Gå til innhold

Når kjøpe ny bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en Volvo v70 fra 2010. Har gått rundt 180.000 km og funker egentlig svært bra!

Problemet er at den har kun 114 hk, så det er grusomt å bo i Oslo å ha så liten motor 😮‍💨

Vi kjører svært lite, men et par ganger i året er vi på langtur opp til Nord-Norge også har vi noen helgeturer til sørlandet eller Sverige. Alt etter som. I ukedagene er det til og fra jobb/barnehage, strekning på ca 5 km. 

Bilen har ingen feil, jeg elsker plassen, men hater at den har så liten motor. Alt må planlegges (forbikjøringer, komme seg ut på veien) og jeg kan ille bare "snike med mellom" biler. Det går i sirup!!!! 

Mannen mener vi skal ha bilen til den er ødelagt (etter min erfaring kan volvo gå i det uendelige), mens jeg begynner å bi litt gira på å bytte den ut.

Jeg har ikke dårlig råd, en god del arv på konto, så kunne lett kjøpt en bil i morgen. Mannen har ikke samme mulighet, så jeg må evt stå for det.

Anonymkode: c161a...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres egentlig ut som om dere må finne ut av det dere imellom. Den biltypen kan virkelig gå lenge. Mitt råd er å sette en grense for hvor mye dere skal legge i bilen. Kommer det en reparasjon som krever, si, 30000 kr for å få den på veien igjen, ja, da går den til Ronny-Kenneth i Indre Østfold og dere kjøper ny bil. Slikt kan man enkelt bli enig om. Men prinsipielt er jeg litt enig med mannen din; bruk den opp.

Anonymkode: f06b2...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/6/2023 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Problemet er at den har kun 114 hk, så det er grusomt å bo i Oslo å ha så liten motor 😮‍💨

On 7/6/2023 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Bilen har ingen feil, jeg elsker plassen, men hater at den har så liten motor. Alt må planlegges (forbikjøringer, komme seg ut på veien) og jeg kan ille bare "snike med mellom" biler. Det går i sirup!!!! 

Det er faktisk meget bra og jeg er enig med din mann. Lave hk og at du er nødt med planlegging fordi du har for lite power gjør at du må kjøre passiv i trafikken. Dermed bidrar du til trafikksikkerheten enorm. Det er viktig at bilen ellers er sikker og det er jo den.

I tillegg er det bra for miljø.

Nå vet jeg ikke om den er manuell eller automat men kan hende du må gire litt for å få power du vil ha.

Kjenner mange som undermotorisert med 68hk skoda fabia og lignende.

Tenker du er ok motorisert men mulig du må studere bilen din nærmere og hvordan du kan makse det ut. 

Schmuhu

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv pleier jeg kjøpe ny bil når prisen på nødvendige reparasjoner ikke står i stil med bilens markedsverdi. Jeg har god råd, men bil er ikke noe jeg prioriterer å flotte meg med da jeg aldri har hatt noe interesse av bil bortsett fra at det må være et fungerende fremkomstmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...