Gå til innhold

Hvordan takle varmen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på besøk i et land med ca 40 grader i skyggen. D er meldt samme vær så lenge jeg skal være her. Man bør holde seg inne.

I går var pulsen høy, jeg hadde hodepine, litt svimmel, generelt uvel og varm. Litt høyt undertrykk. Passa på å drikke masse, var ikke like flink dagen før.

Var til lege, fikk intravenøst natriumklorid. Vet ikke om d hjalp stort. D var ikke så intens varme da jeg var ferdig der. Pulsen ble litt lavere.

Men i dag er d pån igjen. Uvel, varm, litt hodepine.. Hvordan takle varmen på best måte?

Har egentlig lyst til å se på flybilletter for å reise hjem, men det er dyrt. Har også et barn å evt. ta med da.

Anonymkode: 514ff...40a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drikke mye. Gjerne farris da det er litt salt i. Bade mye og kalde dusjer.

Anonymkode: eedc8...c6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikk melk, ikke vann. Mer næring. Gjør det myndighetene råder til. 

Anonymkode: 2dda3...e13

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det over: To vifter - en foran deg og en på siden. Ha gjerne en skål med isbiter rett under/foran viften, det hjelper også til å kjøle ned luften.

Ha ris i en stor sokk og legg den i fryseren. Fungerer som kjølepute.

Anonymkode: e76e9...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drikk melk, ikke vann. Mer næring. Gjør det myndighetene råder til. 

Anonymkode: 2dda3...e13

Tåler ikke melk.

Andre tips?

Er ikke på hotell med basseng, er hjemme hos noen. Mange folk i ett hus og med tilgang til kun en bil. Ikke sjø i nærheten.

AnonymBruker
Skrevet

Er også forkjøla, ekstra sliten pga det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i Spania, i enebolig. Har heldigvis basseng, men ikke aircondition. Nettene er ganske heftige.

Vår rutine er kveldsbad/dusj i kaldt vann, lufttørke for å kjøle ned.

Kalde, fuktige hånkle på baksiden av viftene (blåser kaldere luft), eller sette en bolle med isbiter/henge isposer bak viften.

Drikke Farris og juice, masse is og frukt.

Ha på babypudder på kroppen (mindre klamt).

Lufte huset når solen er nede/åpne kun vinduer solen ikke står på.

-var 40C og varm vind hele natten forrige dagen 😅 Men et par uker til så skal vi hjem til regn og kald norsk sommer da 🤷🏻‍♀️😊

Anonymkode: ecfc7...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Drikk mye, men husk å få i deg mineraler/salt også. Bland f.eks. 1/3 eplejuice med vann. Fukt et laken/håndkle og legg det over beina. 

Pass på at det ikke blir for store temperaturforskjeller. Unngå iskald drikke og dusjer, selv om det frister. Kretskøpet strever mer om temperaturforskjellene blir for store. Hold deg i ro på dagtid,  prøv å ta en rolig spasertur om kvelden. 

Anonymkode: f659b...f8d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis aldri opplevd slik varme. Når det er på det varmeste jeg har opplevd, sitter jeg med en våt vaskeklut på hodet og en våt håndduk rundt nakken. Evt sitter jeg og sprayer vann på meg selv...  Har sovet med en fuktig håndduk over meg.

Anonymkode: cf33c...dc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har egentlig lyst til å se på flybilletter for å reise hjem, men det er dyrt. Har også et barn å evt. ta med da.

Er ikke på hotell med basseng, er hjemme hos noen. Mange folk i ett hus og med tilgang til kun en bil. Ikke sjø i nærheten.

Du nevner også at det blir for dyrt å reise hjem, da ville jeg prøvd det nestbeste...og antageligvis litt rimeligere, kom deg til kysten, eller (aller best) en øy. 
Lei deg inn der, det er alltid luftigere ved kysten

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er også forkjøla, ekstra sliten pga det.

Altså hvis du klarer å bli syk nok til å få en legeerklæring slår muligens reiseforsikringen din inn.

Anonymkode: d027f...bd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at det kan hjelpe å ligge med beina litt høyt. Unngå tunge måltid, spis frukt, grønnsaker, men også gjerne litt saltstenger. 

Fuktige håndklær også gjerne i nakken, armene, ansiktet. Unngå klær som strammer. 

Anonymkode: f659b...f8d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er i Spania, i enebolig. Har heldigvis basseng, men ikke aircondition. Nettene er ganske heftige.

Vår rutine er kveldsbad/dusj i kaldt vann, lufttørke for å kjøle ned.

Kalde, fuktige hånkle på baksiden av viftene (blåser kaldere luft), eller sette en bolle med isbiter/henge isposer bak viften.

Drikke Farris og juice, masse is og frukt.

Ha på babypudder på kroppen (mindre klamt).

Lufte huset når solen er nede/åpne kun vinduer solen ikke står på.

-var 40C og varm vind hele natten forrige dagen 😅 Men et par uker til så skal vi hjem til regn og kald norsk sommer da 🤷🏻‍♀️😊

«Kald norsk sommer»? Nice try 

Anonymkode: 8b192...4eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få i deg salt. Du svetter og da går mye salt ut. Salt mat, gjerne sportsdrikk i tillegg til vann. Kalde omslag, altså kald klut/håndkle på panne og spesielt nakke. Jeg tåler varme dårlig og må være inne på sommeren selv.

Anonymkode: 1b77f...9f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er også i et slikt land og overlever ved bo i bassenget, drikke masse, kald dusj på kvelden og sove med vinduer opp og en vifte ved siden av sengen.

Anonymkode: 4a675...d87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Kald norsk sommer»? Nice try 

I forhold til 45C og sol, så er dette kaldt ja… Og jeg syntes alltid norske sommere er kalde. Var litt deilig i juni i år, men 16-18C og regn er kjølig. Nettene blir kalde, og selv om det bikker 20C på dagen og solgløtt blir det aldri «varmt» som ellers i Europa.

Har over 40 norske sommere bak meg, og syntes aldri sommeren er «sommer» mer en ca fire uker.

-Men mulig du syntes det er godt og varmt, det skal ikke jeg legge meg opp i.

IMG_0182.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I forhold til 45C og sol, så er dette kaldt ja… Og jeg syntes alltid norske sommere er kalde. Var litt deilig i juni i år, men 16-18C og regn er kjølig. Nettene blir kalde, og selv om det bikker 20C på dagen og solgløtt blir det aldri «varmt» som ellers i Europa.

Har over 40 norske sommere bak meg, og syntes aldri sommeren er «sommer» mer en ca fire uker.

IMG_0182.jpeg

Det er en kald sommer nå. Juni var ok. Juli har vært stort sett våt og kald. 

Jwg missunner deg faktisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

IMG_0182.jpeg

Nå ja. Prøv for 2-3 uker siden, du. Det var pluss 30 flere uker i strekk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en kald sommer nå. Juni var ok. Juli har vært stort sett våt og kald. 

Jwg missunner deg faktisk.

Ja, er den ustabiliteten jeg ikke er så glad i -Er så typisk at det er knallvær frem til ferien eller helgen begynner, og så neida… He he blir slik «krampe nyting» av været når det er bra, for man vet aldri når det snur.

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var i Spania / Italia nå, ville jeg tatt første fly hjem 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...