Brunhilde Skrevet 6. juli 2023 #21 Skrevet 6. juli 2023 (endret) kat-e skrev (6 timer siden): Ikke nødvendigvis, om man f.eks benytter linser fordi man er litt nærsynt, trenger man kanskje lesebriller om man skal lese noe smått. Gjør dette litt selv. Ja, men det er fremdeles +briller (langsynt) og ikke sterke nærsyntbriller? Jeg er nærsynt, men må ha lesebriller fordi jeg er blitt det de kaller "alderslangsynt" = progressive briller. Endret 6. juli 2023 av Brunhilde
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #22 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 13.11): Jeg må begynne med lesebriller i en alder av 44, er ikke det litt tidlig? Anonymkode: 4794f...c2e Startet (med +1) da jeg var 44,5 år. Er nærsynt. Det er visst helt normalt, ifølge optikeren, spesielt hvis du er nærsynt eller langsynt fra før av. Det finnes jo dem som må begynne med lesebriller/progressive briller i midten av trettiårene. Mitt inntrykk er at folk med normalt syn venter med med å bruke lesebriller til de absolutt må. Tror menn er overrepresentert her. Anonymkode: 7b15f...c6a
Alauda Skrevet 6. juli 2023 #23 Skrevet 6. juli 2023 Jeg måtte begynne med lesebriller da jeg var 38. Jeg sa til optikeren på ca. 27 år at jeg syntes det var vel tidlig. "Det er sånt som skjer når du er middelaldrende, det", var svaret jeg fikk 😱
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #24 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tok en synstest da jeg var 41, og da kommenterte optikeren at jeg var i alderen for lesebriller, men at jeg foreløpig ikke var der fordi jeg ser godt enda. Anonymkode: 5624c...9fd Jeg fikk høre at jeg hadde begynnede presbyopi rundt to år før jeg begynte med progressive briller og linser. Tipper jeg lå på rundt +0,5 da, noe som ikke var noe problem med enstyrkebriller/linser. Anonymkode: 7b15f...c6a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå