Frida Frosk Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 Ser at det er mange(?) som skriver at de fant ut at de ikke har eggløsning etter å ha tatt eggløsningstester. Betyr det at man kan ha menstruasjon uten å ha eggløsning? Trodde menstruasjon var resultatet av at et egg (altså fra eggløsningen) ikke ble befruktet og festet seg? Så da tenker jeg intet egg - ingen menstruasjon Eller er jeg helt dum?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Tja, jeg går på p-piller, og har følgelig ingen eggløsning. Men jeg får jo mensen. Dvs: menslignende blødning. Det heter "menslignende blødning" nettopp fordi jeg ikke har eggløsning. Så dersom man ikke har eggløsning, får man ikke mensen, men en menslignende blødning. Skulle vel tro at det samme begrepsapparatet gjelder for de som ikke går på pillen. Grunnen til at vi blør (uansett hva man nå kaller det) er fordi livmoren gjør seg klar for å ta imot et befruktet egg (egget blir jo befruktet allerede i egglederne). Når det så ikke kommer noe befruktet egg, tømmer livmoren seg og starter på nytt. Så man vil jo blø uansett om det A) kommer et ubefruktet egg eller B) det ikke kommer noe egg i det hele tatt. Så ja, man kan blø selv om man ikke har eggløsning. De som har tette eggledere/har sterilisert seg/ikke har eggstokker i det hele tatt har også menslignende blødninger, for det kommer aldri noe befruktet egg til livmoren.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #3 Skrevet 13. januar 2006 Hvis en eggstokk er fjernet vil kvinnen fortsette å menstruere og være fruktbar. Er derimot begge eggstokkene fjernet vil kvinnen slutte å menstruere. En blødning uten foregående eggløsning kalles anovulatorisk blødning.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 Hva da med oss som går på cerazette pillen og ikke blør i det hele tatt?
Malama Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Om du går på p-piller skal du ikke ha EL uansett, og da er det ikke ekte mens den blødningen du eventuelt har, så det har ikke noe med dette tema å gjøre. Som svar på spørsmålet: JA, man kan ha blødning uten å ha hatt el. Det kalles som gjesten sier en anovulatorisk blødning. Men dersom du har regelmessig mens har du met sannsynlig EL også.
Frida Frosk Skrevet 13. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2006 Takk for svar. Bekymrer meg ikke om jeg har eggløsning eller ikke. Lurte bare på om jeg hadde gått glipp av noe vesentlig i forplantningslæren...
Malama Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Nei, du har ikke gått glipp av noe. Menstruasjon kommer som følge av eggløsning og at et befruktet egg ikke festet seg. Men anovolatoriske blødninger kan minne ganske så mye om mens av og til, og er jo i alle fall en blødning, så man kan jo tro man har mens. Men slike er somregel ikke regelmessige da. Regelmessigheten kommer av at kroppen fungerer, egget løsner, befruktes ikke/festes ikke og derved kommer mens. Når det ikke løsner noe egg kommer intet signal til kroppen om å tømme livmoren, men det skjer somregel etter en stund likevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå