Gå til innhold

Langvarig syk av utbrenthet - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man har vært langtidssykemeldt av utbrenthet (6 mnd+), er man utmattet/utslitt da, eller er det angst og depresjon som gjør at en fremdeles er syk? Det finnes vel grenser for slitenhet (etter 6 mnd) som kommer av utbrenthet (da tenker jeg ikke på fatigue). Noen med erfaringer? 

Anonymkode: f9275...4b1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man har vært langtidssykemeldt av utbrenthet (6 mnd+), er man utmattet/utslitt da, eller er det angst og depresjon som gjør at en fremdeles er syk? Det finnes vel grenser for slitenhet (etter 6 mnd) som kommer av utbrenthet (da tenker jeg ikke på fatigue). Noen med erfaringer? 

Da kan man ha en utmattelsestilstand. Man kan også ha angst pg depresjon over lengre tid

Anonymkode: 4b516...c34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nøyaktig hvordan, ts, ser du for deg at noen er utmattet uten å ha fatigue..? Det er som å si noen har allergi men ikke er allergikere. :klo: 

Anonymkode: c197b...e63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

er det ikke fatigue du beskriver her da? Kronisk utslitt? 

Anonymkode: e127e...e3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

er det ikke fatigue du beskriver her da? Kronisk utslitt? 

Anonymkode: e127e...e3a

Jeg trodde utbrenthet var noe annet enn fatigue (som typisk kommer av kroniske sykdommer), men mulig jeg har misforstått her altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet du stiller er så vanskelig at leger også sliter med å skille mellom disse diagnosene og stille rett diagnose. Er det utbrenthet eller depresjon, ME eller annen utmattelse, er det Fatigue eller annen sykdom. Årsakene er heller ikke lett å kartlegge. 

Anonymkode: 4b516...c34

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utbrent for to år siden. Og deprimert. Jeg var sykmeldt i et år. Jeg synes fortsatt ting ikke er på plass. Fortsatt veldig slapp. Gjør jeg noe i hagen så er jeg helt slått ut etter på. Jeg regner med det tar veldig med tid. Som psykologen sa så jeg har jeg mest sannsynlig vært deprimert i mange mange år. Så da regner med det tar noen år før ting er på plass. 

Anonymkode: 05948...cac

AnonymBruker
Skrevet

Er lege og dette er et spørsmål som angår kjempemange og som ingen har svar på. Men er ingen tvil om at situasjonen kan være veldig sammensatt og det er sjelden man kan si at utmattelse skyldes bare en ting.

Anonymkode: 5655f...a2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utbrent for tre år siden og det har vært utmattelse som har vært hovedproblematikken min. Jobber fortsatt veldig redusert og ser at ved økt aktivitet reagerer kroppen med økt utmattelse. Dersom jeg jobber to dager på rad ligger jeg to dager etterpå helt utmattet og med andre tilleggssymptomer. Har luftet diagnosen me for legen mange ganger men han er veldig klar på at det er utbrenthet som er riktig her. 

Anonymkode: fa8f1...706

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk rett i veggen ved juletider. Ble 50 % sykemeldt, da terskelen for å komme tilbake i jobb og faren for økt angst ville bli langt høyere dersom jeg bare barrikaderte meg hjemme. Jeg opplevde det som helsefremmende å ha en jobb å dra til, og hvor det ble tatt hensyn til meg. Ut i fra hva du skriver, TS, så er dette muligens en person som har kommet seg fra sin utmattethet, men som nå har blitt fylt med angst etter å ha bare gått rundt hjemme i et halvt år. Det heter dørstokkmila av en grunn.

Anonymkode: ca94d...61c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli fysisk syk av å være utbrent det må ikke komme av vedvarende depresjon eller angst. Trodde jeg hadde «møtt veggen», men fått ME diagnose -ennå veldig syk etter 6 år med alt av symptomer og funksjonsnedsettelsen  ME fører med seg, også fatigue’n etter 6 år.

Anonymkode: a1d35...cbd

• Hjerte 1
Gjest Refreng
Skrevet

Her ville jeg nok fått sjekket vitaminstatus samt de vanligste blodprøvene. Jeg tipper det ikke er uvanlig at langvarig stress/ utbrenthet kan trigge visse sykdommer eller skape krøll i kroppen. Dersom du har spist dårlig fordi du har vært nedfor, så er det viktig å sjekke vitaminstatus. Riktig ernæring er ekstremt viktig for energi og god helse. Spis mye ferske og kokte grønnsaker (stek mindre) og mat med mye antioksidanter (for eks bær). Unngå ultraprosessert mat og hold godteri til noen få porsjoner i uka. Selv om du er innafor normalen på vitaminer, så kan det fortsatt være for lavt om du ligger i nedre normal. Noen trenger å ligge litt over nedre normal for å føle seg bra.

Ta en sjekk over kostholdet ditt og finn ut om du får i deg nok av jern, sink, magnesium, b vitmainer, jod osv. Det finnes både nettsider og apper som kan gi deg den informasjonen om du fører inn hvilke matvarer du spiser og ca hvor mye.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde en knekk da jeg fikk læreplass etter vgs. Etter et liv i sterk omsorgssvikt så knakk jeg da jeg begynte å jobbe. Sikkert fordi jeg kjempet så hardt og lenge med å holde hodet over vann for å få ferdig skolen.

Uansett var jeg sykemeldt i 1.5 år, så aap i 6 mnd før jeg rolig begynte å jobbe igjen. Jeg var fulle dager på jobb 2.5 år etter jeg knakk sammen. Etter jobb sov jeg til neste dag for å klare meg. Først 5 år etter sammenbruddet som jeg klarte å ha et normalt liv med venner, fest, samboer og jobb på likt. 

Første året som sykemeldt sov jeg ofte 18t i døgnet. Det lille jeg var våken var psykologtimer, mat, dusj, handletur, kun det nødvendige. Jeg ble heldigvis friskmeldt tilslutt og har ikke opplevd lignende igjen. Men det tar virkelig tid å hente seg inn igjen etter slikt. 

Anonymkode: 9e14d...dce

• Hjerte 1
Skrevet

Man blir ikke friskere av å hvile når man er utbrent. Det er bare tid og behandling som hjelper.
Det er vanlig at utbrenthet gir langvarig fatigue og forbigående kognitiv svikt, som kan vare fra få måneder til flere år.
Utbrenthet leder også ofte til betennelsestilstander, stressrelaterte sykdommer, infeksjoner, høyt blodtrykk, muskel- og skjelettplager, nevrologiske sykdommer osv.

Jeg har vært utbrent, og brukte lang tid på å komme i full jobb igjen pga. følgene som henger sammen med det.
Jeg har aldri hatt noe snev av angst eller depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Utbrent er som regel noe man blir fordi man stresser og jobber for mye hele tiden. Både på  jobb og privat. Litt typisk ja mennesker som tar på seg alt og glemmer at det kan bli for mye. Stresser du mye kam det gå over i depresjon. Hvis du i tillegg er opptatt av at at skal være på stell hele tiden,  så blir detvikke tid til å lande og hvile. Med mye stress over tid , klarer du heller ikke slappe av når du slapper av. Så går det utover søvn, og mye stress med lite søvn. Er det bare et tids spørsmål når du går på en smell.

Man trenger ikke ha depresjon iht utbrenthet.  Men man kan lett få det, når man i utgangspunktet gjør alt, også klarer du plutselig ingenting. 

Da tar det tid, å legge stresset fra seg og få kvalitets hvile og god døgnrytme.

Kjenner du på mye stress, er det på tide å planlegge hvile og egentid. Og si nei. Det er faktisk lov på si nei , det har heg ikke tid til. " Ja mennesker" har lett for å få dårlig samvittighet for å si man ikke har tid , også stresser man når man hviler, firdi samvittighet tar over hvile tiden.

Å komme seg ut av dette, kan ta tid. Fordi det medfører mye omlegging i topplokket. Noen klarer det raskere enn andre.

Ei jeg kjenner skjønte at hun var i ferd med å bli utbrent,  fordi jeg hadde fortalt henne om det før hun ble det. Så hun forsto tidlig hva hun måtte gjøre. Og kom seg tilbake til jobben etter 3 mnd. Og la om hele hverdagen og holdt hverdagen vedlike, ved å kutte ut mye

Anonymkode: aeb8a...009

Skrevet

Jeg tenker at utmattelse automatisk gir depresjon også, i ulik grad. Hvis det er snakk om å være sykemeldt grunnet utmattelse etter 6mnd, så kan det godt hende de det gjelder oppfordres av behandler til å ta det rolig og "bygge seg opp" over tid før de begynner på jobb igjen. Ellers kan de gå på en smell og det kan ta lengre tid å bli frisk. Men så har man nok de som sier de er utbrent, men som kanskje har andre diagnoser/problemer de ønsker å holde privat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg trodde utbrenthet var noe annet enn fatigue (som typisk kommer av kroniske sykdommer), men mulig jeg har misforstått her altså. 

Ja, det vil jeg være enig i -opplevde å bli utbrent for mange år siden, med tung depresjon. Nå er jeg ikke spesielt deprimert i hverdagen, men har en kronisk sykdom som gir fatigue og fatigue føles mer fysisk enn det å være utslitt. Jeg kunne dra meg ut av senga eller sofaen mens jeg var utbrent, mens med fatigue så et jeg "fanget i egen kropp" -noen ganger klarer jeg ikke å gå på do, eller løfte et glass. 

Anonymkode: 63bcb...b36

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn og svar til dette. 

Matas, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

En blir veldig sliten av angst og depresjon, så ikke rart du er sliten. Når man er langtidssykmeldt blir man mer giddeløs og utsetter det meste. 
Prøv å sett deg små mål hver dag for å teste ut hvor mye du tåler? 

Anonymkode: 21c84...b19

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...