Gå til innhold

Gode opplevelser med barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
I et samfunn som fokuserer enormt mye på barnevernets rolle og hvor mye galt de gjør ville jeg gjerne høre siden til de som faktisk har blitt ivaretatt. Del gjerne🌸

Er selv barnevernsbarn som fikk fantastisk oppfølging av min kontakt og tilrettela for mine behov. Foreldrene mine har nok langt fra samme inntrykk og opplevde det nok som veldig inngripende og feil - selv om det var helt på sin plass at barnevernet var i bildet. Leser stadig om saker hvor foreldre klager over barnevernet og sier de har mistet barna uten grunnlag. Siden de forteller viser jo ikke barnet eller barnevernets standpunkter. 

Anonymkode: c28c6...844

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra et litt annet perspektiv - men jeg er medlem i barnevernsnemnda og er  med på å bestemme i omsorgsovertakelser og samværssaker. 

Jeg opplever nemndsleder som upartisk og opptatt av barnet og foreldrenes ve og vel, samtidig som jeg opplever at barnevernet virkelig ønsker foreldrene alt godt. I mitt første møte med nemnda ble jeg veldig positivt overrasket over det. Det er ikke alle foreldre som egner seg som foreldre og det er godt at noen hjelper dem, selv om de ikke ønsker det selv. 

Anonymkode: 30937...923

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra enda et perspektiv- jobber i barneverntjenesten og opplever at vi gir mye god hjelp. Jeg bryr meg om, og får hjerte for de familiene jeg jobber  og vil dem vel. De aller fleste sakene våre handler om å støtte, trygge og styrke foreldrene i foreldrerollen slik at både foreldre og barn får de enda bedre sammen. 

Til tross for hva som ofte blir skrevet om oss, er vi vanlige mennesker og jeg opplever iallefall at jeg og mine kollegaer genuint er opptatt av både barn og foreldre og at vi gjør det vinkan for å ivareta alles interesser best mulig. Vi syns hverken det er gøy eller får ekstra betalt for å flytte barn ut av hjemmet, men noen ganger er det helt nødvendig. 

Anonymkode: e179c...765

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med både positive og negative opplevelser i samme sak. Fra å oppleve at Bv tok side i foreldrekonflikt, blandet seg i rettslige prosesser, i slik grad at det påvirket rettslig avgjørelse, til nye mennesker på saken som så den med andre briller og en faktisk evne til å bidra i å rydde opp. Verden er ikke i sort og hvitt, men jeg opplever det som litt for tilfeldig og personavhengig hvor gode de er på å skape dialog.

Anonymkode: c4e57...c16

• Nyttig 3
Skrevet

Var selv barnevernsbarn og jeg måtte true læreren min med å ringe etter bv - hvis ikke tok jeg livet mitt. De kome på banen men ting tok tid. For at de skulle prøve alt mulig først. Misforstå meg - det er bra det men de skulle bare ha hentet meg og lillebror med en gang. 

Jeg trodde i mange år at de aldri trodde meg , helt til jeg fikk saksmappen min. Barnevernet hadde trodd meg ❤️  så, ja de kunne gjort noenannerledes men jeg er glad de hørte meg til slutt. Skal sies at første bekymringsmelding kom inn når jeg var 5 år. Jeg var 14 når jeg ble flyttet.

Min lillebror ble derimot aldri det 

Men, nå er jeg voksen og nå har jeg erfaring med bv som mamma også etter at et familiemedlem sendte inn bekymringsmelding. Og jeg er like glad i bv enda. Var det ekkelt å være på møter å føle seg under en lupe? Ja, men gjorde de jobben sin? Absolutt 

Møtte to fine damer, som ga meg en klapp på skuldra og ønsket meg lykke til videre❤️  

Alt i alt har jeg mange gode erfaringer med barnevernet selv om jeg i mange år var sint på de. Men det var for at jeg var ung, og fortsatt lojal til mine foreldre.. og jeg hadde ikke lest mappen min. Det er etter jeg ble flyttet og kom i et vanlig hjem at jeg skjønte hvor galt alt hjemme var. Og nå som jeg selv er mamma så skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne bli behandlet slik jeg ble

• Hjerte 3
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg har hatt bra og dårlige erfaringer. Jeg synes det burde skjedd en del endringer, selv om mye er bra og viktig. F eks at barn ikke blir kasteballer i et system og det at vold på institusjon er utbredt er et problem. Av mine egne erfaringer var noe bra, noe dårlig.

F eks at jeg hadde det veldig strengt og at jeg bodde på en institusjon med utagering. Du skjønner ikke før i ettertid at det er veldig skadelig og å ha det slik. 

Anonymkode: a9e83...046

• Liker 1
Skrevet

Syns barnevernet har for stort fokus på miljø, alt kan liksom forklares med miljøet barn lever i . 

Har familiemedlemmer som jobber i barnevernet og blir fort opphetede diskusjoner når de kontant avviser genetikk som årsak .

Hva med marius saken, er det arv eller miljø som ligger bak rusbruken der?

Anonymkode: 1b7b6...3b6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Syns barnevernet har for stort fokus på miljø, alt kan liksom forklares med miljøet barn lever i . 

Har familiemedlemmer som jobber i barnevernet og blir fort opphetede diskusjoner når de kontant avviser genetikk som årsak .

Miljø, minimalt med grenser, ingen konsekvenser og et uendelig hav av penger.

Anonymkode: 1ed38...0b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Der er du inne på noe viktig. Arv/ miljø er på samme måte som psykiatri/ rus, det er høna eller eggetdiskusjoner. Du kan ikke utelukke gener, fordi det betyr så utrolig mye hvem dine biologiske foreldre er. Ikke bare med tanke på sykdommer( både fysiske og psykiske), men også hvilke personlighetstrekk man arver. Ordtaket om at eplet ikke faller langt fra stammen er jo på mange måter sann. Angående barnevernet er jeg kritisk, nettop fordi de har så mye makt. Det skulle vært en helt annen etat som tar seg av sanksjoner, hvor den mest alvorlige er omsorgsovertakelse. Barnevernet burde bare hjelpe. Det samme mener jeg om politiet i Norge. Det er veldig spesielt at politiet selv anmelder og er delaktige i retten. Dette er delt i de fleste andre land. 

Skrevet

Barnevernet må omorganiseres like mye som hvpu reformen endret livet for de som trenger hjelp. 

Anonymkode: d699f...d77

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnevernet må omorganiseres like mye som hvpu reformen endret livet for de som trenger hjelp. 

Og jeg mener ikke at barna skal bo hjemme jeg mener at systemet må rives i fillebiter. Hver stilling må endres og alt må restartes. Og nei, er ikke bitter. Har ingen egne erfaringer.  Der er mange skrullete ansatte. Det bør heller ikke være lov for ansatte i bv å jobbe i kommunen man bor i.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og jeg mener ikke at barna skal bo hjemme jeg mener at systemet må rives i fillebiter. Hver stilling må endres og alt må restartes. Og nei, er ikke bitter. Har ingen egne erfaringer.  Der er mange skrullete ansatte. Det bør heller ikke være lov for ansatte i bv å jobbe i kommunen man bor i.

Jeg er som deg, har ingen personlige erfaringer med barnevernet, men tenker at det ikke er uten grunn at norsk bv ikke klarer å følge menneskerettighetene og er hatet i resten av verden. Det er like flaut som at NAV ikke klarer å tolke EØSregelverket

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Miljø, minimalt med grenser, ingen konsekvenser og et uendelig hav av penger.

Anonymkode: 1ed38...0b4

Tror du det er grunnen? Så det har ingenting å si at foreldrene på Oslo Vest også ruser seg mye mer enn ellers i landet?

Anonymkode: cca08...d5b

Skrevet
Sefanja skrev (2 minutter siden):

Jeg er som deg, har ingen personlige erfaringer med barnevernet, men tenker at det ikke er uten grunn at norsk bv ikke klarer å følge menneskerettighetene og er hatet i resten av verden. Det er like flaut som at NAV ikke klarer å tolke EØSregelverket

Vet du det er fortsatt snakk om for lite samvær , ikke at barns er tatt. 

Anonymkode: b7bf8...48f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du det er fortsatt snakk om for lite samvær , ikke at barns er tatt. 

Anonymkode: b7bf8...48f

Det har lite å si, for barna er samvær med foreldre avgjørende. Ikke rart at så mange dør av overdose i bv omsorg. De blir ikke behandlet som mennesker. 

Skrevet

Jeg har to sider av samme instans

Vært fosterhjem i 12 år. Så jeg er veldig vant til at bvtj har vært på husbesøk fire ganger i året. I den perioden var det fem ulike saksbehandlere, så det var en erfaring rikere. Her opplevde jeg at bvtj gjorde det de kunne for å støtte og forsterke fosterhjemmet. 

Etter skilsmissen med min X var det krisesenteret som kontaktet bvtj. De har hatt tiltak for å støtte og styrke hjemmet. 

Så er det slik at de som jobber i bvtj er mennesker på godt og vondt. Det har hendt jeg synes de har opptrådt uprofesjonelt til tider, og det har jeg vært tydelig på. Syns de har vært gode på å ta imot tilbakemeldinger, og jeg har opplevd at de har justert seg i forhold til det. De har et regelverk å forholde seg til. Det har jeg respekt for. De bryr seg genuint om barnas beste, og har vært en god støtte for meg som mamma. Så er det slik at alt er en prosess, og relasjoner tar tid å bygge. Barnevernet har også flere saker de må forholde seg til. 

Skrevet

Jeg er barnevernsbarn, og min erfaring er at de bruker alt for lang tid. Jeg meldte selv fra til barnevernet da jeg var 12 år, men de ignorerte det, så meldte en annen voksen i livet mitt, og de ignorerte, jeg og den voksne måtte melde flere ganger, før jeg fikk et møte med de. Der følte jeg at de ikke tok meg seriøst. Så sendte jeg dagboken min til de, det var virkelig ikke hyggelig lesing. Stod og om et selvmordsforsøk. Ble da kaldt inn raskt, fikk spørsmål om jeg hadde umiddelbare planer om å ta livet mitt. Jeg sa nei. Og dermed brydde de seg ikke lenger. Det tok 4 år, før jeg ble flyttet. 

Begge mine foreldre var alkoholikere, og utsatte meg for psykisk og fysisk vold, og det var skikkelig juling. Min far hadde og utsatt meg for grovt seksuelt misbruk i 6 år, da jeg var mindre. 

Anonymkode: 7d08b...c87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...