Gå til innhold

Må foreldre til utviklingshemmede barn ha de hjemme for alltid ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man får utviklingshemmede barn, må de bo hos foreldrene for alltid ? Blir «småbarnsliv fasen» varende livet ut for de foreldrene ?

Jeg trodde at når utviklingshemmende ble voksen flytter de til tilrettelagte bofelleskap de bor i i hverdagsmaten (slik som Tangerudbakken) .

Men i dag på stranda møtte jeg et skrøpelig par på minst 80 år med sin sønn med downs syndrom . Begge foreldrene gikk med rullator og var ustø og så veldig slitne ut. Sønnen med down kommuniserte mest med grynt og lyder og måtte ha hjelp med det meste. Av og påkledning . Utagerte en del og de gamle pappan måtte roe han ned og de virket å slite en del. 

Så hvordan er det egentlig ? Vil de fleste med utviklingshemming flytte tilrettelagt om foreldrene ønsker det når ungene blir voksne? Eller må de i det fleste tilfeller bo hjemme for alltid til foreldrene ikke greier mer?

jeg ønsker ikke sorteringsamfun. Men trodde virkelig støtte apparat var på plass til foreldre som får barn «som aldri blir voksne»  . 

Anonymkode: 8ff22...abe

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er til en viss grad et valg. Men selvfølgelig veldig problematisk om man mener «barnet» ikke får tilstrekkelig oppfølging. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man får utviklingshemmede barn, må de bo hos foreldrene for alltid ? Blir «småbarnsliv fasen» varende livet ut for de foreldrene ?

Jeg trodde at når utviklingshemmende ble voksen flytter de til tilrettelagte bofelleskap de bor i i hverdagsmaten (slik som Tangerudbakken) .

Men i dag på stranda møtte jeg et skrøpelig par på minst 80 år med sin sønn med downs syndrom . Begge foreldrene gikk med rullator og var ustø og så veldig slitne ut. Sønnen med down kommuniserte mest med grynt og lyder og måtte ha hjelp med det meste. Av og påkledning . Utagerte en del og de gamle pappan måtte roe han ned og de virket å slite en del. 

Så hvordan er det egentlig ? Vil de fleste med utviklingshemming flytte tilrettelagt om foreldrene ønsker det når ungene blir voksne? Eller må de i det fleste tilfeller bo hjemme for alltid til foreldrene ikke greier mer?

jeg ønsker ikke sorteringsamfun. Men trodde virkelig støtte apparat var på plass til foreldre som får barn «som aldri blir voksne»  . 

Hvordan vet du at de bodde sammen, selvom de var på stranden sammen? Hva tenker du skjer med han når de går bort? Sikkert på at han hadde downs, det høres ikke slik ut ut i fra beskrivelsen. 

nei, de fleste utviklingshemmede voksne bor ikke hos foreldrene sine, 

Anonymkode: 42483...caf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge har vi forsørgelsplikt fram til barnet er 18 (eller 19 om det går på vgs). Ikke lenger.

Det gjelder uansett helsetilstanden til barnet.

Anonymkode: 59876...633

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De hadde han vel med på tur på stranda og leverte han så hjem til boligen sin etterpå. Foreldre til psykisk utviklingshemmede slutter jo ikke å være glad i barna sine og å besøke dem eller ha dem med på tur selv om de har flyttet hjemmefra.

Anonymkode: c5d11...2ec

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Utviklingshemmed kan være mye forskjellig. Det er vanlig med egne tilrettelagte boliger for de som har tilstrekkelig boevne. Noen bor på institusjon. 

Men man slutter da ikke å være foreldre og familie. Man reiser på tur med sine voksne barn. Man bistår praktisk der det er nødvendig og mulig.

Men alle får ikke den hjelpen de skulle ønske.

Anonymkode: b3c99...b0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at de bodde sammen, selvom de var på stranden sammen? Hva tenker du skjer med han når de går bort? Sikkert på at han hadde downs, det høres ikke slik ut ut i fra beskrivelsen. 

Hva i beskrivelsen til TS mener du ikke passer med Downs  egentlig?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er så glad for at jeg slipper å ha DET problemet å tenke på😅

Anonymkode: 22203...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i beskrivelsen til TS mener du ikke passer med Downs  egentlig?

Grynt. De fleste med downs har da språk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres absolutt ut som downs jo! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og noen har ikke noe særlig. Ganske karakteristisk utseende, vanskelig å ta feil 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Institusjon og omsorgsboliger er vel normen i dag.

Anonymkode: 6f7b5...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Så fordi de fleste med Downs har språk, så kunne ikke den mannen TS så ikke være en av de mange med Downs som ikke har språk?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og ja. 

Det er faktisk hakket mer vanlig at de som er godt voksne bor hjemme. Endel ramlet utenfor da reformen kom, og det har tatt tid å få plass ting i kommunene. Mange står lenge på venteliste. Og noen foreldre, kanskje spesielt i den generasjonen du forteller om, synes at det er like greit å ha de hjemme.

Jeg opplevde gjennom jobb at det "plutselig" dukket opp en mann med alvorlig autisme i kommunen. Han bodde hjemme til mor døde, da hun døde ble det et kjempeproblem. Ingen var klar over at han fantes nesten, han hadde gått hjemme hele tiden, fått utbetalt uføretrygd, men ingen hadde fulgt han opp. Og mor hadde bare ordnet opp. Nå er det sikkert 20 år siden, jeg ser han enda i gatebildet, han går mye tur. Men han fikk omsorgsbolig etter at mor døde.  

Det har vært flere slike tilfeller de siste 15-20 årene. Nå er det gjerne mer oppfølging fra barna er små. Min sønn er 16 år, han har stått på liste for "trenger bolig når han blir 18 år" siden han var 5-6 år gammel. Men jeg har ingen illusjoner om at de kommer til å ha ting klart til 18 års dagen... 

Anonymkode: eda1e...776

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De man ser oftest har det. Men det er en god del som ikke kan kommunisere også. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste bor i institusjoner i dag jo, men det betyr jo ikke at foreldrene ikke er på besøk og tar med barna sine på tur ol. Men selvfølgelig må jo foreldrene selv ønske institusjon. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste jeg kjenner med Down Syndrom har ikke språk. (Jobber i bolig.) Så det er ikke akkurat en god indikator. Mennesker med Down Syndrom er like forskjellige som oss uten DS. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Og ja. 

Det er faktisk hakket mer vanlig at de som er godt voksne bor hjemme. Endel ramlet utenfor da reformen kom, og det har tatt tid å få plass ting i kommunene. Mange står lenge på venteliste. Og noen foreldre, kanskje spesielt i den generasjonen du forteller om, synes at det er like greit å ha de hjemme.

Jeg opplevde gjennom jobb at det "plutselig" dukket opp en mann med alvorlig autisme i kommunen. Han bodde hjemme til mor døde, da hun døde ble det et kjempeproblem. Ingen var klar over at han fantes nesten, han hadde gått hjemme hele tiden, fått utbetalt uføretrygd, men ingen hadde fulgt han opp. Og mor hadde bare ordnet opp. Nå er det sikkert 20 år siden, jeg ser han enda i gatebildet, han går mye tur. Men han fikk omsorgsbolig etter at mor døde.  

Det har vært flere slike tilfeller de siste 15-20 årene. Nå er det gjerne mer oppfølging fra barna er små. Min sønn er 16 år, han har stått på liste for "trenger bolig når han blir 18 år" siden han var 5-6 år gammel. Men jeg har ingen illusjoner om at de kommer til å ha ting klart til 18 års dagen... 

Anonymkode: eda1e...776

Vet om et sånt tilfelle, der har flere i slekta misbrukt trygden til den utviklingshemmede. Ble oppdaget for noen år siden, men er mange millioner borte som slekta har brukt på seg selv, tatt opp lån etc. sikkert ikke et unikt tilfelle. 

Anonymkode: bcf42...8fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Utsendte stemte veldig godt med downs syndrom . 
språk hadde han ikke. Jeg vet ikke historien bak. Kanskje han hadde hatt slag eller lignende i tillegg til downs som skadet språket 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...