Gå til innhold

Gjestenes klær...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som gjest skal man ikke overskygge brudeparet... Men man skal ta seg bra ut..

Hva er lov og hva er absolutt er "nada" ?

Skal man velge en mindre pen kjole fordi man er redd man blir for fin? Eller kan man gå for den man selv liker best bare den ikke er hvit, rød eller hva for farver som er tabu?

Er det ikke veldig mange "regler" man bare "må" følge - hvor er fokus på det viktige?? Det å love hverandre evig troskap? Er det kommet helt i skyggen??

Grunnen til at jeg spør dere som er gifteklare og fokusert er at min svoger skal gifte seg nå til sommeren og min kommende svigerinne driver meg til vanvidd med sine pålegg, krav og fokus på materielle ting - mens jeg føler hun helt glemmer hovedfokus - nemlig den kjærligheten de har for hverandre som nå skal stadfestes lissom...

Hva mener dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det er ganske umulig å overskygge bruden på bryllupsdagen. Hun stråler nok uansett.

Hva om bruden vil ha rød eller sort kjole (noen vil jo det også) - kan man ikke gå i disse fargene da?

I mine øyne kan man gå med nesten hva man vil i et bryllup - men jeg trekker grensen ved helt hvit kjole, annen kjole med slep, eller svært utringet/utfordrende kjole...

Bortsett fra dette så synes ikke jeg sdet spiller noen rolle. Man skal kunne føle seg vel som gjest også

Skrevet

Helt enig i at det meste går greit! Jeg forutsetter at gjestene kler seg nogenlunde etter dresscode, og ikke er veldig mye mer pyntet enn hva denne tilsier. Da kan det kanskje bli feil dersom bruden også har en enkel stil. Dumt med ballkjole hvis alle andre kommer i drakt og bruden har en helt enkel kjole... Bortsett fra det er det vel ganske tabu å stille i sin egen brudekjole... :ler:

I mitt eget bryllup vet jeg at et par jenter ble sjokkert på mine vegne over et par lyse kjoler, men jeg tenkte ikke på det i det hele tatt. Kvelden før bryllupet hadde vi bli-kjent-fest, og det var faktisk ei som var så opprørt over hva noen av de andre skulle ha på seg at de fikk min kjære til å spørre meg om jeg syntes det var greit. Og selvsagt gjorde jeg det! Antar likevel det beviser at det er forskjell på holdninger til akkurat dette spørsmålet, og at det i dette tilfellet ikke var bruden som var bridezillaen.

Skrevet

For meg kan gjestene stille opp i brudekjole om dei vil! Eller pysj, om det er det dei kjenner seg finast i!!!

Trur brura får nok oppmerksomhet den dagen uansett eg. Det er berre fint om gjestene pyntar seg i sin flottaste prakt på bryllups-dagen vår!

Skrevet
For meg kan gjestene stille opp i brudekjole om dei vil! Eller pysj, om det er det dei kjenner seg finast i!!!

Trur brura får nok oppmerksomhet den dagen uansett eg. Det er berre fint om gjestene pyntar seg i sin flottaste prakt på bryllups-dagen vår!

:Nikke:

Skrevet

he he... husker det var en tråd her om ei brud som hadde fått ei god venninne kastet ut av kirken før vielsen for hun var for pyntet (og visstnok også veldig pen...). Det man lærte der var at jo penere du er, jo mer forsiktig bør du være på hva du har på deg... he he...

Ut over det: Enig med Veslo! Min søster og svigerinne hadde til vårtt bryllup kjøpt seg fantastiske ballkjoler i hhv rosa og isblå! De var helt fantastisk nydelige, og jeg syntes det var en ære at de var så flotte i vårt bryllup!

Men - man må kanskje kjenne sin brud ;)

Skrevet

Bryllup er vel en av de få anledningene hvor man virkelig har lov til å pynte seg skikkelig. Syns det er få regler for hva man skal ha på seg bortsett fra dette med hvit kjole da. Om du er usikker så ta en telefon til bruden da vel. Jeg fikk selv en telefon fra en bryllupsgjest som hadde kjøpt seg hvit kjole uten og tenke noe mere på det. Kollegaene hennes hadde sagt at slik kunn hun IKKE gå. Jeg for min del syns ikke det gjorde noe og som tilbehør hadde hun en turkis jakke, ett skjerf og en lekker veske så jeg følte på ingen måte at det var upassende. ;)

Skrevet

Vi hadde noen aldeles nydelige , strålende vakre gjester i vårt bryllup, og det var så flott å se! Kjempegøy at så mange hadde lagt så mye i å ta seg godt ut til ære for oss. Min forlover var noek den flotteste av alle - Isprinsessen ble hun kalt! Høy og slank i en drøm av en isblå kreasjon. heelt nyyyydelig!!!!! (Men ingen tvil om at jeg var bruden altså! :-)

Selv liker jeg også å pynte meg skikkelig i bryllup. Grensen min går ved helt hvit. Det ville jeg ikke følt meg helt vel i, og ville nok heller ikke valgt helt svart. Videre synes jeg man skal være enstendig kledd, ikke vulgær. Jeg foretrekker dessuten å dekke til bare skuldre med et sjal i krken.

Men pynt ivei, sier nå jeg!

Skrevet

Noen mener vel at man ikke skal kle seg i sort (= begravelse), rødt (knallrødt?) elelr hvitt, men med alt man har å velge i av antrekk må det vel gå an å "bryte" noen av disse reglene uten at man verken overstråler bruden eller virker uanstendig eller feil kledd.

Jeg synes det skal gå an å pynte seg skikkelig, og i alle bryllupene jeg har vært i (siste år) har det både vært noen med "ballkjoler" av typen lange satengkjoler, noen i bunad og noen i "feil farge". De fleste med gallakjoler har brukt sjal eller jakker over, kjolene har vært relativt enkle og i f eks pastellfarger. Går man i bunad tar man selvsagt ikke på seg brudeantrekk.. Går man i hovedsaklig sorte klær er det sikkert fint om man liver opp med litt farger - et skjerf eller sjal i en annen farge, ellers er det vel ikke så mange som umiddelbart tenker at man er sørgekledd uasnett...? Hvit kjole kan selvsagt bli litt feil, men jeg har sett bryllupsgjester i hovedaklig hivte sommerkjoler med litt mønster f eks. Synes ikke det blir feil, jeg.

Skrevet

Jeg sminker meg lite til vanlig, men når det er fest, bryllup, konfirmasjon etc. så får jeg meg sminket. dvs. jeg bestiller time hos yndlingsfrisøren min, og har oppsett på håret og full sminke.

Jeg føler meg flott, og gleder meg da til å gå på festen, når jeg føler meg pen.

Jeg føler også at jeg ærer vertskapet ved å ta meg best mulig ut.

Men jeg vet også at det ble kommentert i et bryllup, at jeg var for flott...

:tristbla:

Synd for bruden var jo den flotteste, jeg kunne aldri drømme om å utkonkurere en brud !!!

:bryllup:

Skrevet

Jeg er også enig i at mann skal kunne kle seg i det en vil selv, men jeg må innrømme at jeg ble forskrekket da jeg så dama til forloveren til mannen min i helhvit anntrekk!

Siden forloveren hadde en sentral rolle, så ble det til at hun også er med på mange bilder. Jeg er ikke den eneste som har reagert på dette. Så jeg vil si at grensen gå der.

Ellers så hadde jeg to forlovere som var kledd i nydelige røde kjoler. De var så flotte, og det var så gjennomført at selv om kjolene var røde, så fikk ikke jeg mindre oppmerksomhet av den grunn.

Skrevet

og egentlig skal man ikke kle seg i grønt heller

pga at det er alvefargen og da kan alvene komme å røve bruden (eller noe sånt)

Men hadde ikke dronning Sonja grønn kjole i et av bryllupene til ungene sine da?

Nei, gjestene mine kan kle seg i hva de vil

(vel ikke brudekjole da.... men det skjønner vel de fleste)

Forloveren min er også veldig opptatt av at hun ikke skal være finere enn meg...

..men dette er ikke noe jeg har sagt til henne.. hun mener det helt på egen hånd..

men for min del kan hun gjerne ha på seg hva som helst

og de andre gjestene også

Gjest Sukkerert
Skrevet (endret)

Tradisjonelt er vel også svart en farge en bør unngå.

Men slik er det kanskje ikke lenger? Hva synes dere? Kan jeg gå i svart kjole på i bryllup?

Endret av Sukkerert
Skrevet

Jeg synes ikke man kan gå i sort kjole i et bryllup, men det er nå min mening.

Skrevet

Man kan absolutt ha svart såsant det ikke er en fotsid kjole med lange armer og høy hals.. Ok, overdriver kanskje litt... Men stort sett har man vel noe glitter og stas eller tilbehør eller noe ved sien av. En veske med litt farge på?

Skrevet
Min erfaring er at det er ganske umulig å overskygge bruden på bryllupsdagen. Hun stråler nok uansett.

Hva om bruden vil ha rød eller sort kjole (noen vil jo det også) - kan man ikke gå i disse fargene da?

I mine øyne kan man gå med nesten hva man vil i et bryllup - men jeg trekker grensen ved helt hvit kjole, annen kjole med slep, eller svært utringet/utfordrende kjole...

Bortsett fra dette så synes ikke jeg sdet spiller noen rolle. Man skal kunne føle seg vel som gjest også

Går virkelig folk med slep unntatt når de gifter seg? :klø:

Eller unngår jeg hvitt, rødt og sort i bryllup. Hvis det er sommer velger jeg en lys kjole.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Kjolen rekker til midten av leggene. Svart silke. Jeg kjøpte den i Praha i forigår og den er fantastisk.

Den har bare skuldre og er litt utringet. Jeg tenkte jeg kunne kjøpe et sjal å ha over skuldrene i kirken (mørkerødt? feil det også?).

Det er absolutt ingen "sørgekjole", men en pyntet aftenkjole.

Skrevet

Altså, i følge det jeg har lært; ikke sort, hvitt eller rødt, ei heller utringet... Men det er jo du som skal bruke den, og det er ditt valg.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Kjolen rekker til midten av leggene. Svart silke.  Jeg kjøpte den i Praha i forigår og den er fantastisk.

Den har bare skuldre og er litt utringet. Jeg tenkte jeg kunne kjøpe et sjal å ha over skuldrene i kirken (mørkerødt? feil det også?).

Det er absolutt ingen "sørgekjole", men en pyntet aftenkjole.

Du hadde i hvert fall vært hjertelig velkommen i mitt bryllup i et sånt antrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...