Gjest Turi Skrevet 5. november 2002 #61 Del Skrevet 5. november 2002 <quote>Dessuten: hvor er mannfolka? Er det ikke på tide at de selv tar et oppgjør med den delen av manns"kulturen" som syns det er greit å bruke vold (både mot kvinner og andre)? er det ikke på tide at MENN blir bedt om å passe på hverandre, slik at de ikke voldtar??</quote> Jeg tror de aller fleste menn føler seg like fjerne fra denne manns"kulturen" som vi kvinner gjør. De aller fleste menn tar avstand fra vold, vil gripe inn dersom de ser vold og tar sterk motstand fra voldtekt. Jeg tror heller ikke noe på at lensmannen som er intervjuet mener det er kvinners skyld at de blir voldtatt, og den "klapper på skulderen og sier, slike som deg"-biten i intervjuet, tar jeg for det det er - medieskapt. Alle som har vært "utsatt for" mediefokus på denne måten vet at det kommer mye ut av et intervju som aldri var ment og knapt ble ment... Allikevel er jeg enig i at hans stilling bør vurderes, som et signal til hele politietaten og til samfunnet forøvrig. Det er uheldige signaler som kommer her. Men så mener jeg også at Krohn-Devold bør vurdere å gå av etter å ha driti seg ut i Skavlan, så jeg er kanskje litt skrudd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2002 #62 Del Skrevet 5. november 2002 synes ikke du er skrudd, sissan lensmannen bør vite bedre enn å stille seg i et lys som kan få mennesker til å oppfatte ham som inhabil og forutinntatt. fru justina er som kjent blind, og våre politimyndigheter er helt avhengige av vår tillit for å opprettholde dette systemet. vi er da ikke en politistat, men et demokratisk land. to kvinner fra lensmannens hjemsted har allerede gått ut og uttrykt skepsis, og at de ikke har tillit til at deres sak ville fått en skikkelig etterforskning og behandling, hvis de skulle bli voldtatt. jeg kan ikke si annet enn at at jeg skjønner dem godt. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 5. november 2002 #63 Del Skrevet 5. november 2002 Dette skrev jeg som svar i en annen tråd som handlet om det samme, og kan vel like godt sette det inn her: Det er farlig å leve, skal man da slutte å leve????? Det er det mange av dere sier indirekte når dere ber oss kvinner være mer forsiktig og tenke på hva vi gjør... Vi kvinner blir oppfordra til å tenke konsekvenser fordi det kan være gale menn der ute, ergo kan man like godt si at om det skjer oss noe - så er det fordi vi ikke tenkte konsekvenser av det på forhånd.... HALLO.... hører dere hvor sykt det høres ut. Nå sier ikke jeg at vi bare kan gjøre som vi vil, kjøre i 150 på motorveien eller bli med ukjente menn med hjem, det er forståelig at man skal ta noen forhåndsregler. Det jeg derimot blir litt provosert av, er utsagn som sier at vi kvinner MÅ/BØR gjøre det og det ellers har dem seg selv og takke... Det er det som blir for dumt i mine øyne, en voldtekt er ALDRI en kvinnes feil, bare fordi hun tilfeldighvis hadde på seg en utringet topp, smilte og var hyggelig, gikk hjem alene fra byen eller ble med mange kjente og ukjente på nachspill!!!! Vel det var noen av mine synspunkter.... Men hva har vel jeg å si for etter å ha lest en del utsagn her på kg - kan jeg bare glemme å involvere meg i menn. Jeg har vært sammen med menn og har en del erfaringer med menn som har pykopatiske trekk, og i alle tilfellene var det på ingen måte noe man kunne forutsi på forhånd. Men i mange av deres øyne, så har jeg meg selv å takke om jeg opplever dette igjen, for jeg må jo ta forhåndsregler. Ergo må jeg ta alle menn over en kam... Sorry, men dette blir for dumt for meg... Jeg skjønner hva mange av dere mener og sier, men det blir for dumt når en må rekke en pekepinne på oss kvinner iforhold til og med hensyn til mennenes oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 6. november 2002 #64 Del Skrevet 6. november 2002 Sissan: du mener at de aller fleste menn tar avstand fra vold og voldtekt. Jeg tror (håper!) forsåvidt det jeg og. Spørsmålet mitt blir da: hvorfor er ikke disse litt mer aktive? Hvorfor er ikke det store flertall menn som ikke mener det er en kvinnes ansvar om hun blir voldtatt, som ikke mener det er greit å bruke vold i div. sammenhenger - hvorfor kommer ikke de på banen? Hvorfor lager ikke de store protesttog mot å framstilles som siklende idioter fanget av sin seksualitet? Det skulle jeg likt å vite. Hadde jeg vært mann så hadde jeg blitt nokså sur over stadig vekk å bli framstilt som en som kun tenker med pi.... Jeg etterlyser bare litt engasjement fra menn! Forøvrig enig med deg mht. Krohn-Devold (så ikke Skavlan, men ut fra det andre jeg har lest/hørt om saken!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #65 Del Skrevet 6. november 2002 Hvorfor Sissan? Fordi det har veldig lite med meg å gjøre. Fordi jeg vet hva jeg står for, og ikke tar meg nær av at mange menn blir karakterisert som en eneste stor p**k... La meg snu litt på det.... Går du i protesttok for likestillingsspørsmål i asia (der er de på 1800 nivå...), omskjæring av kvinner, likelønnspoletikk etc? Deter lite jeg kan gjøre for å hindre at ANDRE slår. Et protesttog og fokus gjør ikke folk mindrevoldelig impulsive. MEn jeg jobber med min sønn. Han skal lære respekt for andre mennesker og et sunt mennskebilde når det gjerlder kjønn. Det er det jeg virkelig kan gjøre noe håndfast med. Det KVINNER kan gjøre noe med, er å ikke gå alene, ikke ta taxi alene, ikke bli med ukjente hjem, ikke kline med ukjente for å så å si nei til mer (og så gå alene hjem). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 6. november 2002 #66 Del Skrevet 6. november 2002 Jo Lasse, jeg engasjerer meg for kvinner i andre land, eller i Norge som har det værre. Jeg er opptatt av verden utenfor min egen. Litt av noen holdninger du videreformidler til din sønn: - jeg kan ikke gjøre noe, det angår ikke meg om andre slår. Kvinner må være forsiktige, de kan ellers takke seg selv. Du velger enkleste motstandsvei: kvinnner må ikke gjøre...... Åpenbart har heller ikke du fått med deg det at det farligste stedet for en kvinne er hjemme. Dessuten - har du ikke lest Alines beskrivelse av hvordan komme seg hjem fra byen en kveld? Mener du virkelig at kvinner ikke skal kunne bevege seg utendørs på kvelds/nattestid på egen hånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. november 2002 #67 Del Skrevet 6. november 2002 Dette lurer jeg også på Lasse, hva skal vi få lov til da? Vi skal ikke prate med fremmede, vi skal ikke gå alene hjem, vi skal ikke ta taxi alene hjem, vi skal ikke ta buss alene hjem, venner kan være like farlige som andre. mener du seriøst at vi skal holde oss innendørs da? dersom vi ikke er så heldige å ha en til å passe på oss hvert skritt vi tar? Burka og holde seg inne etter mørket kommer sigende? det blir jo artig å være kvinne da, i disse vintertider!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #68 Del Skrevet 6. november 2002 Jo Lasse, jeg engasjerer meg for kvinner i andre land, eller i Norge som har det værre. Jeg er opptatt av verden utenfor min egen. Litt av noen holdninger du videreformidler til din sønn: - jeg kan ikke gjøre noe, det angår ikke meg om andre slår. Kvinner må være forsiktige, de kan ellers takke seg selv. Du velger enkleste motstandsvei: kvinnner må ikke gjøre...... Åpenbart har heller ikke du fått med deg det at det farligste stedet for en kvinne er hjemme. Dessuten - har du ikke lest Alines beskrivelse av hvordan komme seg hjem fra byen en kveld? Mener du virkelig at kvinner ikke skal kunne bevege seg utendørs på kvelds/nattestid på egen hånd? Først: Jeg har IKKE (IKKE) nevt NOE mom at de "har ellers seg selv å takke" !!!!! Jeg har helle rikke nevnt noe om at ting ikke angår meg. Jeg sier og signaliserer at det er galt, men hva kan jeg praktisk gjøre, som får RESULTAT???... Jeg vet at flere blir voldtatt hjemme, men det jeg skriver om forhåndsregler, er hva dere kan gjøre for å eliminere andre risker.. Ang komme seg hjem: Når jeg er utenlands i storbyer, går jeg aldri alene, er aldri alene med ukjente om kvelden, og jeg provoserer ingen fulle menn. Det vi bare ende med at jeg blir slått ned... Jeg velger de letteste løsningene ja, det er riktig. Forfor gjøre noe langsiktig og komolisert da? Det kan vi jobb med paralellt, men det enkle og det som virker eher og nå gjør man her og nå... Man må ta ansvar for sitt eget liv! Det betyr imidlertid ikke at en ikke skal protestere og være uening i hvordan samfunnet er.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #69 Del Skrevet 6. november 2002 Dette lurer jeg også på Lasse, hva skal vi få lov til da? Vi skal ikke prate med fremmede, vi skal ikke gå alene hjem, vi skal ikke ta taxi alene hjem, vi skal ikke ta buss alene hjem, venner kan være like farlige som andre. mener du seriøst at vi skal holde oss innendørs da? dersom vi ikke er så heldige å ha en til å passe på oss hvert skritt vi tar? Burka og holde seg inne etter mørket kommer sigende? det blir jo artig å være kvinne da, i disse vintertider!! Vær så snil å lese det det jeg skriver da... Ikke gå alene, ikke ta taxi alene, ikke gå med ukjente hjem alene. Det betyr IKKE hold deg inne eller hva... Det fine med livet er at det finnes mellomting... Deter da mellomting mellom utringet og kortkort og presse puppene godt mot alle du snakker med mens du lar hånden hvile på låret og burka... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 6. november 2002 #70 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg er helt på linje med Lasse her. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, vi kan velge å oppføre oss etter sånn som verden er, eller hvordan vi skulle ønske den kunne være. Det valget er d®itt. Dessverre. Men det er enkelt. Jeg passer på meg selv så godt jeg kan - og får heller en annen gang enn halvfull gjennom Sofienbergparken i miniskjørt, slåss for retten til å gjøre det. Dvs. rett til det har jeg - om det er smart å pukke på retten sin... nei, vet du hva - akkurat den lar jeg gå meg hus forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. november 2002 #71 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg prøver faktisk å lese det du skriver Lasse, men jeg mener ærlig, hva slags valg har jeg? Dersom jeg er på byen, og skal hjem, hvordan kommer jeg meg da hjem dersom jeg ikke er så heldig å ha noen til å følge meg? du sier jeg ikke skal gå, jeg skal heller ikke ta taxi. å ta buss er vel ikke så mye bedre en å gå egentlig. Hva slags muligheter har jeg da? hva er mellomtingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #72 Del Skrevet 6. november 2002 Bor du ikke i nærheten av de du er ute sammen med? Kan dere ikke dele? Da sitter du kanskje alene til slutt,, men de andre har vært i bilen og sett sjåfør. Dessuten er vel pirattaxi mye farlige å ta enn ordinær. Det er også lurt å spørre, merke seg nummeret på taxien, og ta en taxi som har kamera... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 6. november 2002 #73 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg regner med at svaret ditt var til Sissi og ikke meg Lasse. Jeg skjønner utmerket godt at ikke alle menn står på barrikadene for denne saken, for det ER ikke alment godkjent blant menn å voldta. De som tror det er paranoide. Utover det har jeg rett til å gå i miniskjørt og være full der jeg vil, og det gjør jeg også. Men jeg stryker meg ikke oppetter fremmede (eller kjente) mannfolk på byen, og inviterer ikke med meg fremmede hjem. Jeg tar nattbussen alene, fremfor taxi alene, og jeg går der jeg vil alene. Fordi det er min rett og fordi jeg har vært så heldig at det aldri har skjedd meg noe. Ingen lensmann eller andre skal få meg til å være redd for det heller. Man tar sjanser ved å leve, men jeg er enig i at man ikke trenger være unødvendig uforsiktig. Bare vi er enige om at det ALDRI er en jentes skyld at hun blir voldtatt, er alt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. november 2002 #74 Del Skrevet 6. november 2002 Nei Lasse, jeg bor ikke i nærheten av de jeg er ute sammen med! Det hender jeg er ute sammen med folk som er villig til å svippe taxien bortom meg, selv om de egentlig skal andre veien, men jeg har full forståelse for at de fleste ikke vil det. Så når jeg har vært ute, så ender det alltid med at jeg enten går alene hjem til kjæresten min, eller tar taxi alene hjem til meg. Dersom jeg ikke skal kunne dette, så har jeg ingen mulighet til å bevege meg ut, nei! Og bare for å ha sagt det, jeg går ikke alene i mørke parker i utenlandske storbyer jeg heller, men det var vel aldri det som egentlig var saken var det? Jeg bor derimot i en storby, for å kunne ha ett (i mine øyne) "verdig" liv, uten å måtte være avhengig av en mann, så må jeg kunne bevege meg alene i denne storbyen. Og jeg må få kle meg pent/sexy når jeg skal ut å spise, på teater, på disko eller andre aktiviteter! Hva slags liv har jeg elllers da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #75 Del Skrevet 6. november 2002 Poenget er vel at en selv balanserer risikoene en har? Det blir lite konstruktivt å nøye seg med å si at "jeg lver som jeg gjør, og når noen synes jeg står laglig til for hogg... og hogger, da er det ikke min skyld". Det vel og bra det, men konsekvensen er like fullt noe som går ut over DEG, det er DU som blir skedelidende dersom noe skjer, selv om du ike er den som gjør noe galt .. Så hva vil du gjøre med det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. november 2002 #76 Del Skrevet 6. november 2002 hva jeg vil gjøre da? jeg vil fortsette å prøve å beholde ett så godt liv som mulig, fortsette å ta de sjansene jeg føler jeg må for å kunne leve ett liv uten å bure meg inne. Og dersom noen da velger å se på det som noe jeg kunne forvente meg, dersom jeg blir voldtatt pga at jeg velger å kunne leve ett verdig liv, så so bee it. Men jeg godtar ikke at dersom jeg er så uheldig å bli voldtatt eller slått ned på åpen gate en dag, så burde jeg kunne forutsett det. Hva jeg gjør for å unngå å bli utsatt for noe? Det eneste jeg kan per i dag, er å være så sikker på meg selv på min vei hjem fra byen, at jeg ihvertfall ikke spiller offer før noe overhode er skjedd. Jeg er så heldig å ikke være liten og nett akkurat der, så jeg går å innbiller meg selv at stakkars den djævelen som prøver seg. Innbiller meg at selvsikkerhet, bestemthet, bevissthet på at dere psykoer (mener ikke deg Lasse) finnes der ute, ihvertfall hindrer fremmede til å tro at jeg har lyst på noe som helst kontakt. Dersom jeg skal ta mer ansvar en det, så kommer jeg til å skaffe meg pepperspray! (og da gjøre meg til kriminell for å forsvare meg) eller ta selvforsvarskurs! JEg har også skjønt at du ikke mener kvinner er ansvarlige, men det jeg føler, er at vi bare må finne oss i at kvinner er de som blir straffet for at det finnes psyke menn ute i gatene. og som kvinne så kan jeg på en måte ikke finne meg i det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #77 Del Skrevet 6. november 2002 Alle kvinner burde ta et kurs i selvforsvar, det burde alle vel egentlig.. Jeg liker heller ikek at barn blir drept, at folk blir utsatt for blind vold, at kjltringer bryter seg inn i huset mitt og ramponerer det, er folk, stjeler bilen min, at de kjører på meg pga uaktsomhet etc. ... Men det er lite jeg kan gjøre med det. At jeg ikke liker det betyr ikke at det slutter... Derfor må en gjøre det en kan selv, for realiteten er realiteten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 6. november 2002 #78 Del Skrevet 6. november 2002 Realiteten er realiteten ja!!!!... Og selvfølgelig må vi tenke konsekvenser og ta mange forhåndregler her i livet... MEN... Vi snakker nå om voldtekt, og da syns jeg vi skal være forsiktig med å uttale oss om kvinnens forhåndregler.... Er det ikke nok at en kvinne blir voldtatt, skal hun samtidig gå rundt med dårlig samvittighet bare fordi hun akkurat den dagen, tok på seg en utringet topp, gikk alene hjem fra butikken eller at hun var i så godt humør at hun smilte til alt og alle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 6. november 2002 #79 Del Skrevet 6. november 2002 Hun skal ikke ha dårlig samvittighet og tro at detvar hennes skyld. men hun vet i noen tilfeller at det hadde blitt unngått dersom hun ikke gikk hjem via parken alene i mørket... Det er jo kanskje realiteten? Andre ganger har hun gjort alt hun kunne, men det skjedde likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. november 2002 #80 Del Skrevet 6. november 2002 Da jeg ble voldtatt var jeg på vei hjem fra trening, godt påkledd (det var midt på vinteren) og jeg småløp gjennom parken mot en godt opplyst gate hvor det var mennesker.... men jeg rakk ikke fram. Jeg vet at jeg ikke kan lastes for at jeg selv ble voldtatt, det var hans skyld og bare hans, jeg var ikke uforsiktig men han rakk og gripe fatt i meg i en liten park som kun er vel 50 meter lang og 50 meter bred. Jeg lå heller ikke hjemme i sengen og sa at det var "min skyld" i ukevis. Etter sykehusoppholdet var jeg på beina og tilbake på skolen etter 4 dager. Jeg gikk i terapi i ca 2 mnd. etterpå men ble ikke ytterligere syk i form av spiseforstyrrelser, selvmordsforsøk osv. Og jeg klarte meg fint i tiden etterpå, jeg tenker ikke så mye på den voldtekten lengre, mannen har fått sin straff både i form av fengsel og ett ødelagt familie- og sosialt liv, og i følge Pateren skal han til evig tid brenne i helvete. Og det er jo litt av en trøst :-) Poenget med denne historien er at vi alle kvinner må innse at vi ikke lever i en perfekt verden og at vi må beskytte oss. Vi må være sterke og vi må ikke la oss knekke av udyr. Vi må tenke oss om når vi er ute og tørre og avvise innpåslitne menn. Gjør vi det så har vi hvertfall gjort vår del. Er det urettferdig?...Selvsagt!! Men slik er nå verden og da får vi leve etter det. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå