Gå til innhold

Hvorfor er det lov med 48 tommers skjerm i bilen, men om du holder i telefonen så får du bot

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Yodas skrev (2 minutter siden):

Jo da, jeg har kjørt i 25 år uten en skrape. Sikkert fordi jeg foretrekker å følge med på veien.

Man følger med på  veien med kun touchskjerm også

Anonymkode: b0995...57d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 13.09):

Nye el-biler har enorme skjermer. Byton tar kaka med sin 48 tommers skjerm. 

Hvordan er det mulig at det lov å styre med en 48" skjerm mens man kjører. Men om man holder i mobiltelefonen så er man den verste trafikkskurken som finnes. 

Jeg skjønner ikke logikken i dette. Jeg tviler sterkt på at dette er forskningsbasert. Og dersom det finnes forskning så er den antagelig ekstremt svak. Litt som forskningsrapporter laget og bestilt av Equinor som hyller den rene og grønne norske oljen. 

Anonymkode: b456d...15e

Og legg til at man kan spise mat og drikke så mye man vil mens man kjører uten at det er ulovlig. De som har prøvd å spise en stor burger som man prøver å unngå å søle med, nafse pommes frittes fra posen mellom setene og ta opp et pappbeger med cola som man drikker fra, er 10 ganger mer farlig enn om man har en telefon på øret.

Veldig mye ulogiske lover må jeg si.

Anonymkode: f7de0...d99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og legg til at man kan spise mat og drikke så mye man vil mens man kjører uten at det er ulovlig. De som har prøvd å spise en stor burger som man prøver å unngå å søle med, nafse pommes frittes fra posen mellom setene og ta opp et pappbeger med cola som man drikker fra, er 10 ganger mer farlig enn om man har en telefon på øret.

Men hvorfor skal du holde telefonen inntil øret når det finnes andre muligheter?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mye man kan som ikke ulovlig men som man ikke gjør, blant annet scenarioet du beskriver her

Anonymkode: 74959...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, ett argument for touchskjermer er at nyere biler har lane assist og adaptiv cruise control. Så selv om du er uoppmerksom så styrer bilen og bremser av seg selv.

Personlig syns jeg det er et tåpelig argument. Touchskjerm kan være fint til noe, men for ting som man kan ofte trykke på under kjøring (temperatur, radiokanal, varmeseter o.l.) så er fysiske knapper best. Man vet hvor knappen er og man trenger så vidt å ta øynene vekk fra veien. Mens på en touchskjerm så må man se hvor man trykker.

Anonymkode: f14af...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2023 at 1:09 PM, AnonymBruker said:

Nye el-biler har enorme skjermer. Byton tar kaka med sin 48 tommers skjerm. 

Hvordan er det mulig at det lov å styre med en 48" skjerm mens man kjører. Men om man holder i mobiltelefonen så er man den verste trafikkskurken som finnes. 

Jeg skjønner ikke logikken i dette. Jeg tviler sterkt på at dette er forskningsbasert. Og dersom det finnes forskning så er den antagelig ekstremt svak. Litt som forskningsrapporter laget og bestilt av Equinor som hyller den rene og grønne norske oljen. 

Anonymkode: b456d...15e

Fordi de vil overvåke deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vel, ett argument for touchskjermer er at nyere biler har lane assist og adaptiv cruise control. Så selv om du er uoppmerksom så styrer bilen og bremser av seg selv.

Personlig syns jeg det er et tåpelig argument. Touchskjerm kan være fint til noe, men for ting som man kan ofte trykke på under kjøring (temperatur, radiokanal, varmeseter o.l.) så er fysiske knapper best. Man vet hvor knappen er og man trenger så vidt å ta øynene vekk fra veien. Mens på en touchskjerm så må man se hvor man trykker.

Anonymkode: f14af...8ab

Kjører Tesla og en annen El bil uten skjerm. Har mer kontroll i Teslaen på hvor ting er. I tillegg har Teslaen stemmestyring så jeg kan gi bilen beskjed om hva den skal gjøre. 

Trenger ikke bruke skjermen under kjøring

Anonymkode: 85bd6...519

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Touchskjerm kan være fint til noe, men for ting som man kan ofte trykke på under kjøring (temperatur, radiokanal, varmeseter o.l.) så er fysiske knapper best. Man vet hvor knappen er og man trenger så vidt å ta øynene vekk fra veien. Mens på en touchskjerm så må man se hvor man trykker.

Ser du på tastaturet når du skriver på en pc? Må du se hvor bokstavene er plassert på mobilen når du skriver? 

Etter noen timer i bilen klarer man da å huske hvor de forskjellige knappene er plassert på skjermen. 

Og så kan man alltids bruke stemmen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

På tide med selvkjørende biler ser jeg :popcorn:

Schmuhu

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kokeplate skrev (10 timer siden):

Berøringsskjermer har ingenting i biler å gjøre. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: b0995...57d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...