Anie Skrevet 6. november 2002 #81 Del Skrevet 6. november 2002 Andre ganger har hun gjort alt hun kunne, men det skjedde likevel... Ja Lasse, og hva da... Når en leser innlegg her inne så virker det som om mange av dere mener at det ALLTID vil være noe en kan gjøre for å unngå voldtekt. Og det er det jeg har lyst til å få frem!!! Det hender faktisk at en kvinne har tatt all slags mulig forhåndsregler, allikevel kan hun bli voldtatt. Hun vet dette, men om hun opplever mistenksomhet og blir møtt med spørsmål om f.eks... hva hadde du på deg... gikk du alene??? Da er det lett for at hun vil tro at det var hennes skyld, og få dårlig samvittighet av den grunn... Det er derfor jeg mener vi skal være ytterst forsiktig med å uttale oss om sånne saker...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 6. november 2002 #82 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg lå heller ikke hjemme i sengen og sa at det var "min skyld" i ukevis. Etter sykehusoppholdet var jeg på beina og tilbake på skolen etter 4 dager. Jeg gikk i terapi i ca 2 mnd. etterpå men ble ikke ytterligere syk i form av spiseforstyrrelser, selvmordsforsøk osv. Og jeg klarte meg fint i tiden etterpå, jeg tenker ikke så mye på den voldtekten lengre, mannen har fått sin straff både i form av fengsel og ett ødelagt familie- og sosialt liv, og i følge Pateren skal han til evig tid brenne i helvete. Og det er jo litt av en trøst :-) Milla, det er godt å høre at du ikke lot deg knekke av en sånn opplevelse. Men mennesker takler ting forskjellig, noen blir sterkere og klarer å gå videre, men det finnes også dem som blir helt knekt og blir en "svakere" person.... Det er de siste mennesketypene jeg sikter til når jeg snakker om voldtekt og kvinnenes konsekvenser og forhåndsregler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. november 2002 #83 Del Skrevet 6. november 2002 Hun vet dette, men om hun opplever mistenksomhet og blir møtt med spørsmål om f.eks... hva hadde du på deg... gikk du alene??? Da er det lett for at hun vil tro at det var hennes skyld, og få dårlig samvittighet av den grunn... Det er akkurat det hun ikke skal tro Anie. Hør her.... ett voldteksoffer bør tåle noen greie spørsmål om bekledning og evt. alkoholinntak uten at hun skal spinne seg inn i en vanvittig teori om at alt var hennes skyld. Er det virkelig slik at alle kvinner automatisk blir hysteriske om hun må svare på om hun enten var full eller gikk i utfordrende klær og deretter går rett inn i depresjonen? Jeg tror ikke at alle er så svake. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 6. november 2002 #84 Del Skrevet 6. november 2002 Anie, dersom du er så redd for voldtekt så trenger du ikke invitere ukjente menn opp i senga, slik "berit" i Dagbladet gjorde.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 6. november 2002 #85 Del Skrevet 6. november 2002 Milla,, vær ikke for sikker i din sak. Man behøver ikke å være så svak selvom om man ikke takler en voldtekt..... Waco..... Du trenger ikke å sammenligne meg med slike utsagn. Jeg har gått på selvforsvars kurs, jeg tar forhåndsregler og alt det der som dere mener vi kvinner burde gjøre. Allikevel står jeg på mitt. Man bør være ytterst forsiktig når en uttaler seg om kvinnenes forhåndsregler i en voldtektssak... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2002 #86 Del Skrevet 6. november 2002 jeg tviler veldig sterkt på om Anie har noen planer om å invitere fremmede menn opp i senga.. og det er faktisk ikke den eneste måten man klarer å "dra på seg" en voldtekt på... og waco.. dersom du inviterte meg opp i senga di, så ville du altså gi meg full tillatelse til å gjøre hva jeg ville med deg?? sikker? jeg er veldig enig med Milla i denne tråden; voldtekt er alltid den somutøver voldens skyld og vi skal ikke pålegge ofrene skylden, men det er lov å prøve å ta forhåndsregler likevel!! og waco vet vi jo bare skriver det han tror provoserer mest.. merkelig fyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. november 2002 #87 Del Skrevet 6. november 2002 jeg er veldig enig med Milla i denne tråden; voldtekt er alltid den somutøver voldens skyld og vi skal ikke pålegge ofrene skylden, men det er lov å prøve å ta forhåndsregler likevel!! Her har vi selve kjernen i problemstillingen. takk Gjest! Nå er det på tide og tørke av seg på dørmatta og ta steget inn i virkeligheten. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 6. november 2002 #88 Del Skrevet 6. november 2002 Gjest og noen av dere andre... hør nå her. Milla mente at vi burde klatre over gjerdet og stige inn i virkeligheten, la oss gjøre det.... Mange kvinner ser det på som status å få mange menn jagende etter seg, seee på meg, jeg er attraktiv jeg, sier dem til alle sine venninner. Og jeeeg da... det var en mann som tafsa meg lørdag.... og fredag... åjooo en klådde på meg onsdagen også, når jeg tenker meg om. Jeeeg er så fiiiin jeg skjønner du. Aaaalle vil ha meg, du er lubben og fet, ikke rart ingen tukler med deg, slik hører vi de tusener av kvinner i det norske land, slik snakker dem. Dere er selv årsaken. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2002 #89 Del Skrevet 6. november 2002 waco; jeg tror du ville kunne få stor hjelp av en psykolog.. tro meg; dette er ikke for å henge deg ut eller være ekkel.. jeg tror seiøst at du har noen store indre konflikter som du kunne hatt godt av å rydd opp i kanskje du kan bli et mer positivt menneske som kan sette mer pris på menneskene rundt deg også... lykke til i verden.. DU trenger det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 6. november 2002 #90 Del Skrevet 6. november 2002 Det du ikke forstår Waco er at selv om en kvinne føler seg fin og ønsker å tiltrekke seg oppmerksomhet, så ønsker hun ikke å bli utsatt for vold. En mann som trener, kler seg opp, og drar ut for å sjarmere, ønsker vel heller ikke å bli slått ned på gata? eller må han forvente det hvis han er så deilig at noen kan se han som en konkurrent? Voldtekt er VOLD - ikke sex. Det er viktig å forstå. Forøvrig tror jeg alle sliter med ettervirkninger etter voldtekter, uansett hvor sterke de er. Og Milla - vi har snakket om det før - og du har også ettervirkninger. Selv om det ikke er at du føler deg liten eller skyldig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2002 #91 Del Skrevet 6. november 2002 Gjest og noen av dere andre... hør nå her. Milla mente at vi burde klatre over gjerdet og stige inn i virkeligheten, la oss gjøre det.... Mange kvinner ser det på som status å få mange menn jagende etter seg, seee på meg, jeg er attraktiv jeg, sier dem til alle sine venninner. Og jeeeg da... det var en mann som tafsa meg lørdag.... og fredag... åjooo en klådde på meg onsdagen også, når jeg tenker meg om. Jeeeg er så fiiiin jeg skjønner du. Aaaalle vil ha meg, du er lubben og fet, ikke rart ingen tukler med deg, slik hører vi de tusener av kvinner i det norske land, slik snakker dem. Dere er selv årsaken. Waco altså; kvinner generelt får status av å bli klådd på av menn og derfor blir de voldtatt? har jeg forstått deg riktig? for det første tror jeg du tar grundig feil i påstanden om klåing --> status men det regner jeg ikke med å overbevise deg om, derfor; hvordan fører det å like å bli satt pris på av menn til å bli voldtatt? er det slik at dersom en mann gir et kompliment el til en kvinne, så må man anta at han kommer til å voldta henne? dessuten; voldtekt er VOLD! det har svært ofte ingen sammenheng med noen som helst slags bar-kontakt eller tidligere "klåing" og baren for å ha sagt det også da (selv om jeg vet at jeg skriver for døve øyne ) ; jeg har ALDRI satt pris på eller følt noen som helst slags status ved å bli plaget av menn... det som gir meg glede i sammenheng med menn er å bli respekter og satt pris på for den JEG ER.. og slik er det for de fleste kvinner.. tror jeg.. status får jeg i helt andre former; karriære, idrettsprestasjoner ol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 7. november 2002 #92 Del Skrevet 7. november 2002 Dette er tydlegvis eit tema som bringer mange kjensler fram - gang på gang - og reaksjonsmønster som eg kjenner igjen frå tidlegare debattar. Mange set seg (etter mi oppfatning) i ein forsvarsposisjon med to haldningar (sett på spissen, altså): "Kvinner må få lov å kle seg som dei vil, kor dei vil, og oppføra seg som dei vil," og "skal me halda oss heime då, for å vera trygge?" Klart alle har rett til å gå ut, kle seg som dei vil og gjera som dei vil. (Så sant oppførselen ikkje går ut over andre - då må dei venta seg reaksjonar.) Så vidt eg har fått med meg er det ingen i diskusjonane her som er i mot det, eller vil legge noko som helst skuld for ei valdtekt over på offeret. Eg har tidlegare sagt at alle må ta sin del av ansvaret for situasjonen dei frivilleg,med vetande og vilje set seg sjølv i. Dvs, ikkje noko ansvar eller skuld for ein eventuell valdtekt - det er ikkje ein situasjon ein set seg i frivilleg. Blir ei dame med ein mann heim, så har ho ansvar for at ho faktisk er heime hjå han - men skulle ho bli valdteken der er det mannen som har ansvaret for det. (Ho kan kanskje ha ansvar for dårleg dømmekraft, men ikkje valdtekta.) Kort sagt kan argumenta mine - og fleire andre sine, tenker eg - oppsummerast slik: Ikkje gjer noko de veit / mistenker er dumt / farleg eller vil angra på! Det gjeld for menn, kvinner og barn elles i livet òg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. november 2002 #93 Del Skrevet 7. november 2002 For noen jenter gir det nok status og bli klådd på, spandert på og flørtet med. Men det gir vel ingen mann grunn til å voldta dem? Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 7. november 2002 #94 Del Skrevet 7. november 2002 Det skremmer meg at det finnes folk som mener at kvinner selv er skyld i voldtekt. VIRKELIG skremmer meg!! Det er helt greit at man i ettertid kan si at hvis man ikke hadde gjort slik og slik, så hadde det ikke skjedd. Det kan man uansett og det gjør man når det skjer ulykker, når noen tar sitt eget liv osv. Etterpåklokskap kan vi alle være mestere på. Jeg er enig i at vi jenter må ta vare på oss selv og prøve å unngå farlige situasjoner. Med det mener jeg at vi f.eks kan unngå de værste strøkene når vi skal gå hjem fra byen, vi kan unngå pirattaxi og slike ting. Men fra det og til å si at vi ikke skal bevege oss rundt alene er et stort sprang. Man kan bli voldtatt hvor som helst og når som helst. Uansett hva man gjør eller hvordan man går kledd. Det er UANSETT voldtektsmannen som er den skyldige. Nå er ikke jeg den som vanligvis går utfordrende kledd, men jeg skal da for søren kunne kle meg utfordrende hvis jeg får lyst til det. Når jeg har vært på byn tar jeg ofte taxi hjem alene. Men er det kaldt og guffet, regner, køen er lang osv, så går jeg, da er jeg hjemme på 20 min, mens jeg kanskje må vente i 1 time og vel så det for å ta taxi. Er det da meningen at jeg skal stå å fryse i evigheter for at det ikke skal være min egen feil at jeg evt blir voldtatt på veien hjem?? Nope, det er det IKKE. Vi kan ikke kikke oss over skulderen konstant. Vi er IKKE fritt vilt uansett hvordan vi går kledd eller hvor vi er. Jeg skjønner hva de mener de som sier at vi må ta litt ansvar selv. Jada, vi kan prøve så godt vi kan å ta vare på oss selv. Men det skal ikke gå så langt at det forringer livskvaliteten og at vi må ha med vaktbikkje når vi skal utendørs. Det er allmen forståelse for at kvinner ikke vil voldtas, så alle mannfolk med vett og forstand i behold VET at voldtekt ikke er akseptabelt uansett om det skjer i ens egen seg eller i en park. DET burde være nok til at man uansett ikke skylder på voldtektsofferet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 7. november 2002 #95 Del Skrevet 7. november 2002 Men Lilly: Du kan nekte til du blir blå å ikke gå alene, men dersom konsekvensen er at du blir voldtatt da? Jeg sier ikke at det er DIN SLYLD, men det kan bli en konsekvens av det du gjør... Konsekvensene (voldtektene) stopper ikke selv om du nekter å la dem styre dine valg... De er der og de skjer. Det du sier er at du godtar at det kan skje. a må du også være så sterk at du rister av det en slik hendelse fort?.... Du sier jo at du er villig til å ta konsekvensene... Vet du hva det vil innebære? Jeg er helt enig i at Kvinnene ikke bærer noen skyld. Ofte er kvinnen også helt tilfeldig offer, uten noen spesiell foranledning. Men andre ganger har hun tatt en risiko, kanskje tatt pirattaxi i kortkort, og puppene halvveis ute.... Er det da LIVSKVALITET å slippe en opplevelse som en voldtekt er, elelr er det så viktig for livskvaliteten å kunne gjøre AKKURAT SOM JEG VIL NÅR JEG VIL at det er viktigere for deg enn å slippe en forferdelig opplevelse som en voldtekt er? Man må ta noen valg, men være klar over hva og hvordan først mener jeg. Må igjen nevne at jeg skriver om de tilfelle der kvinnen setter seg laglig til for hugg... Til dere som skriver at kvinnen uansett og alltid må slippe å føle NOEn skyld. Jeg er til en viss grad enig, men har en tatt den pirattaxien...ja da vet en jo at det var unødvendig og dumt...slik er det bare?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 7. november 2002 #96 Del Skrevet 7. november 2002 For meg - og alle jeg kjenner! - er det en SELVFØLGE å ikke ta pirattaxi hjem fra byen. Men - om jeg hadde gjort det - så har ikke sjåføren rett til å voldta meg, og mine omgivelser har heller ikke rett til å si "jamen, du la opp til det selv". Dette er den eneste forbrytelsen hvor offeret blir bedt om å ransake sine handlinger etc. i ettertid, noe som forminsker overgriperens skyld. Sånn virker det faktisk! Det INGEN av dere som er så opptatt av kvinnens ansvar hittil har svart på er: NÅR er skjørtet for kort? NÅR er utringingen for dyp? (dessuten, puppestørrelse er som kjent forskjellig, så det må jo da være forskjellige regler for forskjellig størrelse) NÅR er kjolen for trang? NÅR danser man for utfordrende? NÅR smiler man for bredt? Når flørter for mye/hentydende? NÅR er det for sent å gå alene gjennom f.eks. Oslo (eller hvor det nå er vi bor), og hvilke deler er no-go områder? HVOR mange enheter alkohol kan man drikke, før det er "for mye"? her må det igjen spesifiseres etter størrelse.... Kan dere ikke være så snille å fortelle meg dette, sånn at jeg vet - neste gang jeg går ut - at jeg "får som fortjent", fordi et eller annet ved meg var feil?? Eller at jeg er sikker på at jeg ikke blir voldtatt fordi jeg er innenfor rammene av det objektivt definerte akseptable. NB: det handler ikke om retten til å gjøre hva jeg vil når jeg vil, de fleste av oss vet og forstår at det ikke er mulig. Det handler om en grunnleggende holdning til hvorvidt voldtekt kan "forstås" under gitte omstendigheter eller ei, noe jeg - som vel har kommet klart frem - mener at det IKKE kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 7. november 2002 #97 Del Skrevet 7. november 2002 Konkret eksempel fra da en far drepte sitt barn ved å kjøre over ungen som hadde løpr bak bilen. Man blir da dømt til aktsomt drap.... Forstår at dette er en ømtålig sak, men kvinner står ikke alltid i negative særstillinger... Ang listen din Sissi, så synes jeg den blir for dum. Vi få som har skrevet om kvinnens ansvar har skrevet konkret om helt andre saker enn kort skjørt og vært inne på å definere. Her er det snakkom å gå i klær som er MENT for å vise hud og utsråle sex, da er det unødvendig å definere lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 7. november 2002 #98 Del Skrevet 7. november 2002 Sissi, dersom du synes listen din er avgjørende for menns voldtektslyst, hvorfor provoserer dere da omgivelsene deres med den slags oppførsel og klesstil? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 7. november 2002 #99 Del Skrevet 7. november 2002 Til dere som skriver at kvinnen uansett og alltid må slippe å føle NOEn skyld. Jeg er til en viss grad enig, men har en tatt den pirattaxien...ja da vet en jo at det var unødvendig og dumt...slik er det bare?!? Selvfølgelig vet vi det Lasse, og det er greit å være etterpåklok - men gir det en grunn til å voldta oss!!!!! Om vi har blitt voldtatt for å ha tatt en pirattaxi, eller fordi vi valgte å gå hjem fra fest, butikk, venner etc, skal vi da tenke som så " ja ja... jeg får skylde meg selv, jeg burde jo ikke gjordt det og det, gått alene der og der".... Det er greit at vi skal ta forhåndsregler her i livet, men nå snakker vi om voldtekt!!! Og i mange av tilfellene handler det rett og slett om å være på feil sted til feil tid. En voldtekt kan man ikke bortforklare med den grunn at kvinnene ikke tok mange nok forhåndsregler.. Om jeg går alene hjem fra butikken, gir jeg ikke en voldtektsforbryter rett til voldta meg!! Om jeg er på byen og smiler til fremmede folk for å være hyggelige, så gir jeg dem ikke rett til å voldta meg for det!!! Nei betyr Nei - er det så vanskelig å forstå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2002 #100 Del Skrevet 7. november 2002 kanskje vi skal skille litt mellom aktsomhet og straffeskyld her? aktsomhet kan vi vel diskutere til vi blir blå. jeg mener f.eks at det er litt dumt å gå ute alene, uten noen form for beskyttelse. vi vet jo alle hvor farlig det er, og jeg tar iallefall ansvar for meg selv ved å bruke alarm og event. andre våpen. dette har reddet meg fra overfall, og det er kanskje noe flere bør vurdere hvis de vil passe på seg selv? jeg ville iallefall ikke vært så tåpelig at jeg gikk uten. det er jo nesten å be om trøbbel. poenget er at det ikke er ønskelig med en ansvarsfraskrivelse fra gjerningsmannens side p.g.a omstendigheter rundt forbrytelsen. fordi at det er lett å stjele sukkertøy fra barn, så skal man ikke gjøre det. ganske enkelt og greit. å diskutere hva som er uaktsomt, og i hvilke tilfeller man liksom kan "skylde seg selv", blir jo som vi ser, det rene tøv. dette er ikke en diskusjon om moter og hva den enkelte føler og mener. at enkelte innenfor politiet kanskje har denne syklubbmentaliteten, er rett og slett skammelig, og uforenelig med den jobben de er satt til å gjøre. så lenge det ikke eksisterer et regelsett for slik uaktsomhet, så synes jeg ikke politiet skal synse og mene hva de tror kanskje er riktig. det er rett og slett ikke holdbart. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå