Gå til innhold

Erfaring med nakkeprolaps og nervesmerter i arm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sannsynligvis nakkeprolaps etter et fall i fjor. Jeg har hatt smerter i arm som har kommet og gått, og armen har tidvis vært noe nummen og prikking som om den sover. Har gått til behandlig hos fysioterapeut og fastlege som sier det nok går over av seg selv etter hvert. For ca 2 mnd siden har graden av smerter økt, og den er til tider uutholdelig. Det er som å ha skikkelig tannine i  nakken og nedover armen. Jeg har bitt tenna sammen på jobb og har ikke sovet sammenhengende på natt siden i fjor pga smerter. Nå har det vart konstant i 6 dager. Ingen stillinger hjelper. Paracet/ibux virker ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, bare går frem og tilbake på gulvet da smerten er så intens. Kaster opp og brekker meg når det er på det verste. Jeg har mistet kraften i den ene armen og ting bare glipper ut av hånden. Jeg var til kiropraktor for 2 uker siden. Hun ba legen henvise til mr, men fikk ikke time til fastlege før i starten av august. Kiropraktor var rimelig sikker på stor prolaps i flere virvler og noe med nerver. Jeg har ingen reflekser i armen osv, så hun ville ikke røre så mye på meg før mr var tatt.

Hva hjelper på smertene? Behandling på sikt? Jeg er desperat. Dette ødelegger ferien min.

Anonymkode: 871c3...5ad

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sannsynligvis nakkeprolaps etter et fall i fjor. Jeg har hatt smerter i arm som har kommet og gått, og armen har tidvis vært noe nummen og prikking som om den sover. Har gått til behandlig hos fysioterapeut og fastlege som sier det nok går over av seg selv etter hvert. For ca 2 mnd siden har graden av smerter økt, og den er til tider uutholdelig. Det er som å ha skikkelig tannine i  nakken og nedover armen. Jeg har bitt tenna sammen på jobb og har ikke sovet sammenhengende på natt siden i fjor pga smerter. Nå har det vart konstant i 6 dager. Ingen stillinger hjelper. Paracet/ibux virker ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, bare går frem og tilbake på gulvet da smerten er så intens. Kaster opp og brekker meg når det er på det verste. Jeg har mistet kraften i den ene armen og ting bare glipper ut av hånden. Jeg var til kiropraktor for 2 uker siden. Hun ba legen henvise til mr, men fikk ikke time til fastlege før i starten av august. Kiropraktor var rimelig sikker på stor prolaps i flere virvler og noe med nerver. Jeg har ingen reflekser i armen osv, så hun ville ikke røre så mye på meg før mr var tatt.

Hva hjelper på smertene? Behandling på sikt? Jeg er desperat. Dette ødelegger ferien min.

Anonymkode: 871c3...5ad

Hei!  Nakkeprolaps er skikkelig dritt, og basert på det du skriver høres det ut som om det er akkurat det du har. Men: Kiropraktor kan henvise til MR, hvorfor sendte hun deg til legen når hun selv kan henvise? Jeg ville tatt kontakt igjen og be henne sende en henvisning, eller be om akutt-time på legekontoret slik at du får ballen i gang (og be da gjerne om noe heftigere smertestillende enn ibux og paracet slik at du kan sove).

Behandling: Nervene ligger i klem, noe som forårsaker smertene. Det som kan hjelpe er å skape rom rundt nervene, for eksempel ved at behandler trekker hodet forsiktig rett vekk fra kroppen når du ligger på rygg, slynge-øvelser o.l. Du bør få kommet i gang med behandling umiddelbart, da det kan gjøre underverker mot smertene (jeg snakker av erfaring). Gå til en annen kiropraktor eller manuellterapeut dersom hun du har vært hos er så tafatt som hun fremstår.

Å ligge gjør ofte smertene verre, test om du greier å sovne sittende (det høres helt dust ut, men er smertene ille nok kan det hjelpe). Du kan også forsøke å ligge på magen når du skal sove, med hodet vendt bort fra den siden hvor du har vondt i armen. 
 

Anonymkode: d5345...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt nakkeprolaps og slet etter behandling hos fysioterapeut med nervesmerter i armen.

Mens nakkeprolapsen var aktiv var smertene i armen grusomme. Etter at prolapsen ble bra igjen kom det tidvise nervesmerter i armen. Til dette fikk jeg utskrevet Neurontin fra fastlege. Det hjalp for meg.

Anonymkode: a005b...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du burde gått tilbake til legen din for minst 2 måneder siden. Når det ikke går over som legen sier eller blir verre, så skulle du tatt kontakt med legen. Du skal ikke vente til august nå, nå har du behov for en akuttime. Du må ringe legekontoret og sørge for at de forstår omfanget av symptomene dine. De må få vite at smertene er uutholdelige, at du kaster opp, at du mangler reflekser og mister styrke i hånden.

Anonymkode: bb302...ffd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mistet kraft i armen bør du kontakte lege umiddelbart, evt legevakta!

 

Jeg har hatt ryggprolaps med nedsatt kraft i foten og påfølgende operasjon to ganger. 

Anonymkode: 0a66d...7ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei!  Nakkeprolaps er skikkelig dritt, og basert på det du skriver høres det ut som om det er akkurat det du har. Men: Kiropraktor kan henvise til MR, hvorfor sendte hun deg til legen når hun selv kan henvise? Jeg ville tatt kontakt igjen og be henne sende en henvisning, eller be om akutt-time på legekontoret slik at du får ballen i gang (og be da gjerne om noe heftigere smertestillende enn ibux og paracet slik at du kan sove).

Behandling: Nervene ligger i klem, noe som forårsaker smertene. Det som kan hjelpe er å skape rom rundt nervene, for eksempel ved at behandler trekker hodet forsiktig rett vekk fra kroppen når du ligger på rygg, slynge-øvelser o.l. Du bør få kommet i gang med behandling umiddelbart, da det kan gjøre underverker mot smertene (jeg snakker av erfaring). Gå til en annen kiropraktor eller manuellterapeut dersom hun du har vært hos er så tafatt som hun fremstår.

Å ligge gjør ofte smertene verre, test om du greier å sovne sittende (det høres helt dust ut, men er smertene ille nok kan det hjelpe). Du kan også forsøke å ligge på magen når du skal sove, med hodet vendt bort fra den siden hvor du har vondt i armen. 
 

Anonymkode: d5345...aca

Nei. Ikke gå til kiropraktorer med de symptomene du beskriver TS. Det å miste kraft i armen og ha nerver i klem så stor grad som TS beskriver er alvorlig. Det skal behandles av lege, evt kirurg. 

Anonymkode: 0a66d...7ed

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kiropraktorer flest har både henvisningsrett og sykemeldingsrett dersom de har avtale med HELFO, men ikke alle.. 

Jeg har nakkeprolaps, det som har fungert best som smertelindring for meg er fokus på kjærnemusklatur og holdning, paracet og ibux (1000+600) 3 g daglig og pinex forte om natten og en kur med brexidol i steden for ibux for å dempe betenneslse når denne blusser opp.

Anonymkode: f185a...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forlange MR med en gang. Dette kan gi varige skader.
Har hatt dette selv, fikk påvist prolaps, og fikk langvarig behandling i etterkant.
Jeg har fått en liste over symptomer å være oppmerksom på, der jeg skal rett til Oslo for akuttoperasjon om disse kommer.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg skal ringe legekontoret igjen på mandag og prøve å få akutt time. Jeg kan ikke gå slik til august med disse smertene og med så lite søvn. Går ikke dette, bestiller jeg time hos privat lege. 

Hvor lenge gikk dere i behandling før dere ble bedre?

Anonymkode: 871c3...5ad

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det er jo ikke sikkert det blir bedre når du har mistet kraft og refleks i armen. Det kan bli permanent skade på nerven. Det er derfor du trenger akutt hjelp nå. 

Anonymkode: bb302...ffd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har gått så langt. Må du få deg en hastetime hos legen. Få tatt mr og henvisning  til nevrolog og nevrokirurg som kan vurdere prolapsen og hvilken behandlingsform som er best for deg. 

Anonymkode: 73971...75f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge gikk dere i behandling før dere ble bedre?

Har vært gjennom denne prosessen to ganger. Den første var den verste. Ble ganske fort litt bedre med fysioterapi. Brukte halvannet år med fysioterapi og intensiv trening før jeg ble fullt friskmeldt. Den andre gangen reagerte jeg raskere. Var hos manuellterapeut, og var deltidssykmeldt bare 3-4 måneder, mens jeg fikk behandling og andre treningsøvelser.
Prolapsen er der fortsatt, så jeg har en økt risiko for en del greier. Så om det dukker opp igjen, med svak gripeevne e.l. så skal jeg opereres. Hittil har jeg holdt det i sjakk uten kirurgi, men det er muligens bare flaks.

Bytt lege om du har en som ikke virker. Du bør få utreda dette kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (3 timer siden):

Har vært gjennom denne prosessen to ganger. Den første var den verste. Ble ganske fort litt bedre med fysioterapi. Brukte halvannet år med fysioterapi og intensiv trening før jeg ble fullt friskmeldt. Den andre gangen reagerte jeg raskere. Var hos manuellterapeut, og var deltidssykmeldt bare 3-4 måneder, mens jeg fikk behandling og andre treningsøvelser.
Prolapsen er der fortsatt, så jeg har en økt risiko for en del greier. Så om det dukker opp igjen, med svak gripeevne e.l. så skal jeg opereres. Hittil har jeg holdt det i sjakk uten kirurgi, men det er muligens bare flaks.

Bytt lege om du har en som ikke virker. Du bør få utreda dette kjapt.

Må jeg regne med å være sykmeldt under behandling? Har fysisk jobb

Anonymkode: 871c3...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt ryggprolaps med nervesmerter ut i bein/mistet tidvis følelse, helt forferdelig. Lå bare dopet på smertestillende, og klarte knapt stå oppreist. Rolige gåturer i lett og litt ulent terreng for bevegelse var viktig. Fysioterepeut snakket med meg om viktighet av riktig hodepute/madrass, så jeg investerte i en skikkelig madrass og pute som ga ordentlig støtte (og som var riktig høyde for min kropp). Dette ga stor uttelling. 

Anonymkode: cc92e...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ikke til kiropraktor. Det kan gi varige skader!!!

Det høres ut som om du har betennelse i området også. Jeg har erfart samme. Måtte legges inn å få morfin før jeg gikk over til tramadol, voltaren og neurotin. Førstnevnte for smerter, den andre som betennelsesdempende og siste fungerer bra på strålesmerter. 

At du kjenner smerter ut i armen viser hvilken virvel det er prolaps i. C6 og C7 gir smerter ved skulderblad, nedover armen og ut i hånden. Fysioterapi er veien å gå. Øvelser hver dag for å styrke muskulaturen rundt det skadede området. Det tar tid men virker. Når smertene blir borte? Det er uvisst. For noen går det måneder for andre tar det år. Men litt bedring innen noen uker bør du få. Jeg kan bruke kroppen mye nå og trene litt men har fremdeles strålesmerter ved nakke  skulderblad og ut i armen. Trenger iblant en paracet. Man blir vant til å leve med litt smerte. Det er mye mindre enn hva det var. Snart 4 år siden det begynte. 

Anonymkode: a6a5f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gå ikke til kiropraktor. Det kan gi varige skader!!!

Det høres ut som om du har betennelse i området også. Jeg har erfart samme. Måtte legges inn å få morfin før jeg gikk over til tramadol, voltaren og neurotin. Førstnevnte for smerter, den andre som betennelsesdempende og siste fungerer bra på strålesmerter. 

At du kjenner smerter ut i armen viser hvilken virvel det er prolaps i. C6 og C7 gir smerter ved skulderblad, nedover armen og ut i hånden. Fysioterapi er veien å gå. Øvelser hver dag for å styrke muskulaturen rundt det skadede området. Det tar tid men virker. Når smertene blir borte? Det er uvisst. For noen går det måneder for andre tar det år. Men litt bedring innen noen uker bør du få. Jeg kan bruke kroppen mye nå og trene litt men har fremdeles strålesmerter ved nakke  skulderblad og ut i armen. Trenger iblant en paracet. Man blir vant til å leve med litt smerte. Det er mye mindre enn hva det var. Snart 4 år siden det begynte. 

Anonymkode: a6a5f...7b4

Helt enig. Jeg var hos kiropraktor med min prolaps, og ble så mye verre. Fikk ikke varige skader, men muligens gjorde det rekonvalisenstiden langt lenger. Kiropraktor funker nok for mye, men for prolaps ville jeg funnet noe annet mtp behandling.

Anonymkode: cc92e...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar. 

Jeg skal ringe legekontoret igjen på mandag og prøve å få akutt time. Jeg kan ikke gå slik til august med disse smertene og med så lite søvn. Går ikke dette, bestiller jeg time hos privat lege. 

Hvor lenge gikk dere i behandling før dere ble bedre?

Anonymkode: 871c3...5ad

Som jeg skrev over her kan du ikke utsette å gå til legen! Nå er det vel uansett for sent, så det blir vel mandag før du kommer deg dit. Men hovedregelen ved lammelser (nedsatt kraft) er operasjon i løpet av 48 timer. Desto lenger tid det går, desto større risiko for permanent skade. 
 

Du kan ikke sammenlikne en vanlig prolaps med en prolaps med lammelser som flere her i tråden gjør. 

Anonymkode: 0a66d...7ed

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2023 den 16.51):

Jeg har sannsynligvis nakkeprolaps etter et fall i fjor. Jeg har hatt smerter i arm som har kommet og gått, og armen har tidvis vært noe nummen og prikking som om den sover. Har gått til behandlig hos fysioterapeut og fastlege som sier det nok går over av seg selv etter hvert. For ca 2 mnd siden har graden av smerter økt, og den er til tider uutholdelig. Det er som å ha skikkelig tannine i  nakken og nedover armen. Jeg har bitt tenna sammen på jobb og har ikke sovet sammenhengende på natt siden i fjor pga smerter. Nå har det vart konstant i 6 dager. Ingen stillinger hjelper. Paracet/ibux virker ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, bare går frem og tilbake på gulvet da smerten er så intens. Kaster opp og brekker meg når det er på det verste. Jeg har mistet kraften i den ene armen og ting bare glipper ut av hånden. Jeg var til kiropraktor for 2 uker siden. Hun ba legen henvise til mr, men fikk ikke time til fastlege før i starten av august. Kiropraktor var rimelig sikker på stor prolaps i flere virvler og noe med nerver. Jeg har ingen reflekser i armen osv, så hun ville ikke røre så mye på meg før mr var tatt.

Hva hjelper på smertene? Behandling på sikt? Jeg er desperat. Dette ødelegger ferien min.

Anonymkode: 871c3...5ad

Du må få noe sterkere, jeg har slitt med utbuling i nakken. Det er også sånne smerter som prolaps. Jeg fikk paralgin forte og tramadol. Har gått til fysioterapeut å fått øvelser som jeg gjør mange ganger om dagen,  for å sette utbulingen på plass igjen. Er det prolaps,  tror jeg man må operere. Du burde få MR.

Anonymkode: af82f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere som har svart. Fikk akuttime i dag og legen rådførte seg med nevrolog på sykehuset. Har fått neurontin og pinex forte. Det hjelper ikke foreløpig på smerter, men skal trappe opp gradvis over tre dager, så kanskje etter hvert. Blitt henvist til mr og nevrolog og skal dit denne uken.

Anonymkode: 871c3...5ad

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...