Gå til innhold

hvordan frakte våpen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet et våpen  og skal ha det med til våpenhandler for å få taksert det for evt salg. Men hvordan frakter jeg det med meg? Ser for meg at det ser mistenksomt og skremmende ut om jeg går fra parkering til våpenhandler med et våpen. Også om det er innpakket i et pledd eller noe.. Vil ikke skremme noen selvsagt så jeg trenger et seriøst godt råd hvordan jeg praktisk gjør dette. Det er selvsagt et lovlig våpen brukt på jakt som er registrert og med våpenkort fra forrige eier. 

Anonymkode: d5576...f82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring våpenforhandleren i forkant for å lage en avtale og så spør du samtidig hvordan våpenet skal transporteres.

Anonymkode: 12fa4...3a7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Spørs vel hvilket våpen det er, ei hagle kan du f.eks. plukke fra hverandre å få plass til i en sekk.

Ei rifle kan du bruke en skipose el. Sørg for å ta ut sluttstykket hvis det er rifle, og oppbevar dette seperat. 

Edit: Har også ville demontert optikk/kikkert før frakt.

Endret av Lurium
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frakter våpen i en gitarbag når jeg skal på oppdrag, går helt fint det.

Anonymkode: 54258...0df

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg frakter våpen i en gitarbag når jeg skal på oppdrag, går helt fint det.

Holder da med fiolinkasse

Anonymkode: 10948...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo helt an på hva slags type våpen det er 

Anonymkode: 7e094...b10

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd, da ordner det seg :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hard case er egentlig å foretrekke hvis jeg skal være ærlig. Da kan man ha en flat el-gitar oppå våpenet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har arvet et våpen  og skal ha det med til våpenhandler for å få taksert det for evt salg. Men hvordan frakter jeg det med meg? Ser for meg at det ser mistenksomt og skremmende ut om jeg går fra parkering til våpenhandler med et våpen. Også om det er innpakket i et pledd eller noe.. Vil ikke skremme noen selvsagt så jeg trenger et seriøst godt råd hvordan jeg praktisk gjør dette. Det er selvsagt et lovlig våpen brukt på jakt som er registrert og med våpenkort fra forrige eier. 

Rett og slett stor søppelsekk.  Sånne sorte sekker som ikke er gjennomsiktige.

Eller reisekoffert?   Fins utallige muligheter.  Flytteeske? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En Chicago skrivemaskin.

Anonymkode: 6e9e9...c58

Skrevet

Våpen fraktes best i en våpenkoffert. Kanskje våpenhandleren kan låne deg dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 13.12):

Hard case er egentlig å foretrekke hvis jeg skal være ærlig. Da kan man ha en flat el-gitar oppå våpenet. 

Ikke en rund gitar, altså?

Anonymkode: f69ea...8d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke en rund gitar, altså?

Har ennå ikke sett en rund gitar, så nei. Du tenker kanskje på en ball.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ennå ikke sett en rund gitar, så nei. Du tenker kanskje på en ball.

Nei, undret over ditt behov for å presisere at gitaren er flat...

Skrevet

CIA har en gruppe kalt SOG. Der rullerer de paramilitære offiserene gjerne mellom bakke, sjø og "logistikk". Sistnevnte er gjerne til slutt. Når man skal utgi seg for å være lokal kjøper man gjerne våpnene i det aktuelle landet (ofte av menneskesmuglere). Det er logistikkdelen som tar set av det. Man kan frakte våpnene på flere måter. Enten i en beholder som viser at det er våpen, en beholder som får det til å se ut som noe annet enn våpen, parkere bilen inntil og legge det raskt oppi, bruke heldekkende drakt sånn som kvinner i Midtøsten (brukes en del av israelsk etterretning), ha en informant som taxisjåfør og få han til å kjøre nærme etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 12.44):

Helst Cello kasse :D 

Skrevet

iht loven om frakt av våpen som kan leses her :D 

Transport av våpen

Politiet beslaglegger våpen i bil hvert år, dette fordi det ikke blir korrekt oppbevart under transport. Dette skjer både når vi som jegere skal til eller fra skytebane, eller til eller fra jakt. Det er viktig å følge reglene for vår egen og andres sikkerhet.

Når man transporterer våpen skal det være tomt for ammunisjon og det skal være under tilsyn. Det skal være tildekket i bil, enten at man har det i våpenfutteral eller våpenkoffert, eller tildekt på annet vis slik at det ikke vises. Det er heller ikke lovlig å bære våpen på offentlig sted.

Om man tar med våpen i bil, så skal det være oppbevart slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpnet kan transporteres udelt så lenge man oppholder seg i bilen, men forlater man bilen skal vital del bringes med. Vital del er sluttstykke, forskjefte på hagle eller annen del som gjør våpnet ubrukelig.

Våpenkort eller utlånserklæring for de aktuelle våpnene man bringer med skal også medbringes og forevises på forespørsel fra politiet.

Vi oppfordrer alle jegere og skyttere til å følge reglene for transport, og du kan lese mer om dette i lovteksten i våpenloven – §§ 27a og 27b.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 11.59):

Du får sikkert låne en veske eller koffert. magasin skal tas ut og ammunisjon skal oppbevares separat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...