Helgekarjol Skrevet 5. juli 2023 #1 Del Skrevet 5. juli 2023 Familien hadde et sterkt ønske om å la datteren gå på nærskolen. Mor stemmer MDG, er aktiv i FAU, liker ikke privatskoler, er fornøyd med Trosterud skole, men etter seks år gir de opp og sender henne til privatskole. Kulturforskjellene ble for store. * Mange i klassen skal på koranskole etter skolen og kan ikke leke. * Jenter får ikke overnatte hos venner. * Svært få inviterer til barnebursdag. * Fremmøtet på foreldremøter er dårlig. * Under ramadan skal en venn av datteren ha fått negative reaksjoner på å ha nynnet, med begrunnelse at musikk er «haram». * Skjellsord mot skeive florerer. – Det satt veldig langt inne å ta henne ut av en klasse der bare fem barn snakker norsk hjemme, innrømmer mor Nina Øystad-Larsen. – Datteren min har kort hår, går i posete bukser og har fått slengt stygge ord etter seg. Kulturforskjellene er skumle og sårende. Og det er vanskelig å finne nære venner. Hva tenker du om dette? Hva ville du gjort hvis ditt barn gikk på skole i samme område? https://www.aftenposten.no/oslo/i/EQX7d3/familien-gir-opp-naerskolen-i-groruddalen-kulturforskjellene-er-skumle-og-saarende 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettrollet Skrevet 5. juli 2023 #2 Del Skrevet 5. juli 2023 Ville valgt en annen skole. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 5. juli 2023 #3 Del Skrevet 5. juli 2023 Priser meg lykkelig for at jeg ikke bor i Oslo. En kollega av meg er fra Irak. Kom som flyktning for mange år siden. Han og familien bor i Oslo. Da barnet deres skulle begynne på skolen så nektet de å sende barnet på skole hvor majoriteten var utlendinger. De krevde en skole hvor det var flest norske barn og de fikk det innvilget. Foreldrene må kjøre veldig omvei for å få barnet på skolen, men det er verdt det. Barnet har mange norske venner og kollegaen min er veldig glad for det. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 5. juli 2023 #4 Del Skrevet 5. juli 2023 Flyttet fra Oslo før ungene begynte på skolen fordi vi visste hvordan det kom til å bli. I Akershus fungerer alt mye bedre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 5. juli 2023 #5 Del Skrevet 5. juli 2023 Dette er da ikke en utfordring kun i Oslo. Ville aldri ha bosatt meg et slikt sted med barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 5. juli 2023 #6 Del Skrevet 5. juli 2023 Husker en familie gjorde dette grepet i forkant av skolestart. Det er nå 20 år siden. Da holdt man i tillegg barna hjemme mye lenger, så de få etnisk norske barna, havnet utenfor og i mindretall. Ingen ny problemstilling ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 5. juli 2023 #7 Del Skrevet 5. juli 2023 hraff skrev (35 minutter siden): I Akershus fungerer alt mye bedre. Enn så lenge, i hvert fall. Det finnes jo ingen politisk vilje til å stanse innvandringen, så da er det jo bare et spørsmål om tid før man støter på dette problemet de fleste steder i landet. Føles litt fristende å si «hva var det jeg sa?», men samtidig så er det jo uendelig trist. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 5. juli 2023 #8 Del Skrevet 5. juli 2023 I USA drev man i mange år med å kjøre minoritets-elever rundt til skoler der det var få eller ingen med minoritetsbakgrunn fra før. Kanskje man burde vurdere det samme i Oslo også? Dersom man ønsker å integrere elever med minoritetsbakgrunn bedre i samfunnet, så hjelper det ikke å samle dem på skoler der det er nesten bare slike elever. (Link) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 5. juli 2023 #9 Del Skrevet 5. juli 2023 NordicViking skrev (13 minutter siden): I USA drev man i mange år med å kjøre minoritets-elever rundt til skoler der det var få eller ingen med minoritetsbakgrunn fra før. Kanskje man burde vurdere det samme i Oslo også? Hvorfor det, egentlig? Såpass forskjellige kulturer er som olje og vann, eller mener du at «minoritetselevene» plutselig vil få samme holdninger til homofile som majoritetsungdommer ved å gå på skole der de er i kulturmessig mindretall? Lommen av tid da vi kunne ga tatt tak i dette er i praksis forbi for lenge siden, nå er det bare å kose seg med konsekvensene av overdreven snillhet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pallvesen Skrevet 5. juli 2023 #10 Del Skrevet 5. juli 2023 Liker man ikke denne utviklingen, så kan man jo tenke igjennom hvilken stemmeseddel man putter nedi valgboksen. Å stemme på venstresiden og klage på dette, det gir ibgen mening. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 5. juli 2023 #11 Del Skrevet 5. juli 2023 Jeg hadde flyttet/byttet skole. Har selv flyttet fra Groruddalen så barna mine kan vokse opp et annet sted. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trilili Skrevet 5. juli 2023 #12 Del Skrevet 5. juli 2023 Problemet er jo ikke innvandring men holdninger til barnas foreldre som har innvandret. Det er masse innvandrere som ikke bryr seg om slikt. Jeg er innvandrer og bryr meg ikke om hvordan barn kler seg så lenge de har det bra, tar ungen på bursdager til venner fra barnehagen, osv. .. Samtidig så virker som moren der overdriver også litt. Skjønner godt at mange er skeptiske til overnatting hvis man ikke kjenner foreldre og synes det er ikke noe problem med koranskole etter skolen. Andre går jo på turn, sjakk, ski og det ikke alltid er slik at venner går på samme aktiviteter.... Ang klær så tror jeg der kan være vanskelig å være annerledes også på mange blendahvite skoler. Alle har sine problemer... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljemor_90 Skrevet 5. juli 2023 #13 Del Skrevet 5. juli 2023 Jeg sluttet som lærer på en sånn skole. Kulturforskjellene ble for store. Elevene snakket morsmål sammen, selv om det ikke var lov. Det var mange kulturelle koder som jeg ikke skjønte noe av. Nesten ingen som deltok på avslutninger/samlinger. En stadig strøm av elever som flyttet og nye tilflyttere. Klassemiljøet endret seg hele tiden. I løpet av få år var hele den opprinnelige klassen borte, med unntak av kanskje 2-3 etnisk norske som snakket like gebrokkent norsk som innvandrerne. Det ble til slutt for mye for meg. Jeg ville føle at jeg jobbet som lærer i Norge, men det føltes dessverre ikke sånn. Elevene var stort sett fine og hyggelige da, så det var grunnen til at jeg ble i så mange år. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 5. juli 2023 #14 Del Skrevet 5. juli 2023 Denne saken er et interessant apropos til "håndhilse-saken", og det er samtidig forstemmende å observere hvordan selv ikke de som er mest positive til innvandring og "multikultur" virker å ønske å ta del i "berikelsen" i sin helhet. Da kan en spørre seg hvordan en ser for seg at en skal lykkes med integreringen. En kan trekke frem grupper som i mindre grad integrere seg og peke på segregeringen vi ser i deler av Oslo, men om det multikulturelle samfunnet skal lykkes må jo også majoritetsbefolkningen ta del i det. Når de aller færreste, selv de som er positive til og stemmer for en slik politikk, ikke selv ønske å integrere seg gjennom å ta belastningen politikken deres medfører er jeg redd det blir svært utfordrende å lykkes med integreringen, for det virker som en "selger" noe få egentlig ønsker. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 5. juli 2023 #15 Del Skrevet 5. juli 2023 Helgekarjol skrev (8 timer siden): Hva tenker du om dette? Jeg tenker at dette neppe er "nyheter" om du kjenner noen som er, evt. har jobbet som lærere i "mangfolds-områder"😅 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celaena Sardothien Skrevet 6. juli 2023 #16 Del Skrevet 6. juli 2023 Ikke noen overraskelse. Nettopp dette er grunnen til at jeg flyttet før ungene begynte på skolen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 6. juli 2023 #17 Del Skrevet 6. juli 2023 https://www.facebook.com/watch/?v=6102372403216144 Sånt som det der begynner også å bli mer og mer vanlig i forskjellige byer på østlandet. Tilfeldige folk blir trakassert av guttegjenger, og det har gått så langt at endel ikke lenger trives med å gå alene. Vanligvis handler det om drittslenging og hån, men lettere vold kan også forekomme. Og mediene gjør som forventet det de kan for å holde fullstendig kjeft om problemet. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Simon0078 Skrevet 7. juli 2023 #18 Del Skrevet 7. juli 2023 Ressurssterke andregenerasjons innvandrere vil heller ikke bo i innvandrertette områder. Shazia Majid skrev vel noe om det i VG da hun flyttet fra Romsås. Syns det blir så teit når dem som mener at dagens innvandringspolitikk er bra, heller ikke vil bo sammen med nyankomne innvandrere. Slik som Shazia Majid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. juli 2023 #19 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) Helgekarjol skrev (På 5.7.2023 den 14.46): Familien hadde et sterkt ønske om å la datteren gå på nærskolen. Mor stemmer MDG, er aktiv i FAU, liker ikke privatskoler, er fornøyd med Trosterud skole, men etter seks år gir de opp og sender henne til privatskole. Kulturforskjellene ble for store. * Mange i klassen skal på koranskole etter skolen og kan ikke leke. * Jenter får ikke overnatte hos venner. * Svært få inviterer til barnebursdag. * Fremmøtet på foreldremøter er dårlig. * Under ramadan skal en venn av datteren ha fått negative reaksjoner på å ha nynnet, med begrunnelse at musikk er «haram». * Skjellsord mot skeive florerer. – Det satt veldig langt inne å ta henne ut av en klasse der bare fem barn snakker norsk hjemme, innrømmer mor Nina Øystad-Larsen. – Datteren min har kort hår, går i posete bukser og har fått slengt stygge ord etter seg. Kulturforskjellene er skumle og sårende. Og det er vanskelig å finne nære venner. Hva tenker du om dette? Hva ville du gjort hvis ditt barn gikk på skole i samme område? https://www.aftenposten.no/oslo/i/EQX7d3/familien-gir-opp-naerskolen-i-groruddalen-kulturforskjellene-er-skumle-og-saarende Karma is a b... Jeg ville unngått å ha mine barn i skoler med så store problemer. Mine barn skal ikke ofres i venstresidens sosiale eksperiment, men ha en så trygg som mulig oppvekst. Endret 7. juli 2023 av Drizzt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 7. juli 2023 #20 Del Skrevet 7. juli 2023 Ganske utrolig at politikerne ikke prøver å få gjort noe med dette, men heller lukker øynene og lar det stå til. Gjør det ubeboelig flere steder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå