SynneD Skrevet 14. juli 2023 #1 Skrevet 14. juli 2023 (endret) Et klassisk spørsmål om erfaringer med fødesteder fra meg Jeg fødte første på ABC i vann, og synes det var en veldig fin opplevelse. Nå som ABC er lagt ned ble det plutselig veldig mye vanskeligere å velge. Aller helst vil jeg føde i vann. Såvidt jeg forstår er dette bare flaks på Ullevål, fordi de kun har to rom med badekar? Noen som vet noe mer om dette? Riksen er i utgangspunktet ikke aktuelt fordi de har få familierom og ikke barsel. Det er jo egentlig to sykehus til som er aktuelle, Drammen og AHUS. Av disse to er AHUS kortest, bruker 15min med bil dit (samme som til Ullevål), men rundt 40 min til Drammen. Noen som har noen nyere erfaringer å komme med fra de ulike sykehusene? Endret 14. juli 2023 av SynneD 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #2 Skrevet 14. juli 2023 SynneD skrev (1 time siden): Et klassisk spørsmål om erfaringer med fødesteder fra meg Jeg fødte første på ABC i vann, og synes det var en veldig fin opplevelse. Nå som ABC er lagt ned ble det plutselig veldig mye vanskeligere å velge. Aller helst vil jeg føde i vann. Såvidt jeg forstår er dette bare flaks på Ullevål, fordi de kun har to rom med badekar? Noen som vet noe mer om dette? Riksen er i utgangspunktet ikke aktuelt fordi de har få familierom og ikke barsel. Det er jo egentlig to sykehus til som er aktuelle, Drammen og AHUS. Av disse to er AHUS kortest, bruker 15min med bil dit (samme som til Ullevål), men rundt 40 min til Drammen. Noen som har noen nyere erfaringer å komme med fra de ulike sykehusene? Hva med Bærum? Anonymkode: 1e6ec...964
mereo Skrevet 14. juli 2023 #3 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med Bærum? Anonymkode: 1e6ec...964 Der har de familierom. Drammen er smekk fult alltid og dårlige fasiliteter.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #4 Skrevet 14. juli 2023 mereo skrev (Akkurat nå): Der har de familierom. Drammen er smekk fult alltid og dårlige fasiliteter. Ja, de har kun familierom. Lystgass. Og badekar Anonymkode: 1e6ec...964
frøkna Skrevet 14. juli 2023 #5 Skrevet 14. juli 2023 Jeg fikk beskjed om at Ullevål ikke hadde noen rom med badekar, men at nye sykehus som f eks Ahus hadde det.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #6 Skrevet 14. juli 2023 frøkna skrev (1 time siden): Jeg fikk beskjed om at Ullevål ikke hadde noen rom med badekar, men at nye sykehus som f eks Ahus hadde det. Det er noen enkelte rom på Ullevål som har det. Hadde rom med dette selv, men fikk dessverre ikke brukt det da jeg ble satt i gang. Anonymkode: 79c97...76f
Kjempeliten Skrevet 14. juli 2023 #7 Skrevet 14. juli 2023 Jeg er fornøyd med Ahus. Hadde badekar på rommet, men fikk ikke brukt det.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #8 Skrevet 14. juli 2023 Jeg kunne ikke bruke badekar, men har god erfaring med Ahus ☺️ Anonymkode: 6dd16...f45
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #9 Skrevet 14. juli 2023 Fornøyd med Ahus, født der to ganger. Store badekar på hver fødestue som jeg dessverre ikke fikk brukt fordi jeg va rød fødende og lenket til diverse drypp. 😅 Anonymkode: 93475...9c7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #10 Skrevet 14. juli 2023 Jeg har også god erfaring med Ahus. Jeg hadde tilgang til badekar på rommet, men ønsket ikke å bruke det. Derimot hadde jeg ønske om å føde på siden i en vanlig (sykehus)seng, og ikke fødeseng, og det kunne jeg velge selv andre gang. Første gang måtte jeg føde på ryggen i fødeseng pga. komplikasjoner for babyen. Da hadde jeg ikke kunnet føde i vann heller, men jeg ble informert om at jeg gjerne kunne bruke badekaret under andre fødsel. Ahus har barselhotell hvor en kan være hvis babyens og morens form er god etter fødselen. Der har en enerom og plass til far. Vi fikk plass på barselhotellet selv om det var komplikasjoner som krevde ekstra oppfølging første gang, men det tror jeg var litt flaks og handlet om kapasitet akkurat da. Anonymkode: 363d5...9a3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #11 Skrevet 14. juli 2023 SynneD skrev (4 timer siden): Et klassisk spørsmål om erfaringer med fødesteder fra meg Jeg fødte første på ABC i vann, og synes det var en veldig fin opplevelse. Nå som ABC er lagt ned ble det plutselig veldig mye vanskeligere å velge. Aller helst vil jeg føde i vann. Såvidt jeg forstår er dette bare flaks på Ullevål, fordi de kun har to rom med badekar? Noen som vet noe mer om dette? Riksen er i utgangspunktet ikke aktuelt fordi de har få familierom og ikke barsel. Det er jo egentlig to sykehus til som er aktuelle, Drammen og AHUS. Av disse to er AHUS kortest, bruker 15min med bil dit (samme som til Ullevål), men rundt 40 min til Drammen. Noen som har noen nyere erfaringer å komme med fra de ulike sykehusene? Tror alle føderom på AHUS Lørenskog har badekar Anonymkode: ea1c9...8d0
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #12 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er noen enkelte rom på Ullevål som har det. Hadde rom med dette selv, men fikk dessverre ikke brukt det da jeg ble satt i gang. Anonymkode: 79c97...76f På Ullevål har de litt forskjellige rom. Jeg var på omvisning der, de viste frem det minste lille rommet da siden det var ledig. De påpekte selv at det var lite, men fikk (naivt nok) inntrykk av at det sjelden ble brukt. Hvilket rom ble jeg plassert for å føde? På det rommet. Det var knøttlite og lite mulighet for å bevege seg rundt/bruke ball. Blod på toalettringen var det også🤢 Det rommet ble fort fullt, selv med få personer. Anonymkode: ea1c9...8d0
SynneD Skrevet 15. juli 2023 Forfatter #13 Skrevet 15. juli 2023 mereo skrev (16 timer siden): Der har de familierom. Drammen er smekk fult alltid og dårlige fasiliteter. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, de har kun familierom. Lystgass. Og badekar Anonymkode: 1e6ec...964 Fordi jeg trodde de ikke hadde mulighet til badekar? På sidene til Vestre Viken står det at det bare tilbys på Drammen og Ringerike. Men det kan jo ikke være oppdatert.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 SynneD skrev (7 minutter siden): Fordi jeg trodde de ikke hadde mulighet til badekar? På sidene til Vestre Viken står det at det bare tilbys på Drammen og Ringerike. Men det kan jo ikke være oppdatert. Jeg mener de fikk det nå ifjor. De oppgraderte fødestuene og den avdelingene. Ville hverfall ringt og hørt. Anonymkode: 1e6ec...964
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 Veldig fornøyd med ahus Anonymkode: 84c81...1b4
mereo Skrevet 15. juli 2023 #16 Skrevet 15. juli 2023 SynneD skrev (7 timer siden): Fordi jeg trodde de ikke hadde mulighet til badekar? På sidene til Vestre Viken står det at det bare tilbys på Drammen og Ringerike. Men det kan jo ikke være oppdatert. Hadde likevel ikke valgt Drammen om jeg ikke måtte.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #17 Skrevet 15. juli 2023 Så trist at de har lagt ned ABC klinikken. Hvis man ønske hjemmefødsel, kan man få jordmor hjem til seg da? Jeg er ikke gravid så jeg har ikke greie på dette. Anonymkode: 56574...f0d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #18 Skrevet 15. juli 2023 Abc jordmødrene har vel åpnet privat tilbud «min fødsel», kostbart, men er nok et fint opplegg 😊 Jeg har både jobbet og født på Ullevål. Var veldig fornøyd, men fødte på abc. Nå som det er nedlagt ville jeg gått for Bærum eller muligens ahus! Anonymkode: 34b4c...7c6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #19 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så trist at de har lagt ned ABC klinikken. Hvis man ønske hjemmefødsel, kan man få jordmor hjem til seg da? Jeg er ikke gravid så jeg har ikke greie på dette. Anonymkode: 56574...f0d Man kan betale en jordmor for hjemmefødsel. Tror det er 12-20000 for å ha en tilgjengelig to uker rundt termin. Også får man vel refundert 3000 fra nav. Men om man føder før eller etter de to ukene må man ofte på sykehuset 😅 Også er det jo en annen risiko. På abc ble du skippet over til vanlig fødeavd om noe gikk galt. Man har et sikkerhetsnett. Anonymkode: 6dd16...f45
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #20 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man kan betale en jordmor for hjemmefødsel. Tror det er 12-20000 for å ha en tilgjengelig to uker rundt termin. Også får man vel refundert 3000 fra nav. Men om man føder før eller etter de to ukene må man ofte på sykehuset 😅 Også er det jo en annen risiko. På abc ble du skippet over til vanlig fødeavd om noe gikk galt. Man har et sikkerhetsnett. Anonymkode: 6dd16...f45 Så sykt. Man burde kunne ha naturlig fødsel, naturlig smertelindring og hjemmefødsel i Norge. Hvis man har lyst altså Anonymkode: 56574...f0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå