Gå til innhold

Flertallet av de som er eldre i dag har fått millioner av staten. Vil andre også få det snart?

Majer

Anbefalte innlegg

Majer skrev (På 8.7.2023 den 0.18):

Jeg bor i Oslo. Du bruker altså hersketeknikker fordi du vet jeg er inne på noe. Ellers hadde du latt være. 

Flertallet av befolkningen har fått penger kastet i fanget. Hvorfor er det galt at de resterende forventer det samme?

Flertallet hadde muligheten til å ta en gratis fiskekvote som i dag er verdt 14 millioner. Flertallet hadde mulighet til å kjøpe en bolig til noen kroner på grunderløkka som i dag er verdt et tosifret antall millioner.

Så lenge du betalte mindre for den enn den omsetter for I dag har du fått resterende av staten. Staten som opprettholder systemet som har gitt prisvekst. 

Du må se på hvorvidt det er like lønnsomt å eie i de andre landene og hvilke aldersgrupper hvor det er flest som eier.

På den tiden var det ikke like lønnsomt å eie så da var det et reelt alternativ å leie. Det var også billigere å kjøpe i forhold til inntekt. Det du har fått i prisstigning siden den gang har du fått av staten. 

Jaha. Jeg er 35. Jeg kjøpte huset mitt for 4 år siden for 7 mill. Nå er det verd 10. er jeg og i denne generasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mille1 skrev (6 timer siden):

Lurer på hvorfor du har det inntrykket? Og hvilke bransjer du sikter til?

Det er vanskelig å kommentere all den tid du sier så lite om ditt arbeide.

Min påstand springer ut fra at i dag kan unge mennesker i stor grad velge hva de vil jobbe med, og uansett hva de velger vil de velge arbeide som ikke er dødelig eller invalidiserende.

Er du ung mann fra Trysil er du ikke forutbestemt til å bli tømmerhugger og -fløter. Blir du billakkerer slipper du at hjernen din er en grøt før du fyller 40. Er du rørlegger slipper du å dø av asbestkreft før barna dine vokser opp. Er du kvinne er du ikke forutbestemt til å bli mor og husmor og ikke få utnyttet ditt intellektuelle potensiale.

Man skal bare to generasjoner tilbake før dette var opsjonene man hadde som ung. Jeg sier ikke at ditt arbeide er uten utfordringer, og jeg sier ikke at utviklingen er positiv alle steder, men historisk sett har vi det altså ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (5 timer siden):

Det er vanskelig å kommentere all den tid du sier så lite om ditt arbeide.

Min påstand springer ut fra at i dag kan unge mennesker i stor grad velge hva de vil jobbe med, og uansett hva de velger vil de velge arbeide som ikke er dødelig eller invalidiserende.

Er du ung mann fra Trysil er du ikke forutbestemt til å bli tømmerhugger og -fløter. Blir du billakkerer slipper du at hjernen din er en grøt før du fyller 40. Er du rørlegger slipper du å dø av asbestkreft før barna dine vokser opp. Er du kvinne er du ikke forutbestemt til å bli mor og husmor og ikke få utnyttet ditt intellektuelle potensiale.

Man skal bare to generasjoner tilbake før dette var opsjonene man hadde som ung. Jeg sier ikke at ditt arbeide er uten utfordringer, og jeg sier ikke at utviklingen er positiv alle steder, men historisk sett har vi det altså ganske godt.

Hva diskuterer du egentlig , 1800- tallet? 
nei, man skal mye lengre enn 2 generasjoner tilbake. Min mor- mor, født i 1903, studerte språk i Tyskland, så økonomi på handelsskole i Oslo. Hun jobbet riktignok deltid og var deltid husmor når barna var små , før kjøleskap, komfyr , støvsuger osv kom på plass. Hun er jo uansett ikke generasjonen vi diskuterer. På 60 tallet kunne en studere hva en ville- var det ikke nok studieplasser, så skaffet de flere. En kunne også begynne i læra som 14 åring og jobbe seg opp . Mulighetene var mange. Han tømreren fra Trysil hadde interesse for tømmer eller dårlig fantasi. 

ja historisk sett har vi det godt, og du endrer tema for diskussjonen gang på gang for og unngå og snakke om de to generasjonene som har opplevd kun opptur, så blir det jo vanskelig og se at vi i, og fortsatt er på vei mot tøffere tider.så lenge vi har råd til kjøtt en gang i uka, har fri 2 dager i uka  , og ikke bor flere enn 6 stk på 40 kvm og har vannklosett og tett tak og tette vegger, så har vi det historisk ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (30 minutter siden):

Min mor- mor, født i 1903, studerte språk i Tyskland, så økonomi på handelsskole i Oslo.

Du forstår ikke hvor privilegert din mor var?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Du forstår ikke hvor privilegert din mor var?

Min mor? Selvsagt var hun privileger, født i 1950 og har hatt opptur hele livet, kunne bli hva hun ville, kjøpe bolig billig, så hytte og båt og bil,sitter i dag med  gullpensjon, og blitt mangemillionær på prisvekst uten og ha jobbet fullt en dag i hele sitt liv . Ingen kommer noensinne til og være så privilegerte igjen. Det er jo det ts prøver og si, og du argumenter i mot? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (Akkurat nå):

Min mor? Selvsagt var hun privileger, født i 1950 og har hatt opptur hele livet, kunne bli hva hun ville, kjøpe bolig billig, så hytte og båt og bil,sitter i dag med  gullpensjon, og blitt mangemillionær på prisvekst uten og ha jobbet fullt en dag i hele sitt liv . Ingen kommer noensinne til og være så privilegerte igjen. Det er jo det ts prøver og si, og du argumenter i mot? 

VR ikke moren din født i 1903? Dette var personen jeg refererte til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (2 minutter siden):

VR ikke moren din født i 1903? Dette var personen jeg refererte til.

Nei, mor- mor. Har du hørt om 2 verdenskrig? Hun opplevde faktisk en del tøffe år, før storhetstiden startet. Hun hadde jo vært 120 år i dag, så hun er ikke i live og sitter på masse eiendom. Hun er ikke generasjonen med flyt fra start til slutt vi snakker om. Grunnen til at jeg dro inn henne som eksempel var han tømren din og husmoren din som ikke hadde noen valg på 50/ 60 tallet var dumme, for en hadde muligheter da, og lenge før det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 8.7.2023 den 11.12):

Boligmarkedet skaper behov for mer penger og er likedan kunstig oppblåst av "meglere" og slike folk dom aldti har gjirt et dags arbeid i sitt liv. Likedan kommer rentesvineriet inn her og slavebinder folk. 

Jo mer boligpriser faller jo bedre ville det blitt for alminnelige folk. 

Alle skulle fått all gjeld på EGEN bolig slettet. Bankene får penger fea staten hver gang de sliter.

Du snakker som du har vett til. Hvem er de alminnelige folkene du snakker om, er det de 83 prosent av nordmenn som per i dag eier egen bolig? Det blir kanskje snart ledig stilling som partileder for Rødt, kanskje det hadde vært noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (42 minutter siden):

Leier du bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (2 timer siden):

I så fall har du eid lenge?

Ja. Dette står da tidligere i tråden, hva er greia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...