Gå til innhold

Komverteringsterapi for autister, hva gjør vi med det?

Topsi

Anbefalte innlegg

Vi ser at flere av formene for konverteringsterapi for skeive  bunner i konverteringsterapi for autister.  

Det triste er at på den ene dagen som handlet om autistic pride, så ville ikke myndighetene ta tak i dette

Det viser seg at denne formen for "terapi" er både utbredt og kan gi traumer for autistiske barn. Hva skal vi som samfunn gjøre med dette? Hvorfor godtar vi det?

https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/06/28/forbud-mot-konverteringsterapi-kun-hvis-du-ikke-er-nevrodivergent/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den uungåelige fortsettelsen av dette blir da at all form for psykoterapi og annen psykologisk/psykiatrisk behandling må forbys, siden slik behandling prøver å gjøre noen til noe de for øyeblikket ikke er, og i tillegg krenker dem ved å (mer enn) antyde at de har psyksike problemer. I tillegg bør vel da også fysioterapi og annen opptrening for skadede/handicappede forbys, siden man i praksis prøver å gjøre noen mindre handicappet, og dermed krenker deres handicap-identitet,
Dette kan bli interessant.

Samtidig er det jo også en interessant konsekvens av et forbud mot konverteringsterapi, at det også rammer transaktivistiske påvirkningsforsøk i skoler og barnehager. Det er vanskelig å ikke se dette som et forsøk på å endre barns kjønnsidentitet fra å være hva man faktisk er født som til å bi trans, ikke-binær eller hva som helst annet. For "konvertering" gjelder vel ikke bare en vei. Eller...?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspillet  ble vel ikke kun avvist, men henvist videre til et annet departement…  eller leser jeg feil?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å ta det litt seriøst engang. Det må være samme type folk som tror autisme skyldes vaksine og at du kan bli frisk med ketogen og glutenfri diett, eller best av alt: kaliumtilskudd i form av å  bland annet drikke kokosvann ( Jepp tro det eller ei men en amerikansk lege har en bok som heter "stop autism now ". hvor han har i overkant mye tro på at det hjelper med mineraltilskudd i form av kokosvann, kombinert med kognitiv terapi. Og jeg tror folk som tenker at jorden er flat eller at det er mulig å pray the gay away på bønnemøter faller i samme kategori 

https://www.amazon.com/Parents-Preventing-Reversing-Spectrum-Disorders/dp/0941599922

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjærestein skrev (25 minutter siden):

Innspillet  ble vel ikke kun avvist, men henvist videre til et annet departement…  eller leser jeg feil?

Ja, det er avvist som en rettighetssak som aktivistene vil.det skal være,og blitt en helsesak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de at vi skal ignorere  de autistiske barna? De skal altså ikke lære å spise selv, kle på seg, gå på do. De skal bare vagge rundt i bleier resten av livet, mens de  skriker, lugger og klyper alle helsearbeiderne som er i nærheten. Er det den ultimate lykken ( selve Nivana) for en autist? 

Nevromangfold Norge er tydeligvis en forening for eliteautister. Hva slags kompetanse har de  til å synse noe om hvilken metode som blir brukt i behandling for tidlig autisme? Det store flertallet av autistiske barn vil aldri klare å skrive et debattinnlegg,  ei heller  avslutte et ordinært skoleløp. 

Hva er problemet med at de, som alle andre lærer sosiale ferdigheter som kommer til nytte senere? Skal de ha fritak for det, bare fordi de er autister?

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (23 minutter siden):

Mener de at vi skal ignorere  de autistiske barna? De skal altså ikke lære å spise selv, kle på seg, gå på do. De skal bare vagge rundt i bleier resten av livet, mens de  skriker, lugger og klyper alle helsearbeiderne som er i nærheten. Er det den ultimate lykken ( selve Nivana) for en autist? 

Nevromangfold Norge er tydeligvis en forening for eliteautister. Hva slags kompetanse har de  til å synse noe om hvilken metode som blir brukt i behandling for tidlig autisme? Det store flertallet av autistiske barn vil aldri klare å skrive et debattinnlegg,  ei heller  avslutte et ordinært skoleløp. 

Hva er problemet med at de, som alle andre lærer sosiale ferdigheter som kommer til nytte senere? Skal de ha fritak for det, bare fordi de er autister?

Helt enig! Så lenge de får lov til å stimme på en trygg måte 😊👍

Anbefaler TikTok-kontoen:

alies_mom

Hun snakker mye om aba og hvordan det har vært for sønnen hennes. 

Og anbefaler

abbeysmom17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krokanrullene

Jeg orker nesten ikke.

EIBI kan hjelpe barn med autisme veldig. Det handler ikke om å forandre dem, det handler mer om lære seg å kommunisere. Blant annet.

Den hundetreningen som står beskrevet i dette «innlegget»- det er ikke sånn det er!

Jeg har brukt EIBI en del med barn uten språk blant annet. Noen av disse ungene vil aldri få (verbal) språk, aldri slutte med bleier, aldri få en jobb. Men de må få kunne kommunisere!

En ting de aldri vil kunne er å skrive et furtent leserinnlegg hvor de gjør seg selv interessante. Eliteautister var et godt ord. 

Takk for meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig på denne foreningen.  Etter som jeg har forstått så har de bare nevrotypikere ( ikke-autister) i styret. 

Hvordan foregår et slikt møte blant bare autister? Er det noen spesielle regler de er opptatt av? Skiller det seg fra andre møter i andre foreninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...