Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Million said:

Hvor ofte skjer det da? Jeg kan huske én episode på Meny for sikkert 10-12 år siden da betalingsterminalene var nede og man ikke fikk betalt på vanlig måte med kort. Da tok de manuell løsning i stedet, og man signerte med penn på kvitteringen i stedet, og så ble beløpet trukket senere når systemet kom online igjen. NO CASH NEEDED.

Ellers har jeg aldri opplevd å komme i butikken og ikke få betalt... og jeg er i femtiårene. 

Jeg må tilstå at jeg ikke skjønner vitsen med å ta ut både en og to og tre tusen kroner og ha liggende hjemme, i tilfelle man får bruk for dem i løpet av de neste..tja, 10 eller 15 år???

Jeg antar du har vært borti reservereløsning, og det fungerer jo greit, men jeg tviler på at det vil holde over noe særlig tid.

Kanskje vi kan gå tilbake til da de tok kopi av kortet i sånn manuell maskin, noe som gjorde at jeg kunne drikke meg full på byen som ung uten å ha penger på kortet (tenker ikke alltid så langt som ung, gitt) ;) 

Kontantene jeg har liggende, er mer for større hendelser. Blant annet skal vi snart ha en beredskapsøvelse i området hvor vi simulerer at all elektronisk kommunikasjon er nede over flere døgn (fiber, mobilnett og hva annet som er). Jeg tror det vil synliggjøre at det kan være greit å ha noen kontanter liggende, men det blir spennende å se.

Anonymkode: 60a36...b82

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Når de digitale løsningene er nede virker heller ikke kasseapparat. Spesialbutikker hvor hver kunde kjøper noen få varer kan føre håndskrevne lister over solgte varer og legge dette inn senere. Dagligvarebutikker må stenge og du kan stå der med kontaktene dine.

Anonymkode: 713b0...e2b

Det er nok sannsynlig at de fleste butikker vil miste sine systemer, og dermed stenge - for en periode. Men mindre butikker, særlig de som ikke er del av kjeder og har mindre avanserte systemer (les: "vanlig kasse") vil kunne bestå ved bruk av kontanter.

Og dessuten, selv om renten går oppover, så er det ikke akkurat noe kjempetap i renteinntekter å ha noen tusenlapper liggende i safen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når de digitale løsningene er nede virker heller ikke kasseapparat. Spesialbutikker hvor hver kunde kjøper noen få varer kan føre håndskrevne lister over solgte varer og legge dette inn senere. Dagligvarebutikker må stenge og du kan stå der med kontaktene dine.

Anonymkode: 713b0...e2b

Jo det kan de helt klart gjøre, hadde en slik episode i fjor. Det er ikke slik at kassa er styrt av samme betalingsløsninger som bank. Min kasse tar fint kontant når bank ikke virker ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja her var det ikke lenge siden strømmer gikk i hele bygda. Da måtte man betale med kontant. Så ja det skjer at ting ikke fungerer. Dagligvarebutikkene måtte stenge og var bare nisje butikkene som var åpen. Strømmen var borte i mange timer. 

Anonymkode: b4e2a...7f1

Hvordan får folk handlet ved strømbrudd overhodet? Når butikken er mørklagt, kassaapparatene uten strøm og alt? Det hjelper jo ikke å ha kontanter da! Jeg tviler på at noen butikker hadde fortsatt drevet butikken som før, selv helt uten strøm og fungerende kassaapparater. 

Skrevet

Det var jo en slik episode i fjor, da banktterminalene i hele Norge sluttet å fungere dagen før 17. mai.

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy6M0q/kortterminaler-nede-i-hele-norge

Anonymkode: 75aad...e34

Som sagt... jeg har ikke opplevd det på over ett tiår. Jeg handler ikke dagen før store merkedager. Da er det jo smekkfullt i butikkene. 

Folk som vil får gå rundt med en tusenlapp eller to i lommeboka si eller ha liggende hjemme, i kriseberedskap, i årevis. I tilfelle noe sånt skulle skje om noen ÅR...

Personlig orker jeg ikke gå rundt og krisemaksimere ting støtt. Da hadde jeg blitt tullerusk.

SKULLE det bli krise en gang og jeg måtte ha noe i butikken den dagen og bankterminalen ikke fungerte, er det jo ingenting i veien for at jeg DA kunne gått og tatt ut pengene i en minibank.

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid noen titusener i kontanter som går inn og ut, skulle gjerne hatt de på konto, men da må jeg bekymre meg for onkel blå :)

Begynner å bli frustrerende at flere restaurant og utesteder slutter å ta mot kontanter.

Anonymkode: 6ca4d...db6

• Liker 1
Skrevet

Det skriver jeg ikke her da kommer etaten til sosialistene på døra :( de som ikke tåler at andre eier no :( ærlig tjente kroner på fritiden og i helger :D 

Skrevet

Sannsynligvis ca 3000 kr i diverse gåvekonvoluttar. Svigermor gir alltid cash i gåver, og det blir liggende ei stund😜

Skrevet

Kanskje vi kan gå tilbake til da de tok kopi av kortet i sånn manuell maskin, noe som gjorde at jeg kunne drikke meg full på byen som ung uten å ha penger på kortet (tenker ikke alltid så langt som ung, gitt) ;) 

Jeg husker dem. Kjekt å ha om man ville på byen og drikke litt på pub og diskotek helgen før lønninga kom inn 😂

De heter visst avtrykksmaskiner og de befinner seg på museum nå! Man la kortet nedi, kvitteringsslippen oppå, og så dro man den hendelen over så det ble laget et blåkopiavtrykk på papiret av kortnummeret. Man fylte ut beløp og tekst og slikt med penn for hånd. 

Det var tider, det.

Skrevet (endret)

Jeg har 400, pluss noe smårusk i myntlomma. Greit å ha noe cash. 

Endret av FrankDrebin
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har alltid noen titusener i kontanter som går inn og ut, skulle gjerne hatt de på konto, men da må jeg bekymre meg for onkel blå :)

Begynner å bli frustrerende at flere restaurant og utesteder slutter å ta mot kontanter.

For de som ikke vil ta i mot kontanter gjør det hverdagen og forretningen fredeligere for de ansatte. De slipper å uroe seg sånn for å bli ranet, når det ikke finnes kontanter i lokalene. 

Anonymkode: 584b4...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Har vel noen ører i lommeboka en plass..

Dessuten sitter jeg på ei gullgruve, og den tar jeg kun kontanter for 😁

Anonymkode: 1841d...1a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For de som ikke vil ta i mot kontanter gjør det hverdagen og forretningen fredeligere for de ansatte. De slipper å uroe seg sånn for å bli ranet, når det ikke finnes kontanter i lokalene. 

Anonymkode: 584b4...aeb

Det er vel ikke så mange ansatte på restaurant og utested som går rundt og bekymrer seg for ransfolk? Eller har jeg gått glipp av noe her?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å få  vite hvor mye kontanter folk  har liggendes ?  Kanskje eit intrs. spørmål for dem som planlgger eit innbrudd etter penger. 

Anonymkode: ee704...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en konvolutt med noen sedler i, kanskje 3-4000 kr. Liker tanken på å ha de liggende litt sånn bortgjemt og bortglemt. Ser jeg de ikke på konto er det lettere å la de ligge. Putter pengegaver og sånn oppi der. Kanskje  noen finner de når jeg er borte om jeg skulle glemme de helt🙂

Anonymkode: 85169...9a0

AnonymBruker
Skrevet

Det er fort det blir noen kroner

Anonymkode: b08a5...471

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå har jeg noen tusen. Fikk kontantoppgjør da jeg solgte en gammel bil. 
Ellers har jeg kanskje maks 50,- og noen småmynter. Rester etter 17.-maipenger;) 

Anonymkode: 61dd6...244

AnonymBruker
Skrevet

15 canadiske dollar, 20 Hongkong dollar, 50 langkesiske rupee, 25 tyrkiske lire, 100 thailandske bhat og 50 norske kroner.

Anonymkode: c2559...35f

Skrevet

Har litt gull. Å litt sølv. 6000 kr. 600 dollar og 600 euro.  

AnonymBruker
Skrevet

Ikke en eneste krone. Min lommebok har anoreksia 😅

Anonymkode: 0cd3a...f4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...