Entern Skrevet 10. juli 2023 #61 Del Skrevet 10. juli 2023 Jeg er forøvrig veldig glad i indisk og pakistansk mat, det er det beste jeg vet ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #62 Del Skrevet 10. juli 2023 Entern skrev (17 minutter siden): Kulturer er langt eldre enn 1800-tallet. Selv om det moderne nasjonskonseptet ble utviklet da. Det var ikke tyskerne som var trusselen det var svenskene. Uansett: OT. Kulturer har eksistert jlenge a, men ikke nasjonalkulturer. Folk på 1700-tallet ville følt kulturell tilknytning til sin hjembygd/by og eventuelle andre områder livet tok dem til, ikke hele det geografiske området som utgjør nasjonen deres i dag. En vestlending ville ikke følt noe mer tilhørighet til Christiania enn København, Antageligvis ville de følt mye mer kulturell tilhørighet nettopp til København. Spesielt de lerde, hvor dansk som eneste skriftspråk i denne regionen, ville vært en brobygger i et geofrafisk området hvor dialekter, i det vi i dag kaller Norge, den gang må ha vært så forskjellige at de nærmest ville vært egne språk å regne. Det er ikke OT når du feilaktig kaller Norge en kolloni av Danmark ved å se på Norge og Danmark som om de den gang var nasjonalstater som i dag. Anonymkode: 9e58b...400 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 10. juli 2023 #63 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Klart vi har en matkultur. Den er bare ikke anerkjent i resten av verden som tipp-topp. Men det er bare et fåtall land som er anerkjent for sin mat. Frankrike, Italia, Japan, Mexico, India, Thailand. Flere er det faktisk ikke. De aller aller fleste lands matkultur er for de lokale og totalt uinteressant for resten av verden. Vi er i sistnevnte kategori. Anonymkode: 5952a...848 Du glemte Kina. Endret 10. juli 2023 av Bacteria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #64 Del Skrevet 10. juli 2023 Entern skrev (5 timer siden): Jeg er forøvrig veldig glad i indisk og pakistansk mat, det er det beste jeg vet ❤️ Men er ikke dette vegetarmat med mye krydder da? Anonymkode: d7b48...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. juli 2023 #65 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men er ikke dette vegetarmat med mye krydder da? Anonymkode: d7b48...a19 Spiser mest kylling og lam jeg da 😅 men ja masse krydder 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 11. juli 2023 #66 Del Skrevet 11. juli 2023 Me har no næpsupe, rummbrød og avletto. Ingenting slår det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #67 Del Skrevet 11. juli 2023 Nattens rytter skrev (6 timer siden): Me har no næpsupe, rummbrød og avletto. Ingenting slår det. Mener du nepespa? https://no.wikipedia.org/wiki/Nepespa Det er dødssynd å kalle spa for suppe i Bykle, altså. Anonymkode: 4c757...48d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #68 Del Skrevet 11. juli 2023 Bacteria skrev (8 timer siden): Du glemte Kina. Koreansk mat har jo også vært i vinden lenge. Anonymkode: 4c757...48d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 11. juli 2023 #69 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ikke på grunn av pakistanere men fra India/Bangladesh og det kommer fra den tiden India var en engelsk koloni. Anonymkode: eba31...9ed Pakistan og Bangladesh var en del av India og dermed også kolonier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #70 Del Skrevet 11. juli 2023 Ellers: Jeg har i flere år abonnert på et britisk og et fransk matmagasin, og i begge var det en god stund en bølge av skandinavisk-inspirerte oppskrifter over flere år. Dvs jeg vil si det har gitt seg nå for en stund siden - det var vel mer i kjølvannet av Nomas storhetstid i restaurantverdenen, og "nordic noir"-bølgen innen krim, Jf denne Guardian-artikkelen fra 2016 som omhandler trenden innen mote, arkitektur og design: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/nov/06/scandinavian-style-takes-over-uk-fashion-retailing Men det har altså også dreid seg om mat, selv om det ikke har vært noen skiller mellom svensk, dansk og norsk - alt er "scandi" og "hygge" i en eneste miks. Mye kjøttbullar, tyttebær, rødbeter, danske smørrebrød, kanelbullar - og (røke)laks selvsagt, Anonymkode: 4c757...48d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #71 Del Skrevet 11. juli 2023 Jf også denne artikkelen som bekrefter trenden - fra Vogue 2017: https://www.vogue.com/article/modern-scandinavian-food-trend-new-nordic-restaurants Anonymkode: 4c757...48d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 11. juli 2023 #72 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener du nepespa? https://no.wikipedia.org/wiki/Nepespa Det er dødssynd å kalle spa for suppe i Bykle, altså. Anonymkode: 4c757...48d https://www.nb.no/search?q=Næpsupe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #73 Del Skrevet 11. juli 2023 Selvfølgelig er det matkultur i Nord-Europa. Å tro noe annet, er jo idioti. Om det er god eller dårlig kultur, kommer jo an på øyet som ser. Du får lese deg litt opp på kulturbegrepet om du fremdeles tenker at det ikke er matkultur nord i Europa. Anonymkode: 98ec7...bd2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 12. juli 2023 #74 Del Skrevet 12. juli 2023 Norge har jo en matkultur, men ikke veldig imponerende sammenlignet med hva andre kulturer kan tilby. Jeg er ikke veldig glad i Norsk tradisjonsmat, selvom jeg elsker gode norske matvarer. Viltkjøtt, fisk, rotgrønnsaker, sopp og bær er nydelig, men greier ikke å bli veldig begeistret for fårikål, sodd etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #75 Del Skrevet 12. juli 2023 On 7/10/2023 at 5:51 PM, AnonymBruker said: Selvsagt har vi matkultur mat med utgangspunkt i lokale råvarer og tilberedt på tradisjonelle måter. Mye svinekjøtt, mye langtidskokt mat, og for kyststrøk, fisk tilberedt på mange måter. Anonymkode: 1a2b9...064 Enig. Norden er jo ikke ulikt andre områder. Alle regioner ar jo hatt en matkultur som bygget på lokale råvarer. Før man fikk ting som kjøleskap, fryser, tog, bil, osv. Så var det jo ikke andre måter man kunne gjøre det på. Anonymkode: d12eb...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå