Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å betale ekstra på boliglån. Helt rent hypotetisk: spiller det egentlig noen rolle om man velger at ekstra nedbetaling gir kortere nedbetalingstid eller lavere avdrag hvis man følger et av disse to valgene? 

1) betaler 15000 kroner hver måned og man får kortere nedbetalingstid etterhvert som man betaler inn ekstra. 

2) betaler 15000 kroner hver måned, avdrag i mnd minker, men fortsetter å betale 15000 i mnd. 

Jeg tenker at disse to valgene gir samme rente og nedbetalingstid uavhengig av om man velger kortere tid eller lavere avdrag. Tar jeg feil? 

Anonymkode: ba0c2...ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt rent hypotetisk: spiller det egentlig noen rolle om man velger at ekstra nedbetaling gir kortere nedbetalingstid eller lavere avdrag hvis man følger et av disse to valgene?

Helt praktisk så ønsker du enten å spare renter ved å betale fortere tilbake eller så ønsker du å få lavere avdrag for å øke din nåværende likviditet.

Jeg hadde alltid valgt førstnevnt og spart på renter om det er mulig.

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du planlegger og om du skal ha lånet så lenge som årene lånet løper? Vi betaler alltid ned mer på lånet og beholder løpetiden, og får lavere terminbeløp. Men vi skal ikke bruke lånetiden på lånet, vi planlegger halve tiden, men beholde litt lån på slutten. Så med det får vi spart mer, betalt inn ekstra to ganger i året, som gjør at lånet minker raskere for vår del. Men vi betaler inn en betydelig større sum. 

Anonymkode: e1658...b47

AnonymBruker
Skrevet

Alle banker har rente pr. dag. Så betaler du mer blir det mindre renter å betale.

Og om du ikke har fast-rente kan du innfri hele lånet når som helst.

Anonymkode: 4fcb3...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg ikke uttrykte meg helt klart.

Jeg betaler nøyaktig det samme med de to alternativene. Og teoretisk sett skal jeg fortsette med dette helt til lånet er innfridd. Spiller det da noen rolle om jeg velger enten kortere nedbetalingstid eller samme avtalt nedbetalingstid men lavere avdrag? 

Blir lånet innfridd på samme tid enten jeg velger det ene eller andre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg betaler nøyaktig det samme med de to alternativene. Og teoretisk sett skal jeg fortsette med dette helt til lånet er innfridd. Spiller det da noen rolle om jeg velger enten kortere nedbetalingstid eller samme avtalt nedbetalingstid men lavere avdrag? 

Ja, det spiller en rolle. Du kan spare hundretusener på renter ved å avkorte nedbetalingstiden og innfri lånet lenge før planlagt. Si du går fra 27 år nedbetalingstid til 10 år, regn ut hvor mye renter du ville betalt på 17 år.... 

Anonymkode: 9572a...ae7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du uttrykker deg helt klart, er bare de som ikke forstår. Ja, det er det samme.

Anonymkode: f2f16...679

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det spiller en rolle. Du kan spare hundretusener på renter ved å avkorte nedbetalingstiden og innfri lånet lenge før planlagt. Si du går fra 27 år nedbetalingstid til 10 år, regn ut hvor mye renter du ville betalt på 17 år.... 

Anonymkode: 9572a...ae7

Lånet blir innfridd på samme tid uansett, så betaler ikke noe ekstra i renter.

Anonymkode: f2f16...679

AnonymBruker
Skrevet

Det gir deg større frihet hvis noe uforutsett skjer, ved å velge alternativ 2. Kostnaden blir den samme. 

Anonymkode: 3ac00...187

• Liker 1
Skrevet

Nei, det spiller overhodet ingen rolle, kostnaden blir det samme. Om du har valget mellom disse to fremgangsmåtene, synes jeg alltid alternativ to er best. da har du mulighet til å betale mindre en måned om du ønsker.

Det er alltid noen som kommer med regla om at forkortet lånetid er best - men det spiller INGEN rolle med mindre du slavisk forholder deg til bankens nedbetalingsplan.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal begynne å betale ekstra på boliglån. Helt rent hypotetisk: spiller det egentlig noen rolle om man velger at ekstra nedbetaling gir kortere nedbetalingstid eller lavere avdrag hvis man følger et av disse to valgene? 

1) betaler 15000 kroner hver måned og man får kortere nedbetalingstid etterhvert som man betaler inn ekstra. 

2) betaler 15000 kroner hver måned, avdrag i mnd minker, men fortsetter å betale 15000 i mnd. 

Jeg tenker at disse to valgene gir samme rente og nedbetalingstid uavhengig av om man velger kortere tid eller lavere avdrag. Tar jeg feil? 

Jeg skjønner ikke forskjellen på alternativene dine. Du betaler inn det samme hver måned, så restgjeld, og dermed avdrag og renter vil være det samme for begge alternativene hele tiden.

Det blir først en forskjell hvis du faktisk etter en stund enten velger å betale mindre, men innenfor avtalt nedbetalingstid, eller beholder høye innbetalinger og kort nedbetalingstid. Det siste vil alltid være gunstig når lånerenter er høyere enn forventet avkastning.

Anonymkode: d5f12...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...