Gå til innhold

Hvor mye teller "personlig egnethet"?

Tiit

Anbefalte innlegg

Noen som har kjennskap til ansettelser i kommune, og hvor mye personlig egnethet kan telle i forhold til om noen andre søker til stilling har lengre ansiennitet?

Personlig egnethet må jo veie tungt i forhold til å arbeide tett med mennesker og konfliktfylte relasjoner. Sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil en som har feks 10 års mindre ansiennitet, bli ansatt pga personlig egnethet? Ansettelser kan jo påklages også, av de som er part i saken, dersom de mener det er uriktig ansettelse. Men det er vel ikke så moro å klage seg frem til ei stilling du ikke er ønsket i....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om at begge parter har den utdanningen som kreves til jobben? Hvis to aktuelle kandidater har samme faglige kvalifikasjoner, vil nok fortsatt tro at ansiennitet teller mest. Jeg vet om tilfeller der en person har klaget på en ansettelse i det offentlige (stipendiatstilling på univ.), og fikk medhold. Men ikke kjekt å kjempe seg til en jobb der arbeidsgiver i utgangspunktet ville ha en annen person inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, d er sånn. Vil jo også tro at ansiennitet teller forholdsvis mye, men HÅPER at personlig egnethet kan telle mye i en konkret situasjon.

Og så er det akkurat det med å kjempe seg til ei stilling der man ikke er ønsket.... ikke særlig fristende kanskje.

Vel, det er ikke meg som skal ansette, og det er jeg igrunnen veldig glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Stalig/kommunal sektor stilles veldig strenge krav til kriterier for ansettelse og hvordan søkerne skal vurderes opp mot hverandre.

I privat sektor, derimot, er personlig egnethet alfa omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for vår egen kommune. Ansettelser der foregår etter følgende prinsipper:

1. Relevant utdannelse

2. Personlig egnethet er helt avgjørende

3. Relevant erfaring fra tidligere (ansiennitet inngår som en del av det) - kommer som et siste ledd og absolutt ikke bestemmende

Arbeidsgiver har ikke problemer med å forsvare en ansettelse overfor fagforeningene med argumentet "personlig egnethet". Det sier seg selv at det er helt avgjørende at en person passer inn i det allerede eksisterende miljøet og avdeling/faggruppe.

Den personen som ser ut til å forstår bedriften best og ser ut til å kunne ha evnen og mennesklige egenskapene som skal til på akkurat det stedet i den stillingen i den bedriften er det klart at personlig egnethet er avgjørende.

Ansiennitet er gammeldags og ut - også i kommunal sektor.

Svært mange kommuner benytter seg av firmaer som Price Water C.H, Ernst & Ypung og andre konsulentselskaper for å få profesjonell hjelp til ansettelser. Det er så viktig å ansette rett person til rett stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Svaret til gjesten over her stemmer med mitt inntrykk fra statlig sektor - personlig egnethet vektlegges mer enn ansiennitet, når utdanningsbiten er på plass. Relevant erfaring er selvsagt kjempeviktig, men akkurat antall år i stat/kommune tidligere er ikke noe som overstyrer personlig egnethet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Personlig egnethet må jo veie tungt i forhold til å arbeide tett med mennesker og konfliktfylte relasjoner. Sant?

Jeg har vært med på de to siste ansettelsesrundene ved mitt kontor og kan bare bekrefte at personlig egnethet teller veldig mye. Mye kompetanse hjelper ikke hvis du ikke er personlig egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...