AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Skrevet 6. juli 2023 Jeg ønsker å by på en leilighet, totalpris er satt til 2,9. Er noen dager siden visning og er ikke kommet inn bud enda. Tenkte å by slik at totalpris blir 2,7. Er det så lavt at det er frekt eller innenfor? Har aldri gitt bud eller kjøpt bolig før så vet ikke hva som regnes som skambud… Anonymkode: d0445...420
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Skrevet 6. juli 2023 Tror du skal lavere enn det for at det er skambud, år. Husk at de kommer til å ville forhandle deg opp til å møtes på halvveien mellom ditt bud og prisantydning. Hva er prisantydning uten fellesgjelda da? Anonymkode: 1f5fc...181 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Skrevet 6. juli 2023 Har du snakket med megleren, slik at du vet at det ikke er kommet inn noen bud? Ellers kan det jo feks hende at det har kommet inn et bud på nettopp 2,7 som ikke ble akseptert, og da kommer du neppe langt med å gjenta det. Så ville forhørt meg med den aktuelle megleren angående ev tidligere bud. Om det stemmer at det ikke er kommet noen ennå så bør det være greit å prøve seg med 2,7. Anonymkode: 01f56...d88
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #4 Skrevet 7. juli 2023 ... eller mindre. Husk å ikke la megler få vite hvor høyt du kan gå, eller noe som helst om dine tanker og planer om budgivning. Megler er selgers person, og interessert i å selge boligen for mest mulig penger, så det er ikke hen du skal diskutere strategier med. Lykke til! Anonymkode: 1f5fc...181 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #5 Skrevet 7. juli 2023 Hadde prøvd med 2,5 hvis ingen har bydd og den har ligget en stund. Anonymkode: 1f5fc...181 4
Catch22 Skrevet 7. juli 2023 #6 Skrevet 7. juli 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker å by på en leilighet, totalpris er satt til 2,9. Er noen dager siden visning og er ikke kommet inn bud enda. Tenkte å by slik at totalpris blir 2,7. Er det så lavt at det er frekt eller innenfor? Har aldri gitt bud eller kjøpt bolig før så vet ikke hva som regnes som skambud… Anonymkode: d0445...420 2,7 høres helt kurant ut, men beliggenhet, når den er lagt ut, om det har vært flere visninger, etc, har mye og si. Hva er takst, f.eks. Kanskje til og med 2,5 er kurant. Det er helt umulig å si med så lite info. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #7 Skrevet 7. juli 2023 Det er innafor men du får avslag og må regne med å legge neste bud på 2,8 og i bestefall få motbud på 2,850 men sannsynligvis ikke mindre enn 2,875. Like greit å bare begynne på 2,8 for selger kommer ikke til å selge for mindre enn det. Alle selgere er forberedt på å ha flere visninger i disse tider og kjører heller ny visning enn å tape 100k. Anonymkode: 8d2f8...406
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #8 Skrevet 7. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er innafor men du får avslag og må regne med å legge neste bud på 2,8 og i bestefall få motbud på 2,850 men sannsynligvis ikke mindre enn 2,875. Like greit å bare begynne på 2,8 for selger kommer ikke til å selge for mindre enn det. Alle selgere er forberedt på å ha flere visninger i disse tider og kjører heller ny visning enn å tape 100k. Anonymkode: 8d2f8...406 Er du en av de 100 selvutnevnte "ekspertene" som har spådd feil i flere år? Anonymkode: 62e43...f7b 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Skrevet 7. juli 2023 Jeg lærte en gang at man kan by opptil 10% under prisantydningen før det kalles skambud. Så på 2 900 000 kan du by 290 000 under. Anonymkode: cdfb0...cf5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er innafor men du får avslag og må regne med å legge neste bud på 2,8 og i bestefall få motbud på 2,850 men sannsynligvis ikke mindre enn 2,875. Like greit å bare begynne på 2,8 for selger kommer ikke til å selge for mindre enn det. Alle selgere er forberedt på å ha flere visninger i disse tider og kjører heller ny visning enn å tape 100k. Anonymkode: 8d2f8...406 Det vet du slett ikke. Fullt mulig å få noe flere hundre tusen under takst. Mange har kjøpt før de fikk solgt og markedet går tregt. Om ts sitt bud er det eneste så kan de bli nødt til å selge til henne, hvis de er i knipe. Legg ut lavt bud. Worst case er at de sier nei og vil vente for Å se om flere er interessert. Da legger du bare inn nytt bud senere. Selger har betalt megler allerede så det er sannsynlig at de vil gjennomføre en visning før de tar avgjørelser. Anonymkode: c3cf4...216 2
Kokeplate Skrevet 7. juli 2023 #12 Skrevet 7. juli 2023 Hvorfor er det så mange som tror boligkjøp er en sosial greie. Det er det ikke. Det er en økonomisk transaksjon og bør behandles som det. Skambud eksisterer ikke.
Splittbinders Skrevet 7. juli 2023 #13 Skrevet 7. juli 2023 Alle bud er lov, du byr det du vil. Men du burde uansett begynne litt lengre ned enn der du er villig til å stoppe - sannsynligvis vil selger forhandle prisen opp først. Hvis det bare er noen dager siden visning, skal selger være rimelig stressa for å akseptere et bud på 2,7 sånn uten videre. 1
Leitz Skrevet 7. juli 2023 #14 Skrevet 7. juli 2023 Til den prisantydningen hadde jeg gitt bud på 2,5. Så får det heller komme noen motbud, eller bud fra andre. Ikke noe vits å gå høyt ut om ikke interresen fra andre har vært høy der. Og om du ikke MÅ kjøpe nå, så er det du som gjerne sitter med best kort på hånda. Selger har kanskje kjøpt noe nytt og begynner å bli avhengig av å selge. Bruk den fordelen... 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #15 Skrevet 7. juli 2023 Leitz skrev (2 minutter siden): Til den prisantydningen hadde jeg gitt bud på 2,5. Så får det heller komme noen motbud, eller bud fra andre. Ikke noe vits å gå høyt ut om ikke interresen fra andre har vært høy der. Og om du ikke MÅ kjøpe nå, så er det du som gjerne sitter med best kort på hånda. Selger har kanskje kjøpt noe nytt og begynner å bli avhengig av å selge. Bruk den fordelen... Enig. Og nå er det jo nedgangstider…. Anonymkode: e5f3f...5a2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #16 Skrevet 7. juli 2023 Det kom ut et hus med prisantydning på 2,2 som jeg og mannen ville by på. Mannen ville by 1,8 men jeg mente det var totalt skambud og synes det var pinlig. Vi satt stille i båten mens vi ventet på at andre skulle begynne å by. Det første budet var på 1,4. Vi klarte til slutt å kjøpe huset for 1,8. Anonymkode: c4d00...ca9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #17 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du snakket med megleren, slik at du vet at det ikke er kommet inn noen bud? Ellers kan det jo feks hende at det har kommet inn et bud på nettopp 2,7 som ikke ble akseptert, og da kommer du neppe langt med å gjenta det. Så ville forhørt meg med den aktuelle megleren angående ev tidligere bud. Om det stemmer at det ikke er kommet noen ennå så bør det være greit å prøve seg med 2,7. Anonymkode: 01f56...d88 Fortsatt greit å prøve seg på 2,7, det signaliserer til selger at det er mer riktig pris. 200k under prisantydning er langt ifra skambud 😊 Anonymkode: d6e86...bf5
Vera Skrevet 7. juli 2023 #18 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du snakket med megleren, slik at du vet at det ikke er kommet inn noen bud? Ellers kan det jo feks hende at det har kommet inn et bud på nettopp 2,7 som ikke ble akseptert, og da kommer du neppe langt med å gjenta det. Så ville forhørt meg med den aktuelle megleren angående ev tidligere bud. Om det stemmer at det ikke er kommet noen ennå så bør det være greit å prøve seg med 2,7. Anonymkode: 01f56...d88 Ville aldri ha stolt på megler..megler er interessert i høyest mulig pris. 1
Agaton Skrevet 7. juli 2023 #19 Skrevet 7. juli 2023 Gå lavere. Når de avslår, forsøk å få til motbud på la oss si 2.7. Da er det ingen andre som kan by. Perfekt timing nå!
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #20 Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror du skal lavere enn det for at det er skambud, år. Husk at de kommer til å ville forhandle deg opp til å møtes på halvveien mellom ditt bud og prisantydning. Hva er prisantydning uten fellesgjelda da? Anonymkode: 1f5fc...181 TS her, takk for svar alle. Prisantydning uten fellesgjeld er 2,7. Jeg har vært i dialog med megler og vet at det ikke er kommet inn noen bud enda. Første visning var for noen dager siden. Er heller ikke særlig med andre interesserte, fikk beskjed om at det er en annen som er «usikker». Slik at om jeg legger meg for lavt kan det jo hende at denne andre vil slenge seg på? Leiligheten ligger i sentrum så i utgangspunktet burde den jo være nokså attraktiv. Anonymkode: d0445...420
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå