Gå til innhold

Foeler meg utbrent

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg foeler meg skikkelig sliten. Det verker i muskler her og der av mye stillesitting, jeg er utrolig trett og begynner aa foele meg deppa. Vet at selv om jeg blir borte fra jobben en bitteliten stund, saa vil disse foelelsene komme tilbake foer eller siden. Det er ikke mulig aa trappe ned, jobbe deltid e.l. i firmaet jeg jobber, saa alternativet er jo aa slutte i jobben. Men det er jo kjempedumt da dette er den beste jobben jeg noengang har hatt naar det gjelder karrieremuligheter, loenn osv. Og jeg hadde blitt skikkelig deppa av aa bare gaa hjemme og suse.

Jeg proever aa faa nok soevn, trene og spise sunt, for aa motvirke stressymptomene.....men det virker liksom ikke. Har begynt med pilates, etter tre ganger er det vel for tidlig aa si om det virker for vond nakke/rygg.

Jeg jobber altsaa fra kvart paa syv til kvart paa fem fem dager i uken og foeler at jobben tapper meg for krefter. Naar/hvis jeg blir gravid tror jeg at jeg maa hvertfall delvis sykemeldes, for jeg tror ikke jeg kommer til aa orke dette tempoet da. Men inntil da er det vel bare aa bite tennene sammen....er egentlig litt raadloes naa. Har en mann som elsker jobben sin og som jobber like mye, men han takler det bedre. Han mener jeg bare maa fortsette, har ikke engang luftet det med ham at jeg nesten vurderer aa spoerre om aa bli sykemeldt....

Noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Har du fast arbeidstid som er 50 timer i uka? Det hørtes slitsomt ut i lengden ja. Arbeidstiden skal maks være 40 timer i uka som en fast ordning vel?

Arbeidsmiljøljoloven: "§ 10-4 Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager."

Det virker som du gjør smarte ting for å unngå å bli deppa, men når du jobber såpass mye kan jeg godt skjønne at det røyner på i lengden.

Endret av Elfrida
Skrevet
Har du fast arbeidstid som er 50 timer i uka? Det hørtes slitsomt ut i lengden ja. Arbeidstiden skal maks være 40 timer i uka som en fast ordning vel?

Arbeidsmiljøljoloven: "§ 10-4 Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager."

Det virker som du gjør smarte ting for å unngå å bli deppa, men når du jobber såpass mye kan jeg godt skjønne at det røyner på i lengden.

Popelka bor i Skottland, så norske regler gjelder ikke der. ;)

Ellers synes jeg ikke du skal sammenligne deg med mannen din. Hvis du trenger en sykemelding så gjør du det. Tenk på deg selv og hva som er best for deg, og ikke bry deg om forventninger fra andre eller føl deg presset til noe som helst.

Skrevet

Sorry, glemte aa si at jeg jobber og bor i Storbritannia.....vet at det ikke er vanlig aa jobbe saa mye i Norge. Misunner dere med norsk arbeidstid...

Skrevet
Popelka bor i Skottland, så norske regler gjelder ikke der.  ;)

Ellers synes jeg ikke du skal sammenligne deg med mannen din. Hvis du trenger en sykemelding så gjør du det. Tenk på deg selv og hva som er best for deg, og ikke bry deg om forventninger fra andre eller føl deg presset til noe som helst. 

Jeg vet ikke engang hva en sykemelding heter paa engelsk...(ogsaa jeg som egentlig regner meg som tospraaklig og skriver og snakker engelsk hele dagen! :ler: ). Jeg merker det paa helsen at jeg ikke burde jobbe saa mye, men jeg vil jo ikke slutte i jobben heller. Jeg vet om en som jobbet deltid en liten periode, men hun sluttet ganske snart saa jeg kan ikke spoerre henne om hvordan hun gikk frem....

Kanskje jeg skal soeke paa nett om hvordan man pleier aa gaa frem.

Gjest Elfrida
Skrevet

Da stiller jo saken seg litt annerledes - selv om jeg tror det er mange i Norge også som jobber mye mer enn de egentlig skal etter loven, fordi det forventes og kreves der man jobber.

Jeg syns du gjør rett i å ta dette på alvor. Det virker som du gjør ditt beste for å holde deg frisk - og rådet du får fra Arkana er veldig godt.

Skrevet

Finnes det virkelig ingen andre løsninger? Er det ingenting legen kan foreslå eller kanskje jobben din? Alt eller ingenting høres brutalt ut. Hvis det er de lange dagene som er verst (og det kan jeg godt forstå, jeg synes selv 8 timer er mye), så vil jo en sykemelding kun være en kortsiktig løsning. Deltid høres jo perfekt ut egentlig, er det virkelig krise for firmaet om du går ned til åtte timers dager?

Skrevet

Det er kanskje du som tar mest ansvar i heimen kontra mannen ? Hvis det er så er det jo ikke rart du blir med sliten. Dere kan kanskje skaffe dere litt avlastning der.

Jeg merker det er helt klart sammenheng mellom psykisk og fysisk form. Dvs. trener jeg , får frisk luft og spiser bra så føler jeg meg generelt bedre.

Kanskje det med start av produksjon av barn og alt med det virker inn på psyken ?

Skrevet

Nei, jeg hadde sikkert blitt mye mer produktiv om jeg hadde jobbet "bare" 8 timer. Men det er policy i bedriften jeg jobber i (som er amerikansk og proever aa holde seg til amerikanske regler :forvirret: ) at alle skal jobbe like lenge/mye. Det er jo ikke rart at smaabarnsmoedre utgjoer 0.1 prosent av de ansatte (naa gjetter jeg bare).

Jeg vet at andre har gaatt paa samme smell som meg, og faatt slitasjeskader osv. som gjoer at de ikke kan jobbe med pc paa lang tid eller kanskje aldri igjen. Jeg har mer eller mindre konstante smerter i skuldre, armer, hender, ben og rygg (stikkinger, nummenhet, oemhet) som alltid gaar bort etter en ukes tid paa ferie.

Jeg har vaert hos fysioterapeut, men burde vel gatt minst en gang i uken hver uke for aa holde smertene unna. Det blir jo altfor dyrt.

Jeg er raadloes. Men det skader vel ikke aa snakke med legen.

Skrevet
Det er kanskje du som tar mest ansvar i heimen kontra mannen ? Hvis det er så er det jo ikke rart du blir med sliten. Dere kan kanskje skaffe dere litt avlastning der.

Jeg merker det er helt klart sammenheng mellom psykisk og fysisk form. Dvs. trener jeg , får frisk luft og spiser bra så føler jeg meg generelt bedre.

Kanskje det med start av produksjon av barn og alt med det virker inn på psyken ?

Tusen takk for konstruktive svar alle sammen! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten kg noen ganger... :kghjerte:

Barneproduksjon er bare paa tankestadiet. Men siden jeg har pcos-light har jeg jo vaert/er fortsatt litt bekymret....

Jeg gjoer nok mer enn mannen min hjemme. Jeg lager middag og rydder paa kjoekkenet hver kveld, men det er fordi jeg foretrekker aa spise mat jeg har laget kontra hans....men i gaar laget han middag og det var kjempegodt, saa vi har avtalt at han skal lage middag hvertfall en dag i uken fra naa av. Han er flink til aa hjelpe til ellers, og stoevsuger, vasker klaer og tar ut av oppvaskmaskinen og rydder. Men han kobler nok mer av naar han er hjemme....

Jeg nevnte det naa for ham at jeg vil spoerre om legen kunne skrive en delvis sykemelding slik at jeg kunne jobbe f.eks 8 timer isteden for 10. Da mente han at det ikke gikk, det hadde han aldri hoert om, jeg kunne ikke forvente at de ville akseptere det osv. Han mente jeg burde drikke mer vann, ta flere pauser og trene mer.....det gikk ikke an aa jobbe mindre, mente han. Uff.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Om denne jobben kan gi deg videre muligheter, må du kanskje se etter hva slags muligheter den gir deg.

ER det verdt å bruke tiden sin på noe man ikke vil?

Jeg er i en lignende situasjon nå, men tror likevel jeg er nokså langt fra din 50-timers uke. Selv jobber jeg i Sverige, og her er det ca en halvtime-times lengre dag.

Jeg vet iallefall at jeg ikke kan gjöre dette selv om det er fint og smart. Jeg vet også det er en del som forklarer saken med at jeg burde bli "herdet" först, för jeg kan bli virkelig förnöyd med mitt nye liv. Men jeg vil ikke bli herdet. Jeg vil ikke bli den sure utbrendte slitne jenta, som glemmer seg selv, og bare har en stor klump inni seg. For sånn er jeg nå - og derfor MÅ jeg forandre på det.

Det er ingen skam å snu i tide :klem:

Skrevet

Ja, du sier noe....Men jobben i seg selv - dvs. oppgavene, kollegene - er kjempebra - ikke trenger jeg aa "klatre" paa stigen her heller, er godt fornoyd med den posten jeg har naa. Orker ikke en kjedelig papir-flytterjobb heller, der jeg ikke faar brukt kreativitet eller de smaa graa. Men jeg merker at det tar paa, jeg er ikke alltid noe hyggelig mot mannen min - kritiserer ham, setter igang krangler - og har ikke saa mye overskudd.

Naa er det heldigvis helg. Tenker jeg skal ta en telefon til legen aa hoere hva han kan gjoere.

Haaper du finner ut av det Humlen!

:klem:

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Ja, god helg til deg også!

Men det ligger en stor verdi i å få brukt sine små grå ;) , det er mer enn hva jeg får gjort hver dag.

Håper du også får en flott helg.

(forövrig kjenner jeg godt igjen med å la det gå utover mannen, ikke noe göy nei..)

Skrevet

Hvis jeg foeler meg like ille paa mandag skal jeg ringe legen og kanskje faa en sykemelding. Men jeg haaper egentlig at jeg holder ut.

Gjest Carmensita
Skrevet

Heisan!

Sånn som du beskriver det, er det mange tegn på utbrenthet. Det heter seg så fint at vi skal lytte til kroppens signaler. Du har vel opptil flere signaler. Ikke overse dem, men ta deg ei pause. Går du for lenge kan du møte veggen skikkelig. Det er det ikke verdt. Det kan jeg skrive under på..... Skulle nok ønske at jeg hadde tatt imot gode råd på et tidligere tidspunkt enn jeg gjorde.

Lykke til! :)

Skrevet

Det er en forskjell på slitasjeskader og utbrenthet.

For meg høres det ut som om du har slitasjeskader, og de sliter selvsagt på psyken din.

Gå til fysioterapeut, og tren regelmessig (det høres dumt ut, men det hjelper faktisk veldig for "kontorslitasje" på kroppen). Prøv å gjøre noe med de fysiske plagene, så kommer ofte psyken etter.

Hvis det ikke hjelper, må du nok gjøre noe drastisk...

Gjest Bertine
Skrevet

Lytt til kroppen din, snakk med legen din og kom fram til en løsning med han. Legg saken din frem for sjefen og hør hva han mener.

Er det helt umulig, så bør du vurdere å skifte jobb rett og slett...

Skrevet

Jeg tror du må forandre på noe, hvis ikke vil du gå på en smell. Det å slite seg ut i arbeid kan gjøre folk sjuke i flere år, dette er noe som er virkelig lurt å ta alvorlig og det ser det ut som om du også gjør :-)

Det må være noe som gjør at du blir stressa og tappa for krefter av jobben. Hvis du kan få fjerna det momentet vil du kunne fungere bra. Kansje det er noe en psykolog eller terapeut kan hjelpe deg med å finne ut.

Jeg har lest at i USA er leger veldig på hugget til å få folk til å skifte jobb hvis de holder på å slite seg ut, fordi legene blir betalt av forsikringsselskapene, og de taper massivt med penger på lange sykmeldingsperioder.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Skal til legen snart uansett, saa jeg kan jo nevne det for ham da. I mellomtiden skal jeg fortsette med pilatesen og proeve aa ta litt mer pauser.

Uansett kommer jeg nok ikke til aa ha denne jobben i mange aar, da vi kommer til aa prove aa faa barn snart, og jeg tror det blir vanskelig aa kombinere barn med titimersdager.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...