Gå til innhold

Flertallet av de som er eldre i dag har fått millioner av staten. Vil andre også få det snart?

Majer

Anbefalte innlegg

Boligprisvekst har gitt de millioner. Hadde jeg blitt født ti år tidligere hadde jeg hatt millioner i boligen, solgt den, kjøpt på landet og levd som millionær. Så har vi fiskekvoter folk fikk gratis og selger for millioner. Skal folk som ikke arver få tilsvarende muligheter i fremtiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (3 timer siden):

Boligprisvekst har gitt de millioner. Hadde jeg blitt født ti år tidligere hadde jeg hatt millioner i boligen, solgt den, kjøpt på landet og levd som millionær. Så har vi fiskekvoter folk fikk gratis og selger for millioner. Skal folk som ikke arver få tilsvarende muligheter i fremtiden?

Om du er 19 eller yngre kan jeg forstå det men om du er f eks rundt 30 har du også hatt mulighet for å tjene godt på boligveksten.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 timer siden):

Du fortsetter gnålet om alle de gamle som egentlig burde gi fra seg pengene sine osv. Slutt og syt og gjør heller noe med situasjonen din selv. Kjøp deg bolig selv, det er ikke gitt at alle skal ha en rett til å bosette seg i Oslo sentrum, eller sentralt i de store byene. Ingenting kommer av seg selv og du er selv ansvarlig for din økonomi.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpe deg bolig og fiskekvoter selv.  Dette blir omsatt i et marked til høyeste tilbyder, og slik har det vært i over førti år.

Hvorfor skal du få penger kastet i fanget, hva er det som gjør deg så spesiell?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det var mange unnskyldninger for å ikke ha investert i noe. Nei, alle andre må ikke gi fra seg sitt fordi du ikke har tatt tak i ditt. Det ville vært urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Du får kjøpe deg bolig og fiskekvoter selv.  Dette blir omsatt i et marked til høyeste tilbyder, og slik har det vært i over førti år.

Du skjønner tydeligvis ikke hvordan historiske tilfeldigheter påvirker foks muligheter. Du og jeg er oppvokst i en tid og i et samfunn med et gunstig arbeids- og boligmarked, Det er som å være inne i en heis som går opp uansett hva man gjør. Og når heisen går ned .....

Endret av Caniggia
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caniggia skrev (5 minutter siden):

Du skjønner tydeligvis ikke hvordan historiske tilfeldigheter påvirker foks muligheter. Du og jeg er oppvokst i en tid og i et samfunn med et gunstig arbeids- og boligmarked, Det er som å være inne i en heis som går opp uansett hva man gjør. Og når heisen går ned .....

Jeg er nok en del eldre enn deg, for jeg har opplevd langt mer enn bare oppgangstider.

Likfullt:

Poenget mitt er at boliger og firkekvoter uansett blir omsatt på et åpent marked hvor fremtidige prisforventninger ligger til grunn for prissettingen i markedet.

At noen har tjent en pen skilling reflekterer at utviklingen har slått prognosen, og det blir ekstra gevint for dem som tok mest risk.

Det er ingen som har fått penger av Staten slik TS impliserer.

Det er ikke slik norsk politikk virker.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (3 minutter siden):

Vet ikke med andre her, men jeg fikk ikke boligen min av staten. 

Det er det ingen som har gjort. 
TS rører. Bevisst eller ubevisst, det er bare rør.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (22 timer siden):

Jeg er nok en del eldre enn deg, for jeg har opplevd langt mer enn bare oppgangstider.

Likfullt:

Poenget mitt er at boliger og firkekvoter uansett blir omsatt på et åpent marked hvor fremtidige prisforventninger ligger til grunn for prissettingen i markedet.

At noen har tjent en pen skilling reflekterer at utviklingen har slått prognosen, og det blir ekstra gevint for dem som tok mest risk.

Det er ingen som har fått penger av Staten slik TS impliserer.

Det er ikke slik norsk politikk virker.

En typisk markedsromantisk bortforklaring av betydningen av tilfeligvis å ha vokst opp og kjøpt bolig i en periode da alt gikk oppover. I det alt vesentlige har boligprisene i etterkrigstiden bare gått én vei, og det blir fullstendig misforstått å forklare den ekstremt urettferdige fordelingene av boligkapital mellom etterkrigsgenerasjonene og dagens unge med bevisst risikotaking og rasjonell markedsatferd.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (31 minutter siden):

En typisk markedsromantisk bortforklaring av betydningen av tilfeligvis å ha vokst opp og kjøpt bolig i en periode da alt gikk oppover. I det alt vesentlige har boligprisene i etterkrigstiden bare gått én vei, og det blir fullstendig misforstått å forklare den ekstremt urettferdige fordelingene av boligkapital mellom etterkrigsgenerasjonene og dagens unge med bevisst risikotaking og rasjonell markedsatferd.

Hvis du har rett (du har ikke det), så er det jo bare å kjøpe en bolig og så vil du bli rik uavhengig av andre faktorer.

Ting er jammen enkelt i din verden. Gir du dette rådet til alle?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (3 timer siden):

Hvis du har rett (du har ikke det), så er det jo bare å kjøpe en bolig og så vil du bli rik uavhengig av andre faktorer.

Ting er jammen enkelt i din verden. Gir du dette rådet til alle?

Pga den langvarige, enorme prisstigningen er boligmarkedet  ikke lenger tilgjengelig for alle; inngangsbilletten er for høy. Dessuten er markedsutsiktene i makro langt mer usikre enn de har vært på svært lenge. Mange unge som vokser opp nå, og som ikke får betydelig støtte fra foreldrene sine kommer, kommer kanskje aldri inn i boligmarkedet. De henvises i tilfelle til å leie, noe som skattereglene har gjort svært ugunstig i forhold til eie. Det er heller ingen tvil om at dagens arbeidsmarked generelt er langt mer brutalt enn det var da du og jeg etablerte oss i yrkeslivet. Jeg må si at jeg generelt er bekymret for hvilket liv de oppvoksende slekter får i et slikt samfunn.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Caniggia said:

Pga den langvarige, enorme prisstigningen er boligmarkedet  ikke lenger tilgjengelig for alle; inngangsbilletten er for høy. Dessuten er markedsutsiktene i makro langt mer usikre enn de har vært på svært lenge. Mange unge som vokser opp nå, og som ikke får betydelig støtte fra foreldrene sine kommer, kommer kanskje aldri inn i boligmarkedet. De henvises i tilfelle til å leie, noe som skattereglene har gjort svært ugunstig i forhold til eie. Det er heller ingen tvil om at dagens arbeidsmarked generelt er langt mer brutalt enn det var da du og jeg etablerte oss i yrkeslivet. Jeg må si at jeg generelt er bekymret for hvilket liv de oppvoksende slekter får i et slikt samfunn.

Du fleiper nå ikke sant?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caniggia skrev (På 5.7.2023 den 22.20):

Vel, arbeidsmarkedet er slik at det er helt unødvendig å være arbeidsløs, det er jobber til alle som vil jobbe. Fortsatt eier
83 prosent av nordmenn egen bolig, sjekk det opp mot resten av Europa. Ikke kom og fortell at ikke folk har gode muligheter i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (7 timer siden):

Hvor har du dette fra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boligpriser er kunstig høye. I byene hadde en tiendedel vært mer enn nok.

Samtidig, når sentralbankene bare trykker og trykker penger, er det bedre å ikke ha mye penger, bortsett ifea verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (På 5.7.2023 den 19.28):

Har man kjøpt en helt normal bolig, i en helt normal by, med en helt normal lønn de siste årene så får man jo beskjed om å ikke klage på at renteøkninger gjør at man får trange kår, men heller melde seg på luksusfellen.

Som 35-åring har jeg stor sympati med de nyetablerte idag. Spesielt generasjonen over meg har kommet veldig lett til det og bør være litt mer ydmyke over de unge som sliter nå. De snakker om at renten var mye høyere tidligere, men glemmer helt å nevne at de kunne trekke mye mer av de av på skatten pluss at boligprisene var kun en brøkdel av dagens relativ til inntekt.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (8 timer siden):

På grunn av den langvarige lønnsøkningen og relativt lave prisstigningen på mat- og forbruksvarer bruker vi Idag langt mindre av vår disponible inntekt på livsoppholdelse, og vi har derfor mer å pløye inn i boligmarkedet.

Alle med vanlig inntekt i Norge kan skaffe seg en god bolig. Alle kan derimot ikke bo i Oslo vest eller Asker/Bærum. Dette er et problem for Oslo Vest og Asker/Bærum, men ikke for en boligsøker. Jobber man i Oslo og må møte på kontoret kan man fint bo i Drammen, Moss eller Eidsvoll. Kan man jobbe hjemmefra en stor del av tiden øker radiusen enda mer.

Du vet åpenbart ingenting om arbeidsmarkedet når jeg var nyutdannet og søkte jobb. Du bør slutte med slike antakelser.

Jeg er også bekymret for mine barn sin generasjon, men av helt andre årsaker enn boligmarkedet. Boligmarkedet er et marked. Det tilpasser seg etterspørselen, og førstegangskjøpere har alltid betalt alt de har mulighet til, og så litt til. De får det trangt i fem år, og så går det veldig bra. De som satser mest går det aller best med. Trikset er å ikke skille seg hvert femte år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (38 minutter siden):

Har man kjøpt en helt normal bolig, i en helt normal by, med en helt normal lønn de siste årene så får man jo beskjed om å ikke klage på at renteøkninger gjør at man får trange kår, men heller melde seg på luksusfellen.

Som 35-åring har jeg stor sympati med de nyetablerte idag. Spesielt generasjonen over meg har kommet veldig lett til det og bør være litt mer ydmyke over de unge som sliter nå. De snakker om at renten var mye høyere tidligere, men glemmer helt å nevne at de kunne trekke mye mer av de av på skatten pluss at boligprisene var kun en brøkdel av dagens relativ til inntekt.

Forklar. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...