Gå til innhold

Barn i gata som ekskluderer andre barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i gata er det to søskenpar som leker sammen 24/7, de går i samme klasse på hvert sitt trinn.. og veldig hyggelig at de er så gode venner. 

men mine barn har også veldig lyst til å være med disse barna , de er jevngamle , men de utestenger og mine føler seg alltid utenfor. Det går mye bedre om de leker 2 og 2, men ser det stadig blir krasj når de er 3 stk fra hvert trinn. 

og jeg tar initiativ ofte til at de skal komme på besøk til oss eller leke her, problemet er at det er alltid er forventet at begge søskenparene skal få komme. Selvom vi har avtalt med den ene familien, så er det «automatikk» for de andre at de også er innvitert , siden barna fra familie A og familie B alltid er sammen uansett. 
og da ønsker ikke mine barn likevel å ha besøk , for da blir jo ikke de inkludert likevel.. 

og nå i ferien har vi avtalt en hyggelig utflukt med familie A, men da sier de at barna fra Familie B må få bli med , siden de er sammen 24/7. så har ikke orket å si til mine barn at barna fra familie B også skal være med, for da vet jeg mine blir lei seg. 
hvordan håndterer man dette ? Eller bør barna mine bare prøve å lære seg å inkludere seg selv inn ? 

Anonymkode: 72488...646

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kan ikke barna dine finne andre venner?

Anonymkode: 7ce4e...277

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes begrepet ekskluderes misbrukes her. Også barn må kunne være sammen med bestevenn uten at andre foreldre skal blande seg inn. Særlig bør dy reflektere over at ditt tiltak er å ekskludere andre barn.

Anonymkode: 4c896...fe0

• Liker 19
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå en gang sånn, at man ikke kan bestemme over andre. Jeg syns ikke ekskludering er det rette begrepet her. Dette handler om valg, at disse liker å være sammen og det kan egentlig ingen andre bestemme over. Barna dine, må enten finne seg i den relasjonen som er, eller finne andre venner. 

Anonymkode: 18481...7e9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil ekskludere den ene familien så dine barn skal føle seg inkludert….?

Du ser dette blir tullete?

Om de ikke klarer å leke tre sammen, så er løsningen her å invitere andre lekekamerater til dine barn.

Anonymkode: 200de...b9e

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna dine må rett og slett finne seg flere venner å henge med. Dette er tydeligvis bestevenner som må få leke sammen. 

Anonymkode: a6930...a6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er bedre om dine barn finner andre venner. Disse fire andre er helt åpenbart bestevenner, noe de må få lov å være. Jeg synes det er litt rart at de alltid må være alle fire, men når foreldrene legger opp til det, er det lite å gjøre med det for dere.

Anonymkode: 83a64...2eb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her misbrukes uttrykket ekskludering. Du kan ikke tvinge dem til å være med dine barn

Anonymkode: 473a4...1d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok, ja, mulig ordvalget var feil. bare litt kjedelig når vi har avtalt en utflukt sammen med familie A, men de må absolutt ha med barna fra familie B. Det er jeg som sitter på gullkortet til severdigheten , slik at de har ikke anledning til å dra uten oss.. 

har jo selv lyst å inkludere alle , men er vel det at det er vondt å se at mine egne barn ikke kan få komme inn i leken når barna fra familie A og B er sammen 24/7.. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Men kan du snakke med foreldrene og fortelle hvordan det er? De kan snakke med sine barn om inkludering og hvordan gjør det når de er tre. 

Anonymkode: da433...650

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, ja, mulig ordvalget var feil. bare litt kjedelig når vi har avtalt en utflukt sammen med familie A, men de må absolutt ha med barna fra familie B. Det er jeg som sitter på gullkortet til severdigheten , slik at de har ikke anledning til å dra uten oss.. 

har jo selv lyst å inkludere alle , men er vel det at det er vondt å se at mine egne barn ikke kan få komme inn i leken når barna fra familie A og B er sammen 24/7.. 

Du skriver det selv. Du vil ekskludere barn for at noen du velger ut skal leke med dine barn

Bli voksen og skjerp deg. Du planlegger ekskludering, ikke barna. La barna dine finne seg andre venner.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver det selv. Du vil ekskludere barn for at noen du velger ut skal leke med dine barn

Bli voksen og skjerp deg. Du planlegger ekskludering, ikke barna. La barna dine finne seg andre venner.

Ja, jeg skal skjerpe meg for at jeg tenkte tanken. Legger meg langflat. 

spørsmålet mitt nå er , hvordan kan jeg gjøre denne turen fin for MINE barn når de egentlig har gledet seg til denne parken med familie A? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

spørsmålet mitt nå er , hvordan kan jeg gjøre denne turen fin for MINE barn når de egentlig har gledet seg til denne parken med familie A? 

Du får bare si at de får leke pent med de andre, også når dere er i parken sørge for at alle leker sammen. Neste gang inviterer du noen andre utenfor nabolaget. Å påtvinge barn vennskap funker ikke, særlig ikke slik du forsøker å skille venner for å skvise inn egne barn

Anonymkode: b3a06...ac3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke tvinge barn til å være venner, ikke alle har god kjemi og sånn er det bare… 

Har du prøvd å tenke gjennom om det kan være en spesiell årsak til at de ikke ønsker å leke med barna dine? Sier ikke at det er det altså, men mange foreldre blir nok litt blind på oppførselen til sine egne barn. Har selv omgått barn som er vanskelig å forholde seg til. Hvor andre barn trekker seg unna og ikke trives i selskapet. F. Eks barn som er veldig mye. Sjefete, tar litt mye plass, bråkete og ikke så flink til å lese sosiale koder. Der har vi merket at det er lettere når søskenene deles opp, og ikke kommer på besøk samtidig.. Er de her samtidig er det ofte mye bråk, krangling, slåss om leker, roper og skriker, hører ikke på de voksne (foreldrene er ikke så flinke til å sette grenser og lære hvordan man oppfører seg borte på besøk, og når de først snakker til barna sine er det gjerne roping og skriking🙈). 

Anonymkode: 6747b...af2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde trukket tilbake tilbudet til denne familien, fortalt dem at det ikke var slik du så det for deg og at erfaring tilsier at dine barn vil føle seg utenfor. Dermed blir du heller å invitere med en annen familie.

Det er ikke slik at en kan velge å ha med seg hvem enn man ønsker ellers når en er invitert med på noe. Om de sier at de likevel kan komme uten de andre barna hadde jeg svart at du allerede har invitert med noen andre og at plassene nå er fylt opp.. evt risikerer du at de likevel dukker opp med de andre barna.

De gangene mitt barn har møtt på slikt du nevner har jeg tatt grep og invitert andre barn i stedet. Å kjempe seg inn i en nær relasjon og få plass er veldig vanskelig, evt må det bli brudd i denne relasjonen. Det er veldig sårbart med bare en nær venn, det burde foreldrene til disse barna skjønne og stimulere til at barna også har andre. Men, så lenge de driver på som dette er det bare å bruke tid og energi på andre.

Anonymkode: a927a...74e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde trukket tilbake tilbudet til denne familien, fortalt dem at det ikke var slik du så det for deg og at erfaring tilsier at dine barn vil føle seg utenfor. Dermed blir du heller å invitere med en annen familie.

Det er ikke slik at en kan velge å ha med seg hvem enn man ønsker ellers når en er invitert med på noe. Om de sier at de likevel kan komme uten de andre barna hadde jeg svart at du allerede har invitert med noen andre og at plassene nå er fylt opp.. evt risikerer du at de likevel dukker opp med de andre barna.

De gangene mitt barn har møtt på slikt du nevner har jeg tatt grep og invitert andre barn i stedet. Å kjempe seg inn i en nær relasjon og få plass er veldig vanskelig, evt må det bli brudd i denne relasjonen. Det er veldig sårbart med bare en nær venn, det burde foreldrene til disse barna skjønne og stimulere til at barna også har andre. Men, så lenge de driver på som dette er det bare å bruke tid og energi på andre.

Anonymkode: a927a...74e

Helt enig! Hadde jeg vært hi hadde tilbudet blitt trukket da de inviterte ikke forholder seg til hvem som er invitert.

Anonymkode: 6453b...74c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt enig! Hadde jeg vært hi hadde tilbudet blitt trukket da de inviterte ikke forholder seg til hvem som er invitert.

Anonymkode: 6453b...74c

Det er så. Men ts sin påstand om at det er barna som ekskluderer holder ikke mål. Hun prøver å splitte to venner for å gjøre plass til sin datter. Hun ber konsekvenr barn A hjem til seg, men vil hindre barn B å komme. Det er ekskludering. 

Hvorfor barn B ikke kan være med er uklart. Trekk gjerne tilbake invitasjonen, men det gjør ikke situasjonen bedre for hennes barn. 

Uansett usympatisk av ts å bevisst ekskludere barn B.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan ikke tvinge barn til å være venner, ikke alle har god kjemi og sånn er det bare… 

Har du prøvd å tenke gjennom om det kan være en spesiell årsak til at de ikke ønsker å leke med barna dine? Sier ikke at det er det altså, men mange foreldre blir nok litt blind på oppførselen til sine egne barn. Har selv omgått barn som er vanskelig å forholde seg til. Hvor andre barn trekker seg unna og ikke trives i selskapet. F. Eks barn som er veldig mye. Sjefete, tar litt mye plass, bråkete og ikke så flink til å lese sosiale koder. Der har vi merket at det er lettere når søskenene deles opp, og ikke kommer på besøk samtidig.. Er de her samtidig er det ofte mye bråk, krangling, slåss om leker, roper og skriker, hører ikke på de voksne (foreldrene er ikke så flinke til å sette grenser og lære hvordan man oppfører seg borte på besøk, og når de først snakker til barna sine er det gjerne roping og skriking🙈). 

Anonymkode: 6747b...af2

Nei, dette gjelder alle andre barn også som ikke kommer inn i leken , Våre har generellt mange venner , så problemet ligger ikke der. Men foreldrene er jo en av våre beste vennepar, så ønsker jo å ha tid med hverandre siden vi foreldrene er gode venner. 

AnonymBruker
Skrevet

Så nei, jeg har INGEN planer om å splitte vennskap… mine har som sagt mange andre å leke med.. men er kjedelig når vi har avtalt tur og våre egentlig gleder seg. Vi er som sagt gode venner med foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

og nå i ferien har vi avtalt en hyggelig utflukt med familie A, men da sier de at barna fra Familie B må få bli med 

Kan du utdype: Sa de med det samme at B-barna måtte bli med, da dere avtalte utflukten? Eller kom de en uke etterpå og forlangte det? 

Anonymkode: df236...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...