Gjest Gjest_Vinter_* Skrevet 14. januar 2006 #1 Skrevet 14. januar 2006 Dere som bruker briller eller linser, når måtte dere begynne? Når merket dere at synet ble dårlig, jeg tenker på hvor gamle dere var? Har mor og far med veldig dårlig syn, eller nesten hele familien har et eller annet med synet. Selv er mitt bra enda, men lurer på om det vil endre seg. En optiker jeg var hos mente at jeg ville arve det dårlige synes siden mor og far hadde det. Foreløpig ser det bra ut... Noen erfaringer?
Gjest vimse Skrevet 14. januar 2006 #2 Skrevet 14. januar 2006 Mine foreldre har alltid brukt briller, men jeg har hatt et supersyn bestandig. Nå er jeg nettopp blitt tredve, og det siste halvåret merker jeg behovet for mer lys... Vet ikke om det er noe som er arvelig betinget eller om det går under begrepet ¨slitasje¨...
Gjest Hel Skrevet 14. januar 2006 #3 Skrevet 14. januar 2006 Jeg begynte med briller for 2 år siden, da jeg var 18. Skjedde ganske kjapt for meg. På under et år fikk jeg ganske dårlig syn. Nesten all i familien min har dårlig syn og briller og, lesebriller. Utenom søsteren min.
Catus Skrevet 14. januar 2006 #4 Skrevet 14. januar 2006 Det har vel gått gradvis for meg, tror jeg. Var jo stadig til synstest hos helsesøster på barneskolen, og ingen sa noe til meg om at jeg hadde dårlig syn. Nå vet jeg jo ikke hvor bra de testene var heller da.. Men jeg begynte nok å forstå at jeg var nærsynt i 15/16-års alderen. Satt alltid med nesa langt nedi boka. Men nå er jeg en ufattelig treg person på mange ting, så jeg gikk jo aldri til optiker. Ikke før mora mi tvangssente meg nå i høst. Så DA fikk jeg briller, og beskjed om at jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner. Ellers kan jeg jo si at både mamma og pappa bruker briller. Men de er langsynte med skjeve hornhinner. Mamma står samtidig i fare for å utvikle grønn stær, så hun må sjekke trykket i øynene en gang i året eller noe. Håper ikke jeg arver det der..
Gjest Dalwhinnie Skrevet 14. januar 2006 #5 Skrevet 14. januar 2006 Jeg begynte med briller da jeg var 13. I løpet av et snaut halvår gikk jeg fra normalt syn til å trenge briller (rundt minus 2, mener jeg å huske). Ingen av foreldrene mine hadde briller før dette, men etter hvert kom de seg til optiker og fant ut av de trengte briller de og. Ingen andre i familien har imidlertid trengt briller/linser allerede i barne-/ungdomsårene.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #6 Skrevet 14. januar 2006 Da vil det nesten si at det ikke trenger være arvelig, og at det kan komme i alle aldre. Kan ikke føle meg helt trygg enda skjønner jeg. Er 25 nå, men mye kan visst skje i løpet av de neste årene også. trodde nesten at når jeg kom meg gjennom ungdomsårene uten å trenger briller, så vil jeg aldri trenge det. Kanskje ikke det er sånn det er likevel....
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #7 Skrevet 14. januar 2006 I amdre halvdel av 30-åra. Det er veldig vanlig at synet forandrer seg da.
Lealaus Skrevet 14. januar 2006 #8 Skrevet 14. januar 2006 Begynte med briller da jeg var 5. Skulle nok ha begynt mye tidligere.
Gjest Tristessa Skrevet 14. januar 2006 #9 Skrevet 14. januar 2006 Ser ikke så sinnsykt dårlig (-1), men begynte med briller da jeg var 16, tror jeg. Nå er jeg 20 og må bruke briller eller linser hver dag.
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2006 #10 Skrevet 14. januar 2006 Begge mine foreldre er lett nærsynt (mellom -1 og -2). Min bror måtte begynne med briller i voksen alder, men bare til lesing. Jeg derimot, var nærsynt som en ugle i dagslys allerede på barneskolen og begynte med briller i 4.klasse. I dag (32 år) er jeg -6 på begge øynene og det blir stadig verre. Men forverringen er mindre fra år til år, så det ser ut som det er på vei til å stabilisere seg. Mine jenter ( nå 8 og 10 år) har godt syn, ingen antydning til nærsynthet hos noen.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #11 Skrevet 14. januar 2006 Begynte med briller da jeg var 3. Hele familien min bruker briller/linser, men jeg er den som er "verst rammet" med rundt -6 på begge øynene, i tillegg til skjeve hornhinner.
Gjest Catwoman Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Begge mine forelde har veldig godt syn, men både min søster og jeg er avhengig av kontaktlinser. Jeg begynte å lure på om jeg ikke så helt bra da jeg var tolv. Og skjønte at jeg hadde rett da jeg ble sitende bakerst en gang vi skulle se film på skolen,da klarte jeg ikke lese teksten, noe de ved siden av meg klarte fint. Etter en tur hos optikeren fikk jeg lesebriller, etter et år begynte jeg med linser - da hadde synet blitt dårligere, og det har det i grunn fortsatt med sånn gravdis. Håper det har stoppet og stabilisert seg nå, men har en mistanke om at jeg må øke litt ved neste kontroll. Så veldig dårlig syn har jeg riktignok ikke - ligger på minus 2,75 på venstre øye, og minus 3,75 på høyre øye.
bethen Skrevet 14. januar 2006 #13 Skrevet 14. januar 2006 både jeg og søskene mine fikk dårlig syn rundt 13 års alderen. ingen av foreldrene våre har brukt briller før de var i 40 års alder. men veldig mange av våre tanter onkler og søskenbarn har dårlig syn og brukt briller siden de var veldig unge.
Saeria Skrevet 14. januar 2006 #14 Skrevet 14. januar 2006 Hele familien min har dårlig syn, og jeg begynte med briller da jeg var 6 år. Ble operert for noen år siden fordi jeg hadde rett i overkant av -7 på begge øyne, skjeve hornhinner og øyne som lett ble betent. Briller var heller ikke særlig aktuelt å bruke i min jobbsituasjon da. I dag er jeg bare pittelitt nærsynt på det ene øyet og pittelitt langsynt på det andre. Jeg bruker ikke no nå.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #15 Skrevet 14. januar 2006 Måtte begynne å bruker linser når jeg var 27. (nærsynt).
Lourdes Skrevet 14. januar 2006 #16 Skrevet 14. januar 2006 Jeg var 20 da jeg begynte med lese briller.
Gjest Virvel Skrevet 14. januar 2006 #17 Skrevet 14. januar 2006 Mamma er langsynt og pappa er nærsynt. Jeg begynte vel å se dårlig da jeg var rundt 9 år (nærsynt med skjeve hornhinner). Begynte med briller i 3. klasse på barneskolen, da hadde jeg vel -0,5 eller noe sånt. Siden har det bare gått nedover, nå bruker jeg linser og har -3,5 og -4,0. Det virker som om det har stabilisert seg ganske godt nå, det er i hvert fall veldig lenge siden jeg måtte endre noe på styrken.
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2006 #18 Skrevet 14. januar 2006 Begynte med briller da jeg var 8 år, skulle nok begynt tidligere. Har i dag -8.
strilen Skrevet 14. januar 2006 #19 Skrevet 14. januar 2006 Fikk briller da jeg var 37, er nærsynt og har veldig skjeve hornhinner. Min bror er også nærsynt, men han fikk briller da han var 7 år.... han var VELDIG nærsynt. Min far var langsynt, og min mor er nærsynt, fikk briller da hun var over 50 år. Så ingen av oss barna ligner på mor og far. Men jeg må sjekke øynene 1 gang i året pga. diabetes, og er redd for stær siden min mor har langt framskreden stær på begge øyner.... ser ingenting....venter på operasjon..... helsenorge i et nøtteskall....
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2006 #20 Skrevet 14. januar 2006 Folk tror sikkert det er tull, men helt siden jeg fikk min første magic-eye bok så ble øynene mine avhengige av å se alle identiske ting dobbelt og smelte dem sammen. Langsynt tror jeg alltid jeg har vært, men nå fikk jeg endelig briller i går :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå