Gå til innhold

Telte i Norge alene.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er kvinne og har i mange år teltet alene, og med ungene, på fjellet, i skogen og i fjæra. Holder meg unna indre strøk og nord i Finland fordi jeg er sinnsykt redd for bjørn (mye bjørn i Karasjokområdet og i nord-Finland). Ellers er jeg aldri redd og bortsett fra enkelte myggangrep så skjer det fint lite

Anonymkode: 3e5f1...00a

Men hvor er det trygt ved tanke på bjørn, elg og sånn? 

Anonymkode: e08e7...c63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det en sjanse på å bli stukket ned med kniv eller bli voldtatt i skogen om man telter alene rundt om i Norge?

Anonymkode: 4a59f...062

Etter jeg så Villmark vil jeg aldri ut i skogen alene... vet det er film men har jo hørt om tilfeller hvor ting har skjedd. Men det er vel mer i utlandet. 

Anonymkode: 2d56c...918

• Liker 1
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Ta med en grei kniv som du øver på å stikke på et tre. Da har du basisk beskyttelse. Men som nevnt, det er mye redsel hos norske altså… det å være ute i skogen er ikke noe å tenke over annet enn at du bør ha med vann!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor er det trygt ved tanke på bjørn, elg og sånn? 

I Finnmark telter jeg på steder jeg bjørnen ikke er kjent for å ferdes. Ellers langs kysten i Nordland er det uproblematisk å telte :) Jeg har ikke teltet lengre sør.

I Finland telter jeg sjelden nord for Oulu.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I Finnmark telter jeg på steder jeg bjørnen ikke er kjent for å ferdes. Ellers langs kysten i Nordland er det uproblematisk å telte :) Jeg har ikke teltet lengre sør.

I Finland telter jeg sjelden nord for Oulu.

Hva med Østlandet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med elg / bjørn? 

Når leste du sist om et menneske som ble drept av elg eller bjørn? Begge løper motsatt retning lenge før du er innen synsrekkevidde.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Når leste du sist om et menneske som ble drept av elg eller bjørn? Begge løper motsatt retning lenge før du er innen synsrekkevidde.

Ikke når man sover i en telt da 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville ikke turt. 

Kvinner er mest utsatt for vold fra noen de kjenner. Så hvis du unngår å dra på teltur med noen du kjenner er du ganske trygg.

Anonymkode: e85c4...45a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hverken elg eller Bjørn er aggressive i Norge - de unngår mennesker.

De eneste gangene elg har angrepet er tidlig på våren når folk har kommet mellom elgku og kalven hennes, og ikke skjønner at de må trekke seg unna.

Et menneske som sover vil de gå i omveier rundt.

Anonymkode: d6c8b...d2f

• Liker 1
Skrevet

Om du er helt "grønn" ville jeg foreslått med vanlige dagsturer i de områdene du er interessert i først.

Det er mange nok utfordringer i Norsk natur om du først er ute men bjørn og elg er ikke nødvendigvis så høyt på listen over ting du bør være obs på. Der ville jeg faktisk puttet været.

Så har du naturligvis hoggorm, insekter og små flyvende jævler (knott, klegg, mygg, bier og veps). Er du langs kysten kan du bli plaget med svaner som passer på familien sin. Eller måker som skal ha maten din.

Så skal en heller ikke glemme bålforbud og sporløs ferdsel. Forlat plassen slik den var og ikke fyr opp bål uten at du vet hva du gjør (og ikke når det er bålforbud).

Når alt dette går fint og du kjenner mestringsfølelse på å oppholde deg i naturen over tid så vil du fort og kanskje erfare det at både bjørn og elg unngår mennesker så godt de overhode klarer. De er ikke interessert i å leke med oss. Eneste unntaket er om du er uheldig å komme for nærme ungene deres. Da slår morsinstinktet inn for fult. Det skjer sannsynligvis ikke mens du sover i hengekøye eller telt.

Ellers er det behagelig lite med drapsmenn, voldtektsmenn og andre voldelige i skogen. Veldig sjeldent de går dit for å finne ofre ettersom det er langt mellom de som telter og en skal ha litt flaks for å få seg et offer i dag. Selvfølgelig er det greit å være litt årvåken om det sniker seg noen i buskene eller følger etter deg. Men ellers er du rimelig greit trygg. Sannsynligheten er større for at du får flott og får kronisk sykdom av den.

God tur!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har opplevd både elg og hjort rusle forbi teltet tidlig om morgenen. Finnes ikke farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Opp gjennom årene, og særlig etter at jeg ble skilt, har jeg vært mye på telttur, både med venninner og alene. Gjerne sykkeltur med telt. Når jeg er utenfor allfarvei, liker jeg meg alene. Finner et passende sted for eksempel ved et vann. Men når jeg camper langs veien finner jeg gjerne et sted der andre også overnatter i telt eller bobil. Da ligger jeg ikke og hører etter merkelige lyder når jeg har lagt meg. Jeg har aldri følt meg utrygg eller truet verken av mennesker eller dyr eller opplevd noe skremmende eller ubehagelig. Det mest "ubehagelige" jeg kan komme på, er at campingnaboen kommer tuslende forbi akkurat mens jeg er i skogen for å gå på do! 

Anonymkode: 43ff2...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...