda hvis noe går galt. Enkelt å saksøke de. Og hvilke jordmødre skal ta den jobben? Det bør jo være valgfritt siden risikoen er større. 

Anonymkode: a4de1...22a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan jo være en ganske stor risiko å ta. Man vet aldri hva som skjer. Det er nok de færreste jordmødre som ønsker å ha ansvar for en fødsel om ting går galt og de ikke har tilgjengelig riktig utstyr og personale. Føder du på et sykehus er det sykehuset som har ansvaret for deg om det skjer noe galt. De vil jo gjøre alt de kan for at ting skal gå bra, og derfor har de utstyr og personale tilgjengelig. Et offentlig sykehus som tilbyr gratis hjemmefødsler vil jo få skylda hvis noe går galt. Enkelt å saksøke de. Og hvilke jordmødre skal ta den jobben? Det bør jo være valgfritt siden risikoen er større. 

Helt enig. Det er ingen som kan se eller forutsi om en fødsel går bra eller ikke. Alt kan se helt riktig og i skjønneste orden ut frem til et sekund hvor alt går skeis. 

• Liker 2
Skrevet

Nå fant jeg ut at Bærum har tre badekar. Og legger visst opp til mykavdeling fra september!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel, du kan det hvis du vil - men du må betale for det. Det sier seg selv om du ikke føder innenfor et tidsvindu har du en potensiell risikofødsel. 

Dette er jo det som er trist med å legge ned mykavdelinger. Det blir både et økonomiske skille hvor kun de med penger har mulighet, og en potensielt økt risiko fordi det sannsynligvis blir flere hjemmefødsler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om man møter kriteriene for hjemmefødsel, er det dokumentert å være like trygt eller til og med tryggere enn sykehus.

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (24 minutter siden):

Om man møter kriteriene for hjemmefødsel, er det dokumentert å være like trygt eller til og med tryggere enn sykehus.

Jeg ville møtt alle kriterier for hjemmefødsel. Alt var helt perfekt. Til det ikke var det i siste del av fødselen. Både jeg og babyen min strøket med om vi ikke var på sykehuset med sikkerheten det innebærer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville møtt alle kriterier for hjemmefødsel. Alt var helt perfekt. Til det ikke var det i siste del av fødselen. Både jeg og babyen min strøket med om vi ikke var på sykehuset med sikkerheten det innebærer. 

Hvis du hadde født hjemme, ville du antakelig blitt overført til sykehus lenge før det oppstod noe alvorlig. Hjemmejordmødre har lav terskel for overflytting til sykehus, og plukker opp ting som ikke er normalt i god tid før det oppstår en risikosituasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Hvis du hadde født hjemme, ville du antakelig blitt overført til sykehus lenge før det oppstod noe alvorlig. Hjemmejordmødre har lav terskel for overflytting til sykehus, og plukker opp ting som ikke er normalt i god tid før det oppstår en risikosituasjon. 

Det er jeg ikke så sikker på. Her gikk det på en halvtime mellom liv og død. Og det var ingen tegn til at noe skulle være galt. Så poenget mitt er: man må gjøre hva enn man vil selv, men ikke romantisere hjemmefødsel.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg ikke så sikker på. Her gikk det på en halvtime mellom liv og død. Og det var ingen tegn til at noe skulle være galt. Så poenget mitt er: man må gjøre hva enn man vil selv, men ikke romantisere hjemmefødsel.

Det er forskjell på romantisering og nøkterne fakta. Hjemmefødsel er trygt, all forskning viser det. Så er det opp til den enkelte hva man foretrekker. 

Skrevet
SynneD skrev (8 timer siden):

Dette er jo det som er trist med å legge ned mykavdelinger. Det blir både et økonomiske skille hvor kun de med penger har mulighet, og en potensielt økt risiko fordi det sannsynligvis blir flere hjemmefødsler.

Ikke meningen å spore av tråden, men hva er mykacdelinger?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbud om badekar og akupunktur ved Ullevål, i 2015 .. men barnet kom «for raskt»  var superfornøyd. 

Anonymkode: a9914...f8c

• Hjerte 1
Skrevet
JennieB skrev (2 minutter siden):

Ikke meningen å spore av tråden, men hva er mykacdelinger?

Det er fødeenheter på sykehus med fasiliteter mer som en fødestue, de tilbyr f.eks dobbeltseng, badekar, pilatesball etc og man får ikke epidural eller lystgass, men heller alternative typer smertelindring som varmt vann, akupunktur etc.

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Det er fødeenheter på sykehus med fasiliteter mer som en fødestue, de tilbyr f.eks dobbeltseng, badekar, pilatesball etc og man får ikke epidural eller lystgass, men heller alternative typer smertelindring som varmt vann, akupunktur etc.

Takk 😊 

Anonymkode: 7851d...9d1

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (2 timer siden):

også er det gjerne mer hjemmekoselige rom.

Jeg fikk tilbud om alt det du nevner på Ahus. Inkludert lystgass og epidural da.

Anonymkode: 6dd16...f45

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

også er det gjerne mer hjemmekoselige rom.

Jeg fikk tilbud om alt det du nevner på Ahus. Inkludert lystgass og epidural da.

Anonymkode: 6dd16...f45

Ja, men på mykenhetene får man altså ikke det - men noen «vanlige» fødeavdelinger er også flinke til å tilby alternativer i tillegg til medikamentell smertelindring. Høres ut som Ahus er gode på det!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde LETT valgt Bærum. Fødte der for 14 dager siden. Det må være det desidert beste stedet å føde🥰 Fantastiske ansatte, badekar, nyoppusset, kun familierom++ 

Anonymkode: d0c4d...a5a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg fødte første barn på ABC (i vann), og hadde en fantastisk opplevelse der. Fødte nr. 2 på AHUS i mai i år, også i vann. 

Selve fødestuen var kjempestor. Det var på en måte en tredelt enhet med et ordinært «sykehusrom» med fødeseng, medisinsk utstyr osv. på ene enden og et familierom man kan være på de første timene etter fødsel i andre enden. I midten er det stort bad med dusj og badekar. Jeg hadde en veldig god opplevelse på ahus, tross lave forventninger. På grunn av komplikasjoner (fastsittende morkake) måtte jeg akuttopereres etter fødselen og fikk dessverre ikke ta i bruk verken familierommet eller bli overført til hotellet. Jeg var på barsel nesten en uke etter fødsel. Jeg var veldig godt fornøyd med ahus, hadde en HELT fantastisk jordmor og følte meg meget godt ivaretatt etterpå også. Jeg ville absolutt valgt ahus på nytt. 

☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født på Bærum tre ganger, og har vært SÅ fornøyd alle gangene. Ikke født i vann noen av gangene, men det var pga fødslene mine og ikke sykehuset. Fantastisk greie folk, og jeg har aldri hatt samlebåndsfølelsen jeg har lest om fra de som har født i Oslo. 

Anonymkode: 9c19a...c00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...