AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #21 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 19.51): Hvordan er dette blasse farger? https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/10235-summer-sun-interior https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/10963-golden-bronze-interior https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/8183-herb-garden-interior https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/2727-red-maple-interior Anonymkode: b1e05...6b8 Ja, det der er veldig gode eksempler på blasse farger. Dette er slike farger man (uklart hvorfor) maler offentlige bygg og skoler. De er «beige med innslag av grått» eller «grønn slik sjøen en regnværsdag i oktober er grønn». Triste, melankolske og altså blasse farger. Bare det at de kaller den fargen - som mer enn noe annet minner om en gul t-skjorte etter 10 års bruk og bleking for «frisk» er direkte morsomt. Den er alt annet enn «frisk». Den er muligens pissgul, men den er ikke munter. Det sagt så ønsker du ikke nødvendigvis «klare» eller «rene» farger. Ren blå, feks, minner mest av alt om fargen på en leke eller barnetegning. Så derfor bryter vi med gråtoner. Dette er for øvrig jotuns «peneste farger». Ikke en eneste en av dem er annet enn «grått med litt pigment» eller «beige retning grøn/blå/gul». Alle minner med om en korridor i en offentlig bygning, ca 1995. Anonymkode: 546dc...8e9 5 1
Ulla Ullsokk Skrevet 13. juli 2023 #22 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, det der er veldig gode eksempler på blasse farger. Dette er slike farger man (uklart hvorfor) maler offentlige bygg og skoler. De er «beige med innslag av grått» eller «grønn slik sjøen en regnværsdag i oktober er grønn». Triste, melankolske og altså blasse farger. Bare det at de kaller den fargen - som mer enn noe annet minner om en gul t-skjorte etter 10 års bruk og bleking for «frisk» er direkte morsomt. Den er alt annet enn «frisk». Den er muligens pissgul, men den er ikke munter. Det sagt så ønsker du ikke nødvendigvis «klare» eller «rene» farger. Ren blå, feks, minner mest av alt om fargen på en leke eller barnetegning. Så derfor bryter vi med gråtoner. Dette er for øvrig jotuns «peneste farger». Ikke en eneste en av dem er annet enn «grått med litt pigment» eller «beige retning grøn/blå/gul». Alle minner med om en korridor i en offentlig bygning, ca 1995. Anonymkode: 546dc...8e9 Kunne ikke vært mer enig. Og på nett er det nærmest umulig å finne annet enn det som er trendy. Man blir nesten tvunget inn i trendene, fordi det virker som om det ikke er annet tilgjengelig. Men i butikken har de som oftest et normalt fargekart. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #23 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det der er veldig gode eksempler på blasse farger. Dette er slike farger man (uklart hvorfor) maler offentlige bygg og skoler. De er «beige med innslag av grått» eller «grønn slik sjøen en regnværsdag i oktober er grønn». Triste, melankolske og altså blasse farger. Bare det at de kaller den fargen - som mer enn noe annet minner om en gul t-skjorte etter 10 års bruk og bleking for «frisk» er direkte morsomt. Den er alt annet enn «frisk». Den er muligens pissgul, men den er ikke munter. Det sagt så ønsker du ikke nødvendigvis «klare» eller «rene» farger. Ren blå, feks, minner mest av alt om fargen på en leke eller barnetegning. Så derfor bryter vi med gråtoner. Dette er for øvrig jotuns «peneste farger». Ikke en eneste en av dem er annet enn «grått med litt pigment» eller «beige retning grøn/blå/gul». Alle minner med om en korridor i en offentlig bygning, ca 1995. Anonymkode: 546dc...8e9 JHva fargen kalles eller hvordan den omtales er for meg irrelevant, men mer hvordan fargen oppleves i et rom. Jeg har farger som Silhouette, Urtehage, og Adventure hos meg, og jeg klarer ikke forstå at dette er "blasse" farger. Mer dempet enn skrikfarger, ja, men hvem orker å ha skrikgrønn farge i stua, og skrikende rødt på et soverom? Farger skal være behagelig å omgi seg med. Anonymkode: b1e05...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #24 Skrevet 13. juli 2023 De har fargevifte der de selger maling, så du er ikke nødt til å velge de som er i fargekartet til Jotun. Anonymkode: 43f81...882 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #25 Skrevet 13. juli 2023 Gå for Gjøco-malig, så får du kvalitet og den fargen du ønsker. Anonymkode: 225eb...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #26 Skrevet 13. juli 2023 Ulla Ullsokk skrev (11 timer siden): Kunne ikke vært mer enig. Og på nett er det nærmest umulig å finne annet enn det som er trendy. Man blir nesten tvunget inn i trendene, fordi det virker som om det ikke er annet tilgjengelig. Men i butikken har de som oftest et normalt fargekart. Og jeg er helt uenig. Jeg liker disse dempede fargene og ønsker ikke masse pigmenter og tette farger rundt meg. Dette gir meg god atmosfære og ro. Anonymkode: 9f6a2...397 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #27 Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvilken farge valgte du? Anonymkode: 78377...54a Husker ikke fargekoden, men valget falt på en klar blåfarge. Sjekk Nordsjøs farger her: https://www.nordsjoprofessional.no/no/farger/filters/h_Blue/f_Matt/c_10053 Anonymkode: 28851...5de 1
Bovina sancta Skrevet 14. juli 2023 #28 Skrevet 14. juli 2023 Ja enig. Det er vanskelig å finne de ordentlige fargene! Vi ønsket oss en klar, dyp grønnfarge uten grått i. Det tok laaaang tid før vi fant det ordentlige fargekartet hos Fargerike. Maleren var sjokkert over fargen og vegret seg for å male den på veggen, men det ble ordentlig stilig! 2
Hedda-78 Skrevet 14. juli 2023 #29 Skrevet 14. juli 2023 Man kan få Jotun-maling i akkurat den fargen man vil. Jotun setter navn på noen farger, men det betyr jo ikke at man må velge en av dem. Les deg opp på hvordan NCS-kodene er bygget opp, så vil du kunne bestemme din helt egen fargeblanding. Vi har nylig malt et helt rom i en farge som ikke har noe navn og ikke finnes i noe fargekart. Jeg bare sa hvilken fargekode jeg ville ha, og fikk den blandet i akkurat den malingen jeg ville ha. Sjekk f.eks s 0550-g60y. Ikke akkurat blass, synes jeg. Men den finnes neppe i noen brosjyre over "vårens farger" Det er tall nr 3 og 4, altså "50" i dette tilfellet, som sier hvor mye fargepigment det er i malingsblandingen. I akkurat denne er det 5% sort, 50% fargepigment, og resten hvitt. Hva slags farge det er på fargepigmentet, angis av det som er etter bindestreken. 3
lemoncake Skrevet 14. juli 2023 #30 Skrevet 14. juli 2023 Fargene i det siste fargekartene til Jotun er trend farger. Du kan få maling i akkurat den fargen du ønsker. Ingen begrensning for farge. De har alt!! Likte du bedre de knalle fargene fra 80-90 tallet så velger du en slik. Vil du følge mote og trend velger du en av disse «blasse»fargene. Smak og behag. 2
Ulla Ullsokk Skrevet 15. juli 2023 #31 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 0.14): Og jeg er helt uenig. Jeg liker disse dempede fargene og ønsker ikke masse pigmenter og tette farger rundt meg. Dette gir meg god atmosfære og ro. Anonymkode: 9f6a2...397 Spørsmålet er jo ikke om du liker det eller ikke, men at det er vanskelig å finne noe annet på nett, for inspirasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #32 Skrevet 15. juli 2023 Ulla Ullsokk skrev (36 minutter siden): Spørsmålet er jo ikke om du liker det eller ikke, men at det er vanskelig å finne noe annet på nett, for inspirasjon. Farger på skjerm og hvordan den er i virkeligheten er jo ofte to helt forskjellige ting. Anonymkode: b1e05...6b8
Ulla Ullsokk Skrevet 15. juli 2023 #33 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Farger på skjerm og hvordan den er i virkeligheten er jo ofte to helt forskjellige ting. Anonymkode: b1e05...6b8 Jada, og det er mye mer som spiller inn. Hvilken skjerm du har og hvilket lys det er i rommet når bildet ble tatt. Men det har heller ikke noe med saken å gjøre. Det er fortsatt bare dempede farger som frontes. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #34 Skrevet 16. juli 2023 Ulla Ullsokk skrev (10 timer siden): Jada, og det er mye mer som spiller inn. Hvilken skjerm du har og hvilket lys det er i rommet når bildet ble tatt. Men det har heller ikke noe med saken å gjøre. Det er fortsatt bare dempede farger som frontes. Hvis farger som Masala, Embrace, Krydderurt o.l skal anses som "dempet" så er det sikkert ikke så rart. Og det at noen fargesnyanser ikke frontes like hardt, betyr ikke at det ikke finnes skrikende farger i utvalget. Men hvis folk bare ser i fargehylla og ikke i vifta, vel.. Anonymkode: b1e05...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #35 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis folk bare ser i fargehylla og ikke i vifta, vel.. Anonymkode: b1e05...6b8 Poenget var vel at du må finne den vifta fysisk i butikken for å se andre farger. De fleste sitter vel på nett for å la seg inspirere. Anonymkode: c7c25...5b9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #36 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Poenget var vel at du må finne den vifta fysisk i butikken for å se andre farger. De fleste sitter vel på nett for å la seg inspirere. Anonymkode: c7c25...5b9 De fleste burde vel vite at Jotun har langt fler farger enn "årets farger", og at farge på skjerm vs virkelighet ikke så ofte går hånd i hånd. Og har man latt seg inspirere på nett, så får man enten ncs koden fra den som har postet, eller tar med seg bildet i butikk og finner tilsvarende. Ta Aprilgrønn f.eks, var vel å finne i hylla for noen få år siden. Ser dempet og rolig ut på linken her, men den er skrikgrønn i virkeligheten, mer som link nr 2. https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/8109-april-green-interior https://www.fargerike.no/farger/gronn/aprilgronn/ Anonymkode: b1e05...6b8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #37 Skrevet 17. juli 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Poenget var vel at du må finne den vifta fysisk i butikken for å se andre farger. De fleste sitter vel på nett for å la seg inspirere. Anonymkode: c7c25...5b9 Det må du da ikke, de kan lage alle farger - mange kalkulatorer/konverteringsverktøy tilgjengelig for å gjøre om fra hvilken som helst fargekode til de jotun bruker for å blande (om du skal bestille på nett). Alle fargene er ikke i vifta heller. Anonymkode: 354f0...6f7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå