AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #21 Skrevet 13. juli 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det virker ikke akkurat som om du gjør noe særlig innsats når du ikke forstår såpass. Og hvorfor gidder du å opprette en tråd for å bare krangle med alle som kommer med fornuftige svar på det du spør om? 😂 Du sitter og forsvarer at sønnen din skal risikere å brenne inne i en bod liksom. Skjønner jo hvorfor han ikke klarer å vise mer fornuft. Hadde det vært min sønn hadde jeg sagt at hvis du begynner å sove i en bod så ringer jeg brann- og redningstjenesten for kontroll samt varsler huseier om at leiligheten hans leies ut ulovlig. Noen av oss har såpass handlekraft og omtanke for barna våre. Anonymkode: b670e...e69 "Noen av oss har såpass handlekraft og omtanke..." Det virker jo som TS forsøker å søke råd for å hindre dette. Mens dette er kun spytting. Sier noe om deg Anonymkode: bae57...423 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #22 Skrevet 13. juli 2023 Jeg syns han kan forsøke en ukestid nå på sommeren når det er varmt. Jeg bor i leilighet med sovealkove uten vindu, har takventil men døren MÅ stå vid åpen for det blir så tung luft der/varmt. Han vil merke det første natten og så kan han finne ut om han gidder. Jeg har det fint for jeg bor bare med kattene mine, men hadde overhode ikke vært interessert i sånt med andre i samme leilighet Anonymkode: c2713...933
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #23 Skrevet 13. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns han kan forsøke en ukestid nå på sommeren når det er varmt. Jeg bor i leilighet med sovealkove uten vindu, har takventil men døren MÅ stå vid åpen for det blir så tung luft der/varmt. Han vil merke det første natten og så kan han finne ut om han gidder. Jeg har det fint for jeg bor bare med kattene mine, men hadde overhode ikke vært interessert i sånt med andre i samme leilighet Anonymkode: c2713...933 Det var et nyttig råd, takk. Anonymkode: fbed9...3f5
GammelKaktus Skrevet 13. juli 2023 #24 Skrevet 13. juli 2023 Jeg tenker det vil blir ubehagelig på et så lite rom uten mulighet til å ha et vindu åpent. Hvis han liker å game og så genererer jo pc og varme så det vil blir tett på det rommet og lite privatliv for han vil jo ha behov for å ha døren oppe. Guttungen har et rom på 20 kvm her og vindu men kjenner nå på sommeren at det blir ganske varmt med to skjermer og en pc på. Men en god ide å prøve det ut en natt, fint om han har på pc og gjør det han pleier slik at han kan kjenne hvordan det blir. Kan jo være at "ubehaget" ved manglende vindu er verdt det fordi han får bo sammen med vennene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #25 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg eier leilighet i Oslo med sovealkove på 7 kvadrat, og det er nok til en liten dobbeltseng og et smalt nattbord. Men hadde aldri kjøpt leilighet med sovealkove dersom det ikke var vindu som vendte mot balkong eller bakkeplan. Det er én enkel årsak til dette - nemlig brannsikkerhet. Lufting er sannsynligvis også et problem, men det burde være underordnet i den store sammenhengen. Synes at du har et veldig rart fokus… Regner med at han er voksen og at du ikke kan nekte ham å flytte inn dersom han vil. Men jeg håper for guds skyld at det er røykvarslere og sprinkleranlegg i hele leiligheten. Har ikke barn selv, enda. Men når den dagen kommer ville jeg ha slått meg skikkelig vrang dersom poden fant på at han skulle flytte inn i en sovealkove uten gode rømningsveier. Synes at det er ille nok med de sovealkovene som har vindu som ikke vender ut mot balkong / gateplan. Kort oppsummert - har bare gode erfaringer med sovealkove selv, men man må da selvsagt ha rømningsveier 😳 Anonymkode: bea72...6af En sovealkove er ikke et separat rom, og det skal ikke avspilles med dør. Da er det blitt en bod. Men beboere står fritt til å bruke som de vil. Brannsikkerhet er ivaretatt med rømning gjennom andre dører/vinduer. Anonymkode: c7c0e...034 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #26 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er en link han har henvist til ang lovlighet https://www.godepengevaner.no/hva-er-en-sovealkove/ Men jeg kunne jo sagt takk for all spydighet og sende kommentarene videre til ham selv, kanskje det hjelper Ts Anonymkode: fbed9...3f5 Der står ingenting her om at det er lovlig å sove i en bod uten vindu. Anonymkode: b670e...e69 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #27 Skrevet 13. juli 2023 https://help.no/rettsomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/misfornoyd-med-studentboligen Det er ikke engang lov til å innrede og bruke en stue som ikke har vindu. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/enklere-regler-for-utleie/ Og her står det hva som kreves for å få et godkjent soverom. Det er krav til både ventilasjon og vindu. https://www.ta.no/grenland/ulovlig-med-rom-uten-vindu/s/1-111-6297130 Og her kan du lese om at soverom uten vindu er ulovlig. Og direkte svar på deres problemstilling: "En sovealkove kan imidlertid bare innredes i et rom beregnet for varig opphold, f.eks. i stua. En bod er ikke beregnet for varig opphold." https://saltenbrann.no/brannfarlig-utleie/category877.html Anonymkode: b670e...e69 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #28 Skrevet 13. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: https://help.no/rettsomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/misfornoyd-med-studentboligen Det er ikke engang lov til å innrede og bruke en stue som ikke har vindu. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/enklere-regler-for-utleie/ Og her står det hva som kreves for å få et godkjent soverom. Det er krav til både ventilasjon og vindu. https://www.ta.no/grenland/ulovlig-med-rom-uten-vindu/s/1-111-6297130 Og her kan du lese om at soverom uten vindu er ulovlig. Og direkte svar på deres problemstilling: "En sovealkove kan imidlertid bare innredes i et rom beregnet for varig opphold, f.eks. i stua. En bod er ikke beregnet for varig opphold." https://saltenbrann.no/brannfarlig-utleie/category877.html Anonymkode: b670e...e69 Takk for kommentar og for at du har tatt deg bryet med å sjekke. Dessverre hjelper ikke disse heller da 1) det er en stue, med både vindu, dør og verandadør ut til hage. 2) Det har aldri vært snakk om å få alkoven godkjent som soverom, og det står alkove i annonsen, ikke soverom. Jeg kan ikke klandre utleier for det. 3) det er fortsatt ikke snakk om begrepet soverom som i byggningsteknisk godkjent rom som soverom. Det er likevel lovlig å oppholde seg der, da ingen kan komme å si at "denne døren er ulovlig". Normalt brukes sovealkover for å lukke vekk senga, mens døren må være åpen ved opphold der. 4) Alkoven er i stuen, som ikke er en bod. Det blir ikke automatisk omgjort til en bod fordi det er satt inn en dør, når flaten er registrert og godkjent som boareal. Det er sikkert unødvendig av meg å svare på dette iom det kan oppleves provoserende. Men dette er det han selv som har sjekket ut for å komme meg i møte. At det blir helt for jævlig varmt og klamt og nada privatliv er nok bedre argumenter. Anonymkode: fbed9...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #29 Skrevet 13. juli 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: En sovealkove er ikke et separat rom, og det skal ikke avspilles med dør. Da er det blitt en bod. Men beboere står fritt til å bruke som de vil. Brannsikkerhet er ivaretatt med rømning gjennom andre dører/vinduer. Anonymkode: c7c0e...034 Har forstått det sånn jeg også. Men så vidt jeg vet er også dør til sovealkove lovlig. Akkurat fordi det er selve hensikten med sovealkove - å få senga ut av syne. Men når noen oppholder seg i rommet må døra være åpen, sånn at det blir en forlengselse av rommet alkoven er bygget i Anonymkode: bae57...423
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #30 Skrevet 13. juli 2023 Det ikke er lov å leie ut en bod som soverom, men om man liker støtte ulovlig utleie og utleiere som vil tjene mest mulig, så ok. I det man har satt opp vegger og dør for å avgrense en del av stuen, så har man bygd ett nytt rom, i dette tilfellet en bod som benyttes som soveplass. Det er veldig smart av en kynisk utleier som gir faen i loven, utleier tjener masse penger på folk som er villig til å leie ulovlige soverom. Men det bli helt for jævlig varmt og tett luft der. Han må være ekstremt nøye på at seng ikke bør plasseres inntil vegg, og han bør lufte MYE på dagtid. Ett så lite rom som brukes til så langvarig opphold uten ventilasjon, vel, det finnes knapt bedre forhold for muggdannelse... Han må også være forberedt på at det kommer til å lukte innestengt av klærne som oppbevares der. Jeg har ett større soverom, med ventilasjonsluke som står åpen, i tillegg til vindu for lufting. Jeg lufter lite med vindu på vinter pga kulden, og jeg merker det godt på luftkvaliteten. Jeg merker også at det lukter innestengt av sengetøy. Og jeg bruker ikke soverommet til noe annet enn soving, jeg oppholder meg aldri der, slik sønnen din har tenkt å gjøre. Jeg har døren åpen til resten av bolig hele tiden utenom natten. Anonymkode: 3db8a...967
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #31 Skrevet 13. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det ikke er lov å leie ut en bod som soverom, men om man liker støtte ulovlig utleie og utleiere som vil tjene mest mulig, så ok. I det man har satt opp vegger og dør for å avgrense en del av stuen, så har man bygd ett nytt rom, i dette tilfellet en bod som benyttes som soveplass. Det er veldig smart av en kynisk utleier som gir faen i loven, utleier tjener masse penger på folk som er villig til å leie ulovlige soverom. Men det bli helt for jævlig varmt og tett luft der. Han må være ekstremt nøye på at seng ikke bør plasseres inntil vegg, og han bør lufte MYE på dagtid. Ett så lite rom som brukes til så langvarig opphold uten ventilasjon, vel, det finnes knapt bedre forhold for muggdannelse... Han må også være forberedt på at det kommer til å lukte innestengt av klærne som oppbevares der. Jeg har ett større soverom, med ventilasjonsluke som står åpen, i tillegg til vindu for lufting. Jeg lufter lite med vindu på vinter pga kulden, og jeg merker det godt på luftkvaliteten. Jeg merker også at det lukter innestengt av sengetøy. Og jeg bruker ikke soverommet til noe annet enn soving, jeg oppholder meg aldri der, slik sønnen din har tenkt å gjøre. Jeg har døren åpen til resten av bolig hele tiden utenom natten. Anonymkode: 3db8a...967 Mulig er det fukt i huset, dårlig drenering eller noe. Da funker det ikke hvor mye enn lufter. Men det er noe annet. Det er egentlig ikke nødvendig å kommentere her, for enn hvor mye man synes dette høres forskrekkelig ut, så er sovealkover, i rom som allerede er godkjent som oppholdsrom, fullt lovlig. Man har heller ikke innskrenket boarealet og skapt en ny bod. Det regnes som en avskjerming av en del av stuen, og er fortsatt stue, uansett om rommet deles av med skjermbrett, bokhylle, forheng eller lettvegg med dør. Gjerne dessverre, men dog fullt lovlig. Dont shoot the messenger. Anonymkode: fbed9...3f5
skrue Skrevet 14. juli 2023 #32 Skrevet 14. juli 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Ja det går helt fint..? For en idiotisk troll kommentar. Det er sprinkelanlegg i alkoven og i rommet utenfor. Anonymkode: fbed9...3f5 Jeg vil anbefale at du prøver å få ham fra det. Sprinkelanlegg er greit nok, men det er røyk som dreper og det hjelper fint lite med slikt anlegg som aktiveres av varme .Sprinkeldysen i taket består av en liten innretning som åpner for vann om det blir varmt nok, røyken kommer før det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #33 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for kommentar og for at du har tatt deg bryet med å sjekke. Dessverre hjelper ikke disse heller da 1) det er en stue, med både vindu, dør og verandadør ut til hage. 2) Det har aldri vært snakk om å få alkoven godkjent som soverom, og det står alkove i annonsen, ikke soverom. Jeg kan ikke klandre utleier for det. 3) det er fortsatt ikke snakk om begrepet soverom som i byggningsteknisk godkjent rom som soverom. Det er likevel lovlig å oppholde seg der, da ingen kan komme å si at "denne døren er ulovlig". Normalt brukes sovealkover for å lukke vekk senga, mens døren må være åpen ved opphold der. 4) Alkoven er i stuen, som ikke er en bod. Det blir ikke automatisk omgjort til en bod fordi det er satt inn en dør, når flaten er registrert og godkjent som boareal. Det er sikkert unødvendig av meg å svare på dette iom det kan oppleves provoserende. Men dette er det han selv som har sjekket ut for å komme meg i møte. At det blir helt for jævlig varmt og klamt og nada privatliv er nok bedre argumenter. Anonymkode: fbed9...3f5 Det stemmer ikke, setter du inn en dør hvor du ender med et lukket rom uten vindu eller ventilasjon så er det bruksendring og rommet og vil ikke lengre regnes som varig oppholdsrom, noe som er et krav når det kommer til plass å sove. Det står også forklart i en av linkene hvor utleier har stue uten vindu. Et rom som ikke er godkjent som varig oppholdsrom er en bod. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mulig er det fukt i huset, dårlig drenering eller noe. Da funker det ikke hvor mye enn lufter. Men det er noe annet. Det er egentlig ikke nødvendig å kommentere her, for enn hvor mye man synes dette høres forskrekkelig ut, så er sovealkover, i rom som allerede er godkjent som oppholdsrom, fullt lovlig. Man har heller ikke innskrenket boarealet og skapt en ny bod. Det regnes som en avskjerming av en del av stuen, og er fortsatt stue, uansett om rommet deles av med skjermbrett, bokhylle, forheng eller lettvegg med dør. Gjerne dessverre, men dog fullt lovlig. Dont shoot the messenger. Anonymkode: fbed9...3f5 Du tar feil. Lukker du et rom med en permanent dør så er det noe helt annet enn å sette opp en gardin eller bokhylle når det kommer til byggtekniske krav. Men for all del, om dere vil finne alle slags mulige måter å ignorere ulovligheten i det så kjør på. Jeg har linket opp og ned i mente. Krav for oppholdsrom er veldig tydelige og endres ikke bare fordi man kaller det for en alkove på Kvinneguiden. Der så enkelt som å kontakte brann- og redningstjenesten, de er veldig behjelpelige med slike spørsmål og også tilsyn. Spesielt opp mot studentboliger. Anonymkode: b670e...e69 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #34 Skrevet 14. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer ikke, setter du inn en dør hvor du ender med et lukket rom uten vindu eller ventilasjon så er det bruksendring og rommet og vil ikke lengre regnes som varig oppholdsrom, noe som er et krav når det kommer til plass å sove. Det står også forklart i en av linkene hvor utleier har stue uten vindu. Et rom som ikke er godkjent som varig oppholdsrom er en bod. Du tar feil. Lukker du et rom med en permanent dør så er det noe helt annet enn å sette opp en gardin eller bokhylle når det kommer til byggtekniske krav. Men for all del, om dere vil finne alle slags mulige måter å ignorere ulovligheten i det så kjør på. Jeg har linket opp og ned i mente. Krav for oppholdsrom er veldig tydelige og endres ikke bare fordi man kaller det for en alkove på Kvinneguiden. Der så enkelt som å kontakte brann- og redningstjenesten, de er veldig behjelpelige med slike spørsmål og også tilsyn. Spesielt opp mot studentboliger. Anonymkode: b670e...e69 Du bruker fortsatt spissformuleringer som at "vil finne alle slags mulige måter å ignorere lovlighet" og "kjør på", som er helt unødvendig og dumt. Som om jég gjør noe galt her, som verken er uteleier eller ansvarlig på noe vis. Fortsatt bunner det i at du har misforstått linkene du har sett på og ikke forstått forskjellen i bygningsteknisk definisjon mellom BTA, BOA og BRA. Nå enklere definert som Primærrom og Sekundærrom. Alkove er ikke et begrep funnet opp på KG og er veldig vanlig i storbyene. Det er bare å ta en titt på Finn. Den studentboligen uten stue har blitt ulovlig fordi rommene rundt har blitt definert endret. Fordi utleier har søkt og fått godkjenning for å nye soverom, ment for varig opphold, som han leier ut. Noe som har ført til at boligen ikke har stue lengre. Det utleier gjør feil er å leie den ut sånn, men det hadde vært greit om han leide ut soverom uten fellesstua. Og hadde han derimot bare bygget vegger og dør uten å søke endring for å bo der selv, hadde ingen kunne sagt noe på at han satt i en stue uten vinduer. Den største forskjellen handler om utleiepris og salgspris for boliger når det kommer til lovlighet/ulovlighet. Som du sier er det f.eks ikke lovlig å bo i boden, men det er likevel lov å oppholde seg i boden. Utallige husholdninger benytter boden til lekerom, tv-rom, leserom, bordtennis osv uten at det er noen som sjekker hvor lenge man oppholder seg der. Noen sover også der, selv om man ikke skal det. Det er ingen som blir bøtelagt for å sove på sin egen bod. Men å forsøke å selge det eller leie det ut som primærrom er ikke mulig og også ulovlig. Det er en ekstremt stor verdiøkning i boligen ved å søke og endre noen kvadrat fra sekundærrom til primærrom, men da mange kriterier som skal være oppfylt, og er noe helt annet enn slike alkover. Sovealkover er lovlige fordi de er bygget inn i et primærrom, allerede godkjent for varig opphold. Det er derfor ingen bruksendring av rommet. Og selv med både lettvegger og dør er det i byggningsteknisk definisjon ikke skilt ut som et rom. Det er i praksis å sove på stua. Neste steg er å vurdere "hva er ei dør" og permanent av-deling. Og det er så enkelt som at når døren er åpen så er alkoven fortsatt stua. Det finnes ingen definisjon på lovlig eller ulovlig dør, og variasjonen i dører er stor. Alt fra glassvegger og glassdører, skyvedører, foldedører i skinn eller papir osv. Det er ingen byggningsteknisk endring av arealet, selv med ei dør, og selv om det kan høres ut sånn. Derfor har det heller ikke blitt en bod i det en setter opp lettvegger og dør. Da ville heller ingen ha gjort det for reduksjonen i boligverdi ville vært enorm. Men så mange folk foretrekker å gjemme senga si og derfor er det populært og attraktivt, selv om det ikke medfører noen prisjustering i markedet. Så både utleier har alt på det rene og kompisgjengen forsøker å finne smarte og billige løsninger for å bo sammen. Det var kun erfaringer om hvor kjipt det kan være, jeg ønsket å høre. Lovlighet etc er jeg ganske inne på selv. Anonymkode: fbed9...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #35 Skrevet 14. juli 2023 Det vil bli ganske uutholdelig ja. Jeg bodde i alkove uten vindu men da var det heller ikke dør på rommet, da gikk det greit. Men også bodd på lite soverom med ventilasjonslist på vindu som ikke kunne åpnes og selv med ventilasjon ble det tett luft hver natt så jeg måtte sette opp døra. Å bo inne på et sånt rom med pc som avgir mye varme og tetter lufta enda mer vil ikke gå Anonymkode: a5ef7...a43 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #36 Skrevet 17. juli 2023 On 7/14/2023 at 2:33 PM, AnonymBruker said: Det vil bli ganske uutholdelig ja. Jeg bodde i alkove uten vindu men da var det heller ikke dør på rommet, da gikk det greit. Men også bodd på lite soverom med ventilasjonslist på vindu som ikke kunne åpnes og selv med ventilasjon ble det tett luft hver natt så jeg måtte sette opp døra. Å bo inne på et sånt rom med pc som avgir mye varme og tetter lufta enda mer vil ikke gå Anonymkode: a5ef7...a43 Tenker du har rett i at det ville blitt uutholdelig uten åpen dør ja. Takk for at delte erfaring. Anonymkode: fbed9...3f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå