Topsi Skrevet 8. juli 2023 #81 Del Skrevet 8. juli 2023 Erdogan sier nå at putin kommer til Tyrkia neste mnd, det er en internasjonal arrestordre på han, men tipper ikke ham blir arrestert. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8. juli 2023 #82 Del Skrevet 8. juli 2023 (endret) Topsi skrev (3 timer siden): Det er ikke mye igjen av de kurdiske rettighetene når man får fengsel for å synge på kurdisk. Og ja. Jeg vet at kurdere støtter IS, men faktum er at det ernde religiøse ekstremistene. Idag er Tyrkia svært rasistisk, og har en uttalt anti-kurdisk holdning med etnisk rensing grensende til folkemord Der er ikke nødvendigvis slik at kurderne trenger en egen stat, men de trenger like rettigheter, språklige og kulturelle rettigheter, politiske rettigheter, noe de ikke har idag. Er du uenig i .det? Beklager, men igjen så er du preget av en falsk sort vit verdensbilde. https://trtkurdi.com.tr/zindi-tv Link til den kurdiske TV kanalen på TRT. TRT er Tyrkias NRK og har en egen kanal som sender på de to kurdiske dialekter/språk som brukes i landet. Var et stort fremskritt når Erdogan ordnet dette. Akkurat som når Erdogan ordnet så at kurdisk kunde læres på Tyrkiske skoler i 2012. Man kan missliker Erdogan for mye, men han har gjort mye for kurdiske rettigheter i landet, det er et faktum. Nei, ingen blir fengslet for å synge på kurdisk i Tyrkia. Men akkurat som i Ukraina så er det ikke så lurt å synge sanger som promoterer landets fiender. Endret 8. juli 2023 av Fremmed fugl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #83 Del Skrevet 8. juli 2023 @Fremmed fugl du svarte ikke på spørsmålet mitt, er det urimelig å otlange at kurderne har samme rettigheter som samer i Norge? Politiske. Kulturelle. Språklige? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #84 Del Skrevet 8. juli 2023 Fremmed fugl skrev (13 minutter siden): Beklager, men igjen så er du preget av en falsk sort vit verdensbilde. https://trtkurdi.com.tr/zindi-tv Link til den kurdiske TV kanalen på TRT. TRT er Tyrkias NRK og har en egen kanal som sender på de to kurdiske dialekter/språk som brukes i landet. Var et stort fremskritt når Erdogan ordnet dette. Akkurat som når Erdogan ordnet så at kurdisk kunde læres på Tyrkiske skoler i 2012. Man kan missliker Erdogan for mye, men han har gjort mye for kurdiske rettigheter i landet, det er et faktum. Nei, ingen blir fengslet for å synge på kurdisk i Tyrkia. Men akkurat som i Ukraina så er det ikke så lurt å synge sanger som promoterer landets fiender. Du sammenligner altså noen som synger for å fremme okkupasjonen i en angrepskrig i Ukraina med.en undertrykt minoritet som synger tradisjonelle sanger på sitt morsmål i sitt hjemland. Takk. Men jeg foretrekker svarthvitt hvis dette er nyansert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8. juli 2023 #85 Del Skrevet 8. juli 2023 Topsi skrev (16 minutter siden): Erdogan sier nå at putin kommer til Tyrkia neste mnd, det er en internasjonal arrestordre på han, men tipper ikke ham blir arrestert. Du fikk med deg at Erdogan var tydelig igår på at Ukraina skal få lov å bli med i NATO. Du har også fått med deg at Tyrkia er bland de land som mest konsekvent har støttet Ukrainas territoriale integritet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8. juli 2023 #86 Del Skrevet 8. juli 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Du sammenligner altså noen som synger for å fremme okkupasjonen i en angrepskrig i Ukraina med.en undertrykt minoritet som synger tradisjonelle sanger på sitt morsmål i sitt hjemland. Takk. Men jeg foretrekker svarthvitt hvis dette er nyansert PKK kampsener er ikke tradisjonelle senger. Ja, det er en rimelig sammenligning. Er en svær russisk minoritet i Ukraina. I Krim og andre områder i østukraine er etnisk russere en stor majoritet. Hvorfor skal dem ikke få lov å forlate Ukraina, med bruk av vold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #87 Del Skrevet 8. juli 2023 Fremmed fugl skrev (Akkurat nå): Du fikk med deg at Erdogan var tydelig igår på at Ukraina skal få lov å bli med i NATO. Du har også fått med deg at Tyrkia er bland de land som mest konsekvent har støttet Ukrainas territoriale integritet? Ironisk er det ikke? En kan bare spørre kurdiske kvinner i afrin hva de mener om erdogans støtte til lands territorielle integritet. Og før du sier det. Syriske kurdere er for syriske territorielle integritet, så det er ikke et tema. Du har altså en diktator som styrer et land som de siste tiårene har invadert og okkupert deler av hele tre naboland, og så snakker man om støtte til territoriell integritet? Hvis erdogsn levde som han preker, v is bare 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #88 Del Skrevet 8. juli 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (3 minutter siden): PKK kampsener er ikke tradisjonelle senger. Ja, det er en rimelig sammenligning. Er en svær russisk minoritet i Ukraina. I Krim og andre områder i østukraine er etnisk russere en stor majoritet. Hvorfor skal dem ikke få lov å forlate Ukraina, med bruk av vold? Det var ikke pkk-sanger, jeg vet Tyrkia sier det, men det var det altså ikke, det kommer frem av artikkelen Fra artikkelen jeg linket til Kurds in Turkey are often pressured not to speak their native language. Authorities frequently claim that people speaking in Kurdish are actually chanting slogans in support of the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK), which has been leading an armed insurgency against Turkey’s security forces since the ’80s in a campaign that has claimed the lives of some 40,000 people. Turkish authorities have increasingly restricted the use of Kurdish in recent years. Hate crimes against Kurds for speaking their language have also increased. Endret 8. juli 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #89 Del Skrevet 8. juli 2023 (endret) Dette var heller ikke terror propaganda https://www.jpost.com/opinion/kurdish-musician-in-turkey-sentenced-to-10-years-in-prison-for-singing-in-kurdish-402882 After taking her oath in Turkish, Zana uttered a single sentence in Kurdish: “I take this oath for the brotherhood between the Turkish people and the Kurdish people.” In normal countries, simply speaking your mother tongue or wearing a headband with the national colors of your people would not make one a “national hero,” but when Zana made this statement in Kurdish, it had been illegal for decades to speak Kurdish both in private and public in Turkey. Hence, many Kurds have embraced this act of Zana as a form of national resistance proclaiming to Turkey that Kurds do exist. Zana’s parliamentary immunity protected her until March 2, 1994, when the parliament stripped the Kurdish MPs of their impunity. The next day, along with other Kurdish MPs, she was detained and on December 8, 1994, was sentenced to 15 years in prison “for being a member of a terrorist organization.” for den ene setningen fikk hun altså fengselsstraff til slutt La meg si det sånn, den dagen Tyrkia gir kurderne fulle språklige og politiske rettigheter, den dagen de tar tak i hatkriminalitet mot kurderne, den dagen de stopper all støtte til islamske terrorgrupper som fordriver hundretusener av kurderenog kidnapper og voldtar mange av de kvinnene som ble igjen., og lar de fordrevne vende hjem hbis PKK fortsatt angriper tyrkiske soldater, da skal jeg endre syn. Endret 8. juli 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 8. juli 2023 #90 Del Skrevet 8. juli 2023 17 hours ago, velociraptor said: Med det argumentet burde vi jo invitere inn Putin også. Ja, det hadde vært fantastisk å få Russland som allierte også. Slutt på krig. Hva er negativt med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8. juli 2023 #91 Del Skrevet 8. juli 2023 Topsi skrev (35 minutter siden): Det var ikke pkk-sanger, jeg vet Tyrkia sier det, men det var det altså ikke, det kommer frem av artikkelen Fra artikkelen jeg linket til Kurds in Turkey are often pressured not to speak their native language. Authorities frequently claim that people speaking in Kurdish are actually chanting slogans in support of the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK), which has been leading an armed insurgency against Turkey’s security forces since the ’80s in a campaign that has claimed the lives of some 40,000 people. Turkish authorities have increasingly restricted the use of Kurdish in recent years. Hate crimes against Kurds for speaking their language have also increased. Hm, du kan bruke resten av dagen å se på TV på kurdisk sendt av den Tyrkiske rikskringkastningen. Nei, orker ikke med sånne som driver etnisk ekstremisme. Om det er Tyrkiske grå ulver, eller slike som argumenterer som deg. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 8. juli 2023 #92 Del Skrevet 8. juli 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (7 minutter siden): Hm, du kan bruke resten av dagen å se på TV på kurdisk sendt av den Tyrkiske rikskringkastningen. Nei, orker ikke med sånne som driver etnisk ekstremisme. Om det er Tyrkiske grå ulver, eller slike som argumenterer som deg. Lykke til. Når kamp for likhet blir etnisk ekstremisme for deg er det greit å holde seg unna ja Endret 8. juli 2023 av Topsi 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 8. juli 2023 #93 Del Skrevet 8. juli 2023 GP950mAh skrev (7 timer siden): USA er ingen krigshisser og vi kan ikke klare oss uten deres radarer til etterretning og deres militære styrke. Ukraina får mye nyttig informasjon fra amerikansk etterretning som hjelper dem å knuse russerne. Og her gikk jeg rundt å trudde at det ikke fantes noen nasjon som var større krigshissere, som aktivt har gått inn for å starte flere kriger evt. "spre demokrati" med makt, med sanksjoner, eller støtte de som var villige til å spille ball (direkte eller indirekte), men så viser altså her at jeg tok helt feil. Nå ble jeg lettet, altså. 😌 Også "radarene" til USA da... Noen slags metafor? 🤔 Har det noen gang slått deg at det meget mulig aldri hadde vært noen krig i Ukraina dersom USA ikke var en del av NATO, forresten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 8. juli 2023 #94 Del Skrevet 8. juli 2023 Kokeplate skrev (11 timer siden): Eller bedre finansiert. Var det ikke slik at kongressen i USA måtte vedta en hastelov som ville hindret Trump i å melde dem ut av NATO? Sier vel litt om hvor skjørt hele NATO samarbeidet er hvis han vinner valget igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 8. juli 2023 #95 Del Skrevet 8. juli 2023 ltfutt skrev (Akkurat nå): Var det ikke slik at kongressen i USA måtte vedta en hastelov som ville hindret Trump i å melde dem ut av NATO? Sier vel litt om hvor skjørt hele NATO samarbeidet er hvis han vinner valget igjen. Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 8. juli 2023 #96 Del Skrevet 8. juli 2023 Kokeplate skrev (28 minutter siden): Nei. Neivel. Men det er ikke så langt unna er det? https://www.washingtonpost.com/powerpost/house-aims-to-prevent-trump-from-withdrawing-from-nato/2019/01/22/1b1e75ec-1e9c-11e9-9145-3f74070bbdb9_story.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 8. juli 2023 #97 Del Skrevet 8. juli 2023 ltfutt skrev (2 minutter siden): Neivel. Men det er ikke så langt unna er det? https://www.washingtonpost.com/powerpost/house-aims-to-prevent-trump-from-withdrawing-from-nato/2019/01/22/1b1e75ec-1e9c-11e9-9145-3f74070bbdb9_story.html Det er i allefall likheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 8. juli 2023 #98 Del Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker 42 skrev (2 timer siden): Og her gikk jeg rundt å trudde at det ikke fantes noen nasjon som var større krigshissere, som aktivt har gått inn for å starte flere kriger evt. "spre demokrati" med makt, med sanksjoner, eller støtte de som var villige til å spille ball (direkte eller indirekte), men så viser altså her at jeg tok helt feil. Nå ble jeg lettet, altså. 😌 Du får lese deg opp på Russlands historie, de er det eneste landet i europa som angriper naboland med mål om å annektere dem. AnonymBruker 42 skrev (2 timer siden): Også "radarene" til USA da... Noen slags metafor? 🤔 Raderer og satelitter gir etteretning som hjelper Ukraina og som resten av NATO er helt avhengige av. AnonymBruker 42 skrev (2 timer siden): Har det noen gang slått deg at det meget mulig aldri hadde vært noen krig i Ukraina dersom USA ikke var en del av NATO, forresten? Putin ville angrepet Ukraina uansett, han har ingen respekt for folkeretten og internasjonal lov. Å skylde på USA er typisk whataboutisme og avsporing fra Putin's tastaturkrigere for å unnskylde fascistdiktatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 8. juli 2023 #99 Del Skrevet 8. juli 2023 (endret) GP950mAh skrev (1 time siden): Du får lese deg opp på Russlands historie, de er det eneste landet i europa som angriper naboland med mål om å annektere dem. Raderer og satelitter gir etteretning som hjelper Ukraina og som resten av NATO er helt avhengige av. Putin ville angrepet Ukraina uansett, han har ingen respekt for folkeretten og internasjonal lov. Å skylde på USA er typisk whataboutisme og avsporing fra Putin's tastaturkrigere for å unnskylde fascistdiktatoren. Ja, lese seg opp på historie kunne vi nok alle ha hatt godt av Jeg har virkelig vanskelig for å tro at noen oppriktig tror og mener at Russland har vært mer krigshissige, evt. innsatt/støtten flere av de mest brutale diktatorer og regimer vi har hatt på kloden enn USA - siden vi først er så opptatt av "folkerett", menneskerett og internasjonal lov og sånt... Joda USA har mye fine satellitter de... Det er det ingen som skal ta ifra dem, men det har andre land i Europa også, og NATO er på ingen måte avhengige av USA sine... Og ikke skylder jeg på USA, ei heller forsvarer jeg Russland. Det er i det i beste fall en "spesiell" tolkning av det jeg skrev om at jeg verken ønsker TUuurkiet eller USA velkomne som partnere i noen slags "forsvarsallianse"... Verken Russland eller USA er rasjonelle og diplomatiske nasjoner med menneskesyn verdt å alliere seg med. Jeg er ikke interessert i være på lag med noen av dem bare fordi de er militære "stormakter", eller fordi noen forvirrede KG-brukere innbiller seg at man er avhengige av dem "pga radar".... Putin hadde mest sannsynlig aldri engang kommet til makten - siden vi først snakker om "hvaomatte-isme", forresten... Endret 8. juli 2023 av AnonymBruker 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 8. juli 2023 #100 Del Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker 42 skrev (1 time siden): Jeg har virkelig vanskelig for å tro at noen oppriktig tror og mener at Russland har vært mer krigshissige, evt. innsatt/støtten flere av de mest brutale diktatorer og regimer vi har hatt på kloden enn USA - siden vi først er så opptatt av "folkerett", menneskerett og internasjonal lov og sånt... Russland har en lang historie med annektering og undertrykking av naboland. USA har deltatt i internasjonale operasjoner og fredsbevarende styrker under FN-mandat, det kan ikke sammenlignes. AnonymBruker 42 skrev (1 time siden): Joda USA har mye fine satellitter de... Det er det ingen som skal ta ifra dem, men det har andre land i Europa også, og NATO er på ingen måte avhengige av USA sine... Ingen andre NATO land har en slik kapasitet på satelitter eller evne til å samle informasjon til bruk som amerikanerne har. Det er en av årsakene til at europeiske land jobbet for å hindre amerikansk NATO-exit under Trump. AnonymBruker 42 skrev (1 time siden): Putin hadde mest sannsynlig aldri engang kommet til makten - siden vi først snakker om "hvaomatte-isme", forresten... Typisk russisk propaganda, som du gladelig gjentar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå