Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 2. november 2002 #1 Del Skrevet 2. november 2002 Jeg har de siste dagene blitt oppmerksom på alt oppstyret rundt Lensmann Harald Andersen i Laksevåg som mener at endel kvinner selv må ta mye av skylden for at de selv blir voldtatt. Han skriver bla. annet at: "Jeg er lei den ensidige kritikken av politiet når ting går galt. Kvinner må bli mer kritiske i valg av partner. Jeg har opplevd at vi hjelper kvinner ut av vanskelige situasjoner, så går det en stund, og så finner de en ny mann som er voldelig. Da kan man begynne å lure." Jeg er faktisk enig med Andersen, selv om jeg er ett voldteksoffer selv. Jeg har såpass mellom øra at jeg vet forskjellen på å gå fullt påkledd gjennom en park i høstmørket og å nærmest ligge halvnaken oppå en bardisk og flørte vilt og uhemmet med alt man ser. Men det virker som om mange kvinner ikke vil vedkjenne seg den forskjellen. En av deltagerne i intervjuet (som kan leses i siste Det Nye) ble visst syk av påstandene til Lensmann Andersen. Hun sier at : "Jeg brøt sammen da jeg fikk høre det han sa. I tre dager måtte venninner fortelle meg at jeg ikke var ansvarlig for det som skjedde, og jeg måtte ha hjelp av psykolog. Det er utrolig vanskelig å høre fra en leder i politiet at jeg selv er ansvarlig, sier Christina." Denne "Chisttina" unngår glatt og fortelle litt mer om omstendighetene rundt voldtenkten. Hun sier bare at hun sa "Nei"- og at det ikke var hennes skyld. Og det holder ikke. Kvinner som gang etter gang innleder forhold med voldelige menn burde bli tvangssendt til psykiatrien, familie- og eller venner burde være flinkene til å følge de opp og passe på de og selvsagt burde de miste samværsretten til sine barn hvis de ikke får rettet opp sin livsstil øyeblikkelig. Jeg er fullstendig klar over at kvinner som faller i armene på voldelige menn gang etter gang har ett sterkt nedbrutt selvbilde og mange av dem tror nok at de fortjener all volden de blir utsatt for, både fysisk og psykisk. Desto større grunn til å skaffe de hjelp på ett tidlig stadium. Men her en en melding til kvinner som ble voldtatt uten å ha direkte eller indirekte oppfordret til sex. Kutt ut sytinga, dere vet innerst inne at Harald Andersen IKKE snakker om dere. Selvsagt skal dere få hjelp og støtte og selvsagt er det ikke deres egen skyld. Som Lensmann vil jeg tro at Harlald Andersen har sett mye svineri. Kvinner som går fra mann til mann og som kler seg dristig og henger sammen i dårlig selskap... og en dag går det galt. Må hun selv ta noe av skylden? Selvsagt! Kvinner må slutte å være så blåøyde! De må lære hvordan man oppfører seg i sosial sammenheng og de må sørge for at de selv er trygge. Ikke stole blindt på alle som enten vil spandere øl eller kjøre en hjem. Til eksempel, hvis jeg er ute med venninner og en mann kommer bort og vil spandere en drink så bli han avvist, men på en høflig måte. Hvis han da ikke gir seg er jeg ikke fullt så høflig lengre. Jeg logrer ikke for alle som prøver seg. Og jeg trenger ikke at folk skal legge an på meg hvert 5. minutt så jeg hele tiden skal føle meg attraktiv. Så usikker er jeg nemlig ikke. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hannah Skrevet 2. november 2002 #2 Del Skrevet 2. november 2002 Unnskyld, men var ikke du en av de som var så irritert over de som "reklamerte" for at de forlater kvinneguiden? Det gjorde du selv..og nå tilbake? Hyggelig det, for all del men... ?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. november 2002 #3 Del Skrevet 2. november 2002 Tror nok at Milla bare "reklamerte" for at hun ble borte noen dager. Sånn at vi ikke skulle være bekymret vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 2. november 2002 #4 Del Skrevet 2. november 2002 Helt enig med deg Milla. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 2. november 2002 #5 Del Skrevet 2. november 2002 Jeg synes Harald Andersen er litt vel bombastisk i sine uttalelser. "Noen kvinner ber om å bli voldtatt", sier han. Det er klart mulighetene for å komme ut for voldtekt er større om en blir med en haug med menn på narchspiel og stripper. Men å si at de BER om det, synest jeg virker som ett forsøk å legge skylden på voldteksofferet. Filmen "De tiltate", med Jodie Foster som gikk for en del år siden tok opp akkurat denne problemstillingen. En kvinne, som er full, utfordrene kledd, flørter...og ender opp med å bli voldtatt. Er det hennes skyld? Hun burde ikke gått i ett så kort skjørt, hun burde ikke flørte uhemmet, og hun burde heller ikke drukket så mye alkohol. Men gir det en rett til å voldta? Jeg er helt enig i at en skal tenke seg om for HVA en gjør. Men jeg synest ikke en skal fraskrive ansvaret til den som faktisk utøver vold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 2. november 2002 #6 Del Skrevet 2. november 2002 Jeg er helt enig med deg, Milla Og jeg synes det er drøyt at det kommer fra sentrale hold at Harald Andersen bør gå fra sin stilling på grunn av disse uttalelsene. Kanskje det er på tide at noen tør stå fram og si det de virkelig mener i "velferdsstaten Norge"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. november 2002 #7 Del Skrevet 2. november 2002 Ja fritt frem til de som vil voldta! Bare pass på at jenta er kledd utfordrende... da ber hun jo om det! Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i dette med kvinner som stadig velger voldelige menn Milla. Kjenner du noen? Det er ikke så lett å se at disse kvinnene blir mishandlet. Og det er ikke så lett å se at mann er voldelige før man er i fella.. Kan si meg LITT enig i NOE av det du skriver, men jeg er helt imot at dette blir blåst opp over førstesidene. Hvilke signaler gir dette potensielle voldtektsmenn? Skal det liksom være greit at disse skal avgjøre om en kvinne fortjener å gå i fred pga antrekket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 2. november 2002 #8 Del Skrevet 2. november 2002 Klart mennene skal respektere et NEI. Men det er så mange som ikke gjør det, at vi bare må passe oss litt. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 2. november 2002 #9 Del Skrevet 2. november 2002 Ja fritt frem til de som vil voldta! Bare pass på at jenta er kledd utfordrende... da ber hun jo om det! Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i dette med kvinner som stadig velger voldelige menn Milla. Kjenner du noen? Det er ikke så lett å se at disse kvinnene blir mishandlet. Og det er ikke så lett å se at mann er voldelige før man er i fella.. Kan si meg LITT enig i NOE av det du skriver, men jeg er helt imot at dette blir blåst opp over førstesidene. Hvilke signaler gir dette potensielle voldtektsmenn? Skal det liksom være greit at disse skal avgjøre om en kvinne fortjener å gå i fred pga antrekket? Helt enig med Lea! Milla : Dette har vært diskutert her før..... Det har du sikkert lagt merke til. Jeg synes det er hårreisende å legge skylden på kvinners påkledning. Det er sannsynligvis like mange fullt vinterpåkledde jenter som har blitt voldtatt som lettkledde jenter. Man må ta NEI for et NEI uansett påkledning!!!! Å kle seg med utringning, korte skjørt, sminket og oppstaset er ens eget valg og jeg spyr omtrent av at folk sier at de BER om å bli voldtatt!!! Det tror jeg ikke mange ber om. Det er så greit å ha en god unnskyldning, ikke sant?????? "Ja, hu var så tøytete og hu sa nei, men hu var jo kledd sånn, så hu ville egentlig".... Det er forskjell på å få oppmerksomhet fra det annet kjønn og å bli voldtatt, dvs. det er ofte oppmerksomheten som gjør at folk vil kle seg utfordrende. De må de for all del få lov til uten å bli nedverdiget på den værst tenkelige måte!!!!!! Ærlig talt Milla! Dette holder ikke!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 2. november 2002 #10 Del Skrevet 2. november 2002 Vold er uakseptablet. Voldtekt er like ukseptabelt. Om en jente går NAKEN gjennom byen gir det INGEN rett til å voldta henne! Skjerp dere jenter! Og noen nevner ordet "søstersolidaritet" i forhold til elskerinneproblematikken?!?! Hva med å støtte opp om "søstre" som blir mishandlet og misbrukt? Ja,ja, godt at man kan se verden i svart/hvitt, alt blir så mye enklere da, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delilah Skrevet 2. november 2002 #11 Del Skrevet 2. november 2002 Milla: Jeg vil her komme med et aldri så lite forsvar til deg! For å komme til saken; jeg må innrømme at jeg skvatt litt da jeg sto i butikken i dag tidlig å så denne uttalelsen fra lensmann Harald Andersen lyste mot meg i store krigstyper. Jeg leste hele intervjuet med han, og jeg må si jeg ristet på hodet mange ganger. Av hans uttalelser. Nå kjenner jo ikke jeg han personlig, og kan umulig vite om alle nyanser osv. i hans uttalelser. Nå må vi også ha det i bakhodet at akkurat denne uttalelsen kan ha vært tatt ut av sin sammenheng/blitt mistolket OG at kun den ene setningen ble slått stort opp. For tabloidavisene VET at det er slike ting som fanger vår oppmerksomhet, spesielt i en tid da "alle sloss mot alle" for å komme til orde. Men, la i det minste merke til at flere av hans kolleger og kolleger fra nære lensmannskontor uttalte at han ikke mente at kvinner ber om å bli voldtatt. Altså, at det ikke er det som er hans poeng her, men at kvinner generelt (og noen kvinner spesielt - skal komme tilbake til hva jeg mener med det) MÅ bli flinkere til å passe på seg selv. Det er nemlig ikke alltid typen, kjæresten, ex-kjæreseten, broren, faren, vennen/vennina er der for å passe på deg og evt. ta kontroll over en situasjon som kan utarte seg. På mange måter uttalte lensmann Harald Andersen seg klønete, men etter å ha tenkt meg litt om så drar jeg den konklusjonen at hensikten var godt ment. Uten at jeg påberoper meg å ha 100% visshet så tror jeg nok at han er fullt og helt på kvinnens og offerets side. Les hele artikkelen (bla. om at det i hans område er blitt en betydelig reduksjon av all slags kriminalitet osv.) Det jeg tror han egentlig mente med sine ytringer og som var hans budskap er at han faktisk har stått midt oppe i disse tragediene og sett konsekvensene av de i mange år - og han tør å snakke om hva som kanskje bør gjøres, ikke for å legge noen sten til byrden, men for å si at det er en del kvinner selv kan gjøre for å i det minste redusere faren for å bli utsatt for overgrep. Han presiserer jo også i intervjuet at det er mange tilfeller også der kvinner ikke kunne ha gjort noe som helst annerledes, tragedien skjer uansett - man kan aldri sikre seg 100% mot et overgrep. For å stille et spørsmål: Hva er egentlig forsjellen mellom det han sier her (for å forhindre mishandling og vold), med de som oppfordrer jenter og kvinner til å trene selvforsvar for å unngå det samme? Men, han sier jo (på bakgrunn av hva han har sett og erfart skulle jeg tro) - at mange voldtekter og mishandling kunne vært unngått hvis f.eks. en del kvinner ikke hadde vært så blåøyde i visse situasjoner (eks: "egge" til en seksuell situasjon kun for moro skyld, når man egentlig bare ønsker litt nærhet eller oppmerksomhet - ofte kombinert med mye alkohol som minsker dømmekraften og kontrollen over en selv), og ofte innleder forhold til menn som er voldelige og behandler en under enhver kritikk. (Dette som Milla så riktig påpeker som kommer av at man har et dårlig/manglende selvbilde. Man er på en måte "programmert" til at sånn skal det være, og man fortjener ikke noe bedre). Dette innlegget handler overhodet ikke om å forsvare noe som helst overgrep (Gud forby). Men heller om å prøve å forstå at noen mennesker er "gale", og vi må beskytte oss fra de så godt vi kan. Det handler ikke om at et volds offer skal ta på seg noe som helst ansvar for et overgrep (det ligger selvsagt fullt og helt hos overgriperen), men om å ta ansvar for seg selv. La meg si det med en gang: Det er ingen som fortjener å bli utsatt for vold og overgrep - uansett. Det er et udiskutabelt faktum. Jeg har selv opplevd at mine grenser har blitt krenket, i situasjoner der jeg vet både intelektuellt og mentalt at jeg ikke kunne gjort noe annerledes osv. Jeg har også både sett og hørt lignende episoder av andre kvinner. Men, så har man også en del tilfeller der det er samme saken - men der kvinner som f.eks. er i mishandlings forhold i år etter år, og som blir bare mer og mer nedbrutt. De hadde fra før av et dårlig selvbilde (hvis ikke hadde de aldri havnet i det forholdet), men det blir jo bare verre av det forholdet de har. Detter er ikke sagt for å legge noen sten til byrden, men som en slags forklaring. Har selv måttet jobbe ganske hardt med mitt selvbilde, så jeg mener jeg har en viss erfaring med temaet. Hvis de som er i slike destruktive forhold også har barn blir disse også utrolig skadelidende av dette. Det hele blir en sørgelig spiral. Mange av våre polititjenestemenn/kvinner og lensmenn er de som i først rekke både opplever og må ta seg av "brannslukking" i alle disse tilfellene. De gjør sikkert så godt de kan (generelt sett) utifra de ressursene de har og hvilken situasjon de står overfor. Husk at de er mennesker de også, og at de reagerer følelsesmessig på disse situasjonene - selv om de opptrår profesjonellt. Jeg skjønner godt fortvilelsen som ligger bak lensmann Harald Andersen's uttalelse i at: "Vi hjelper en del kvinner ut av forferdelige mishandlingsforhold. Så går det en tid, også er det på'n igjen. Enten med den samme mannen, eller med en ny mann av samme "kaliber")" Var kanskje ikke akkurat sånn han sa det ordrett, men det var vel det som var hans budskap sånn jeg tolket det. Kunne faktisk vært meg for noen år siden da jeg fortvilet prøvde å "redde" en vennine ut av et forferdelig forhold hvor hun ble både voldtatt, mishandlet og sågar drapstruet. Det nyttet ikke, og tilslutt orket jeg ikke mer og måtte trekke meg unna av hensyn til meg selv. Hun har visstnok i ettertid klart seg på et vis, kommet seg ut av forholdet, har jobb osv. Men hun er ødelagt på mange måter og må gå i terapi i mange, mange år framover for å stable seg på bena igjen. Kjempeflott at hun klarer å gjøre noe med det, for all del, men jeg ser hans uttalelse i sammenheng med at det er så utrolig mye energi som går bort her på veien - og at det faktisk er noen som må betale. Tror han sier som han sier for å prøve å redusere sjansene for dette. Dette ble faktisk mye lenger enn jeg hadde tenkt, så jeg må vel komme med en slags konklusjon her... Vi skal aldri tillate overgrep uansett omstendighet og situasjon. Uansett om man går med minimalt med tekstiler eller naken for den saks skyld: et nei er et nei og det må respekteres. Men, vi jenter må også ta inn over oss at noen individer ikke klarer å skille mellom hva som er "flørt og fjas" og hva de forventer av "alvor". Det er jo bare i vår egen interesse å klare å skille mellom disse mannstypene vi møter i vår vei - er det ikke? Vi jenter (og gutter ) må bli flinkere til å bygge opp et ødelagt selvbilde basert på hva vi selv føler, mener, kan og vil. Ikke på hva alle andre mener om oss/evt. ikke mener om oss. Vi må ikke gjøre oss så små at selv dørmatten blir mer verdt enn oss selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 2. november 2002 #12 Del Skrevet 2. november 2002 Sitat Delilah "Vi skal aldri tillate overgrep uansett omstendighet og situasjon. Uansett om man går med minimalt med tekstiler eller naken for den saks skyld: et nei er et nei og det må respekteres. Men, vi jenter må også ta inn over oss at noen individer ikke klarer å skille mellom hva som er "flørt og fjas" og hva de forventer av "alvor". Det er jo bare i vår egen interesse å klare å skille mellom disse mannstypene vi møter i vår vei - er det ikke?" Synes følgende lukter litt svidd her : Noen individer som ikke klarer å skille mellom flørt og fjas ? Så hvis de misforstår, blir de ikke sinna og irriterte, men de VOLDTAR??? Hvis folk ikke helt forstår hensikten, får de heller holde seg til å bli skuffet og ikke gjøre overgrep!!! Er dette svineriet unnskyldt da? Fordi overgriperen "mistolker" eller "misforstår" ? Er det vanlig å utføre voldelige handlinger fordi noen ikke helt har oppfattet åssen tinga ligger an? HJELPES FOR EN VERDEN...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delilah Skrevet 3. november 2002 #13 Del Skrevet 3. november 2002 Hei Kattepus! Nei, jeg mener absolutt ikke at hvis noen individer misforstår og tyr til vold/voldtekt så er det fritt fram, eller at det er et ansvar som legges på offeret. Tro meg: Jeg er en person som aldri, aldri vil unnskylde hverken voldtekt eller andre ovegrep. Aldri! Jeg håper ikke du tror noe annet, for det er så langt fra min person som det går an å få blitt. Det jeg prøver å få frem er at ingen offer for vold skal ta noe som helst skyld for det. Det skulle jo bare mangle! Men, at når det nå en gang er sånn at det fins en del individer der ute som tyr til vold - så vil det jo kanskje være i vår egen interesesse om vi så finner ut hva som kjennetegner disse personer, slik at vi i størst mulig grad kan holde oss unna de. Dette gjelder selvsagt ikke i tilfeller der man blir overfalt og voldtatt i helt andre settinger, der man på forhånd overhodet ikke kan forutse noe slikt utfall. Poenget mitt er at man kan aldri fullt og helt beskytte seg, men man kan faktisk ta en del grep som kanskje reduserer sjansen for å bli utsatt for dette. Det var bare det jeg mente med mitt innlegg, ikke å forsvare noens voldelige oppførsel. Det tar jeg sterkt, og tydelig avstand fra - alltid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionda Skrevet 3. november 2002 #14 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg tror et viktig spørsmål man bør stille seg er hvorvidt man vil forholde seg til en ideell verden eller den virkelige verden. I en ideell verden har alle respekt for hverandres grenser, man kan flørte og ha det gøy, og kanskje kose litt selv om man ikke har lyst til å ha sex. Man kan ombestemme seg underveis uten at det får andre konsekvenser enn noen sure miner, og man kan kle seg som man vil uten at noen mener det er en selvfølge at det betyr at man vil ha sex med akkurat ham akkurat da. Man kan sette seg inn i bilen til den hyggelige fyren man nettopp traff uten å tenke på om han egentlig er en skummel voldsmann. Jeg vil veldig gjerne leve i den verdenen. Så gjerne at jeg av og til later som jeg gjør det. For i den verdenen kan jeg møte mennesker med åpenhet og tillit i stedet for mistenksomhet og mistro. Jeg liker ikke å være nødt til å tenke negativt til det motsatte er bevist. Men vi lever jo faktisk ikke i den ideelle verdenen der. Selv jeg som så fryktelig gjerne skulle levd i den skjønner jo det. Jeg kan faktisk ikke, enda jeg mener av hele mitt hjerte at jeg burde kunne det, sette meg inn i bilen med en fremmed mann midt på natten, uansett hvor snill og hyggelig han ser ut. Det er faktisk risiko forbundet med å flørte og leke og erte og strekke grenser, for så å bestemme seg for å ikke ha sex - fordi selv om de aller fleste menn er ordentlige og snille og enten synes det er helt greit eller i verste fall blir sure, så finnes det noen som ikke er det, og det står ikke skrevet i panna på dem hvem det er. Hadde vært fint om det gjorde det, men det gjør dessverre ikke det. Og selv om magefølelsen min ofte har rett, er den nok ikke ufeilbarlig den heller. Altså må jeg, enten jeg vil eller ikke, forholde meg til at verden ikke er sånn den burde være. Jeg kan gjøre alt jeg kan for å få den virkelige verden til å bli mer lik den ideelle verden, men i mellomtiden må jeg forholde meg til verden sånn som den er. Og selv om jeg noen ganger later som om jeg lever i den ideelle verdenen der alle er snille og respekterer hverandre, har jeg alltid den lille, irriterende stemmen i bakhodet som minner meg om at det ikke blir sånn bare fordi jeg, og de fleste andre, synes det burde være sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 3. november 2002 #15 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har bare en ting å si; om menn skal ha lov til å voldta fordi de ikke kan styre lystene sine når en kvinne har pirret dem, så bør det også åpnes for sjalusidrap under påvirkning av pms, en kvinne kan jo ikke styre de følelsene heller. Skjønner dere ikke hvor teit det høres ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 3. november 2002 #16 Del Skrevet 3. november 2002 Så vidt jeg kunne lese i intervjuet, godtok heller ikke lensmannen voldtekt - uansett. Vi har jo bare den mediaredigerte versonen her, og den lages selvsagt slik at den skaper debatt - ellers har den ingen hensikt. Overskiften LENSMANN TAR AVSTAND FRA VOLDTEKT har likke samme snerten, har den vel - for vi forutsetter at en offentlig tjenestemann gjør det. Jeg synes det er ille at jeg skal være nødt til å ta forholdsregler for ikke å bli voldtatt, men desverre er verden slik. Og grunnen til at jeg tar forholdsregler er at JEG IKKE STOLER PÅ MENN (som gruppe). Det er menn som "tenker" med det lille hodet, og det er menn som tror at en kvinne sier JA TAKK, når hun roper NEI, og det er menn som sikler over yppige former og bar hud. Og det er menn som voldtar. Inntill MENN blir mer siviliserte og kommer opp på et utvikingsmessig høyere nivå, må desverre kvinner ta ulike forholdsregler, så at frykten for voldtekt er med på å innskrenke kvinners mulighet til frihet, er udiskutabelt. Jeg tror det var noe av dette lensmannen prøvde å formidle, selv om det så klossete ut på trykk. Og jeg tror det er menns holdninger til kvinner det må jobbes med heller enn at kvinner skal ikle seg heldekkende "burka" og holde seg hjemme for ikke å bli voldtatt. Og nei - jeg hater ikke menn, og har stort sett et godt forhold til de menn jeg kjenner og har kjent. Og jeg ønsker ikke skjære alle over en kam, for de fleste menn er sikkert hyggelige vesner, de. Men noen leie opplevelser gjør at jeg er bare veeeeeldig skeptisk...... og tar derfor mine forholdsregler (som desverre ikke er noen garanti, de heller) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 3. november 2002 #17 Del Skrevet 3. november 2002 Hei Kattepus! Nei, jeg mener absolutt ikke at hvis noen individer misforstår og tyr til vold/voldtekt så er det fritt fram, eller at det er et ansvar som legges på offeret. Tro meg: Jeg er en person som aldri, aldri vil unnskylde hverken voldtekt eller andre ovegrep. Aldri! Jeg håper ikke du tror noe annet, for det er så langt fra min person som det går an å få blitt. Det jeg prøver å få frem er at ingen offer for vold skal ta noe som helst skyld for det. Det skulle jo bare mangle! Men, at når det nå en gang er sånn at det fins en del individer der ute som tyr til vold - så vil det jo kanskje være i vår egen interesesse om vi så finner ut hva som kjennetegner disse personer, slik at vi i størst mulig grad kan holde oss unna de. Dette gjelder selvsagt ikke i tilfeller der man blir overfalt og voldtatt i helt andre settinger, der man på forhånd overhodet ikke kan forutse noe slikt utfall. Poenget mitt er at man kan aldri fullt og helt beskytte seg, men man kan faktisk ta en del grep som kanskje reduserer sjansen for å bli utsatt for dette. Det var bare det jeg mente med mitt innlegg, ikke å forsvare noens voldelige oppførsel. Det tar jeg sterkt, og tydelig avstand fra - alltid! Hei Delilah! Jeg skjønner hva du mener, og tror ikke du mener det jeg snakket om i forrige innlegg. Men synes det har blitt påpekt så ofte i slike debatter at voldtektsmennene "misforstår" og så voldtar..... hva med å misforstå og så ikke voldta ? De kunne jo lagt såpass bånd på seg at de ikke gjorde noe så bestialt som å voldta fordi de trodde dama var med på det. Helt utrolig egenlitg. Ble kanskje litt rotete lagt opp dette, men håper jeg fikk fram budskapet (på et vis...) Jeg er forøvrig helt enig med deg Delilah Klem, Kattepus :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionda Skrevet 3. november 2002 #18 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har bare en ting å si; om menn skal ha lov til å voldta fordi de ikke kan styre lystene sine når en kvinne har pirret dem, så bør det også åpnes for sjalusidrap under påvirkning av pms, en kvinne kan jo ikke styre de følelsene heller. Skjønner dere ikke hvor teit det høres ut? Jeg tror ikke det er noen som mener at menn skal ha lov til å voldta. Heller ikke at kvinner er skyld i det selv hvis de flørter og blir voldtatt. Det burde være sånn at menn ikke voldtar og kvinner ikke begår sjalusidrap under pms. Jeg tror ingen mener man burde få lov til verken det ene eller det andre. Problemet er bare at det gjør det selv om de ikke får lov... Det var en mann en gang som truet med å ødelegge meg psykisk og drepe mine fremtidige barn, og lusket litt rundt utenfor huset mitt og sånn, fordi jeg ikke ville være sammen med ham og ikke ville snakke med ham. Han var ganske psykisk ustabil, og det var ikke akkurat overraskende at han plutselig klikka. Det varte heldigvis ikke så lenge, men jeg holder meg unna den type menn nå. Betyr det at han hadde rett til å true meg? Betyr det at jeg hadde vært skyld i det selv hvis han hadde gjort meg noe? Nei. Det at jeg holder meg unna sånne menn er ikke fordi jeg mener at noe jeg gjorde ga ham rett til å oppføre seg på den måten han gjorde, men fordi han gjorde det likevel, og jeg vil ikke oppleve det igjen. Jeg kan ikke være sikker på at jeg alltid kommer til å vurdere riktig, eller at jeg ikke kommer til å bli utsatt for andre ting i andre situasjoner jeg ikke har tenkt på, men jeg kan i det minste la være å sette meg selv i situasjoner jeg vet er utrygge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 3. november 2002 #19 Del Skrevet 3. november 2002 Det er ikke bare bare å holde seg unna slike menn heller dere : Et nært familiemeldem har i årevis vært i et helvete med en psykopat som samboer og det har ikke vært lett for henne å kvitte seg med denne. I begynnelsen kunne man jo ikke se at denne terroren ville skje mot henne og familen, men det viste seg etter en stund at ting var riv ruskende galt. Nå har hun kasta`n ut og flyttet for seg selv etter langt tid og hun har nå bodd alene en god stund og likevel blir hun stadig oppsøkt, oppringt og plaget slik at hun er delvis sykemeldt og hun er rimelig knekt nå. Så har man først vært borti en slik psyko, er det ikke så lett og si "hold deg borte fra slike menn". Det er ikke alltid man KAN det. Bare til ettertanke . . . . . . . . . . . . . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionda Skrevet 3. november 2002 #20 Del Skrevet 3. november 2002 Nei, men hun vil vel ikke finne seg en ny en som er akkurat lik? Det var bare det som var poenget mitt. Man kan ikke sikre seg mot alle mulige ting på forhånd, men når man vet at en bestemt type situasjon er farlig å sette seg i, kan man jo la være å gjøre det flere ganger med viten og vilje? Og igjen - det betyr ikke at den som har havnet i en sånn situasjon er skyld i det selv. Det betyr bare at man kan være litt obs på faresignaler og la være å sette seg i nøyaktig samme situasjon igjen. Det er nok av andre mulige problemer om man ikke skal oppsøke de samme om igjen, vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå