Gå til innhold

Hvordan utføres narkose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det første som skjer at man får en sprøyte i hånda? Og så masken? Er det mulig å få masken først og så kan de stikke nåla i hånda etter man har sovnet? Har spryøteskrekk

Anonymkode: 5920f...052

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gjennom dette 7-8 ganger. Aldri noen sprøyter. Du får maske på, også sovner du etter bare et par sekunder.

Anonymkode: 8878d...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært gjennom dette 7-8 ganger. Aldri noen sprøyter. Du får maske på, også sovner du etter bare et par sekunder.

Hm så rart. Hva er grunnen til at jeg fikk sprøyte i hånda først før masken da jeg operte vekk en tann i narkose? 

Skrevet

Man får veneflon i hånden, men kanskje man kan be om at det settes etterpå? 

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm så rart. Hva er grunnen til at jeg fikk sprøyte i hånda først før masken da jeg operte vekk en tann i narkose? 

veneflon?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få beroligende før narkose. Jeg har fått beroligende i sprøyteform, men du kan også få beroligende tabletter. Da blir du litt «full» og mindre bekymret før narkose. 

Anonymkode: 823f0...e9e

Gjest Elooon
Skrevet

Først veneflon og så masken som du sovner av. Veneflonen som var verst for meg, men det gikk helt supert. Det verste er å grue seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Var nok veneflon ja. Men er det noen som ve tom den kan settes på etter maska? 

AnonymBruker
Skrevet

De legger en venfllon (et plastrør) i en blodåre på armen din, der gir de deg ulike medikamenter slik at du sovner. ikke vondt men kanskje litt ubehagelig

Anonymkode: 6df95...e2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man sovner ikke av masken, man sovner av det stoffet som settes i veneflonen. I masken er det oksygen. 

Anonymkode: 86fe7...ec2

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Masken er som regel ikke bedøvelse men mest for å gi deg oksygen

Anonymkode: 6df95...e2d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det du spør etter er om du kan  sovne før du får sprøyta, så er svaret nei. Det er sprøyta, dvs det de setter i veneflonen, du sovner av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis det du spør etter er om du kan  sovne før du får sprøyta, så er svaret nei. Det er sprøyta, dvs det de setter i veneflonen, du sovner av. 

Neida. Man kan sovne på gass, men det gjøres kun på barn. Voksne må tåle stikket i hånda. 

Anonymkode: 41c63...360

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært igjennom det 6-7 ganger og alltid fått veneflon i hånden først!

Anonymkode: e10c0...145

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å sovne av gassen og få veneflon etterpå, gjøres hver gang min tiåring med spesielle behov er i narkose. 

Teknisk sett er det selvsagt mulig på voksne også, så er man fobisk nok vil det nok bli gjort.

Anonymkode: 9f55f...95d

AnonymBruker
Skrevet

Alltid veneflon før man legger i narkose. Man skal ikke stå å fomle med tilgang til blodet etter pasienten er i narkose. Dette i tilfelle det skjer noe akutt og må gi medisiner intravenøst.

Anonymkode: 1ed0e...df8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neida. Man kan sovne på gass, men det gjøres kun på barn. Voksne må tåle stikket i hånda. 

Anonymkode: 41c63...360

Mitt barn fikk kun veneflon. De sa: nå kjører jeg inn væsken så no sovner han mens han satt på fanget mitt. 
du kan be de sette veneflon på forhånd før su trilles inn til operasjon. Da setter de bare inn sovemiddelet, og det kjenner du ikke når du allerede har fått veneflon. Masken er oksygen. 
Jeg har tatt narkose en gang, og slik var det for meg. Jeg merket ikke at jeg ble trøtt, du blir bare borte på sekundet uten å merke det. 
Jeg var full av angst og livredd. Redd for å gi fra meg kontrollen. Det er jo skummelt at noen gir deg medisin som du sovner av og de skal skjære i deg. 
tror de fleste kjenner litt nerver når de setter i gang med å legge deg i narkose. 

Anonymkode: 7aac8...223

AnonymBruker
Skrevet

Du får venekateter der gis premedisinering som gjør at man sovner, masken er oksygen da medisinene kan senke respirasjonsfrekvensen. Deretter legges du på gass, blir intubert (tube i halsen).

Gjorde dette på aleris for noen uker siden, og spurte anestesilegen som hadde ansvar for operasjonen. 

Anonymkode: aff56...879

AnonymBruker
Skrevet

Smør på Emla så kjenner du ingenting der de stikker. Du kan også få beroligende tablett eller mikstur før de setter veneflonen :) Be om dette på forhånd. Til barn kan de gi gass først (maske), så sovner de med en gang. Men tror ikke dette gjøres på voksne🤔 

Anonymkode: 6530f...276

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får venekateter der gis premedisinering som gjør at man sovner, masken er oksygen da medisinene kan senke respirasjonsfrekvensen. Deretter legges du på gass, blir intubert (tube i halsen).

Gjorde dette på aleris for noen uker siden, og spurte anestesilegen som hadde ansvar for operasjonen. 

Anonymkode: aff56...879

Blir ikke nødvendigvis intubert nei, du ble det. Jeg har ikke blitt intubert ved narkose og operasjon. Spørs på mange ting. 

Anonymkode: 821d4...a36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...