Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er studentmiljøet i Oslo så dårlig som det de fleste der ute mener? Er det slik at man ikke klarer å finne seg noen venner å studere og henge med i fritiden, fordi alle der er fra Oslo og vil være med sine?

Anonymkode: 2a405...291

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok litt an på hvilket studiested du studerer på og hvor involvert du er i foreninger utenom.

Jeg studerte på BI Oslo og mitt inntrykk var at 95% av studentene var fra Oslo eller omegn, så alle kjente noen fra før av og grupperinger ble opprettet allerede før studiestart. Jeg fant meg noen andre tilflyttere og det var greit, men vi hadde ikke noe særlig til felles utenom at vi gikk på samme studie og trengte folk å være med. Etter bachelor så flyttet samtlige hjem eller for å studere på andre plasser. Jeg var ikke involvert i foreninger på BI da det var lukkede foreninger hvor man måtte søke ved opptak og gå på intervju for å bli medlem, og min erfaring var at mtp hvor "klikkete" miljøet var på skolen så var det vanskelig å komme med i en studentforening der (ja, jeg prøvde altså 😅)

Da jeg startet på masteren var jeg omtrent uten nettverk og fant ved en tilfeldighet ut at det fatnes studentforeninger i Oslo som ikke tilhører studieinstitusjoner (disse titalls store foreningene hadde av en eller annen grunn aldri stand under studentforeingsdagene på BI så jeg visste ikke at de eksisterte). Jeg ble medlem i et par stykk, trengte bare å møte opp, ikke noe opptak. Der fikk jeg "nettverk" i form av sosiale eventer og treninger å se fram til + jeg fant meg en god venn (fra Oslo). 

Så mitt beste tips er vel å vite at det finnes studentforeninger utenom de skolen presenterer for deg. Jeg ble boende i Oslo etter studiene og synes at det var mye enklere å skaffe seg venner via jobb enn via studiet, men helt ærlig så skjønner jeg nå litt av "skepsisen" folk fra Oslo og omegn har for tilflyttere, da det stemmer at de veldig ofte flytter hjem etter kun et par år og vennskapet blir ikke særlig opprettholdt pga avstanden

Anonymkode: 9b2d2...55b

AnonymBruker
Skrevet

Oslo har ganske dårlig studentmiljø ja. De fleste henger med folk de kjenner allerede, noe som fører til et "no new people" stemning. 

Anonymkode: ded7a...d84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte medievitenskap på UiO. Der var det overhodet ikke noe studentmiljø. Alle hadde nok av venner fra før av og de interne studentforeningene på medievitenskap bestod av lukka vennegjenger. Derfor måtte jeg finne andre arenaer å bli kjent med folk på. 

Anonymkode: 9d828...1ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...