AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Jeg veier for og imot. For: Vi får veldig mye regnvann og bøss inn. Det hadde vært godt å slippe. Lengre balkongsesong, noen opplever det som et ekstra rom. Vi ønsker uansett et frostet glass mot naboen. Mot: Vi har natur utenfor og ikke ha noe glass gjør at vi kommer tettere på naturen. ( Har sett på de nye glassene man kan skyve til siden) Dyrt? Det er ikke pent. Anonymkode: 5f4ce...2e8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Mot! Har fått det her nå og liker det ikke. Mister mye av kontakten med utenforlivet (natur og vær), mindre lysinnslipp, og helt unødvendig rom for min del. Blir GRISEVARMT der når sola står på. Anonymkode: f50f8...3dd 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 For kort tid siden kjøpte jeg borettslags leilighet der det var innglassert balkong. Jeg hater det sånn egentlig. Men etter nøye gjennomtenking tenkte jeg at nå må jeg gi det er forsøk. Minus: Vindusvask er grusomt fra før av, nå er det enda mer. Glassene kan sette seg fast, så det krever vedlikehold. Pluss: Jeg kan skyve alle glassene til side, og få åpen balkong. Klesvasken tørker svineraskt om man har glassene igjen. Anonymkode: 7914d...35f 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har innglasset balkong, men kan åpne alle glassene. Det er en fordel at det er skjermet for vær og vind. Jeg kan bruke balkongen store deler av året, allerede fra februar blir det ganske varmt der, noe som også varmer opp leiligheten og reduserer strømkostnader. På sommeren blir det ulidelig varmt, men da kan jeg sette opp glassene. Ulempen er på en måte at det er veldig innestengt, for også rekkverket er jo fullstendig tett. Anonymkode: a9d3f...0b2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Jeg er for så lenge man kan åpne vinduene . Det gir glede av balkongen mye mer i løpet av året. En jeg kjenner har vinduer som er hengslet på en side - noe som gjør vindusvasken mye enklere og de kan samles på en side slik at man har kontakt med naturen utenfor når været er der. Det gir også en ekstra isolasjon for høst/vinter/vår og minsker oppvarmingsbehovet. Jeg har hus, og drømmer om en glassveranda for å ha mer utsikt til naturen hele året og for kunne ha sommerblomster som f.eks. pelargonier der for overvintring. Anonymkode: da3e0...5a4 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Mot. Uteplass skal være ute. Selv med glass som kan skyves til side føles det mindre som ute. Anonymkode: 68591...23a 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Stygt og upraktisk 90% av tiden. Anonymkode: 91cde...0ae 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Det er positivt når det regner og er kaldt, men de må kunne åpnes helt slik at det ikke blir helt drivhus (kan bli fryktelig varmt!), og de må være enkle å rengjøre. Anonymkode: 7f182...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 I mot. Er det vinter så sitter jeg inne og om sommeren sitter jeg på verandaen. Trenger ikke å sitte der med glass når det ikke er sommer Anonymkode: 132e7...00c 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 Et ekstra rom, ja - men hvor mye hadde du brukt det? Folk har en tendens til å lage seg steder de tror de skal kose seg med en bok, og så skjer det aldri. Men fordel at det ikke kommer regn og bøss inn, at du kan bare la alle møbler med puter og slikt stå hele året uten at det blir dekket av snø etc. Jeg kunne likt å ha det av den grunn, også latt sykkel stå der på vinterhalvåret, kanskje også brukt det til lagring av annet, alt "sommerutstyr". Men jeg har ikke lyst å ha det på sommeren, i det hele tatt. Måtte gått an å skyve bort alt glasset. Synes heller ikke det er noe fint. Forbinder det mest med sånne balkonger som er ut mot trafikkerte veier som må beskyttes mot forurensing og støy. Anonymkode: b37bd...a4b 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 Vi skal få det i borettslaget vårt. Jeg er positiv. Den balkongen jeg har idag er nesten ubrukelig. Veldig liten, lavt rekkverk som gjør den ubehagelig å bruke, og med mye dårlig vær her i vest så blir alt vått. Den nye blir både større og bedre, med med sikrere rekkverk og mulighet til å holde det tørt, men også få frisk luft ved å åpne glasset. Det blir også ekstra rom. Jeg har en sofa i stuen som egentlig er litt for stor til det daglige, men må være såpass likevel når jeg får gjester. Hvis jeg får møblert med et greit bord og sittegruppe ute, kan det fungere som ekstra plass, og sofaen jeg har inne kan skiftes ut med noe mindre. Anonymkode: e74fb...c0e 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har en liten veranda og har valgt å ikke ha glass på, grunnet varmen og tettheten når det virkelig blir varmt, men hvis jeg hadde hatt en av de store leilighetene med nesten en ekstra stue til veranda, da hadde jeg gjerne hatt det. Forlenging av sommerhalvåret i begge retninger høres kjempefint ut for meg. Jeg hadde hatt mye vekster der. Tomater og alt som liker varme og blir stort, for da hadde det vært plass til det. Vet ikke helt hvordan det blir med dugg på glassene? Anonymkode: 0312a...b12 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har det, og hater det. Kan åpne vinduer, men det blir liksom aldri ordentlig åpent. Tar mye av det naturlige lyset, og balkongen blir fort et roterom man bare slenger fra seg ting på. Føles aldri som et ordentlig uterom. Anonymkode: 32644...56f 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har det, og hater det. Kan åpne vinduer, men det blir liksom aldri ordentlig åpent. Tar mye av det naturlige lyset, og balkongen blir fort et roterom man bare slenger fra seg ting på. Føles aldri som et ordentlig uterom. Anonymkode: 32644...56f Ja, det blir jo ofte seendes ut som "gipsy camp" utenfra også pga alt som lagres der og de "kreative" gardinløsningene Anonymkode: f50f8...3dd 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det blir jo ofte seendes ut som "gipsy camp" utenfra også pga alt som lagres der og de "kreative" gardinløsningene Anonymkode: f50f8...3dd Jepp. For all del, det har sine fordeler også, og hvis man gidder å gjøre en innsats kan det bli en flott oase der ute. Men jeg vil alltid foretrekke vanlig åpen veranda. Anonymkode: 32644...56f 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 Har hatt det, aldri mer. Selv om jeg kunne skyve vinduene til siden ble det aldri helt åpent. Alt for varmt og tett på sommeren, og iskaldt på vinteren. Ble bare brukt til oppbevaring. Anonymkode: d9f92...ee1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 Pensjonistkuvøse! Ville ikke hatt det selv. Alt for innestengt. Anonymkode: 28421...21a 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har det, og hater det. Kan åpne vinduer, men det blir liksom aldri ordentlig åpent. Tar mye av det naturlige lyset, og balkongen blir fort et roterom man bare slenger fra seg ting på. Føles aldri som et ordentlig uterom. Anonymkode: 32644...56f Om det blir et roterom er vel opp til en selv, og på samme måte som andre rom i huset/leiligheten. Anonymkode: 097f1...720 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #19 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om det blir et roterom er vel opp til en selv, og på samme måte som andre rom i huset/leiligheten. Anonymkode: 097f1...720 Det er fordi det ikke fungerer som noe annet enn et lager. Jeg er ikke den AB som skrev det, bare kjenner meg igjen. Et rom som ikke kan brukes til noe annet enn et lager/en bod blir jo fort det. Anonymkode: d9f92...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #20 Skrevet 10. juli 2023 InnglasseRt balkong har jeg til gode å se. Anonymkode: dc70f...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå