Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb i dag hvor jeg ikke trives. Dette fører til både fysiske og psykiske plager. Og gjentatte sykmeldinger. Jeg har nå funnet to jobber jeg virkelig kunne tenke meg. Dette er jobber jeg vet vil øke livskvaliteten min, men det er som sagt kun vikariater med en usikker fremtid. Jeg har søkt på begge og det er jo ikke sikkert jeg får noen av de så tar ikke sorgen på forskudd, men hva skal jeg gjøre hvis jeg får en av de? 

Anonymkode: d5aab...722

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Go for it! Livet er for kort til å være stuck et sted man ikke trives. Det vil gå utover psyken og bare bli verre med tiden. I værste fall havner du på AAP med 66% av det du tjener nå.

Skulle det gå ille på vikariatet kan du jo få dagpenger. Så sikkerhetsnettet er jo der.

Anonymkode: 9c5c4...7b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier ja. Har gjort det samme, var helt fantastisk!

Anonymkode: 45c12...7cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Go for it! Livet er for kort til å være stuck et sted man ikke trives. Det vil gå utover psyken og bare bli verre med tiden. I værste fall havner du på AAP med 66% av det du tjener nå.

Skulle det gå ille på vikariatet kan du jo få dagpenger. Så sikkerhetsnettet er jo der.

TS: Ja det er jo sant. Føles bare så utrygt å gå fra en sikker inntekt til noe usikkert i disse tider. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sier ja. Har gjort det samme, var helt fantastisk!

Anonymkode: 45c12...7cf

Ts: Endte du opp med å få fast jobb? 

Skrevet

Det kan gå fantastisk også, eg hadde nok teke sjansen dersom jobben er mykje betre/meir positiv for kvardagen. Det kan ordne seg med ny jobb ein annan plass dersom det ikkje vert der du startar i vikariat. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på type vikariat. Vil det sannsynligvis lede til mer og er det nok% eller risikerer du å få lite vakter og liten inntekt+ da bortfall av div rettigheter? Noen ganger må man ta et vikariat for å få et ben innafor og det er sannsynlig at det leder til mer. Andre steder er det bare jevnt lite, ustabilt og usikkert.

Anonymkode: 359ec...084

AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (1 time siden):

Det kan gå fantastisk også, eg hadde nok teke sjansen dersom jobben er mykje betre/meir positiv for kvardagen. Det kan ordne seg med ny jobb ein annan plass dersom det ikkje vert der du startar i vikariat. 

TS: Det er det jeg har lyst til å jobbe med i fremtiden. Og det vil bli en mulighet til å få erfaring i riktig bransje. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer ann på type vikariat. Vil det sannsynligvis lede til mer og er det nok% eller risikerer du å få lite vakter og liten inntekt+ da bortfall av div rettigheter? Noen ganger må man ta et vikariat for å få et ben innafor og det er sannsynlig at det leder til mer. Andre steder er det bare jevnt lite, ustabilt og usikkert.

Anonymkode: 359ec...084

Ts: Det er 100% vikariat. På dagtid, ikke noe skift, helg el. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tidsperiode er det på stillingen? Mange vikariater er gjerne for 1 år og så blir en tilbudt fast ansettelse etterpå.

Å være i en jobb du mistrives i og du blir syk av er bare å komme seg bort fra.

Anonymkode: 9c991...54d

Skrevet

Jeg gjorde det. Ikke angret! Fikk ikke jobb på vikarstedet men erfaring som har vært SÅ viktig videre. Fikk ny jobb etterpå og var ikke arbeidsledig på noe tidspunkt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme for snart ett år siden. Skikkelig skummelt, men valgte å satse, og har ikke sett meg tilbake etterpå. Det var så utrolig riktig, og hele livskvaliteten min er utrolig mye bedre nå!

Anonymkode: 08467...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp fast stilling for 3 måneder siden. Hadde ikke noe ny fast stilling å hå til. Kun tilkallingsvikar. Men var ikke i tvil allikevel. 
Å være i en jobb man ikke trives i, og blir syk av er ikke bra! 

Jeg var heldig, og mitt gode rykte gikk foran meg. Det var 3 arbeidsgivere som var på meg da de hørte jeg hadde sagt opp.  1. august begynner jeg i 100 % fast stilling hos en av de. 

Jeg tenker du burde si ja hvis du får tilbud om vikariat stilling. 
Så kan du fortsette å søke på andre stillinger mens du er i vikariatet. 

Anonymkode: e5716...69a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvor lang tidsperiode er det på stillingen? Mange vikariater er gjerne for 1 år og så blir en tilbudt fast ansettelse etterpå.

Å være i en jobb du mistrives i og du blir syk av er bare å komme seg bort fra.

Anonymkode: 9c991...54d

Ts: 6 mnd 

AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (46 minutter siden):

Jeg gjorde det. Ikke angret! Fikk ikke jobb på vikarstedet men erfaring som har vært SÅ viktig videre. Fikk ny jobb etterpå og var ikke arbeidsledig på noe tidspunkt. 

Ts: Så bra. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg gjorde det samme for snart ett år siden. Skikkelig skummelt, men valgte å satse, og har ikke sett meg tilbake etterpå. Det var så utrolig riktig, og hele livskvaliteten min er utrolig mye bedre nå!

Anonymkode: 08467...995

Ts: Så bra. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg sa opp fast stilling for 3 måneder siden. Hadde ikke noe ny fast stilling å hå til. Kun tilkallingsvikar. Men var ikke i tvil allikevel. 
Å være i en jobb man ikke trives i, og blir syk av er ikke bra! 

Jeg var heldig, og mitt gode rykte gikk foran meg. Det var 3 arbeidsgivere som var på meg da de hørte jeg hadde sagt opp.  1. august begynner jeg i 100 % fast stilling hos en av de. 

Jeg tenker du burde si ja hvis du får tilbud om vikariat stilling. 
Så kan du fortsette å søke på andre stillinger mens du er i vikariatet. 

Anonymkode: e5716...69a

Ts: Ja jeg er veldig fristet til det altså å bare hoppe i det. Så vi får krysse fingrene. 

• 7 måneder senere...
Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 14.58):

Hei :) vet du om man får dagpenger eller arbeidsledighetsrygd hvis man er i fast jobb og sier opp for et vikariat?

Jeg er selv i samme situasjon som TS og vurderer å søke på sesongjobber og vikariat med mulighet for fast jobb videre. Men jeg har bare vært redd for at nav da liksom mener at jeg ikke har krav på noe trygd eller dagpenger hvis jeg ikke får videre fast jobb når det er jeg selv som har tatt den risikoen om å si opp fast jobb for noe uforutsigbart. At jeg da kan takke meg selv. Jeg har trodd at det er sånn det fungerer men det er kanskje ikke sånn? 

Ville blitt veldig glad hvis jeg tar feil. 

For da kan jeg bare kjøre på å takke ja til vikariat og si opp jobben min hvis jeg kan være trygg på at jeg har noe å falle tilbake på av inntekt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 14.55):

Jeg har en jobb i dag hvor jeg ikke trives. Dette fører til både fysiske og psykiske plager. Og gjentatte sykmeldinger. Jeg har nå funnet to jobber jeg virkelig kunne tenke meg. Dette er jobber jeg vet vil øke livskvaliteten min, men det er som sagt kun vikariater med en usikker fremtid. Jeg har søkt på begge og det er jo ikke sikkert jeg får noen av de så tar ikke sorgen på forskudd, men hva skal jeg gjøre hvis jeg får en av de? 

Jeg opplevde det samme. Jeg var vikar en plass. Trivdes kjempegodt. Men så ble det nedskjæringer og jeg fikk ikke fortsette. Søkte annen jobb og fikk fast ansettelse. Kjente fra 1 dag og her kommer jeg ikke til å trives. Etter 6 måneder ringte min gamle sjef og sa at de hadde 1 års vikariat som de ville tilby meg. Jeg sa opp den faste jobben og tok vikariat. Etter at vikariat var over ble jeg fast ansatt og jobber der på 9 året nå 

Anonymkode: 7df9d...baf

Skrevet
MillA666 skrev (10 minutter siden):

Hei :) vet du om man får dagpenger eller arbeidsledighetsrygd hvis man er i fast jobb og sier opp for et vikariat?

Jeg er selv i samme situasjon som TS og vurderer å søke på sesongjobber og vikariat med mulighet for fast jobb videre. Men jeg har bare vært redd for at nav da liksom mener at jeg ikke har krav på noe trygd eller dagpenger hvis jeg ikke får videre fast jobb når det er jeg selv som har tatt den risikoen om å si opp fast jobb for noe uforutsigbart. At jeg da kan takke meg selv. Jeg har trodd at det er sånn det fungerer men det er kanskje ikke sånn? 

Ville blitt veldig glad hvis jeg tar feil. 

For da kan jeg bare kjøre på å takke ja til vikariat og si opp jobben min hvis jeg kan være trygg på at jeg har noe å falle tilbake på av inntekt 

Så vidt jeg vet, så får man bare karantene på dagpenger når man har sagt opp den siste jobben sin selv. Går kontrakten på vikariatet ut så er det gyldig grunn til å få dagpenger. At man sa opp den forrige faste jobben for et vikariat skal ikke ha noe å si da det er siste arbeidsforholdet som gjelder.

Anonymkode: f2351...5fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...