AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Hvor mange kalorier kan man spise i et måltid og likevel ikke overspise? Det hadde vært fint om der forelå en kilde på dette. På forhånd takk for svar. Anonymkode: eb73c...9aa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #2 Skrevet 13. juli 2023 Mener du lidelsen overspising eller spise for mye til et måltid? Anonymkode: d3a95...c59
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Mener du lidelsen overspising eller spise for mye til et måltid? Anonymkode: d3a95...c59 Jeg mener å spise for mye i et måltid. Anonymkode: eb73c...9aa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener å spise for mye i et måltid. Anonymkode: eb73c...9aa Hvilket måltid? Det er jo forskjell på frokost og middag liksom. Anonymkode: d3a95...c59 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 Det er ingen fasit på det. Alt avhenger av mange faktorer, slik som hva din kropp trenger og er. Anonymkode: 3101b...14b 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 Overspise er da ikke en definert term. Subjektiv ubehag i kroppen? kvalme, vondt i magen, kalorioverskudd som du spør om har jo ingen gitt mengde for alle alltid (spørs jo hva man ellers har spist den dagen/uken/året- aktivitet, utgangspkt osv). men sykelig overspising er definert slik: Hva er sykelig overspising? Tilstanden er karakterisert ved hyppige episoder med raskt inntak av store mengder mat, overspising, uten kontroll over matinntaket og uten at du kaster opp (som ved bulimi). Kravet til diagnosen er at dette skjer i gjennomsnitt minst en gang i uken over minst tre måneder. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/overspising/ Anonymkode: bdb21...bd3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvilket måltid? Det er jo forskjell på frokost og middag liksom. Anonymkode: d3a95...c59 Da lurer jeg på hva overspising defineres som til frokost og til middag. Anonymkode: eb73c...9aa
Brunhilde Skrevet 13. juli 2023 #8 Skrevet 13. juli 2023 Det er forskjell på overspising og på å forspise seg. Hvis du ikke kan styre matinntaket og spiser store mengder mat gjentatte ganger, så kan du lide av sykelig overspising. Hvis du har spist så mye til et måltid at du føler du holder på å sprekke så har du forspist deg. 2 3
Svartfugl Skrevet 13. juli 2023 #9 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mange kalorier kan man spise i et måltid og likevel ikke overspise? Det hadde vært fint om der forelå en kilde på dette. På forhånd takk for svar. Anonymkode: eb73c...9aa Det spørs hva du legger i å overspise. Hvis du mener å spise mer enn man forbrenner, er det individuelt og avhenger av hvor mye du veier, aktivitetsnivå, kjønn, alder og hvor mye du spiser til de andre måltidene/hvor mange måltider du spiser på en dag. Den andre definisjonen er vel å tvangsmessig fortsette å spise, selv om en er mett, slik at det kjennes ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #10 Skrevet 13. juli 2023 Overspising er en lidelse, ikke en definisjon på hvor mye en frisk person spiser til ett måltid. Anonymkode: 73517...5d7 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #11 Skrevet 13. juli 2023 Regn ut ditt daglige kaloribehov, sjekk en bmr kalkulator. Da ser ut hva du trenger for å ikke spise for mye. Anonymkode: 5a94b...91b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #12 Skrevet 13. juli 2023 Jeg tenker overspising er dersom man går opp i vekt. Eller om man går opp og holder den vekten ved å spise såpass mye kalorier at vekten ikke går ned. Nå tenker jeg ikke på 5kg for mye, for alle har ulik trivselsvekt. Men antall kalorier per dag avhenger av forbrenning og hvor aktiv en er. Det finnes kalkulatorer på nett hvor en kan beregne ca kaloribehov. Anonymkode: b95e6...73a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #13 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overspising er en lidelse, ikke en definisjon på hvor mye en frisk person spiser til ett måltid. Anonymkode: 73517...5d7 Dette. Anonymkode: 09c28...be0 1
senior Skrevet 13. juli 2023 #14 Skrevet 13. juli 2023 For meg betyr overspising at jeg spiser mer enn at jeg blir rimelig mett. Desverre har jeg uvanen av å spise så fort at metthetsfølelesn kommer så sent at det lett blir overspising. Dette har jeg løst ved å posjonere ut maten til meg selv. Derved har jeg også fått kontroll på vekten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå