Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen og ufør, men er blitt bedre de siste årene og leker med tanken på å ut i arbeidslivet. Har absolutt ingen utdannelse etter ungdomsskolen, så har lang vei å gå. Det jeg vil bli er dyrepleier. Må ta opp alle fag så jeg får studiekompetanse og realfagskompetanse, før jeg kan begynne på selve studiet. Har ikke kapasitet til å verken studere eller jobbe fulltid, så dette kommer til å ta lang tid. Blir sikkert ferdig utdannet i slutten av 40årene. Er det verdt det? 

Så vidt jeg kan se når jeg er hos dyrlegen er alle dyrepleierne i tidlig 20årene, blir jeg den eneste "gamle" dyrepleieren? Og vil jeg i det hele tatt få jobb i den alderen, og med et årevis langt hull i CVen før jeg tok utdannelsen, og ved å ha tatt studiet på deltid? 

Og hvordan er selve jobben? Er det mye avlivinger og slike triste ting? 

Anonymkode: 911a0...d36

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil fraråde deg det.

1) Ekstremt dårlig betalt 

2) Mye stress og høyt tempo. Mange baller i lufta på en gang. Det er ikke enkelt å kombinere med helseutfordringer

Anonymkode: 1cdef...656

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

PS: Grunnen til at alle dyrepleierne/assistentene du ser er unge, er at de slutter etter få år i yrket pga den svært dårlige kombinasjonen dårlig betalt og mye stress.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å se etter stillinger som veterinærassistent/klinikkassistent først. Er mange små klinikker som foretrekker ufaglærte over dyrepleiere. Da får du samtidig sett om yrket er noe for deg. Det kan være høyt tempo og travelt og lønna er dårlig.

Anonymkode: fc391...894

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er dårlige lønns- og arbeidsvilkår, og store deler av arbeidsdagen er vasking og rydding. Det er tunge løft og høyt tempo.

De fleste forlater yrket i 30-åra.

Anbefaler deg å ta en bredere utdanning som er mer stabil mtp på din livssituasjon.

Jobbet på klinikk og kjenner mange i yrket.

Anonymkode: 39f9a...e19

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er voksen og ufør, men er blitt bedre de siste årene og leker med tanken på å ut i arbeidslivet. Har absolutt ingen utdannelse etter ungdomsskolen, så har lang vei å gå. Det jeg vil bli er dyrepleier. Må ta opp alle fag så jeg får studiekompetanse og realfagskompetanse, før jeg kan begynne på selve studiet. Har ikke kapasitet til å verken studere eller jobbe fulltid, så dette kommer til å ta lang tid. Blir sikkert ferdig utdannet i slutten av 40årene. Er det verdt det? 

Så vidt jeg kan se når jeg er hos dyrlegen er alle dyrepleierne i tidlig 20årene, blir jeg den eneste "gamle" dyrepleieren? Og vil jeg i det hele tatt få jobb i den alderen, og med et årevis langt hull i CVen før jeg tok utdannelsen, og ved å ha tatt studiet på deltid? 

Og hvordan er selve jobben? Er det mye avlivinger og slike triste ting? 

Anonymkode: 911a0...d36

Jeg hadde ikke taklet å være dyrepleier. Mest pga at mange dyr blir avlivet. Det kommer inn hele kull med kattunger som drepes fordi mor ikke ble sterilisert. Syke og skadde dyr som lider og ikke forstår hvorfor....

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dårlige lønns- og arbeidsvilkår, og store deler av arbeidsdagen er vasking og rydding. Det er tunge løft og høyt tempo.

De fleste forlater yrket i 30-åra.

Anbefaler deg å ta en bredere utdanning som er mer stabil mtp på din livssituasjon.

Jobbet på klinikk og kjenner mange i yrket.

Ja. 
Jeg kan legge til at jeg er dyrlege, og har jobbet på smådyrklinikk selv. Så jeg vet godt hvordan det er (og at jeg aldri, aldri skal gjøre det igjen!)

Det er også mye dårlig ledelse rundt omkring. Selvsagt ikke overalt. Men det kan være veldig dårlig…….

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Sinnsykt dårlig betalt og du låser deg veldig til et fagfelt. Ta heller en bredere utdanning som er mer fleksibel og gir deg høyere lønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. 
Jeg kan legge til at jeg er dyrlege, og har jobbet på smådyrklinikk selv. Så jeg vet godt hvordan det er (og at jeg aldri, aldri skal gjøre det igjen!)

Det er også mye dårlig ledelse rundt omkring. Selvsagt ikke overalt. Men det kan være veldig dårlig…….

Jeg også, og av den grunn er det utelukket å gå tilbake som kliniker for det samme gjelder for oss.

Kan jeg spørre om hva du jobber innenfor nå?

Skrevet

Hvis alle slutter i yrket, lover det jo veldig godt for deg da! Stressbelastning er ikke lik for alle! Det er sikkert helsebringende å jobbe med dyr. Jobber du med yngre folk, holder du deg ung selv også! Og det er jo et supert yrke med tanke på bevegelse, uten at du må bære masse! Du har jo alt å vinne på det!

Skrevet

Du får sikkert støtte av det fra NAV også! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg også, og av den grunn er det utelukket å gå tilbake som kliniker for det samme gjelder for oss.

Kan jeg spørre om hva du jobber innenfor nå?

Akademia. Trives veldig godt med det! 
Lønna for smådyrveterinærer har gått noe opp de senere årene, men ligger fremdeles for lavt, særlig tidlig i karrieren. Og jeg tror ikke andre ansatte på klinikk har fulgt etter… 

Hva jobber du med?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke om dette er et alternativ for deg, men det går an å ta utdannelsen i Danmark uten å ha generell studiekompetanse

https://www.ansa.no/studier-i-utlandet/for/fag/helsefag-og-medisin/dyrepleie/danmark-dyrepleie/

Anonymkode: 0f2ac...879

Den veien tror jeg er stengt nå? Etter at dyrepleie ble bachelor? Med mindre de har gjort endringer jeg ikke har fått med meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (9 timer siden):

Hvis alle slutter i yrket, lover det jo veldig godt for deg da! Stressbelastning er ikke lik for alle! Det er sikkert helsebringende å jobbe med dyr. Jobber du med yngre folk, holder du deg ung selv også! Og det er jo et supert yrke med tanke på bevegelse, uten at du må bære masse! Du har jo alt å vinne på det!

Hvis TS allerede har såpass helseutfordringer at hen ikke kan hverken jobbe eller studere fulltid, da tviler jeg på at yrket er «helsebringende», særlig ikke hvis TS har utfordringer med å takle stress - som ikke er så uvanlig når man har dårlig helse. Man har jo mange stressfaktorer fra før av. Det er forresten plenty med bæring. Løfting av sederte hunder på 70kg, fôrsekker… anbefales ikke hvis man har vondt her og der. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selve studiet er nok ikke så hardt men det krever høyt snitt å komme inn, speiselt om du skal studere på NMBU, Bodø har lavere snitt og er ikke så ettertraktet.. Det er en krevende jobb, du er på bena hele vakten din, og du skal være 100% hele tiden. Det er som å være sykepleier men siden pasienten ikke kan svare deg med ord må du være "på" hele tiden. 
Man kan fortsatt gå via Danmark men da må man søke autorisasjon i Norge etterpå - vår datter er akkurat uteksaminert fra NMBU mens hennes venninne som startet før henne via Danmark fortsatt ikke er ferdig utdannet da de har en turnusordning og må ha en avtale via norsk klinikk som AniCura for å studere, det krever 10 uker i Danmark og ti uker i Norge.. 

Anonymkode: a7eda...448

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo fått det presisert mange ganger allerede, men jeg vil bare si at det er UTROLIG dårlig betalt ift kunnskapskrav og arbeidsmengde! Da ville jeg heller ha fått lavere utbetaling og bedre tid til å planlegge innkjøp og fordeling av pengene. 

Anonymkode: ffb60...589

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akademia. Trives veldig godt med det! 
Lønna for smådyrveterinærer har gått noe opp de senere årene, men ligger fremdeles for lavt, særlig tidlig i karrieren. Og jeg tror ikke andre ansatte på klinikk har fulgt etter… 

Hva jobber du med?

Jeg hadde ok lønn på min siste arbeidsplass, men mistrivdes ekstremt grunnet eier som var totalt blottet for lederegenskaper samt empati.
Er i et veiskille i livet der det ikke lengre yrket passer for meg og min livssituasjon, men ser på muligheter innenfor mer administrative jobber og eventuelt ta ytterligere utdanning for å kunne søke litt bredere.

Det er i grunn et fint yrke, og synes det teoretiske er spennende.

Det hjelper ikke å utdanne flere veterinærer når flertallet rømmer fra yrket..

Skrevet

Hvis du er ufør, er du sikkert bare glad for å kunne tjene penger igjen på lang sikt, i henhold til interessene dine, en jobb du kan trives med over tid. Hvis det passer psyken din å ta det på lang sikt, må jo det være supert for deg! Jeg vet at mange får dekket utdanning hos NAV om dagen, så det er verdt å sjekke ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den veien tror jeg er stengt nå? Etter at dyrepleie ble bachelor? Med mindre de har gjort endringer jeg ikke har fått med meg. 

Kjenner to stk. som går der nå 2 året demmes så er enda

Anonymkode: 0f2ac...879

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...