Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 Noen som har gjort dette? Visdomstennene mine har ikke kommet ordentlig ut enda, for det er ikke plass, derfor skal de opereres/trekkes. Hørtes vondt ut, skummelt og dyrt ut..
Sniglå Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Oppe eller nede? Generelt så sies det at å ta de ned e vondere i etterkant av operasjonen enn oppe. Under inngrepet kjenner du selvsagt ingenting, annet enn kanskje litt press og "haling og draing" i kinnet. Viktig å ta smertestillende FØR lokalanestesien går ut for å få best virkning. Går nok bra skal du se :smile:
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #3 Skrevet 13. januar 2006 Jeg skal ta alle sammen....alle fire. trådstarter her forresten. Hva skjer egentlig om man ikke tar dem? skjer det noe i det hele tatt utenom at sjansen for betennelse er større? To av visdomstennene jeg skal ta har ikke tittet fram engang, så det høres så drastisk ut å ta dem uten at de har sett dagens lys
Ladyen Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 To av gangene måtte jeg overende på sofaen, med sterke influensa-aktige smerter m. feber, etter sånne inngrep. Ordne deg noen ekstra sterke smertestillende på forhånd. Det har i ettertid "poppet" opp en ny visdomstann der den første ble trukket... Håper ikke at jeg har en visdoms-armè som står på vent inni skallen min et sted... Hold ut - du klarer det ! 1
Sniglå Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Den vurderingen der, trekke/ikke-trekke, har maaaange ulike faktorer som spiller inn, og som tannlegen bruker mye tid på å vurdere. Hvis du er usikker kan du snakke med en tannlege til, (gjerne en om er spesielt interessert i oral kirurgi). Men vanskelig for meg å si hva som kan skje dersom du ikke tar de, da jeg ikke har all informasjonen om akkurat dine tenner
Gjest Sabia Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Jeg grudde meg som et vrak før jeg skulle trekke - har trukket alle 4. Men så var det jo peanuts.. Ikke noe å grue seg for!!! Litt slapp en dag etterpå, men det er bare å holde seg under pleddet med en god bok og kose seg
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Opererte ut en visdomstann rett før jul. Gikk veldig raskt og greit. var over på under 15 min fra han satte bedøvelsen til tanna var ute. Når du går til kjeveortoped får du dekket en del av beløpet via trygdekontoret. Og du får med resept på 10 paralgin forte eller pinex forte.Det holder i massevis. Ta de to første to- tre timer etter at du fikk bedøvelsen, et kjenner du når du trenger å ta dem. Spis så ett lett måltid bestående av suppe.og gå og legg deg. Du må også skylle munnen med corsodyl skyllemiddel for å desinfisere. Dagen etterpå kjenner du en dump smerte, noe tabelettene tar hvis du trenger det, selv trengte jeg ikke mer enn de to første tabelettene, og kan ikke gape så en meny bestående av suppe er nødvendig i to-fire dager etter inngrepet. Lykke til det er ikke så gale som alle skrekkhistoriene. Det går fort og greit.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Som de andre sier, det er ikke sånn oppstuss å grue seg for. Selve trekkingen går skikkelig fort, jeg ble overrasket. Jeg trakk oppe og nede på den ene siden, tannen oppe nærmest bare plukket han ut. Assistenten sa at jeg kanskje ikke kom til å ha så lyst til å gå på jobb dagen etterpå (jeg står i en skranke og prater mye med kunder), men det gikk greit. Det sies at smertene er verst dagen etterpå, og så bedre etter hvert, og etter tre dager vil smertene være over. Men jeg knasket opp alle de smertestillende jeg fikk og litt til. Etterhvert viste det seg at smertene ikke kom i fra selve trekkingen, men jeg hadde fått muskelsmerter i kjeven, sikkert fordi jeg anstrengte kjeven litt feil når jeg spiste og pratet. Gikk over med litt tolmodighet og noen muskelavslappende. Stinget løsnet av seg selv etter tre uker.
Lassie Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 Det er nok stor forskjell på hvordan tennene sitter og det har nok mye å si på hvordan det er å få trukket tennene. Selv har jeg ikke hatt på langt nær så bra opplevelser med å trekke mine to oppi som det de andre her skriver om. Også sier de at de nederste er verst...ugh.. Men det kan gå kjempebra, og det gjør det helt sikkert! Det er nok smertefullt i etterkant, men vi har alle forskjellige smerteterskler også. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Jeg skal ta alle sammen....alle fire. trådstarter her forresten. Hva skjer egentlig om man ikke tar dem? skjer det noe i det hele tatt utenom at sjansen for betennelse er større? To av visdomstennene jeg skal ta har ikke tittet fram engang, så det høres så drastisk ut å ta dem uten at de har sett dagens lys ← Mange ganger er visdomstennene ødelagte. Pga dårlig plass kan de titte bare delvis opp slik at det er lett for å få betennelse nedi. Kommer de skjevt kan de gni på, og ødelegge, nabotennene. Generelt er det best å trekke visdomstennene mens man ennå er ung fordi kjevebeinet hardner med alderen, noe som gjør trekkingen vanskeligere. Jeg har både trukket og operert ut visdomstenner. Har bare positive erfaringer med den første og andre(en oppe og en nede), mens den siste(nede) endte som en halvannen times slakteepisode hvor jeg gikk med smerter i månedsvis etterpå. Dette skyldes nok for det meste tannlegen, ikke tanna. Har vært hos både vanlige tannleger og kjevekirurg. Den jeg hadde minst problemer med var den som ble tatt hos kjevekirurg selv om dette var en delvis frembrutt tann som krevde fjerning av endel ben før den kunne tas.
Gjest Betty Boop Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Har trukket en visdomstann. Den var ute med et plopp. Ingen smerter i etterkant, i så fall har jeg glemt det. Har snakket med flere tannleger som har sagt at det egentlig er unødvendig å trekke visdomstenner dersom det ikke er noe spesielt problem med dem. Sikkert like mange meninger om det som det er tannleger. Men jeg ville ikke gått med på å trekke på begge sider samtidig.
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 Jeg grudde meg så fælt til å trekke mine oppe at jeg unngikk det i flere år og mine var heller ikke helt ute, men jeg måtte jo til pers til slutt uansett. Det var maks 5 min i stolen og ute var de Litt smerter i etterkant får man selvfølgelig men, men jeg har hatt mye vondere enn det
Gjest Pecado Skrevet 13. januar 2006 #13 Skrevet 13. januar 2006 Skal operere ut tre visdomstenner på en gang snart. På grunn av at jeg skal i narkose må de ta alle på en gang. Kan bli en festlig uke i etterkant med tre store hull i munnen. Au. Gruer meg litt til det.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #14 Skrevet 14. januar 2006 Det er stor forskjell på dette. Jeg har operert ut 3 og trukket en (i løpet av to omganger), og uten å gå i detaljer kan jeg fortelle at jeg lå med feber i over en uke og tok en goood del paralgin forte etterpå. Samboeren min derimot dro på jobb dagen etter operasjonen, og merket ikke noe til det, bortsett fra et hull som maten satte seg fast i! Som sagt så er det veldig individuelt! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 Bør man vente med å drikke alkohol etter å ha trekt en visdomstann? Tannlegen sa at jeg måtte holde meg unna røyk og sånt noen dager - kom på etter at jeg kom hjem at jeg skal på fest imorgen - bør jeg unngå alhohol da?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #16 Skrevet 2. februar 2006 Har selv trukket alle fire (i utlandet) og det gikk veldig fint. De trakk alle fire paa en gang og jeg fikk en lett narkose. Jeg hadde muligheten til aa ta alle paa en gang eller to og to (uten narkose). Siden jeg var redd for at jeg ikke skulle toerre aa komme tilbake hvis den foerste opplevelsen var fael, tok jeg alle paa en gang. Fikk dra hjem en halvtimes tid etter at jeg hadde vaaknet, men ikke lov til aa vaere alene 24 timer etter inngrepet. Saa ut som en hamster, men det gjorde ikke noe saerlig vondt. Bare litt et par dager senere da jeg hadde en lang og veldig anstrengende dag. Hvis du har muligheten til det, vil jeg absolutt anbefale denne loesningen!
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 Bør man vente med å drikke alkohol etter å ha trekt en visdomstann? Tannlegen sa at jeg måtte holde meg unna røyk og sånt noen dager - kom på etter at jeg kom hjem at jeg skal på fest imorgen - bør jeg unngå alhohol da? ← Hvis du tar smertestillende så bør du unngå alkohol. Hvis ikke, køl på hvis du føler for det. Vær klar over at du ikke kan gape på et par dager, men det har jo ikke noe å si for slkoinntaket, så fremt du ikke blir dårlig....
Sniglå Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 Hvis du bare tar paracet eller ibux går det bra med alkohol (med mindre du tar kjempemange da). Hvis du derimot går på paralgin forte eller pinex forte bør du nok holde deg unna alkohylene ja
Gjest inflames Skrevet 8. april 2010 #19 Skrevet 8. april 2010 Hvis du bare tar paracet eller ibux går det bra med alkohol (med mindre du tar kjempemange da). Hvis du derimot går på paralgin forte eller pinex forte bør du nok holde deg unna alkohylene ja trakk en vidsomstann i dag og fikk beskjed om å ikke drikke alkohol på en uke jeg. Ganske bittert ettersom jeg reiser til "Syden" på søndag....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå