Gå til innhold

Kaste bort livet sitt i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 minutter siden, doomer said:

Dummeste jeg har hørt. Jeg har vokst opp med Amerikanske venner, og kjenner amerikanere som bor der nå, så jeg vet selv hvordan de er.

Den hyggelige tilbakemeldingen din beviser bare at du har den typiske trassige norske arrogansen, og at ingenting kommer til å få opp øynene dine for realiteten.

Da er det bare å sjekke når første fly går... Smak og behag blir man sjelden enige om ved diskusjon, bare gjennom erfaringer. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

USA er et u-land.  Ville aldri i verden bodd der.  Hadde heller bodd "der ein ikkje skulle tru nokon kunne bu"  i Norge enn der!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (2 minutter siden):

USA er et u-land.  Ville aldri i verden bodd der.  Hadde heller bodd "der ein ikkje skulle tru nokon kunne bu"  i Norge enn der!

Ikke bodd, men å besøke USA har vært en stor drøm veldig lenge 

Anonymkode: 329f3...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg bodde i Polen i ett år, og la meg bare fortelle deg: Jeg har aldri satt så stor pris på Norge som når jeg kom hjem etter den ene studieåret🥹

Tror ikke USA er særlig mye bedre, med mindre du har en god del penger. Hadde ikke turt å fått barn der mtp all skyting for eksempel. 

Nei, jeg holder meg til Norge jeg ja.

Anonymkode: 2aa35...870

Har en ikke god helseforsikring som man betaler flere tusen i mnd for må man betaler rundt 300 000 kr for en helg vanlig fødsel!

Anonymkode: fefc8...ee6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I følge forskning, så er det lettere å bli rik i Norge enn i USA. Større sosial mobilitet, lettere å jobbe seg opp.

At en større andel går ut og spiser i USA enn i Norge kommer i stor grad  av at amerikanske servitører lever på luselønn.

Anonymkode: 46f73...61c

Slik forskning er bestilt av de som ønsker et slikt svar. Alle skjønner at det er lettere å bli rik i et land med langt færre begrensninger, lavere skatter og med 330 millioner innbyggere, framfor et land med massevis av lover og regler som skal forhindre rikdom, høye skatter og 5 millioner innbyggere. Da mener jeg skikkelig rik. Ikke nordmann rik på ferie i u-land.

Anonymkode: 6329c...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, og hver gang jeg hører fra turister eller folk i utlandet «Norge er såååå vakker, jeg drømmer om å reise dit», så ler jeg bare. Norge er ok. Hvis du bor i USA, for eksempel, med alle de nasjonale parkene og route 66 greiene, har du absolutt ingen grunn til å reise til andre land. DÉT er fin natur, det. 

Nja, det jeg får høre konstant er "hace mucho frió", noe som jo er sant, selv om jeg jo må fortelle dem at det muligens finnes noen uker med sommer og sol. 

De fleste vil bare opp for å se nordlyset, fjordene, og Lofoten. Og mange drar igjennom Sverige for å komme seg nordover kjapt. 

Men hvorfor er det eneste andre valget USA? Jeg har valgt å bo utenlands mye pga. helse, og psykisk helse, er i Europa. Og allerede her er jo kulturen, naturen og det meste ganske annerledes.

Jeg har vært i USA, men følte meg fanget i en verden av falskhet, plastikk,  vending machines, fet mat, MYE MAT.., gitter og skuddsikkert glass mellom meg og mannen på kiosken (spurte på hostellet om dette og de sa, ja, selv om vi er i et ok område så skjer det hele tiden at noen vil rane med våpen..) -hvor det sies til alle kundene noe sånt som  "step a way from the shelves, only take something to buy it!". Jeg skvatt til hver eneste gang. Og hvorfor dra på kiosken? Fordi det er flere km til butikken selv i byene, de stenger tidlig, -og enda flere km til kjøpesenteret. Du MÅ ha bil, rævva kollektiv-system. Nå var jeg på vestkysten, men hører jo det samme over hele linja. 

Så stressende!

Er flere steder jeg kunne besøkt, og spesielt økosamfunn og lignende prosjekter. Men det er alt for skummelt å bo der uten et ordentlig velferdssystem, hva var det jeg hørte 16.000 norske for en tur med ambulanse? De tar heller taxi liksom... 

Anonymkode: c37f5...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nja, det jeg får høre konstant er "hace mucho frió", noe som jo er sant, selv om jeg jo må fortelle dem at det muligens finnes noen uker med sommer og sol. 

De fleste vil bare opp for å se nordlyset, fjordene, og Lofoten. Og mange drar igjennom Sverige for å komme seg nordover kjapt. 

Men hvorfor er det eneste andre valget USA? Jeg har valgt å bo utenlands mye pga. helse, og psykisk helse, er i Europa. Og allerede her er jo kulturen, naturen og det meste ganske annerledes.

Jeg har vært i USA, men følte meg fanget i en verden av falskhet, plastikk,  vending machines, fet mat, MYE MAT.., gitter og skuddsikkert glass mellom meg og mannen på kiosken (spurte på hostellet om dette og de sa, ja, selv om vi er i et ok område så skjer det hele tiden at noen vil rane med våpen..) -hvor det sies til alle kundene noe sånt som  "step a way from the shelves, only take something to buy it!". Jeg skvatt til hver eneste gang. Og hvorfor dra på kiosken? Fordi det er flere km til butikken selv i byene, de stenger tidlig, -og enda flere km til kjøpesenteret. Du MÅ ha bil, rævva kollektiv-system. Nå var jeg på vestkysten, men hører jo det samme over hele linja. 

Så stressende!

Er flere steder jeg kunne besøkt, og spesielt økosamfunn og lignende prosjekter. Men det er alt for skummelt å bo der uten et ordentlig velferdssystem, hva var det jeg hørte 16.000 norske for en tur med ambulanse? De tar heller taxi liksom... 

Anonymkode: c37f5...67a

Man må jo ikke ha bil. Reiser man til NY eller andre store byer, er det Amtrak, Greyhound og lokale busser. Mange liker også å spasere i stedet for å kjøre inne i byen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For det første, så jobber folk ofte langt mer enn hva vi gjør. De har lengre arbeidsdager. Det er dårligere helsehjelp og sosialgoder i de fleste land.

Jeg har bodd i andre land, og joda, vi spiste mest ute, for boligene var ikke tilrettelagt for å lage skikkelig mat. Men vi spiste ikke gourmetmat akkurat!

Det er svært få jeg kjenner som bor rundt ellers i verden som har råd til ferier. For de fleste handler det om å slå seg ned, gifte seg, få barn, og leve ett langt roligere liv enn hva vi nordmenn gjør.

Anonymkode: ceb7b...765

Og de har kun 2 ukers ferie, som de ofte må krangle med arbeidsgiver om å få. Noen får også sparken mens de er på ferie.

Anonymkode: ba5e8...751

AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (59 minutter siden):

:applaus: Så sant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har en ikke god helseforsikring som man betaler flere tusen i mnd for må man betaler rundt 300 000 kr for en helg vanlig fødsel!

Anonymkode: fefc8...ee6

Og å få en ambulanse koster 30 000 kroner.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut til at folk i denne tråden trur utlandet = USA.

Anonymkode: 2b9cd...63c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
doomer skrev (2 timer siden):

Så du mener at kulturen der er forferdelig eller noe? 

Hvis du kan noe som helst om hvordan verden fungerer - ikke minst, USA - så vet du at det ikke bare er å pakke kofferten og flytte. Men ja, det blir deilig å komme bort fra sånne som deg som lever kjedelige middelmådige liv, men påstår at dere lever deres beste liv.

Forstår ikke folk som blir værende igjen i Norge hvis dere tror dere ville trives bedre et annet sted. Og ja, det går så klart an å flytte. Bare du har litt guts og forstand så klarer du det. Men du mangler vel det ts - enklere å sitte igjen i Norge og klage?? Jeg synes så synd på folk som deg.

Anonymkode: 75a6c...c83

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
doomer skrev (17 timer siden):

Hva tenker dere om det? Riktignok så har man ikke de samme sikkerhetsnettene i USA, men ellers tror jeg det er et MYE mer spennende sted å bo hvor man har større potensiale for å finne seg selv og skape sitt beste liv.

Norge er bra hvis man absolutt ikke vil ta risiko i livet, og egentlig bare ønsker seg et A4 liv med familie, barn, og sydenferie fra tid til annen.

Bare se på forskjellen på hvor ofte Amerikanere og nordmenn spiser ute på restauranter; de vet å nyte livet og komme seg ut og prøve nye ting.

Så det er derfor det er så mye fattigdom og kriminalitet der borte siden man har større potensiale til å finne seg selv og skape seg et bedre liv enn i Norge?

Det er ikke så enkelt som du tror. Skal du ha utdannelse, MÅ du ha godt med penger og i tillegg svært rike foreldre. Som jeg skrev lengre oppe i tråden: Ta deg tid til å lese om Ørkenen Sur der maaange nordmenn endte opp etter de reiste til usa for å "finne seg selv og skape seg et bedre liv".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi bor i Norge, men reiser mye, spiser jevnlig ute, og bruker mye tid og penger på god mat generelt. Har stor vennekrets vi gjør mye med. Bodde et år i utlandet da barna var små også. Er generelt veldig opptatt av å leve, sanse og oppleve. Det er absolutt ingenting i og med Norge som står som hinder for å leve på andre måter enn å ha fiskeboller til middag og kun dra frem og tilbake mellom jobb og hjem. Økonomi kan begrense litt selvfølgelig, men det gjør det i andre land også, og vi har levd slik også da vi tidligere hadde trang økonomi. Da var diverse valg vi tok rimeligere, men å ikke leve og oppleve var aldri et alternativ for oss. Det var et valg vi tok, og ingen har kritisert det, og ingenting har hindret oss. 

Anonymkode: abf2f...cec

Jøss.

Anonymkode: ee638...7dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk på kg tror at innvandrere = muslimer 

AnonymBruker
Skrevet
doomer skrev (7 timer siden):

For dere som mener Norge er et så perfekt land; ville dere anbefalt utlendinger å reise hit på ferie? Og ville det vært for noe annet enn for å oppleve naturen?

Jeg tror Oslo er ihvertfall sykt kjedelig for turister, og andre byer er ikke særlig bedre, bare "penere".

Oslo har mye å tilby, avhengig av hva man er ute etter. Gode museer, fine bademuligheter, fin natur, mulighet for aktiviteter som padling, ski, seiling osv. 

For noen turister er det topp, andre ønsker noe annet, og reiser andre steder.

For meg er det stor forskjell på hva jeg ønsker når jeg skal bo i et land, og når jeg er på besøk/ferie. Jeg har reist mye i Sør-Amerika, fantastiske land å reise i, men ville aldri ha bodd der. 

Anonymkode: 5aa15...699

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå snakkes det om USA her fordi det er det TS snakket om i HI...

Anonymkode: 3679c...6ed

• Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
doomer skrev (19 timer siden):

Hva tenker dere om det? Riktignok så har man ikke de samme sikkerhetsnettene i USA, men ellers tror jeg det er et MYE mer spennende sted å bo hvor man har større potensiale for å finne seg selv og skape sitt beste liv.

Norge er bra hvis man absolutt ikke vil ta risiko i livet, og egentlig bare ønsker seg et A4 liv med familie, barn, og sydenferie fra tid til annen.

Bare se på forskjellen på hvor ofte Amerikanere og nordmenn spiser ute på restauranter; de vet å nyte livet og komme seg ut og prøve nye ting.

Siden du er her fremdeles betyr det at du ikke tror på det du selv sier. Hvorfor skal da andre tro deg...? 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Norge er trygt og stabilt. Verden er spennende å fantastisk, OM du er rik. Middelklasse og fattige har det mye verre i USA og andre land som er ultra-kapitalistiske.

Anonymkode: d7be9...689

. . ogt i andre land som er ultrasosialistiske.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporinger og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...