Gå til innhold

Hva er viktig i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gifter oss i Juli. Det er i hovedsak mannen det er viktig for, mens jeg stiller meg rimelig nøytral til hele greia. Jeg er forsåvidt enig i et det er flott juridisk og økonomisk, og at det er en fin grunn til å samle familien og ha en fest. Så for all del: Jeg gleder meg til selve dagen, og jeg er glad for at det er så mange som kommer og feirer kjærligheten mellom oss. 

Men så kommer det så mange kommentarer fra (stortsett kun) de nærmeste. At vielsen er det de kommer for å se, mens jeg trodde festen/middagen var viktigst. Vi skal ha borgerlig vielse, så den blir jo bare en kort affære i festlokalet. 

Så er det snakk om hvorfor vi ikke ønsker åpne gavene under selve festen. Jeg ønsker ikke det, fordi jeg syntes ikke noe om gavefokuset på merkedager. Vi tenker ha gavebord, men å åpne gavene i dagene etterpå, fir så å sende ut mer personlige takkekort etterhvert. 

Det er en hel haug andre ting som blir stilt spørsmål til, fra mat, drikke, dekorasjon, fargevalg, at ingen har sett kjolen min før selve dagen, gjesteliste, valg av lokalet, ALT. Jeg blir lettere sprø av at alle virker til å ha en kritisk mening om det vi i utgangspunktet er fint og enkelt.

Så ja: Hva er viktig i et bryllup? Er jeg/vi helt på bærtur og sære folk i planlegginga vår, eller skal vi bare lukke ørene for kommentarer?

Anonymkode: f01ec...79b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktige er å ha det hyggelig.

Men jeg er litt lei av at alle mener det er brudeparers dag og at de kan gjøre alt som de ønsker.

Historisk sett er et bryllup alle andre enn brudeparets dag. Det har vært en dag for sammenslåing av to familier og en festdag for familie og venner. Brudeparet har vært både hovedrolleinnehavere og statister. 
Jeg synes mange ser bort fra at et bryllup også betyr mye for de rundt brudeparet.

Når det gjelder gavene, synes jeg det er rart å ikke pakke de opp. I alle bryllup jeg har vært i har det vært noen kusiner eller venninner som har pakket opp og ført inn i en bok hvem dom har gitt hva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bruden og brudgommen er tilstede.

Anonymkode: 4755c...a5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er nok ikke kritikk, det er bare du som tar det slik. Det er samtaletema som er naturlig når det nærmer seg bryllup. Særlig det som er litt "annerledes" for enkelte, som borgerlig seremoni. Og ikke minst gavene, mange har en stor forventning til å se det, og jeg må innrømme at det også er noe jeg synes er gøy i bryllup. 

Anonymkode: 19b4d...1bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere har ringer og sier ja.

Anonymkode: 3d07d...bf1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere virker utakknemlige som ikke vil åpne gavene før dere er alene.

Dere behøver ikke bruke tid på å åpne pakkene selv, det kan noen andre hjelpe dere med og samtidig skrive ned hva dere fikk av hver person.
 

Jeg synes det er koselig å ta en titt over gavebordet. Det tar ikke lange stunden om brudeparet også ser på gavebordet sitt også. På den måten vise takknemlighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Så ja: Hva er viktig i et bryllup? Er jeg/vi helt på bærtur og sære folk i planlegginga vår, eller skal vi bare lukke ørene for kommentarer?

Anonymkode: f01ec...79b

Det er munnen du skal lukke. Det man ikke vet har man ikke vondt av. 

Anonymkode: fe2c1...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gaver, så var jeg i et italiensk bryllup en gang. Vi så ikke noe gavebord noe sted, og visste ikke helt hva vi skulle gjøre med gaven. Etter hvert så jeg at andre gjester gikk bort til brudeparet nå og da under middagen, og ga brudeparet noe, som brudeparet snek ned i en veske. Så jeg gjorde det samme. Aner ikke hva de andre gjestene gav i gave, og det er helt greit. Der var vel sånn tradisjonen var der.

 

Norske bryllup hvor gamle tanter tilbringer hele kvelden ved gavebordet er litt snodig, det setter press på folk om å gi dyre ting. Og så tar det mye tid å åpne alt.

Endret av Yodas
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det viktigste at det er en hyggelig fest og brudeparet er fornøyde med dagen. 
når det gjelder gaver så var jeg akkurat i et bryllup hvor gavene ikke ble åpnet på festen. Tenkte det var supert, da får gavemottakerne tid til pakke de opp selv ved anledning og man slipper at andre gjester skal bruke uhorvelig mye tid på å åpne gavene under festen og de får heller tid til å kose seg de også. 

Anonymkode: c506b...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere forskjellige syn på dette! 

Vet det er forskjellige tradisjoner med åpning av gaver, og grunnen til at vi ikke vil åpne dem på selve dagen, er nettopp for å unngå press om dyre/spesielle gaver. Vi har ønsket oss gjestenes tilstedeværelse, og spesifikt uttrykt at gaver ikke er grunnen til at vi feirer dagen. Tror vi lander på å følge vår intuisjon om å ikke åpne dem på selve dagen, da jeg personlig syntes det virker mer utakknemmelig å sette bort gaveåpningen til andre. Gjestene som kommer med gaver, får selvfølgelig et stort takk, en klem og hele sulamitten uansett.

Tenker også å ta til meg det med at det også er en stor dag for familie og venner, og å prøve å få det enda mer fokusert rundt det. Vi har allerede gjort mye for at alle skal føle seg velkommen og inkludert i planlegginga (om de ønsker det), men kan helt sikkert lytte til den eldre garden om hva som er viktige tradisjoner for dem i bryllupet.

Anonymkode: f01ec...79b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brud 2024 her, og enig om at det er en del som skal syne og mene om alt 😅 Men vet at det er ment som velmenende råd, og her er det familien på min side som mener sterkest. Feks vil ikke vi ha brudevals, det ble tatt litt negativt i mot. Jeg vil ta min kommende manns etternavn og droppe mitt eget helt, og det var jo helt tragisk (litt forståelig at den var sår, så vi har landet på å ta begges etternavn), de vil også være med på utdrikningslag men jeg hadde tenkt bare venninner. Så ja, litt småting. Svigermor har og hatt litt å pirke på, men hun er bare søt og forsiktig (hun er veldig kristen, vi skal gifte oss humanistisk, det var litt sårt men hun respekterer selvsagt det, men hennes sønn vil melde seg ut av statskirka for vi prøver å spare inn der vi kan og det var hun veldig i mot - igjen forståelig, men vi sparer et par tusenlapper på det og det er hans valg, ikke hennes eller mitt). Forskjellige meninger om kjolen på begge sider.

Det som overrasker meg er at ingen bryr seg om de "store" tingene 😂 Vi skal ha destinasjonsbryllup (i Norge) hvor folk må booke hotell og overnatte - og betale selv. Det er mer enn greit for alle. Vi skal ha barnefri vielse og fest, igjen, mer enn OK - spesielt de med barn synes dette var flott. Vi skal i tillegg ha betalt bar (festpakken inkluderer 7 enheter pr pers som vi står for), og igjen, det synes alle er helt innafor.

Så det jeg trodde folk kom til å ha meninger om har gått helt smooth, men de små detaljene som egentlig bare angår oss som par har folk litt med å legge seg oppi. Pussig, egentlig. 

Gavebord skal vi ikke ha da folk må betale for reise og hotell, vi kommer til å si at dersom folk vil gi så ønsker vi oss opplevelser og innskudd til bryllupsreise, ikke noe annet. 

Anonymkode: 20399...229

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er det som er viktig for dere. Jeg ville bare avlyse bryllupet måneden før vårt husker jeg, for alle blandet seg i alt og det var utrolig slitsomt. Det ble heldigvis en fin dag. 

Anonymkode: b34e9...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at dere får en fin dag. Dagen er ikke til for at dere skal please gjestene. Det viktigste for meg i et bryllup er god stemning og at det er god mat og masse kaker. Og at det ikke er så mye drikke at folk blir skikkelig fulle. 

Ang gaver tenker jeg det samme som dere. Dersom jeg gir en gave, og den blir åpnet av en niese eller noe på dagen for at alle skal få se, opplever jeg at brudeparet ikke tar det på alvor. Vil helst at brudeparet skal åpne i fred og huske hvem som gav hvilke gaver.

Anonymkode: e5546...680

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

 Så ja, litt småting. Svigermor har og hatt litt å pirke på, men hun er bare søt og forsiktig (hun er veldig kristen, vi skal gifte oss humanistisk, det var litt sårt men hun respekterer selvsagt det, men hennes sønn vil melde seg ut av statskirka for vi prøver å spare inn der vi kan og det var hun veldig i mot - igjen forståelig, men vi sparer et par tusenlapper på det og det er hans valg, ikke hennes eller mitt)

Anonymkode: 20399...229

Du sparer jo ikke ei krone på å melde deg ut av statskirken. Kirkeskatt er det lenge siden ble avviklet.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ang gaver tenker jeg det samme som dere. Dersom jeg gir en gave, og den blir åpnet av en niese eller noe på dagen for at alle skal få se, opplever jeg at brudeparet ikke tar det på alvor. Vil helst at brudeparet skal åpne i fred og huske hvem som gav hvilke gaver.

Anonymkode: e5546...680

Er vel derfor de som åpner gavene skriver en gaveliste. :) 

Anonymkode: 068e2...2c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste i bryllup er etter min mening god mat og hyggelig stemning.

Synes ellers det er rart å ikke åpne gaver. Var selv i en konfirmasjon i vår hvor gavene ikke ble åpnet. Ikke det samme, men synes det er rart å vente med åpning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Artig, jeg føler folk ofte synes vielsen er det «kjedelige» og festen det de kommer for. Med mindre man er veldig romantisk og gifteklar eller kristen. Så den var ny for meg!😂

 

Når det gjelder gaver har jeg skrevet en egen tråd om det før😂 Jeg vet mange er av den oppfattelsen at man skal ha et oppakket gavebord. 
Når vi snart skal planlegge bryllup, ønsker jeg å åpne gavene selv. Aller helst dagen etterpå, for jeg hater å bli sett på når jeg åpner gaver. Ikke fordi jeg ikke er takknemlig for alt og ikke klarer å skjule det, men jeg blir altså så klein av å åpne foran andre. Mannen er lik. Og at noen helt andre skal åpne våre gaver synes jeg er skikkelig snodig faktisk. 
 

Så, hvis vi har et lite bryllup (kun foreldre og søsken tilstede) åpner vi nok gavene der og da foran dem. Men dersom vi har et Støre bryllup, lnsker jeg å vente. Svigermor kommer til å synes det er supersært, men det får hun faktisk bare synes. 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (15 minutter siden):

Du sparer jo ikke ei krone på å melde deg ut av statskirken. Kirkeskatt er det lenge siden ble avviklet.

Jeg har ikke nevnt kirkeskatt. Og jo, det sparer vi penger på, les deg opp på humanistisk vielse du. 

Anonymkode: 20399...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt kirkeskatt. Og jo, det sparer vi penger på, les deg opp på humanistisk vielse du. 

Anonymkode: 20399...229

Du sparer ingen ting på å melde deg ut av statskirken.

Om du sparer noe på å melde deg inn i HEF er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (3 minutter siden):

Du sparer ingen ting på å melde deg ut av statskirken.

Om du sparer noe på å melde deg inn i HEF er noe helt annet.

Man kan ikke være medlem to steder samtidig. Derfor vil han melde seg ut av kirken og inn i humanistene. Som medlem koster en vielse mindre. Humanistene er forresten ikke det samme som HEF 😊

Anonymkode: 20399...229

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...