Gå til innhold

Kaste bort livet sitt i Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bodde i Polen i ett år, og la meg bare fortelle deg: Jeg har aldri satt så stor pris på Norge som når jeg kom hjem etter den ene studieåret🥹

Tror ikke USA er særlig mye bedre, med mindre du har en god del penger. Hadde ikke turt å fått barn der mtp all skyting for eksempel. 

Nei, jeg holder meg til Norge jeg ja.

Anonymkode: 2aa35...870

Det* 

Anonymkode: 2aa35...870

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Vi bor i Norge, men reiser mye, spiser jevnlig ute, og bruker mye tid og penger på god mat generelt. Har stor vennekrets vi gjør mye med. Bodde et år i utlandet da barna var små også. Er generelt veldig opptatt av å leve, sanse og oppleve. Det er absolutt ingenting i og med Norge som står som hinder for å leve på andre måter enn å ha fiskeboller til middag og kun dra frem og tilbake mellom jobb og hjem. Økonomi kan begrense litt selvfølgelig, men det gjør det i andre land også, og vi har levd slik også da vi tidligere hadde trang økonomi. Da var diverse valg vi tok rimeligere, men å ikke leve og oppleve var aldri et alternativ for oss. Det var et valg vi tok, og ingen har kritisert det, og ingenting har hindret oss. 

Anonymkode: abf2f...cec

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei, hadet bra og lykke til med alt der borte 😊

Anonymkode: a3ed8...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd nesten et tiår i USA og min erfaring er at vi i Norge lever minst like interresante liv som den gjennomsnittlige amerikaner.

Ja de spiser nok mer ute på restaurant inkludert fast food, men her i Norge er min opplevelse at vi er flinkere til å reise, være ute i naturen og bygge oss fine opplevelser på andre måter, i tillegg til å spise på restaurant.

Det er selvfølgelig individuelt hva man velger å gjøre ut av livet sitt, men min erfaring er at en stor andel amerikanere har lange arbeidsdager med dårlige arbeidsvilkår og bruker en stor del av den fritiden de har (som ofte er mye mindre enn vi har i Norge) på å være hjemme, kjøre bil pga lange avstander, eller spise på restaurant.

Men, dersom amerikanere ønsker å gjøre noe synes jeg det ofte er fine fasiliteter hvor de kan bruke tiden sin. Kjøpesenter, restauranter og andre rekreasjonsmuligheter er av god kvalitet - og det finnes mange gøye ting å finne på, men mange amerikanere er ikke flinke til å bruke dette, og mange er også lite bereist. Jeg tror disse fine fasilitetene gjør at et liv i USA kan virke fristende, men at fasilitetene blir mer brukt av turister og de med mer penger, da den gjennomsnittlige amerikaner ikke har tid eller penger til å gjøre slike aktiviteter så ofte. 

Anonymkode: d071f...27a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Norge er trygt og stabilt. Verden er spennende å fantastisk, OM du er rik. Middelklasse og fattige har det mye verre i USA og andre land som er ultra-kapitalistiske.

Anonymkode: d7be9...689

Middelklassen i land som Kina og India har det bedre enn oss. Bedre matkultur, mer variert kulturtilbud, bedre bolig, bedre tilgang til GODE helsetjenester, mer frihet , osv.

Livet i Norge er oppskrytt, vi er slaver fra vugge til grav.

Anonymkode: 10916...ad7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk tror de må reise konkrete steder for å «finne seg selv». 

Anonymkode: e2891...8a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Middelklassen i land som Kina og India har det bedre enn oss. Bedre matkultur, mer variert kulturtilbud, bedre bolig, bedre tilgang til GODE helsetjenester, mer frihet , osv.

Livet i Norge er oppskrytt, vi er slaver fra vugge til grav.

Anonymkode: 10916...ad7

Overklassen mener du.

Fattogfolk i India, og dem er det mange av, lever som i middelalderen. Og Kina er et nazi land.

Anonymkode: dd062...1ca

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet
8 hours ago, Fant80 said:

Noen vil jo stortrives,og blomstre steder der andre vil hate. Slik er det jo overalt. Kommer og an på hvor mye man blir integrert. Hvor stort nettverk man har her i Norge etc. Alt vil ikke bare basere seg på penger å jobb,eller politiske faktorer.

Jeg har f.eks familje på Filipinene. Der familjemedlem fra Norge har ønsket å bo der,og motsatt. Argumenter jeg har hørt som går igjen blandt den Norske er "frihet" At den føler seg friere hva nå det innebærer.Ting er nok endel enklere der. Ønsker man bygge ut f.eks,så er det bare å bygge ut. Så lenge man eier eiendommen. Det er ingen som vil stoppe deg i en fartskontroll eller bøtelegge deg for ikke å ha med førerkort osv. Tror det meste er noe enklere. For en som er opptatt av sikkerhet og ønsker at myndighetene har en tight kontroll på folk,så kan jeg jo se utfordringer for de. 

Personen er ikke på noen måte knyttet til Norge økonomisk lenger. Driver eget firma osv.  Den Filipinske som har kommet seg opp hit har klaget over alt i fra vær til mat til sosiale settinger.Synes ting har vært generelt vanskelig her. Økonomisk er eneste årsak til at personen ble værende,å ønsker nå og flytte ned igjen. 

Nordmenn flest kan jo aldri tenke seg at å leve i et langt fattigere land vil være bedre på noe som helst vis en Norge. Så jeg tenker det er litt tilfeldigheter om man kommer til å trives eller ikke,og hva slags forventninger man setter seg. For noen er penger alt. For andre er opplevelser,relasjoner osv verdsatt høyest.Noen vil sette sikkerhet rundt helse osv som det høyeste.

Man hører jo stort sett bare dritt fra USA nå om dagen,så jeg synes ikke det er rart at mange rynker på nesa av at noen ønsker å flytte dit. Selv får jeg inntrykk av at USA er veldig som Norge,bare om Norge hadde kastet sosialdemokratiet ut av vinduet. Satset alt på individualisme,privatisert alt,men dog satt ned skatter og avgifter osv. Den våte drømmen til mange Høyre velgere her i Norge altså. For noen helt sikkert tipptopp. Jeg deler derimot ikke denne drømmen. 

Ja, jeg tror nok vi nordmenn er litt dumme når det gjelder andre kulturer og andre levemåter. Vi blir opplært fra ung alder av at Norge er et av verdens beste land og alt vi har er nesten det man ha som et land for å finne lykkelige mennesker. Men fakta er jo at det eksisterer ulike kulturer, og noen fortrekker sin kultur over Norge sin kultur og levemåte. Noen ville aldri bodd i Norge grunnet vår kultur. Ikke fordi de hater oss eller noe, men fordi det er flere ting de syntes er deprimerende eller vanskelig i forhold til egen kultur. Norge er rett og slett ikke deres fasit på et godt liv. Selv om vi blir fortalt at vi nesten er overlegne resten av verden i hvordan vi lever. At våre lover, verdier, moral og rikdom er de mest riktige og det resten av verden burde strebe etter

Norsk kultur har mye bra den, men den er ikke fasit på hvordan absolutt alle andre mennesker på kloden burde leve, eller hva som gjør mennesker lykkelige. Vi har fortsatt mange som sliter med depresjon og angst i landet, så det er mye rom for forbedringer. At vi er "rike" og har ting, betyr ikke at livet er lett eller at man er lykkelig. Jeg tror nok du finner landsbygder der ute i verden, hvor folk henter eget vann og kutter egen ved, der de er genuint mer lykkelige enn nordmannen som sitter på kg og drikker kaffe latte og kan kjøre fancy bil på fjellet i fancy turklær. Det å føle seg nyttig og ha gode relasjoner, som i en liten bygd der man er tett knyttet, gir nok en mening med livet som enkelte nordmenn kan slite med å finne i sin "moderne" hverdag.

AnonymBruker
Skrevet

JebneVil anbefale deg å lese og se videoer om Ørkenen Sur og mange nordmenns skjebne.

Det et ikke så flott som du vil ha det til.

Anonymkode: ba5e8...751

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Norge er trygt og stabilt. Verden er spennende å fantastisk, OM du er rik. Middelklasse og fattige har det mye verre i USA og andre land som er ultra-kapitalistiske.

Anonymkode: d7be9...689

(Øvre) middelklasse har det langt bedre i USA enn i Norge. Bedre lønn, langt bedre helsetilbud, bedre skoler, billigere mat, billigere bolig. Kan knapt sammenlignes. Det er først og fremst underklassen og arbeiderklassen som har det bedre i Norge.

Skrevet

For dere som mener Norge er et så perfekt land; ville dere anbefalt utlendinger å reise hit på ferie? Og ville det vært for noe annet enn for å oppleve naturen?

Jeg tror Oslo er ihvertfall sykt kjedelig for turister, og andre byer er ikke særlig bedre, bare "penere".

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
doomer skrev (Akkurat nå):

For dere som mener Norge er et så perfekt land; ville dere anbefalt utlendinger å reise hit på ferie? Og ville det vært for noe annet enn for å oppleve naturen?

Jeg tror Oslo er ihvertfall sykt kjedelig for turister, og andre byer er ikke særlig bedre, bare "penere".

Naturen er jo spektakulær og ville anbefalt å reise for den. Oslo synes jeg er blitt mye bedre de siste årene, og kan være fint å ha noen dager der i tillegg til naturopplevelser. Det høres ut som dine drømmedestinasjoner er byer med mye å gjøre? Da kan jeg skjønne hvorfor du synes USA kan virke gøyere, etc New York eller San Francisco. Men også mye fattigdom, rusavhengighet og kriminalitet der.

Vi skal få besøk av familie fra USA for første gang i sommer, så vi får høre hva de synes ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
doomer skrev (7 minutter siden):

Nei, og hver gang jeg hører fra turister eller folk i utlandet «Norge er såååå vakker, jeg drømmer om å reise dit», så ler jeg bare. Norge er ok. Hvis du bor i USA, for eksempel, med alle de nasjonale parkene og route 66 greiene, har du absolutt ingen grunn til å reise til andre land. DÉT er fin natur, det. 

Anonymkode: 329f3...137

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, og hver gang jeg hører fra turister eller folk i utlandet «Norge er såååå vakker, jeg drømmer om å reise dit», så ler jeg bare. Norge er ok. Hvis du bor i USA, for eksempel, med alle de nasjonale parkene og route 66 greiene, har du absolutt ingen grunn til å reise til andre land. DÉT er fin natur, det. 

Anonymkode: 329f3...137

Vi har reist mye i USA, men på et tidspunkt ønsker man kanskje nye opplevelser og å få kjennskap til andre kulturer. Da er det fint å reise utenfor USA sine grenser hvis man bor der :)

AnonymBruker
Skrevet

For det første, så jobber folk ofte langt mer enn hva vi gjør. De har lengre arbeidsdager. Det er dårligere helsehjelp og sosialgoder i de fleste land.

Jeg har bodd i andre land, og joda, vi spiste mest ute, for boligene var ikke tilrettelagt for å lage skikkelig mat. Men vi spiste ikke gourmetmat akkurat!

Det er svært få jeg kjenner som bor rundt ellers i verden som har råd til ferier. For de fleste handler det om å slå seg ned, gifte seg, få barn, og leve ett langt roligere liv enn hva vi nordmenn gjør.

Anonymkode: ceb7b...765

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, doomer said:

Hva tenker dere om det? Riktignok så har man ikke de samme sikkerhetsnettene i USA, men ellers tror jeg det er et MYE mer spennende sted å bo hvor man har større potensiale for å finne seg selv og skape sitt beste liv.

Norge er bra hvis man absolutt ikke vil ta risiko i livet, og egentlig bare ønsker seg et A4 liv med familie, barn, og sydenferie fra tid til annen.

Bare se på forskjellen på hvor ofte Amerikanere og nordmenn spiser ute på restauranter; de vet å nyte livet og komme seg ut og prøve nye ting.

100% korrekt. Som om jeg skulle skrivd det selv. Norge er trygt og godt, men ekstremt kjedelig.

I midten av 20-årene flyttet jeg til Asia og ble der i over 10 år. Da jeg kom tilbake til Norge oppdaget jeg hvor ekstremt kjedelige og A4 livene til 99% av nordmenn er. Har nå bodd her i halvannet år, og klarer ikke å tenke på annet enn at jeg må komme meg vekk igjen.

Norge er laget for barnefamilier og pensjonister. Unge friske mennesker burde komme seg ut i verden!

Anonymkode: 2b9cd...63c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Adobyen skrev (11 timer siden):

Borte bra å besøke og hjemme best å bo. Den eneste som kan gi deg fasiten er deg selv.

Du vil kanskje ha nytte av en utdannelse som kan hjelpe deg på vei

Godt sagt. Ts må prøve dette selv og se? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100% korrekt. Som om jeg skulle skrivd det selv. Norge er trygt og godt, men ekstremt kjedelig.

I midten av 20-årene flyttet jeg til Asia og ble der i over 10 år. Da jeg kom tilbake til Norge oppdaget jeg hvor ekstremt kjedelige og A4 livene til 99% av nordmenn er. Har nå bodd her i halvannet år, og klarer ikke å tenke på annet enn at jeg må komme meg vekk igjen.

Norge er laget for barnefamilier og pensjonister. Unge friske mennesker burde komme seg ut i verden!

Hva med rettighetene til nav. Har lest at hvis du flytter ut og blir borte i 10 år du har ingen rettigheter angående folketrygden /nav 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, TLR said:

Hva med rettighetene til nav. Har lest at hvis du flytter ut og blir borte i 10 år du har ingen rettigheter angående folketrygden /nav 

Stemmer det, ja. Jeg var helt ute av folketrygden og alt. Derfor jeg nevnte "ung og frisk".

Litt risiko må man ta i livet, ellers lever man ikke.

• Liker 3
Skrevet
12 hours ago, doomer said:

Så basically tror du ikke at du har det i deg å skape noe som helst verdig utover å ha en vanlig lønnet jobb?

Det var et eksempel på hvordan Amerikanere har et mer spennende liv selv når det gjelder grunnleggende ting som å spise mat. Hva hadde du til middag, lapskaus?

Tror man har like store muligheter til å skaffe seg et spennende liv i Norge som i USA. Jobber man like hardt her som man der borte så går det bra... 

Hvor har du informasjonen din ifra, har du levd i USA og vet hva som kreves? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...