Gå til innhold

Hva defineres som overspising?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kalorier kan man spise i et måltid og likevel ikke overspise? Det hadde vært fint om der forelå en kilde på dette. På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: eb73c...9aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du lidelsen overspising eller spise for mye til et måltid?

Anonymkode: d3a95...c59

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mener du lidelsen overspising eller spise for mye til et måltid?

Jeg mener å spise for mye i et måltid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener å spise for mye i et måltid. 

Hvilket måltid? Det er jo forskjell på frokost og middag liksom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen fasit på det. Alt avhenger av mange faktorer, slik som hva din kropp trenger og er. 

Anonymkode: 3101b...14b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Overspise er da ikke en definert term. Subjektiv ubehag i kroppen? kvalme, vondt i magen, kalorioverskudd som du spør om har jo ingen gitt mengde for alle alltid  (spørs jo hva man ellers har spist den dagen/uken/året- aktivitet, utgangspkt osv).

men sykelig overspising er definert slik:

Hva er sykelig overspising? Tilstanden er karakterisert ved hyppige episoder med raskt inntak av store mengder mat, overspising, uten kontroll over matinntaket og uten at du kaster opp (som ved bulimi). Kravet til diagnosen er at dette skjer i gjennomsnitt minst en gang i uken over minst tre måneder.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/overspising/

Anonymkode: bdb21...bd3

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket måltid? Det er jo forskjell på frokost og middag liksom. 

Da lurer jeg på hva overspising defineres som til frokost og til middag. 

Skrevet

Det er forskjell på overspising og på å forspise seg. Hvis du ikke kan styre matinntaket og spiser store mengder mat gjentatte ganger, så kan du lide av sykelig overspising.

Hvis du har spist så mye til et måltid at du føler du holder på å sprekke så har du forspist deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mange kalorier kan man spise i et måltid og likevel ikke overspise? Det hadde vært fint om der forelå en kilde på dette. På forhånd takk for svar. 

Det spørs hva du legger i å overspise. Hvis du mener å spise mer enn man forbrenner, er det individuelt og avhenger av hvor mye du veier, aktivitetsnivå, kjønn, alder og hvor mye du spiser til de andre måltidene/hvor mange måltider du spiser på en dag.

Den andre definisjonen er vel å tvangsmessig fortsette å spise, selv om en er mett, slik at det kjennes ubehagelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Overspising er en lidelse, ikke en definisjon på hvor mye en frisk person spiser til ett måltid. 

Anonymkode: 73517...5d7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Regn ut ditt daglige kaloribehov, sjekk en bmr kalkulator. Da ser ut hva du trenger for å ikke spise for mye.

Anonymkode: 5a94b...91b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker overspising er dersom man går opp i vekt. Eller om man går opp og holder den vekten ved å spise såpass mye kalorier at vekten ikke går ned. 

Nå tenker jeg ikke på 5kg for mye, for alle har ulik trivselsvekt. Men antall kalorier per dag avhenger av forbrenning og hvor aktiv en er. Det finnes kalkulatorer på nett hvor en kan beregne ca kaloribehov.

Anonymkode: b95e6...73a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Overspising er en lidelse, ikke en definisjon på hvor mye en frisk person spiser til ett måltid. 

Anonymkode: 73517...5d7

Dette.

Anonymkode: 09c28...be0

• Liker 1
Skrevet

For meg betyr overspising at jeg spiser mer enn at jeg blir rimelig mett.

Desverre har jeg uvanen av å spise så fort at metthetsfølelesn kommer så sent at det lett blir overspising. Dette har jeg løst ved å posjonere ut maten til meg selv. Derved har jeg også fått kontroll på vekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...