Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en femtilapp og noe mynt i pengeboken. Tror det har ligger der i flere år 😂😂 

Bruker kun kort. 

Anonymkode: ad7b6...618

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

300 pluss veksel. Bruker å ha en høvding når jeg kommer på å ta ut. Er ikke krise, men kjekt å ha. 

Anonymkode: efcc5...c07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingenting. 

Å ha kontanter i beredskap er bare tull. Om apokalypsen inntreffer og elektronisk betaling er satt ut av spill, så får du ikke brukt kontanter heller, for da er alle butikker og også borte. Hva skal man med kontanter om det ikke finnes noe å kjøpe. Og hva skal selgere med norske kroner når staten er oppløst og ikke lenger eksisterer? 

Anonymkode: 3509a...0ed

Sannt, men det kan være brukbart i situasjoner der du for en grunn trenger penger utenfor elektronikken, men verden ikke har kollapset. 

Som om kortet ikke funker, som noen nevnte

Anonymkode: e3373...ad4

• Liker 1
Skrevet

Har 100 nkr, og litt større mengde euro liggende. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har sånn 10-15 000 liggende. Jule- og bursdagsgaver fra familiemedlemmer uten Vipps som jeg ikke har surra meg til å sette inn på konto. De samme familiemedlemmene betaler meg alltid tilbake i kontanter hvis jeg legger ut for noe, så da blir det litt. Passer på å alltid ha et par hundre kroner i bilen i tilfelle jeg har glemt bankkort. 

Anonymkode: 39d66...8a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sannt, men det kan være brukbart i situasjoner der du for en grunn trenger penger utenfor elektronikken, men verden ikke har kollapset. 

I sånne tilfeller har jeg Vipps.

Anonymkode: b2afa...250

AnonymBruker
Skrevet

12 stikker.

Anonymkode: ade44...667

Skrevet

103 kr trur jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rundt 15,000 liggende. Kjekt å ha om alt skulle gå til helvete, det er langt, langt ifra urealistisk at betalingsløsningene går ned, eller hva som verre er, et EMP-angrep.

Da vil det ikke hjelpe å ha hamstret toalettpapir, i hvert fall ikke særlig lenge :P

Anonymkode: 60a36...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget i går at jeg har en femtilapp liggende i lommeboken, lurer på hvor mange år den har ligget der… 

har nok noen småmynter liggende, og litt euro og dollars. Småpenger. 

Anonymkode: 2b251...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor ofte skjer det da? Jeg kan huske én episode på Meny for sikkert 10-12 år siden da betalingsterminalene var nede og man ikke fikk betalt på vanlig måte med kort. Da tok de manuell løsning i stedet, og man signerte med penn på kvitteringen i stedet, og så ble beløpet trukket senere når systemet kom online igjen. NO CASH NEEDED.

Ellers har jeg aldri opplevd å komme i butikken og ikke få betalt... og jeg er i femtiårene. 

Jeg må tilstå at jeg ikke skjønner vitsen med å ta ut både en og to og tre tusen kroner og ha liggende hjemme, i tilfelle man får bruk for dem i løpet av de neste..tja, 10 eller 15 år???

AnonymBruker
Skrevet

10 dollar, 5 euro og 57 kroner.

Anonymkode: 713b0...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Bruker å ha ca 10 000 i kontanter hjemme. I tilfelle noe teknologi ikke fungerer. Ja det har jo skjedd. Og tilfelle jeg vil kjøpe noe «unødvendig» så har jeg ikke dårlig samvittighet. For jeg bruker å glemme at jeg har de pengene. 

Anonymkode: b4e2a...7f1

Skrevet

7-800. Det er helt tilfeldig og overhodet ikke planlagt. I tillegg har vi ca. 120 euro, og dem tar vi selvsagt med oss på neste utenlandstur.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte skjer det da? Jeg kan huske én episode på Meny for sikkert 10-12 år siden da betalingsterminalene var nede og man ikke fikk betalt på vanlig måte med kort. Da tok de manuell løsning i stedet, og man signerte med penn på kvitteringen i stedet, og så ble beløpet trukket senere når systemet kom online igjen. NO CASH NEEDED.

Ellers har jeg aldri opplevd å komme i butikken og ikke få betalt... og jeg er i femtiårene. 

Jeg må tilstå at jeg ikke skjønner vitsen med å ta ut både en og to og tre tusen kroner og ha liggende hjemme, i tilfelle man får bruk for dem i løpet av de neste..tja, 10 eller 15 år???

Ja her var det ikke lenge siden strømmer gikk i hele bygda. Da måtte man betale med kontant. Så ja det skjer at ting ikke fungerer. Dagligvarebutikkene måtte stenge og var bare nisje butikkene som var åpen. Strømmen var borte i mange timer. 

Anonymkode: b4e2a...7f1

AnonymBruker
Skrevet

Det hoper seg opp noen tusenlapper når foreldre og besteforeldre gir jule- og bursdagsgaver i form av kontanter.

Ellers har jeg 80kr liggende under pianoet med sånn pålimt filt, for å ta imot vekt fra de små knottene under uten å lage merke i gulvet.

Anonymkode: 0a366...1a1

Skrevet

Rart å tenke at digitale løsninger aldri feiler? Det var vel før jul engang alt sånt lå nede også vipps så var bare muligheter med kontanter. Det er også anbefalt å ha litt liggende hjemme som en beredskap. Å stole blindt på teknologi da er man ganske naiv. 
vi har vel rundt en tusen lapp hjemme i tilfelle

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingenting. 

Å ha kontanter i beredskap er bare tull. Om apokalypsen inntreffer og elektronisk betaling er satt ut av spill, så får du ikke brukt kontanter heller, for da er alle butikker og også borte. Hva skal man med kontanter om det ikke finnes noe å kjøpe. Og hva skal selgere med norske kroner når staten er oppløst og ikke lenger eksisterer? 

Anonymkode: 3509a...0ed

Det tar gjerne dager og uker før økonomien kollapser ved en større krise. En krise der infrastrukturen for betaling feiler er heller ikke ensbetydende med at økonomien kollapser. Husker fremdeles da bankterminalene over hele landet streiket for 15 år siden. Mange steder tok det flere dager før butikksystemene var oppe å gå igjen. Jeg var i butikken akkurat når det skjedde og kunne betale for hele handlevogna uten problemer, fordi jeg alltid har en sum med kontanter på meg.

Anonymkode: 36e1a...4be

AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Rart å tenke at digitale løsninger aldri feiler? Det var vel før jul engang alt sånt lå nede også vipps så var bare muligheter med kontanter. Det er også anbefalt å ha litt liggende hjemme som en beredskap. Å stole blindt på teknologi da er man ganske naiv. 
vi har vel rundt en tusen lapp hjemme i tilfelle

Når de digitale løsningene er nede virker heller ikke kasseapparat. Spesialbutikker hvor hver kunde kjøper noen få varer kan føre håndskrevne lister over solgte varer og legge dette inn senere. Dagligvarebutikker må stenge og du kan stå der med kontaktene dine.

Anonymkode: 713b0...e2b

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (40 minutter siden):

Det var jo en slik episode i fjor, da banktterminalene i hele Norge sluttet å fungere dagen før 17. mai.

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy6M0q/kortterminaler-nede-i-hele-norge

Anonymkode: 75aad...e34

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...